Kistakramper – Forberedelser

Jeg er en som gjør alt i siste liten, og selv med et helt år til å forberede meg, så er det først nå at det faktisk har gått opp for meg at det bare er dager igjen til vi sitter i bilen mot Roskilde, og at jeg egentlig ikke har pakket- eller gått til innkjøp av noe som helst. Jeg invisterer noen timer i å lage dette innlegget, ikke bare for dere som er festivaljomfruer i år, men også for meg selv og de som måtte trenge en reminder før festivaltransporten kjører avgårde.

BAGASJE OG KLÆR: Det finnes flere smarte måter å pakke bagasjen på når du skal bo ute i usikkert vær over lengre tid. Jeg pakker alle de forskjellige klesplaggene inn i separate plastposer (sokker i en pose, t-skjorter i en pose, etc..) – litt mer stress når man skal skifte, men da er du ganske godt sikret mot fuktighet i bagasjen. Mulig jeg også skal kle innsiden av tursekken med en søppelpose. I bagasjen har jeg alltid med meg klær som jeg helst bare kan kaste etter bruk. Hullete sokker- og boksere, bukser med malingsflekker og slitte sko. Med mindre du blandet sammen med Hove og Roskilde, så er det IKKE nødvendig med mye fancy klær. Jeg tar aldri med mer enn èn bukse og èn genser. Man går bare i shorts og singlet/baris uansett. Spar plassen, men ta med en vindtett jakke.

Ting som er lurt å ta med:

Antibac og såpe.
Våtservietter.
Solkrem og fuktighetskrem.
Snus – i Danmark selger dem ikke snus, sånn om det er et behov.
Paracet.
Prevensjon.
Lommelykt – for å finne frem sistnevnte om natten.
Sandaler – digg å hoppe rett i sandalene når man bare skal bort for å kjøpe en morgenøl.
Håndklær.
Ullundertøy og ullgenser – det KAN faktisk bli sykt kaldt og vått i Danmark om sommeren.
Hengelås til teltet – mange er uenig meg her, men jeg får i hvert fall en liten trygghet av å sette på en 29,- hengelås fra Clas Ohlson.
En rull med små, gjennomsiktige plastposer – fint å ha rundt mobil, inne i skoa etc. om det blir regn.

Viktig: Ta med moroeffekter! Det er store deler av dagen man ikke har noe å gjøre, og det er morsomt om folk tar initiativ til å gjøre noe moro. Lighsticks er en sikker vinner. Selv tar jeg alltid med meg spraybokser. Smart…

Det er alltid mange smarte tips til bagasjen og andre nødvendigheter. Jeg blir veldig glad for gode tips i kommentarfeltet, både for lesernes del, og min egen.

PENGER: Jeg pleier å ta med meg 10 000 ned til Roskilde. Jeg pleier ikke å bruke 10 000, men jeg pleier å ta det med meg. Det er en sikkerhet, du kan få lov til å påspandere deg akkurat hva du vil, og om noen av vennene dine er uheldig, så kan du faktisk være den som hjelper til med en tusenlapp eller to.

INNENFOR: Man får kjøpt ALT av campingutstyr; telt, madrasser, campingstoler, mat, øl, klær og lignende på campingområdet, men det er lurt å ta med telt før man kommer for å raskt kunne få seg plass. Når dørene åpner, så er det mange tusen mennesker som løper inn samtidig for å få plass, og det blir veldig raskt fylt opp.

– Ikke ta med deg dyre telt. Det kommer til å bli ødelagt, tagget ned og pisset på. Du bør tenke at alt utstyret skal kunne legges igjen når du skal dra hjem igjen. Det anbefales å la mest mulig ligge igjen når man skal dra.

C-tårnet ved inngang Vest er det området hvor det befinner seg mest nordmenn. Det er god stemning, mye fester, lite dop med unntak av hasj for de som synes det er dop, og du kan sove trygt der – det synes i hvert fall jeg er ganske viktig. Jeg skal bo med Coffin Camp, på samme felt som hvert år tidligere; C41 – rett ved siden av C-tårnet.

Husk at det faktisk finnes folk på Roskilde som klipper av bånd på folk som sover for å sy dem på seg selv. Disse båndene blir IKKE erstattet, så pass godt på hvor du… sovner.

– Det går et eget festivaltog fra festivalområdet inn til Roskilde by hver halvtime, sånn om man får lyst til å gå på litt asfalt, kjøpe en iskrem og drite på porselendass. Det er koselig å ta seg en tur ut av festivalområdet. Fra Roskilde stasjon kan man også hoppe rett på nytt tog inn til København. Det er en kort togtur.

Når du er på Roskilde, så bør du ikke tenke at det er en slags ny russefering hvor det er om og gjøre å lage mest mulig faenskap og drikke som en drittunge. Vær med på å dra den gode stemningen enda høyere. Og kom til Coffin Camp på C41! Der er det i tradisjon tro technofest hver natt klokken 23:59!

WE ARE YOUR FRIENDS!

Og igjen. Det er vanskelig å skrive et slikt innlegg mens man spiser, vorser, grer katten og dusjer samtidig. Skriv ned flere tips og ideer i kommentarfeltet, så får vi dette innlegget så gjennomført som mulig, sammen.

Jo, også holder jeg på med et innlegg til om Coffin Camp før vi drar, og Øystein har sagt ja til å hjelpe meg med det. Er det noen som lurer på noe, så svarer Øystein på spørsmålene deres. Alt i fra hva som er inne i Coffinblaster 3.0 til hvor mange damer gutta på Coffin har pløyd over i løpet av sin levetid. Det er minst 1.. Ta det i kommentarfeltet!

Hilsen Halvor. Kjøp billett, da.

28 kommentarer
    1. Kjære Halvor,
      Dette var akkurat det jeg trengte nå, uansett om jeg skal på Hove da. Du er pen, sterk og kul også. Takk.

    2. Jeg skal dessverre ikke, men vurderer dette sterkt neste år!
      MYGGSPRAY FTW <3
      Ellers, får dere kose dere og ha det digg! 😉

    3. Vil tipse om at Dopapir = Makt, faktisk! Utrolig hvor kjapt dasspapiret blir borte fra dasser på festivaler, selv om de prøver å fylle opp hele tiden, så er det ofte man finner en drøss med båser uten dasspapir når man VIRKELIG trenger det!

    4. Kjære Halvor
      Håper du får en fantastisk tur til Roskilde, gleder meg til date seinere i sommer 😉
      Bytheway, har noen nevnt hvor pen, sterk og kul du er?

    5. Jeg syns gaffa-teip bør legges til lista. Hvis det ikke kan fikses med gaffa, har du ikke brukt nok, er det ikke sånn. Uvurdelig for hull i telt og soveposer og ødelagte campingstoler og det meste annet.

    6. Kjære Halvor, takk for tipsene! TIlføyer endel til min egen pakkeliste og huskeliste nå. DU er pen, sterk og kul, du! Gleder meg til å gi deg fan-klem på technofesten til coffin camp. 😀

    7. Kjære Halvor (uff.. hvorfor måtte jeg skrive det… var minst en kjære bokstav for mye!)
      Jeg føler det er urettferdig att du skal få meg sjalu.. jeg vil også på Roskilde festivalen! men jeg fikk ikke lov av min saiko katte… (ja, den truet meg med en lyspære)
      du er pen, sterk og kul! men jeg er PENERE, STERKERE og KULERE enn deg!
      HAH, der fikk du den 🙂

    8. Kle deg ut! Mye enklere å få nye venner og andre stuff.
      Ha med en kopp eller tom flaske. Det er mye enklere å få drikke av andre.
      Gjem soveposen din. Det er mange soveposestjelere der.
      Jenter: Ha bh med pushups! Så kan du legge penger og bankort osv i bhen.
      Ha med ørepropper. Du kommer til å trenge det en eller annen gang.
      Handle innpå festivalen på siste konsert den siste dagen. Veldig mye billigere da.

    9. Kjære Halvor
      Hurra! Jeg skal på Roskilde for første gang i år og takker for de gode festivalrådene dine 🙂
      Ha en god festival.
      snakkes

    10. God DAMN, jeg har så lyst til å dra til Roskilde i år.. De tre siste åra har vært ikke mindre enn fantastiske. Man får se om pengene strekker til.
      Så må du huske oppblåsbar madrass, det er alltid bedre enn det tynne liggeunderlag-greiene! Dessuten veldig praktisk hvis man brått må sove i gjørme.
      Kul Trainspotting-stensil by the way.

    11. Kjære Halvor…
      Var du på luux på fredag etter VG-lista? Jeg synes at jeg så en pen, sterk og kul kar som ligna veldig på deg 🙂

    12. Kjære Halvor.
      Utover prevensjon (og la meg minne om at prevensjon er teit) har du glemt å skrive opp angrepiller på lista. Angrepiller er alltid kjekt dersom f. eks. lommelykten er ødelagt og du ikke finner kondomene. Gutter burde også ha angrepiller. Det er sykt sjarmerende morgenen etter.
      -Åneeei, vi glemte kondom, faen!
      -Slapp av beibi, jeg har en angrepille i sekken.
      -Oh, I love you, Ken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg