7. april 1990

Jeg har opplevd mye til å være 22, og da snakker jeg ikke om opplevelser av den typen som man betaler masse penger for å oppleve. Jeg snakker om livet. Lærdom. Hva man gjør livet til. Livet betyr mer enn å kunne betale for seg. Det byr på godt og vondt, og det kan endre seg på et sekund.

Livet mitt endret seg natt til 7. april 1990, da vi var ombord på danskebåten Scandinavian Star på vei til Frederikshavn for å feire påsken i danmark. Jeg, Fattern og Mamma. Jeg var bare et halvannet år. Mamma var gravid og hadde termin i Juli. Jeg skulle bli storebror.

Natt til 7. april ble Scandinavian Star satt i brann av en ukjent person. Mamma vekket Fattern før hun forsvant. Fattern tok meg på armen og reddet oss ut.

160 mennesker omkom i brannen, inkludert Mamma og min ufødte lillebror.

Hvert år har vi vært på kaia med lys for å minnes de vi mistet i brannen. I alle bursdager har vi besøkt graven med lys, flagg og blomster. Vi har spist både bursdagskake og drukket kakao der også. Jeg tror ikke mange har hengt like mye på en kirkegård som det jeg har gjort under oppveksten, men for meg har jeg ikke bare besøkt en grav. Jeg har besøkt Mamma og Lillebror.

Jeg husker ingenting av ulykken, men det har preget hele oppveksten min. Jeg tenker på ulykken og Mamma hver eneste dag. Og Fattern. Jeg tenker på Fattern hver eneste dag. Han er det snilleste og mest omtenksomme mennesket på jorden. Minnene han har fra Scandiavian Star kunne knekt selv den sterkeste, og han har taklet dem og oppdratt meg samtidig. Han fortjener kun det beste.

Over 20 år etter, så sitter jeg med gode minner. Tapet av Mamma har vært stort, men det har også styrket forholdet mellom meg og Fattern. Vi har dannet unike bånd til hverandre, og det finnes ikke et menneske i verden jeg kunne brydd meg mer om.

Fattern og Halvor. Et kjent utrykk i familien.

I løpet av de siste 10 årene, så har vi etablert oss på nytt. I 2003 giftet Fattern seg igjen, og jeg har blitt storebor for Ruben på 6 og Stine på 1.

Fattern har alltid sagt til meg at Mamma sine hender fortsatt holder rundt meg.

Jeg tror han har rett.

Vi besøker fortsatt Mamma på graven, og vi tenner fortsatt lys for de som døde på Scandinavian Star natt til 7.april 1990.

Minnestøtte for Scandinavian Star som ble satt opp for noen år siden nedenfor Akershus festning.

Fattern har skrevet litt om sin opplevelse i Aftenposten i dag. Anbefaler å sjekke det ut.

261 kommentarer
    1. ÅÅ Halvor. Selv om du skriver en del mindfucked stuff på bloggen din, så må dette være noe av de mest rørende jeg har lest. Jeg fikk gåsehud til tusen. Så utrolig tungt faren din må ha hatt det/fortsatt har det. Det var utrolig sterkt å lese!

    2. Kjære Halvor.
      Hadde aldri trodd jeg skulle si det, men jeg fikk tårer i øynene av hva du skrev. Kan ikke forestille meg hvordan det må være, å miste moren sin og lillebroren sin.
      Og forresten, så er du veldig pen, sterk og kul.

    3. Å herregud for en historie. Vet ikke hva jeg skal si… faren din må være utrolig sterk, og selvfølgelig du også!

    4. Faen, du får meg til å gråte?
      Jeg tror også at faren din har rett!
      Armene hennes vil alltid vere rundt deg! <3

    5. Dette er første gang jeg har fått tårer i øynene av et blogg-innlegg.Jeg visste ikke at du var så dyp Halvor! Jeg har ikke opplevd det selv, men mange rundt meg har mistet en forelder, og jeg vet hvordan det kan prege hverdagen, selvom det er mange år siden. Dette står det respekt av, du gjorde meg enda mer fan av deg idag.

    6. Dette var tøff lesning, må ha vært skikkelig tøft å miste mor si så tidlig, for både deg og for faren din å miste sin livsledsager og mor til barn. Sterkt,,,,,,,stå på kongen <3

    7. Kjære Halvor. Hvor står denne artikkelen? Jeg har lett gjennom aftenposten flere ganger nå, men finner den ikke! Klem Oda

    8. Kjære Halvor.
      Woow. Sterkt av deg å dele dette, vet ikke hva jeg skal si, men tøft gjort.
      Du er kul. Og pen.

    9. Kjære Halvor.
      Jeg sitter her nå med tårer i øynene og gåsehud på armene. Du skriver så utrolig rørende.
      Jeg hadde også noen i familien, som jeg desverre ikke husker, ombord på den båten, og jeg vet hvordan det er å miste noen. Selv hadde jeg ikke anledning til å dra til kaia så ofte i barndommen, siden vi bodde så langt unna.
      Jeg er glad på din og faren din sin vegne for at det nå går så bra med dere.
      *sender en telepatiklem*
      De beste går først.

    10. Det er første, og mest sannsynelig siste, gangen jeg har grått over noe du har skrevet på hjemmesiden din.
      Du er én sterk kar, Kong Halvor.

    11. Nydelig skrevet, Halvor. Du er modig som både dyrker ditt nettimage – men samtidig våger å vise sårbarhet og nærhet. Kommentarene viser at det er slik som når frem til hjertene. Mye endret seg da fattern og ungdomspastoren du hadde til din alternative konfirmasjon – nydelige Carina – ble forelsket og giftet seg i 2003 – og Stine og Ruben meldte seg inn i nettverket. Livet er herlig, og snart er det påske!

    12. Åh, Halvor. tror det er unødvendig og si at du og ikke minst faren din er sterk. Tungt og rørende innlegg!

    13. På en positiv måte, skiller du deg ut fra 99% av andre mennesker jeg kjenner. Jeg er stolt av å kjenne deg, og glad jeg havnet i klasse med deg ifjord sommer. Og selvom jeg var drita hver eneste dag på den turen, Halvor- så husker jeg veldig godt den samtalen vi hadde på hotellrommet den ene dagen før vi dro ut. Alle gode tanker til deg kompis:) Du er unik, og jeg digger det.

    14. Dette var et utrolig utrolig fint innlegg. Ingenting er bra å skrive nå uansett, men velger alikevel å gjøre det fordi slike ting påvirker meg veldig akkurat nå da jeg vet at min mor kommer til å forsvinne fra oss snart. Utrolig vondt å høre andres historier, men så fint å lese at du og din far har fått et slik forhold sammen dere to.
      Flott at du la ut dette, selv om du fikk meg til å gråte på en lørdagskveld. 🙂

    15. Kjære Halvor!
      De Harsemske menn er mye…sterke, myke, distrè.
      Pene, snille, glade og triste. Akkurat som andre menn. Bare ikke alt på en gang,,som de
      Harsemske…
      Kreativiteten går hånd i hånd med kjærligheten og gjør de Harsemske menn til det beste og værste man kan omgåes!
      Og jeg er takknemmelig og glad for at jeg kan snike meg rundt dere og ganske enkelt forsvinne på en uforklarlig måte i deres nærvær.Jeg blir liksom litt Harsemsk.En god følelse.
      Bortsett fra når de blir som kvinnfolk, kjerringer!
      Hadde de bare blitt som de Harsemske kvinner..sterke, snille, vakre, kreative og fulle av kjærlighet. På sin egne litt vimsete måte.
      Med andre ord bare vært som de er…
      Som sagt er jeg glad for å kunne omgåes Harsemklanen og for at jeg har fått mulighet til å bidra med mitt.
      Så kjære Halvor og kjære Patrick,min sønn, dere har en arv å ivareta. Der grunnmuren er lagt av deres unike bestefar. Bygget med det beste materialet som finnes: KJÆRLIGHET.
      Digger dere gutta!
      Trond/Ppa.

    16. Kjære Halvor.
      Vel, aner ikke hva jeg skal si. Fatter’n din formulerte det ganske så bra, jeg er enig med han; du er modig.

    17. Utrolig trist å lese. 🙁 Gåsehud så det holder. Så koselige bilder av deg og foreldrene dine. Du har jammen opplevd litt.

    18. Tøft av deg å skrive om dette! Det står det virkelig respekt av.
      Jeg ble ordentlig rørt av å lese det, og det blir jeg ikke så ofte, altså.

    19. Huff, så utrolig trist! Fikk litt sånn hjertestans når det gikk opp for meg hva det faktisk stod her… Utrolig flott å se at du har greid deg så bra, til tross for dette <3 du er sterk(og pen og kul)

    20. Din far er virkelig en helt. Dere fortjener begge det beste her i verden, og jeg håper alt står bra til med de nye tilskuddene til familien. Jeg har sniklest bloggen din en stund (ikke bare for katten din, æresord) og du virker som en flott og utrolig smart ung mann som til tross vanskelige stunder klarer å finne lyset i enden av tunnelen.
      Å kondolere 20 år på etterskudd er muligens litt meningsløst, men jeg mener det. Det er alltid leit å miste et familiemedlem, uansett alder og uansett årsak.
      Ønsker deg alt vel videre i livet!

    21. Kjære Halvor. Du er ikke bare pen, sterk og kul. Du vet virkelig å sette ord på ting. Når du beskriver faren din vet vi hvor du har fått awesomeness’en fra c:

    22. En del av livet ja, det er bare så utrolig urettferdig alikevel. Men som du sier, vi får nyte det mens vi kan. Og sette pris på de fantastiske menneskene vi har rundt oss som gjør livet så bra som det kan være. 🙂

    23. Det er det mest rørende blogginnlegget jeg har lest i mitt liv. Noe så forferdelig trist! Jeg begynte å gråte da jeg leste…. <3 Du er strerk, Halvor. Virkelig!

    24. Kjære pene, sterke og kule Halvor,
      Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dette innlegget. Ord blir fattige. Dere opplevde, og opplever fortsatt,et tap og et savn etter noen som skulle vært der. Livet går videre, og man bygger nye relasjoner. Men samtidig bærer man med seg en bit av dem man mistet i hjertet sitt, og det vil alltid mangle noen.
      Det er godt du har en sterk far som så deg, holdt deg og brukte tid på deg gjennom oppveksten. Det er utrolig hva slike ting kan gjøre med forholdet mellom de overlevende.
      Takk for at du delte denne historien med oss. Det krevde nok litt styrke. 🙂

    25. Kjære Halvor! For et utrolig nydelig innlegg! Slike innlegg får meg til å tenkte på hvordan det hadde vært hvis jeg hadde mistet et nært familiemedlem. Det vekket mange tanker hos meg, nå som jeg sitter i et fremmed land, et par tusen kilometer hjemme fra med en smule hjemlengsel. Tusen takk!

    26. Kjære gode Halvor..
      Dette var virkelig sterkt å lese. Jeg veit egentlig ikke hva jeg skal si. Du er ikke bare sykt tøff og genialt random. Du har akkurat bevist for meg at du er en verdig konge. En sterk konge.
      Var jeg imponert av deg før, er jeg i hvert fall det nå.

    27. off da, dette var trist å høre.. utrolig brann skrevet! det er bra at du har en far som bryr seg så mye om deg, og moren din og, ettersom hun gikk tilbake for å vekke din far, men selv omkom. jeg vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at jeg kondolerer.

    28. Herregud, ufattelig fint innlegg – det kom tårer i øyekroken! Jeg kan ikke engang forestille meg hva du har vært i gjennom..

    29. Trodde ikke du var typen som kunne bringe frem så sterke følelser, men det klarte du! Klump i halsen og tårer i øynene. Både du og faren din er herlige.

    30. Utrolig sterkt.. Fikk skikkelig klump i halsen…
      Var nydelige bilder, og veldig godt skrevet. Jeg sier som de andre; det var tøft av deg å dele dette. Du er modig! Og sterk.
      Også pappaen din, da. Han virker som et fantastisk menneske, slik som du beskriver ham! Stå på, begge to! Ønsker dere begge det beste 🙂

    31. Kjære Halvor.
      Når man en dag innser at denne bloggen ikke er et teit påfunn, og man sitter med et inntrykk av at du er en sinnsyk person uten et tidligere, nåværende eller fremtidig sosialt liv, så kommer du med et innlegg som dette og motbeviser det. Du er en UTROLIG dyktig skribent. Det at du klarer å skrive om helt uviktige, men dog morsomme ting, og dele en så personlig historie som dette bare for å inkludere leserne dine.. det imponerer meg.

    32. Et lite manifest av at mennesker kan være blomsterenger som skjuler dype brønner. Ekte og ærlig, derfor treffer det så inderlig.
      Nå blir jeg sittende og tenke litt på deg i dag, jeg. Håper det går greit.

    33. Wææ.. nå gråter jeg, Halvor 🙁 det var utrolig fint skrevet. er så deilig å høre om familier med så god kontakt.
      DU ER BEST

    34. Kjære Halvor.
      Av alle blogger som florerer rundt på nettet hadde jeg aldri trodd at det skulle være din blogg (unnskyld, hjemmeside) som ga meg gåsehud og tårer i øynene. Vakkert. Du er sterk!

    35. Kjære Buddah. Får vondt av at jeg ikke leste dette før nå, og enda mer vondt får jeg at å forstå at dette ikke er kødd. For du er ikke en kødd. Du er bezt. Faren din også.

    36. Kjære Halvor.
      Du er pen.
      Du er kul.
      Du er sterk. Og det er den superkule faren din også!
      creds til deg og fatter’n din!
      <3

    37. Kjære Halvor.
      Utrolig tøft av deg å dele dette, står stor respekt av det. Du er et godt forbilde for leserne dine, inkludert meg!
      PS: Du er en veldig pen, sterk og kul mann.

    38. Dypt, rørende og utrolig bra skrevet. Jeg kondolerer så mye, så utrolig mye.
      Ble også veldig trist av å lese dette innlegget, satt med tårer i øynene..

    39. That is the saddest, most beautiful thing I have read in a loooong loooong time Halvor!
      Kanskje er det fordi jeg er blitt far, at det treffer meg i mitt innerste selv. Jeg gråter nå, asshole! 😉
      Kjærlighet.
      I said it before, and I will say it again, I am immensely proud of you!
      Klem,
      Tim

    40. Har ikke ord Halvor.. Det du har vært igjennom har formet deg til en person det er verdt å lese bloggen til hvertfall, du er noe bra du! Og selv om noen ting er så forferdelige at de aldri skulle ha skjedd, så er det livets mørke sider som får de lyse til å skinne ekstra mye.. Husk det når ting er vanskelig.

    41. Kjære Halvor.
      Hver dag gir du meg en sabla god latter. I dag gråt jeg.
      Du viser virkelig at du er en sterk person og det beundrer jeg. I tillegg er du den kuleste jeg veit om!

    42. Kjære Halvor,
      dette var utruleg fint. Du viser at du ikkje berre er tull og fanteri, herleg at du leggjer ut eit slikt innlegg.
      Du er pen, sterk, kul og fin.

    43. Utrolig flott skrevet. Flink du er som får det ned på papiret og ut av systemet. Stå på. Det må være helt forferdelig å miste moren sin på den måten og sin ufødte bror.

    44. Der gråt jeg.
      Halvor, jeg liker måten du i det ene øyeblikket kan få meg til å le høyt i klasserommet og i det andre få meg til å gråte…
      Respekt!
      Ingen fortjener å måtte oppleve dette! Merker at jeg har en sånn “urettferdig” følelse i magen! Samtidig syns jeg du har klart deg godt! Du er heldig som har en så god far da!
      Digger hjemmesiden din! Både når den er rar, gøy og trist!
      Du er bra!

    45. Åååå, jeg begynte å grine når jeg leste dette. Veldig modig av deg å dele dette. Og så bra at du ble pen, sterk og kul til tross for slike hindringer.

    46. Kjære Halvor,
      jeg kjenner megh til en viss grad igjen i historien din, og setter pris på at du deler den med resten av verden. Du viser at du har flere dimensjoner, utenom å være pen, sterk og kul. Stå på.

    47. Du er nydelig, Halvor. Både på innsiden og utsiden. Som vanlig får du meg til å le, nå fikk du meg til å gråte. Du er herlig 🙂

    48. Kjære Halvor!
      Respekt!!! Det er sykt pent, kult og sterkt av deg og dele dette med alle, og vi er glad i deg!

    49. Så trist å lese! Det er som du sier, det faren din opplevde kunne knekt hvem som helst. Han er uten tvil sterk! Og det samme er du. Og så skjønne søsken du har! 🙂
      Du er veldig fint å skrive, både morsomme og mer seriøse tekster. Håper du vil forsette med det lenge!

    50. Halvor, det der e det fineste æ noen gang har lest på bloggen din. Du e sterk, som klare å stå fram med det. <3
      æ digge dæ, halvor!

    51. Får en gang skyld kan jeg faktisk kommentere “du er jævlig sterk, Halvor”, og faktisk ha et grunnlag for å si det. Jeg hadde aldri forestilt meg dette. Men så er det jo ofte slik – at de man forestiller seg som “useriøse” “tullete” og “rare” personer, er de som har mest bagasje. Vært der sjæl.
      Stå på! Du er den beste noensinne. Si fra om du er keen på å gifte deg med meg. Døra står alltid åpen. Gi Rambo en klem fra meg. Så tar du en selv i samme slengen.
      Snakkes!

    52. jeg hadde vel aldri trodd jeg skulle få tårer i øynene av å lese et innlegg på hjemmesiden din, med mindre det var av noe som ga meg helt sykt latterkrampe. men dette var utrolig fint og rørende skrevet.

    53. “Kjære Halvor” var det noe jeg trodde om deg, så var det at du aldri kom til å få meg til å gråte.
      Kan ikke unne noen den sorgen der, dere fortjener det beste

    54. Kjære Halvor.
      Det jeg vil mest i hele verden akkurat nå (bortsett fra totalt verdensherredømme, masse penger og å redde verden selvfølgelig) er egentlig å skrive en fin kommentar jeg veit du vil sette pris på, og som du kunne gitt respons på – det hadde i så fall vært over the top. Det virker egentlig som en umulig oppgave right now, da alle kommentarene som kommer her inne er flotte og det dermed er vanskelig å skrive en outstanding fin kommentar. Og om jeg skal si det selv, aner jeg jo heller ikke om du i det hele tatt bryr deg om kommentarene som ramler inn her. Men det regner jeg med at du gjør.
      Men uansett, så var det denne superrørende og fine kommentaren da. Veit ikke hvordan man skriver sånne kommentarer jeg, men når jeg tenker over det for den tusende gangen spiller det egentlig ikke noen rolle hvor kul og sterk den er, så lenge den inneholder “jeg bryr meg” eller lignende.
      ..So, after a second(thousand) thought, her kommer poenget med hele denne kommentaren; du har min sympati. Jeg kan ikke se for meg hvor tungt det må være å miste moren sin, og i det hele tatt å ikke huske henne spesielt godt heller (hvilket jeg antar du ikke gjør, ettersom du var liten). Sånne opplevelser er så tunge at de kan knuse hele jorden, ja – kanskje hele universet, men likevel klarer du alene å bære dette på dine skuldre. Du er så sterk, Halvor.
      Stå på videre. Jeg er virkelig overbevist om at du, til tross for all stalkingen du begår i gatene i Oslo, kommer til å få noe helt utrolig ut av livet ditt. Du er en bra mann, Halvor, en sånn som kan redde verden en dag. Den dagen skal jeg stå på sidelinjen med Kong Halvor t-skjorte og heie på deg som bare det. Gleder meg!
      Og, eh, om du tilfeldigvis skulle trenge noen – en slave, ei vaskekjerring, en beundrer, what so ever, er jeg alltid tilgjengelig.
      Smil.

    55. Kjære Halvor!
      Sterke saker det her. Men et fantastisk innlegg er det, tross den tragiske historien bak..
      Fattern høres ut som en utrolig fyr, og det gjør du og! Godt å høre dere har det bra nå, og jeg er også sikker på at Mammas hender fortsatt holder deg. Alltid! : )
      ps. Du er pen, sterk og kul. Stå på!

    56. Du overasker stadig, hvem skulle tro at jeg skulle bli rørt til tårer av hjemmesiden din!
      Kjempe flott og sterkt inlegg! Og kondolerer så mye. Kan ikke foestille meg hvordan det må være å miste mammaen sin. Godt du har en fantastisk sterk far som har passet på deg og som du har knyttet et godt bånd til!;) Du er forresten også sterk, kongen over alle konger!;D

    57. Hei Halvor.
      Ligger her og griner, jeg. Det var et veldig sterkt innlegg som jeg setter stor pris på at du delte med oss. Føler jeg kjenner deg bedre nå, på en måte. Du virker som en helt fantastisk bra fyr, så faren din har helt klart gjort en bra jobb. Dere er sterke! <3

    58. Kjære søte Halvor, du er nok sterkere enn folk tror og vet. Du er nok sterkere enn du selv tror. Akkurat i det øyeblikket jeg begynte å lese ble du bare enda kjekkere en kar. Faren din er supertøff, og du er både super og tøff!
      Hadde vært herlig om du får fikset bilder av artikkelen, eller finnes den på nett?
      <3 Halvor <3

    59. Halvor, mann! Du er fantastisk fucka, og jeg må som regel riste på hodet og småsmile for meg selv når jeg leser innleggene dine, fordi du er litt skrudd 🙂
      Men i dag storsmilte jeg! Fordi jeg er så glad for at du vil, og ikke minst tør, å dele det her med leserne dine! Som far din kommenterte over her; du er rå på nett, en skikkelig barsk (og pen, sterk og kul) fyr, og du blir enda råere og barskere når du viser at ikke alt er fett og kult hele tiden! Selv om historien er trist så tror jeg den kan være med på å fortelle folk at selv om ting er så jævla vonde som de er i sånne situasjoner så går det bra til slutt. Du kommer ikke over sorgen, men du lærer deg å leve med den. Og jeg må si, du lever med stil!
      Tusen takk for dette innlegget! Selv om jeg visste om moren din fra før, fikk jeg en liten tåre i øyekroken av å lese historien din. Takk for at du forteller, og at du lar folk bli kjent med seriøse-Halvor i tillegg til crazy-Halvor 🙂

    60. Absolutt alle tanker til deg. For å si som alle andre så hadde jeg aldri trodd du skulle få meg til å felle noen tårer, men her sitter jeg da, ganske våt i øyekroken. Du er sterk, og da er det ikke snakk om fysikken. Smil og hjerte og alt som følger med.

    61. Sterkt og bra innlegg. Tøffe og vanskelige opplevelser skjer og man finner sin styrke til å fortsette. Det virker som du og faren din har noe spesielt!

    62. Jeg husker den saken så jævlig godt. Jeg gikk på ungdomsskolen og ble så sinna og provosert (siden jeg hele tiden var med på en av teoriene om at dette var forsikringssvindel)
      Jeg skrev særoppgave om hendelsen og gravde meg dypt ned i den.
      *Kondolerer med tapet av mor og ufødt bror*

    63. hei.
      jeg tror du nettopp skaffet meg litt etterlengtet og svært nødvendig perspektiv. fyfaen. finner ikke noe bedre å si, skulle ønske jeg kunne gjøre noe, ikke for deg nødvendigvis, for jeg tror ikke akkurat en klisjeaktig kommentar fra en 13 år gammel jente vil hjelpe noe særlig. men jeg skulle ønske at jeg kunne gjøre noe for deg på den måten du fikk meg til å gråte av latter da du skrev om den første uken på paradise, eller da du fikk mg taus med dette innlegget. la oss bare si det sånn, søsteren min hater bloggen din, jeg elsker den. skap-leser. hmm. fremdeles en leser though.
      og forresten, smågal/skrudd er dritbra! perfekt er jo kjedelig som bare faen. skulle ønske du slapp å ha gjennomgått det å miste moren og lillebroren din, ingen skal trenge å gjøre det. du er virkelig en type rollemodel for meg, til tross for at jeg er jente, 13 år, som spiller fotball, eks-fiolinist, snitt på 5,2, altså generelt nerd. du er awesome og unik. skulle ønske jeg hadde noen av dine kvaliteter, og til slutt, stay strong(in both ways) as you always do;)
      og du er pen, sterk, kul og masse andre fete greier;)

    64. kjære halvor
      dette var helt utrolig rørende! Begynte nesten å gråte..
      tenker på moren og lillebroren din, og vet at de passer på deg begge to 🙂

    65. Begynte å gråte da jeg leste dette.. utrolig lei for ulykken. Dere har vært sterke og modige, og jeg er sikker på at du alltid blir passet på av lillebroren din og moren din. Skal definitvt lese hva fattern har skrevet.

    66. Kjære Halvor.
      Dette var utrolig trist, og jeg kondolerer masse. Jeg vet ikke åssen det er å miste en mor, og det er for hardt å forestille seg det. Det er umulig å vite åssen det er, om man selv ikke har mistet noen som står såpass nær, og der ser jeg meg selv som heldig.
      Som du har skrevet selv, så er du en pen, sterk og kul ung mann. Pluss at du har den beste nettsiden jeg noen gang har lest. Den har vært en inspirasjonkilde for meg, og ikke minst gjennom skrivingen din og videoene dine, får du meg til å le, noe som er svært viktig i min hverdag. Latter er viktig for meg. Trenger bare å skrive inn “www.konghalvor.com” i feltet der oppe, og da er jeg bare ett klikk unna et smil om munnen. Takk for det, Halvor.
      Det jeg egentlig mener med alt jeg har skrevet hittil er at, til tross for at du vokste opp uten en mor, så har du vokst opp til å bli en god, modig, snill, morsom, pen, kul mann som står sterkt på sine meninger + såå mye mer. Det er i hvert fall det jeg ser.
      Og nok en gang, kondolerer så mye! 🙁
      Og takk for nettsiden din! Den er bare best!
      Varme hilsener fra Erika.

    67. Kjære Halvor.
      Fantastisk mann du!
      Din mor ville vært så utrolig stolt av deg!!
      Takk for at du delte dette med oss.

    68. Kjære Halvor
      Et fantastisk rørende innlegg. Sitter her med tårer i øynene og et lite smil om munnen, er så herlig å høre deg beskrive din kjærlighet til både fattern, muttern og din “nye” familie med lillesøsknene på 1 0g 6 år. Dette likte jeg. Bra fyr du!
      Du er phet fyr, phet!

    69. Kjære Halvor! I denne ulykken mistet faren min begge søskenbarnene sine, så det var veldig sterkt å lese om det her på bloggen din. Kjempetrist og sterkt. Forferdelig ulykke/”ulykke”

    70. Fy fader for en mann faren din var. Leste ikke artikkelen før nå, gjennom bildet, og vel…..no words. Det er tydelig at du har arvet hans egenskaper. Dere er best.

    71. Et flott innlegg som fikk tårene til å renne hos meg.
      Som mor selv er dette vondt og sterkt å lese.
      Som pappaen din sier, din mammas armer er alltid rundt deg, det VET jeg han har rett i.
      Du er både pen og kul, og mest av alt sterk!
      Camily

    72. Kjære Halvor.
      Utrolig sterkt å skrive det du leser, ble rørt.
      Du skriver på en veldig bra måte! 🙂

    73. Nå fikk jeg tårer i øynene her… 🙁 Utrolig trist å lese, men samtidig ble jeg så utrolig rørt, og glad for at du deler dette med oss! Du virker som en helt utrolig herlig gutt, det inntrykket ble jo bare mange ganger forsterket nå 🙂 Klem til både deg og din far, utrolig sterke og flotte mennesker begge to!

    74. Så utrolig fint skrevet. Det er så fint å lese om de som kommer seg igjennom helvete på jord. Som du og faren din har klart. Det er det som burde stå i avisene (:

    75. Kjære Halvor, du er ganske kjekk. Men, denne kommentaren skal ikke handle om det, slike ord får vi ta ved en senere anledning. Kjære Halvor, jeg tror ikke jeg har kommentert her før, men jeg har lest ekstremt mye…Og vell…du fikk meg nettopp til å gråte. Som enkelte skriver; respekt til deg. Utrolig rørende og sterkt innlegg.

    76. Uforventet! Tror det er mer ved Konghalvor enn det som kommer frem i alt det snodige du poster ellers 🙂 For en superpappa! Respekt til begge for å takle og håndtere noe sånt!

    77. Kjære Halvor
      Leste dette innlegget for en stund tilbake og jeg ble litt satt ut. Du er sterk som deler dette her!! Står i stor respekt for deg!

    78. som sagt, du er en fin fyr som stadig overrasker. Innlegget fikk tårene mine og mange andres til å trille. Sterkt av deg å dele dette. respekt.

    79. Kjære Halvor!
      Utruleg sterkt! Har gåsehud over heile kroppen etter å ha lest dette, samt avisutklippet ovanfor. Sjølv om bloggen din er superseriøs og knallalvorlig, er det likevel fantastisk å sjå kor reflektert du er, tross alt! Og ti tusen millioner milliarder coolpoints til faren din, og ikkje minst til deg. Og så er du megasterk.
      PS: Om du kjedar deg ein dag, kan du få komme til Fotoknudsen på Bergen storsenter og jobbe med meg. Heilt sant! Vi er megahyggelige! Heilt sant!
      Helsing Annah Pannah, Bergen!!!!!11!

    80. Kjære Halvor!
      Jeg sitter her med tårer i øynene etter å ha lest innlegget ditt. Det var et utrolig sterkt og rørende innlegg, og jeg kondolerer masse til deg og din familie. Du er en utrolig sterk person som deler dette med leserne dine. Personlig er jeg veldig utrolig sterkt knyttet til min mor, og har aldri hatt noe som helst form for kontakt med min far. Dermed er det vanskelig å sette seg inn i din situasjon og det du og din far har gått gjennom, men du er heldig. Faren din har vært sterk når han, som du sier, både har oppdratt deg og kommet seg gjennom dagene etter tapet av din mor.
      Du har selv skrevet at du at pen, sterk og kul, og det er du. Du har en utrolig bra og inspirerende blogg, ikke bare for meg, men for et tusentalls andre mennesker. Det du skriver er inspirerende og morsomt, det er det som får meg til å lese bloggen din.
      Det at du har valgt å dele dette innlegget med oss beviser at selv om du vokste opp uten mammaen din, så er du utrolig modig, du er sterk og tøff. Og ikke minst er du åpen og ærlig. Ord blir fattige, men sammen klarer dere alt. Tusen takk for et rørende innlegg!
      Mange varme klemmer og hilsener fra meg!

    81. Oi, dette var sterkt å lese.. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det må være for deg, ikke i det hele tatt. Både du og faren din er sterke, ingen tvil om det! Helt rørende å se hvordan du beskriver ham, og båndet dere imellom. Jeg visste fra før av at du var en herlig person, men nå er det bare ennå mer bekreftet 🙂 Klem! <3

    82. Kjære Halvor.
      Jeg vil bare sende deg en god tanke <3 Takk for hjelpen med russebussen vår i år.
      Ønsker deg alt godt, og du er pen, sterk og kul.

    83. Heisann 🙂
      Ville bare si at du var på National Geographic (indirekte) i kveld på grunn av denne ulykken. Faren din snakket inn i kameraet, og det ble sagt “Harsem og hans 1,5 år gamle sønn Halvor”.
      Flott historie, og du skriver veldig bra.
      – Paul

    84. Kjære Halvor,
      I går hadde faren din en sterk og gripende forelesning for oss som går sosialt arbeid på Høgskolen i Oslo og Akershus. Jeg er så utrolig takknemlig for det han delte med oss. Det har gitt meg noe jeg kommer til å ta med meg resten av livet. Han utstråler en utrolig styrke og godhet – og jeg får det samme inntrykket av deg når jeg leser det du skriver.
      Takk.

    85. Dette var utrolig sterkt, og er nok det beste innlegget jeg har lest på en blogg. Alle andre har om hvor trist det er at coyoter blir drept for at vi skal kunne få en posete og stygg jakke til 8 000, eller dagens outfit. Men dette viste deg som den du er. En trønder som malte hos oss på Holmlia, for omlag 10 år siden mistet kona og to barn i ulykken. Dette kom momentant inn i tankene mine når jeg leste dette med et hint av tårer i øyekroken. Faren din må være tidenes mann.
      Kjenner Markus Harsem, tror det er fetteren din. Bra gener i slekta, for han er virkelig en real fyr, og han er også ganske sterk.

    86. Familien din bodde vel ikke i asker, på borgen? Tror kanskje jeg en gang visste om deg, før denne bloggen

    87. Kjære Halvor, uansett om du blogger om så mye teit og sære ting så var dette utrolig vakkert skrevet. Du er sterk. Fikk tårer i øynene. Utrolig trist at dette har skjedd.

    88. Så flott skrevet. Jeg har også vokst opp med en forelder. Dødsårsaken har ingen greie på, jeg vet hvertfall at han er nær meg hver dag

    89. Hei,så flott skrevet..og tårene triller mens jeg leser…som de gjør hver eneste gang jeg leser noe angående Scandinavian Star.Jeg husker dette veldig godt.Glemmer det aldri. Jeg husker godt da alle navnene på omkomne,mange barn,ble lest opp på tv..jeg gråt hele den dagen.Jeg syns dette er så forferdelig trist.Og for en opplevelse for de som var der med sine barn.Det er så vondt at det nesten ikke er til å fatte…At livet går videre er jo bra,og at vi aldri glemmer er bra,at de som overlevde dette får et godt liv etterpå er viktig.Jeg føler dypt og inderlig med deg og din familie. Jeg håper at dere har det godt.Kjære Halvor,av bildene kan jeg se at du er både pen,sterk og ganske kul.Lykke til videre i livet ditt.Stor klem fra Karin

    90. Føler med deg…
      Selv var jeg bare en hårsbredd fra å ha vært ombord på samme turen. Faren min fikk gratisbilletter via kontakter på jobben i mange år på denne linjen (tilbake til da Holger Danske var i trafikk), og vi skulle feire påsken med min danske familie. Alt lå til rette for å reise med Scandinavian Star, men fordi modern måtte jobbe til klokka 18 den dagen ble det endret i siste liten og vi reiste med Stena Nordica fra Göteborg i stedet.
      Da vi kom til Göteborg fikk vi beskjed om at båten var forsinket og at det hadde skjedd en ulykke. Skjønte med en gang at det var Scandinavian Star.
      Har fortsatt liggende bilder jeg tok av S. S. på kaia i Oslo torsdag 5. april, dagen før den skjebnesvangre avreisen…

    91. Kjære Halvor 😉
      Sterk lesing og minner som kommer frem.
      Mamma og pappa m/fler var med på denne båtturen,og vi mistet onkel 1.mnd etter på pga dette.
      Godt du har hatt en strek pappa som har hjulpet deg og ta vare på gode minner om mamma`n din.

    92. Kjære Halvor hehe.
      dette va sterkt å lesa. kom någen tårer fram.
      men ja eg må jo få sakt at du e pen, sterk og kul hehe 🙂

    93. Kjære Halvor.
      Dette va sterkt, komme någen tårer hehe 😛
      Åsså må eg jo få sei at du e veldig pen, sterke og isje min kule hehe ;P

    94. Kjære (kong)Halvor!
      Utrolig trist å lese, rørte meg skikkelig, dere er sterke!
      Spesielt de to bildene av deg og moren din nest nederst var nydelige.
      Er forresten ny leser av bloggen din, elsker å lese det kule du skriver daglig,og det her var virkelig spesielt og fint!

    95. Kjære Halvor:)
      Jeg beklager så mye på dine vegne! Du er kjempe sterk og flink, og du fortjener kun det beste! Jeg digger deg sykt, du gjør internettet et bedre sted å være, og du er kongen vår!

    96. Kjære supersøte Halvor.
      Så utrolig trist 🙁 Tenker på deg og på din far når jeg leser dette!
      Skriver en liten setning om hvor pen, sterk og kul du er: Hei, du er kul. Ok?

    97. Kjære Halvor
      Jeg kom over bloggen din via Twitter i kveld (Påskeaften). En gripende fortelling du deler med oss. Godt vi har sterke mennesker som deg og faren din blandt oss. Jeg ønsker deg og dine en velsignet påskehøytid.

    98. Kjære , flotte, fine, kjekke Halvor. Bak en komisk fremstilling finnes som oftest andre historier også… Det vet jeg. Takk for at du deler. Vanligvis ler jeg av deg… idag gråt jeg. 🙂
      Selvfølgelig holder mamma rundt deg….

    99. Kjære Halvor
      Du er kul, sterk og pen !
      Du har vært gjennom mye. Mye mer en jeg noen gang har vert.
      Du er en fyr det ikke er noe vondt i <3
      Du er sterk både psykisk og fysisk !
      Du er min helt og forbilde 🙂
      Du og fatter'n er rett og slett to konger og dere har møtt mye motgang, men dere klarer å holde sammen og snu sorg til kjærlighet !
      Det er respekt <3
      Hils Rambo, Ruben, Stine og fatter'n fra meg <3

    100. Dette fikk meg til å gråte.
      Jeg har nå lest alle “Lust for life”-innleggene dine. Jeg håper du en gang vil gi ut en bok. Du har talenter når det kommer til å formidle følelser på en ærlig og nydelig måte, og samtidig klare å putte inn en passe mengde humor. Du er en fantastisk bra fyr, Halvor. Du er mitt forbilde.

    101. Virkelig… Jeg sitter med tårer når jeg skriver denne kommentaren. Det var virkelig bra gjort av det å skrive slike innlegg!
      Du er sterk Halvor… Pen og kul er du også 😉

    102. wow, hadde aldri sett for meg en sånn historie bak en så gla’gutt som deg!
      (dømt utifra vine, hehe) bildene og teksten – ikke minst historien, så forferdelig tragisk.. får så vondt inni meg av å tenke på hvor vanskelig det har vært, og spesielt for fattern din. For en mann!
      Flott innlegg, stå på 🙂

    103. Beklage virkelig tapet ditt…
      Jeg har selv opplevd mye av det du har opplevd Halvor. Da jeg var 1 år fikk jeg å mistet en lillebror. Han var da dø født da min mor var/er rus missbruker. å da jeg var 3 1/2 år mistet jeg faren min som døde av overdose.
      virkelig vondt å lee, føler virkelig med deg.

    104. moren min var modell for den statuen, men under avdukingen/20årsmarkeringen hadde jeg ingen anelse om hva jeg gikk til.. Ble veldig grepet av alle folkene og navnene. Jeg ønsker deg og Fattern alt det beste! Sterkt.

    105. Kjære Halvor Du er verdens kuleste og beste! (det sto at jeg skulle skrive det)
      Jeg gråter. Du er så sterk som fortsatt klarer deg gjenomm dagene! Jeg veit ikke hva jeg skulle gjort uten mamma og lillesøster! Jeg har digget deg i verfall 3 eller 4 år nå! Mitt største ønske her i verden er og få møte deg! Jeg synes du bare er en fantastisk person som fortjener det beste her i verden! Dette er ikke smisking elns! Jeg er bare egentlig ganske glad i deg på en eller annen rar måte! Jeg hadde blitt sååååå utrolig glad om du kunne gjort denne ene tingen for meg! Jeg øsnker så sterkt at du ringer meg en dag! Jeg har altid ønsket og snakke med deg! Og sånn hvis du en dag føler for og ringe noen! så er nummert mitt 97530635! <3 Versåversåsnill?? <3 Jeg vil bare høre stemmen din og vite at det er ment til meg! Kan du pliiis rine meg en dag?? når som helst etter klokka to! (skole-.-) <3 Du er så fantastisk og Awsome!<3
      HIlsen kanskje din største fan! jeg er såååå langt unna å henge bilde av deg på veggen min! <3
      Eller hilsen Ragnhild Bjertnes! <3 Største fan!
      Ikke smisking igjen!! <3 okei?? <3
      Er såå glad i deg! <3

    106. Du virker som under den konge humoren, et utrolig fantastisk sterkt menneske! Har alltid hatt respekt for deg, men nå vokste den bare enda mer! Så deg på hove forresten, og der var du bare så skjønn, ga deg en godklem, beste sommervalget uten tvil!

    107. Kjære Halvor!
      For et kult navn du har! 🙂 Mammaen min lærte meg at at blir lettere å si om du starter med et komplimang. Og det tror jeg er veldig sant også. Skal jeg være helt ærlig med deg, så har jeg ikke hørt om ulykken som tok så alt for mange uskyldige menneskeliv, før nå. Jeg er selv født tildlig i Juni 1990. Jeg aner ingenting.
      Men det skal du vite… Jeg sender en virtuel klem gjennom nettet, en riktig god en. Den går til deg og alle andre pårørende som har mistet noen de var så alt for glad i. Og jeg skulle ønske jeg kunne ha gjort noe mer. Og det er sikkert mange rundt deg som bryr deg.
      Jeg vet ikke hvordan det er og miste noen man er glad i, sett bort fra en onkell mens jeg ennå var så liten at jeg ikke husker noe, bortsett fra at jeg ikke sjønte hvorfor alle gråt sann. Og ødelagde pappa helt med å si at han blinka og smilte til meg når jeg gikk frem til den åpne kista og hevda at han bare sov. Så jeg kan desverre ikke sette meg inn i situasjonen din.
      Men du virker som en person som vet hvor du vil i livet, og kommer til å nå dem også! Så lykke til:) Og ha en fin dag videre!
      Krysser fingrene for at dere får gjennoppta saken – og kommer til en mer logisk løsning på hva som egentlig skjedde den grusomme natten!

    108. Kjære Halvor.
      Jeg ville bare si at jeg ble utrolig rørt av dette innlegget.
      Det du skriver her rørte meg virkelig. Jeg vet hvordan det er å miste noen alt for tidlig som man aldri trodde man skulle miste. Historien min er kanskje ikke lik som din, men jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Hvordan noen du elsker så høyt bare blir revet vekk fra deg uten forvarsel. Jeg selv mistet storesøsteren min da jeg var 10 år. Selv om det ødelegger deg så gjør det deg også sterkere på en måte som ingen egentlig forstår. Selv om savnet aldri forsvinner så lærer man seg å leve med sorgen.
      Du er sterk, Halvor. Det er det ingen som kan ta fra deg.

    109. Wow dette var rørende å lese!
      Jeg er selv mamma til to barn og er utrolig redd for at noe skal skje meg slik at de mister sin mamma mens de er små. Men jeg vet at om det skulle skje skulle jeg finnes ved deres side, passet på og beskyttet dem gjennom hele livet selv om de ikke hadde kunnet se meg. Er helt sikker på at din mamma finnes med deg gjennom alle opp og nedturer 🙂
      Så flott at du har en sånn super pappa, som klarte å ta seg opp og igjennom en slik krise for å ta vare på deg.
      Du betyr nok hele verden for din pappa like mye som han betyr hele verden for deg.
      Håper du og alle andre som har blitt berørt av denne tragedien får de svarene dere leter etter!

    110. du rører hjertet mitt! du er dyp og skriver utrolig fint.
      forguder deg Halvor. rett og slett
      og en stot klem til Fattern din fra meg, han virker helt nydelig

    111. jeg fikk mye tårer da jeg leste dette, og det skjer sjelden. jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men du er i vertfall en utrolig sterk og god person. jeg hadde aldri taklet det på samme måten :/ åh dette gjorde meg bare så trist :'(

    112. (Kjære Halvor)
      Du skriver en del fucka ting på denne bloggen, men jeg må få si at dette var sterkt. Jeg har aldri fått så stor klump i magen av å lese en blogg. Aldri. Tanken har aldri slått meg heller.
      Men du er så utrolig sterk, og det at du deler historien din her, med alle leserne dine, viser bare hvor sterk du er, og hvor glad du var i moren din og den ufødte lillebroren din.
      Jeg fikk tårer i øynene, noe som faktisk skjer sjeldent. Så takk for den, du.
      Nei, men seriøst, Halvor. Du er bare, utrolig. Og selvfølgelig veldig pen og kul. Kan ikke ikke skrive det, sant?
      Anyways, stå på, og fortsett å besøke moren og lillebroren din ♥

    113. Halvor! Jeg digger deg fordi du er funny, phet og smart og har bra meninger. Jeg visste egentlig ikke noe særlig om dette. Men det var både veldig fint og trist å lese. Fikk tårer i øya! Det skjer ikke så ofte. Jeg ville egentlig bare si at jeg føler for deg og det er bra jobba å vokse opp og klare seg, når man har mista noen så viktige mennesker i livet sitt. Du er en cool fyr altså. Og hvil i fred til mora og broren din. Selv om det høres klisje ut, jeg ekke kristen, men jeg tror de er med deg hver dag i hjertet ditt! Man trenger ikke himmelen når man har kjærlighet. Det er sånn folk lever videre etter de er døde. Håper ikke dette blei for depressivt, det var meningen at det skulle være hyggelig. Uansett, du er tøff! Og pappaen din og!

    114. Ville finne fram til denne posten igjen fordi jeg husket å lese det for flere år siden og synes det var så fint.

      Jeg håper du lever et godt liv den dag idag, Halvor. Du fortjener det så sykt.

      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg