VÅRT LILLE LAND


Vi er så få her i landet, hver fallen er bror og venn.
– Nordahl Grieg, 1940

Fredag 22. juli 2011 satt jeg hjemme i sofaen med macen i fanget, akkurat slik som jeg gjør nå. Klokken nærmet seg halv 4 og jeg var relativt sliten etter å ha tømt youngstorget for drikkevarer kvelden før. Jeg skulle bare oppdatere de rundt 15 twitterkontoene mine èn siste gang før jeg måtte hoppe på bussen til Slemmestad for å feire 20-årsdagen til fetteren min Markus.

Så smalt det.

Jeg hoppet i taket. Katten min ramlet nesten ut av sofaen. Hele leiligheten ristet, og jeg var sikker på at vinduene mine skulle knuse. Den første tanken min var at det tordnet, men jeg hadde ikke sett lynet. Jeg skrudde raskt på tv’en og åpnet opp samtlige nettaviser. Det gikk noen minutter før den første responsen til det voldsomme braket dukket opp på twitter. “Hva faen var det smellet?“, skrev Tor Milde. Kort tid senere dukket det opp en rekke spørsmål på twitter. Så kom tweeten fra Jaa9; “å fytti saatan!! Nå smalt det akkurat i regjeringskvartalet så glass knustes langt oppover gata. Det regna fuckings glass over hele meg“. Kort tid senere er det klart at det er en bombe som hadde gått av i regjeringskvartalet, midt i Oslo sentrum.

Det ble telefonmaraton ut og inn fra den eldgamle mobilen min, samtidig som jeg fulgte med på 2 tv-kanaler, 7 nettaviser og twitter samtidig. Det var umulig å samle tankene, og den konstante strømmen av nyheter fylte hjernen min med ubegripelig informasjon om det som foregikk rett utenfor døra. 

Konspirasjonene utartet seg, og i løpet av kort tid havnet hele Oslo i en limbotilstand der ingen, inkludert politiet, hadde kontroll på noe som helst. Så skrev Bjørn Tore Hansen denne tweeten: “Meldt om skyting på Utøya. Fikk beskjed nå. Politiet på vei.

Da raknet det. Det som fra før av var vanskelig å forstå ble plutselig absurd og surrealistisk. Hva faen skjedde på Utøya? Den kommende timen ble jeg, via twitter, vitne til en direktesendt virkelighet av den største voldtekten mot Norge og hele Norges befolkning siden krigen.

  • Noen skyter på Utøya. Oppdater politiet!! – Kjetil Vevle
  • @BjornJarle vi sitter ved vandet. En mann som skyter ikledd politiuniform. Hjelp oss ift når politiet kommer – Kjetil Vevle
  • Skytter på Utøya skal være iført politiuniform eller lignende. Har håndvåpen, “Skyter villt” rundt seg, sies det. – B. J. Røberg-Larsen
  • Det er skyting på Utøya. IKKE ring noen der. De gjemmer seg i busk og kratt! Politiet er på vei. – Halvor Frihagen
  • Personer har lagt på svøm på Utøya, men det er i følge VG langt til land. Alle som er i nærheten, hjelp med båter! Spre ordet. – Annette Fischer
  • Jørgen Slips direkte fra fastlandet utenfor Utøya. Hører stadig vekk skyting! – Christian Falch
  • Er skutt på Utøya. Mange døde – Adrian Pracon
  • Sms fra Utøya: “Alt bra med meg. Har gjemt oss i et tre. En av oss er skutt to ganger i foten.” – Marius Vesteraa
  • Ei venninne (vitne til ) forteller at gjerningsmannen er tatt – Eirik Sande

Tragedien var et faktum. Alikevel greide Norge å vise en kjærlighet og solidaritet til hverandre som jeg aldri har sett på maken til før.

  • kan noen kjøre meg til ullevaal så jeg kan gi blod? – Knut-Eirik Lindblad
  • Jeg kan gjerne kjøre folk til Ullevål, hvis noen sitter hjemme og vil gi blod. – Mads Løken
  • Folk med blodtype O ring 22118865/22118900. Dere må være registrert hos blodbanken. Jeg henter og kjører til Ullevålsykehus. PM meg!! – Sumeet Singh Patpatia
  • Er i utlandet men har et rom ledig i nerheten av Ullevållsykehus, vidarsgate 20a. Ring +4798492059 hvis det er noen pårørende med behov. – Isak Eymundsson
  • Rammet av tragedien og trenger husly? Gjesterommet vårt på Løren i Oslo står ledig. Plass til to, pluss har ledig barneseng. – Geir Gråbein Nordby

Hodet kaldt, hjertet varmt. Dette gjaldt også når drapsmannen, Anders Behren Breivik, sitt navn ble kjent. Et navn vi aldri kommer til å glemme. Ikke som en martyr, men som en feig, vrangforestilt morder.

  • Han skal ha en forsvarer, en lang og god rettssak, human straff, så takler vi dette som det vi er: Et sivilisert samfunn. Sånn vinner vi. – Anders Heger

Jeg er stolt over mine medmennesker.

På lørdag våknet jeg, etter 11 timer i drømmeland, til virkeligheten og rundt 50 tekstmeldinger. Tekstmeldinger fra lesere, twitterfølgere, etterlatte og folk som ikke visste hvem andre de kunne tømme tankene til. Blant disse var det en rekke brutale historier direkte fra Utøya og pårørende som savnet familiemedlemmer og vennene sine. En av tekstmeldingene jeg fikk lød omtrent slik: 

Kan du tenne lys for 3 av venninnene mine i Domkirken? Ida, Marie og Kristine. Han skjøt vennene mine.

Her er lysene.

Over 80 unge mennekser ble skutt ned og drept på Utøya. 7 stykker døde i eksplosjonen i Oslo. Jeg vet ikke hvor mange som er savnet og på sykehus, og jeg vet ikke om jeg er i stand til å oppsøke svarene. Hjernen min er overbelastet og hjertet mitt er knust.

Jeg har nesten uavbrutt grått for landet vårt i 3 dager. Denne nasjonale tragedien stikker som et spyd i hjertet mitt, og jeg blir konstant hjemsøkt av et uønsket hat. Jeg tenker på alle ofrene, de pårørende og alle som bor i Norge. Lille, uskyldige Norge. Det er også en naturlig reaksjon for meg å tenke på Scandiavian Star-ulykken som i 1990 krevde 160 menneskeliv, inkludert min gravide mor, da en ukjent person tente på båten ved midnatt. Jeg var også ombord, men ble reddet ut av Fattern.

Vi er sammen om dette. Vi er sammen om sorgen. Vi må bruke denne saken til å bli sterkere mennesker, og aldri la noe slikt skje igjen. Ondskapen skal ikke seire. Tro på mennesket!

Mandag blir det et gigantisk rosetog fra Rådhusplassen til Youngstorget klokken 18:00. Jeg håper, tror og forventer at alle som har muligheten stiller opp. Jeg oppfordrer også alle butikkene i Oslo til å stenge tidligere slik at alle ansatte kan delta. For deg som ikke bor i Oslo, så finnes det oversikt over alle rose- og fakkeltogene HER.

Livet er verdifullt. Du er verdifull. Klem fra meg til hele Norge. Hjertet mitt gråter for dere alle. 

Om det oppdages feil i innlegget, si gjerne i fra. Skrevet under vanskelige omstendigheter, mye personlig stress og tvangstanker. Anbefaler dessuten å lese innlegget til Prableen Kaur som overlevde massakren på Utøya. Hun er et sterkt menneske.

106 kommentarer
    1. Dette innlegget setter en støkk i meg.. Fulgte med på de samme twitter-meldingene som deg, å skjønte virkelig ikke at noe så tragisk kunne være tilfelle.. Måtte være overdramatisert tenkte jeg, å en misforståelse.. I senere tid har jeg da innsett mer og mer at dette faktisk har skjedd. At over 80 ungdommer har gått bort, og aldri kommer tilbake mer. Det er helt uvirkelig, jeg vil ikke tro på det. Jeg liker virkelig ikke den situasjonen Norge er oppe i nå, men jeg håper og tror at vi skal komme oss ut av dette, å stå sterkere enn noen gang.

    2. <3 <3 du har vert ein skikkeleg helt dei siste dagane! på twitter har du vore den store organisatoren og du har hjelpt og gjort så mykje godt for så mange!! twitterlove frå meg!

    3. Flott innlegg Halvor! Du er så fantastisk og god! Hele Norge sørger i denne vanskelig tiden og tankene våre er hos de berørte. Takk igjen Halvor

    4. Kjære Halvor.
      Flott innlegg! Sitter her og skjelver, med tårer i øynene….
      Tenker på alle Som på en eller annen måte er rammet.
      Kjente mange som var der, og noen som ble drept.
      Det er forferdelig….

    5. Utrolig godt skrevet Halvor!
      Jeg har ikke ord, det finnes rett og slett ikke ord som kan beskrive hva hele Norge føler.
      Alle i vårt lille land er berørt av denne uvirkelige tragedien, selv har jeg antegelig mistet min kusin som vi ikke har hørt noe fra, og som fortsatt er savnet…
      Jeg har aldri før vært så stolt over å være norsk. Selv i denne enorme sorgen, har jeg likevel aldri opplevd så uendelig mye kjærlighet.

    6. Jeg er sikker på at engasjementet ditt på twitter har holdt motet oppe til mange. Det har vært utrolig å se twitter så engasjert, så menneskelig og så riktig. En skikkelig tragedie, men så utrolig mye varme likevel.

    7. Kjære Halvor. Tusen takk for alt du har gjort de siste dagene, både i virkeligheten og på twitter. Dette er utrolig sterkt gjort av deg, og du virker som et vakkert menneske. Du har vært en informasjonskilde som ikke kan sammenlignes med noen avis eller TV-kanal, og har stilt opp som en helt gjennom denne perioden. Jeg håper du tar til deg alle varme ord fra alle de gode menneskene i det fine landet vårt, for du fortjener dem alle. Takk igjen.

    8. Jeg har blitt så glad i deg. Alt du har gjort for twitterleserne de siste dagene, inkludert meg selv, har hjulpet mer enn du tror. Jeg er stolt av deg. Jeg er stolt av Norge. Hadde aldri trodd at noen kunne ha så mye hat og ondskap i seg, men hadde heller aldri trodd at noen kunne ha så mye kjærlighet og omsorg i seg. Føles som om en hel nasjon på nytt er forent. Sammen skal vi komme oss sterkere ut av dette!

    9. Takk Halvor. Nå er vi alle AUF’ere. Lillebroren min overlevde heldigvis og har sett ting ingen 15-åring burde se. Vi møtes i morgen i rosetog. Hatet hans skal kun resultere i mer kjærlighet og samhold fra oss. Det er det vi har
      og det er det vi skal gi.

    10. Et godt og oppsummerende innlegg med mye hjerte! Jeg forstår fortsatt ikke hva som har skjedd. Jeg leser og hører historier fra de som var der og klarer ikke forstå hva de har gjennomgått. Hva som har skjedd i fedrelandet vårt. Men jeg er stolt! Jeg er stolt av hvordan Norge har taklet denne krisen. Jeg er stolt av statsministeren vår. Jeg er stolt av alle Utøya offrene som har vært sterke nok til å fortelle sin historie. Jeg er stolt av å høre til dette flerkulturelle, åpne, sivliserte landet.

    11. Dette var utrolig bra skrevet Halvor.
      Jeg sitter her og får ikke sove. Jeg tenker på alle de som har lidd en forferdelig skjebne, jeg tenker på de pårørende, og jeg tenker på resten av Norges befolkning. Siden når ble det utrygt å bo i Norge? Jeg har vært så heldig at alle jeg kjente og visste om, som var på Utøya, har kommet seg trygt derfra. Likevel føler jeg det som om jeg skulle ha mistet noen jeg kjente og var glad i. Det er så urettferdig dette som har hendt. Hvordan kan noen være så onde at de gjør noe slikt som dette?? Hvordan??
      Vi er alle rammet av disse grusomhetene. Nå må vi stå sammen!
      <3

    12. Siden fredag har jeg grått for ferdelandet mitt. Hvorfor skulle noen bombe midt i Oslo sentrum, og hvorfor skyte uskyldige ungdommer på leir midt i ferien. Dette for en sak jeg har prøvd å forstå, men ikke klarer å skjønne. Dødstallet er nå oppe i 93 i de 2 hendelsene tilsammen og flere er fortsatt savnet. At en sånn ondskap skulle finnes i lille Norge kunne jeg aldri i min villeste fantasi forestilt meg. Å lese historiene og sett interjuvene med de overlevende har gjort meg helt målløs.
      Men oppe i all grusomheten har nasjonen Norge vist seg fra sin beste side. At folk gir bpod, skal gå i tog, legger ned blomster for ofre og pårørende viser hvor sterkt samhold det er i dette landet. Twitter har vist seg fra sin beste side med kjappe oppdateringer når det gjaldt utøya, som jeg tror var med å redde liv. Samholdet pä twitter har også vært helt fantastisk. Aldri før har jeg opplevd større støtte, omtanke og kjærlighet mellom mennesker som aldri har møttes før.
      Du, Halvor, er blandt disse menneskene som har vist omtanke og kjælighet. Du har vist deg fra en helt annen side av deg selv. En side som jeg aldri har sett før. Sånne som deg kan vise når det virkelig gjelder, hvor mye godt vi kan gjøre for hverandre.
      Jeg tror vi som nasjon kan komme styrket ut av dette. Vise større omtanke fo hverandre og ta bedre vare på dem som trenger det.
      Hadde alle i verden vært som deg Halvor, hadde verden vært en flott plass å være. Hele tiden

    13. Dette er så ubeskrivelig grusomt og jeg begriper fremdeles ikke hva som har skjedd. Jeg vet at jeg så noen dø, jeg vet at vennene mine er døde, og jeg vet at jeg var nær ved å dø selv. Likevel vil ikke hjernen min registrere at det faktisk har skjedd.
      …og tro meg, det er lengre fra Utøya og over til fastlandet enn det ser ut som.
      Vi føler alle bunnløs avsky for hans handlinger, men vi må ikke hate denne mannen. Det er det han vil at vi skal gjøre, og han skal ikke få gleden av den oppmerksomheten. Han er ikke verdt det. Han er ikke viktig.
      All energi og alle varme tanker bør vies til oss som overlevde terroren, de vi mistet under hans kalde hånd, og menneskene rundt oss. Så lenge vi står sterkt samlet og tar vare på hverandre, holder tett sammen og hjelper hverandre gjennom dette her, så har han faktisk tapt. Det har han i grunn allerede gjort.
      Kjempebra at du viser slik omtanke for denne grufulle hendelsen, Halvor. Det betyr mye for oss som overlevde det.

    14. Utrolig godt skrevet, Halvor. Har i likhet med deg, og store deler av Norges befolkning grått siden fredag, og klarer fortsatt ikke å ta helt inn over meg hva som faktisk har skjedd.
      Klarer ikke slutte å tenke på at så mange uskyldige, unge mennesker har blitt fratatt livet, på mennesker som har blitt frastjålet sine døtre, sønner, søstre, brødre og venner. Det finnes ikke ord som kan beskrive hvor ufattelig trist dette er.
      Jeg har aldri vært mer glad jeg har hatt twitter, enn de siste par dagene. Jeg blir utrolig rørt av å lese hvor mye kjærlighet, samhold og omtanke hele twitter-norge viser. Jeg kan egentlig ikke få sagt det bedre enn du du selv gjorde tidligere;
      “Har ALDRI hatt større kjærlighet til landet mitt og ALLE som bor her, samtidig som jeg strever HARDT med å holde tilbake det kraftige hatet.”
      Skulle ønske jeg hadde hatt mulighet til å gi deg en god klem, og hvis jeg noen gang skulle komme til å se deg på gata, kommer jeg til å gjøre nettopp det.
      <3

    15. Å huff! Stakkars deg! Det må ha vært traumatisk å se på TV2 mens du surfet på twitter. Det er viktig at historien din blir fortalt.

    16. Kjære Halvor. Du er pen, sterk og kul. Og du har et godt hjerte. Gråter når jeg leser om disse forferdelige hendelsene, og det å vite at man ikke er alene føles godt. Du har klart å formidle disse forferdelige nyhetene til alle, og du har gjort det som et medmenneske.
      Kjærleik

    17. Jeg har lyst på en god, lang, hard klem hele tiden, og skulle ønske jeg kunne gi deg en. Jeg skulle ønske jeg kunne klemme alle. Nydelig innlegg, vi er flere som gråter nesten uavbrutt. Lillesøsteren min kom og trøstet meg i går da jeg stod ute og gråt. Det hjalp litt.
      Jeg har et alvorlig tilfelle av OCD selv, men kroppen og hjernen min er så numne at til og med tvangstankene ikke får helt fritt utløp i hjernen. Vanligvis blir de verre når jeg er stresset, men nå føler jeg meg mer nummen.
      I kveld kan vi gråte sammen. Selv om fakkeltogene er i forskjellige byer kan hele nasjonen gråte sammen i kveld klokken 18.00. La oss minnes de døde, tenke på deres familie og pårørende, på de ungdommene som overlevde, alle som har hjulpet til så fantastisk mye, og ikke minst at vi står sammen som en sterk nasjon.
      “De brente våre gårder. De drepte våre menn,
      Bak hver som gikk i døden, står tusener igjen.
      Står tusen andre samlet i steil og naken tross.
      Å, døde kamerater, de kuer aldri oss!”

    18. Tusen, tusen takk for å sette ord på dette. Og takk for hvordan du har vært en hjelp for mange kjente og ukjente fjes. Jeg kan ikke si det for mange ganger. utrolig godt gjort av deg, dette her.
      Peace and love

    19. Takk for innlegget ditt Halvor, godt at du og så mange andre er flinke til å sette ord på alt som har skjedd.
      Sender deg en god klem her, så får du to neste gang vi møtes.

    20. Måtte bruke lang tid på å lese dette, ordene fløyt over og ble utydelige. Jeg gråter når jeg leser innlegget ditt, jeg gråter når jeg hører historiene, ser bildene og leser ordene. Utrolig fint skrevet, og takk for alt du har fått fram via twitter. Vi står alle sammen. Vi gråter. Og vi blir sterkere.

    21. Dette var et flott innlegg. Du har vært helt fantastisk oppe i alt dette, og passet godt på dine medborgere. Håper du har mange som kan ta vare på deg,på samme måte som du har tatt vare på så mange i denne tiden.

    22. Utrolig nydelig skrevet og jeg blir virkelig rørt av hvordan du har stått på de siste dagene, hvordan du har sørget for at alle får informasjon og en hånd de kan holde. Tusen takk for all hjelpen du har gitt Halvor, det betyr mye for mange.

    23. Kjære Halvor. Ikke bare er du pen, sterk og kul, men du er et flott medmenneske. Jeg har ikke ord for hvor fantastisk du har vært i løpet av de siste dagene. Jeg blir rørt av din innsats og ditt engasjement for å hjelpe andre og vise at du bryr deg <3

    24. Jeg var i byen på lørdag og så deg gå over egertorget. Hadde lyst til å løpe bort og gi deg en klem, en trøstende og takknemlig klem, for alt det du har gjort for oss i disse tre døgnene. Du viser at du er mer enn kong halvor. Du har et stort hjerte.

    25. Fantastisk skrevet, Halvor.
      Det er viktig at Norge står sammen i alt dette. Min dypeste medfølelse går ut til alle som har mistet sine kjære. Jeg ber for alle som har gått bort, og for de tapre ungdommene som kjemper på sykehus.
      Tusen hjertelig takk for alt av informasjon, trøst og omtake på twitter. Det har varmet mitt ellers så knuste hjerte.

    26. Utrolig bra skrevet, Halvor. Jeg må bare si at du har vært til stor hjelp på twitter de siste dagene. Selv om jeg ikke kjenner deg, har alt det du har skrevet på twitter betydd utrolig mye for meg. Jeg har bare lyst til å gi deg en stor klem! Tusen takk for alt. Jeg er utrolig stolt over at vi har sånne mennesker som deg i Norge.

    27. Halvor, du er en vakker person. Jeg er så imponert over hvordan du har oppdatert oss på twitter, retweet’a desperate meldinger om å finne savnede, og din varme omtanke ovenfor venner og fremmede. Vi gråter alle med deg. Jeg måtte ringe jobb i dag og fortelle at jeg ikke klarte å komme meg dit, deltar selvfølgelig i fakkeltog i Trondheim senere i dag <3

    28. Trodde jeg hadde tømt meg for tårer. Det var helt til jeg leste dette. Du er et godt menneske, tvers igjennom. Takk!

    29. Takk til deg Halvor. Du skriver fra hjertet og jeg gråter med deg.
      Jeg er stolt av samfunnet vårt idag. Vi viser samhold og kjærlighet. Denne grusomme mannen skal ikke få vinne. Aldri.

    30. Du er så fin, Halvor. Et av de beste blogginnleggene jeg har lest om saken (selv klarer jeg ikke skrive noe fattet i det hele tatt). Skulle så inderlig ønske jeg kunne deltatt på rosetoget, og ikke satt fast på en liten øy ved Norges kyst.

    31. Bak den morsomme og gale siden din er du virkelig et fantastisk menneske Halvor! Takk for alle støttende twitter meldinger, og dette fantastiske innlegget! Du gjør mer enn du aner!

    32. Tusen takk for at du er den du er. Du, som til vanlig tuller med alt og alle viser den siden av deg som vi alle trenger nå som dette foregår i Norge. Du har hjulpet så mange. Du er en helt.

    33. Du er et godt menneske Halvor. Har sagt det siden første gang jeg var her, og det fortsetter jeg å si; Jeg DIGGER deg! Du får folk til å le, gråte, være oppgitt og ja. alt. Du kan sette dine følelser i mennesker. Og det, er en god egenskap.
      Fortsett det du driver med. Jeg har akkurat lest innlegget til Prableen, og jeg gråt. Jeg gråt, tenkte på deg, tenkte på han, tenkte på redselen til ungdommene, og følte den. Herregud for en tragedie.
      Føler med hele Norge, jeg elsker landet mitt. Ikke la dette ødelegge oss!

    34. Jeg vil ha en klem fra deg. Seriøst. Hvis jeg noengang ser deg ute, så kommer jeg med åpne armer. Helt randomly.
      Dette er et fantastisk innlegg, Halvor. Jeg likte alt du har skrevet. Du har skrevet med sterke følelser og omtanke. Og det med lysene… Det var veldig hyggelig gjort.
      Jeg kan fremdeles ikke forstå og tro det som har skjedd. Jeg er helt målløs over hvor brutalt den mannen kunne gå, og hvor mye han har knust oss alle. Jeg sitter her med mye hat over Anders og klarer ikke å få bort tankene mine.
      I dag, da jeg dro til Rådhusplassen fant jeg indre fred og stillhet. Stillhet med nordmenn som har lidet det samme som alle har gjort. Stillhet hvor alle kunne endelig være sammen og helbrede seg. Å høre på fine taler. Å se på alle de fine rosene. Det var kanskje det jeg trengte..
      Men jeg klarer fremdeles ikke å glemme det. Ingen kommer til å glemme det.
      Hilsen Asal.

    35. Du er et flott menneske! Som alle alle andre i vårt lille land. I denne tiden har jeg følt så mye tilhørighet og kjærlighet til så mange mennesker på en gang. Mer enn noen sinne. Kjærlighet som jeg føler er gjengjeldt. Tenk, av og til mennesker jeg aldri har møtt. Det er så flott. I en så utrygg tid, har jeg følt meg mer trygg enn noensinne.

    36. Vakkert skrevet, men vondt å lese. Du setter ord på en del tanker jeg tror mange har, og har hatt de siste dagene. Det har vært så godt å lese twittermeldingene dine, takk for gode ord, og for en kjempejobb med organiseringen av fakkeltog.
      Husk at det er lov å hvile.

    37. Takk for dine tanker, takk for at du er du. Jeg gråter med deg og resten av Norge, og savner to av mine venner. Jeg er stolt av Norge. Dette var så nydelig skrevet.

    38. Du er min absolutte favorittblogger og jeg setter utrolig pris på at du har skrevet dette innlegget. Selv så var jeg på Utøya under tragedien og dette betyr enormt mye for meg.
      Tusen takk. <3

    39. Jeg gråter sjeldent, men disse siste dagene har jeg konstant problemer med å holde tårene tilbake. To unge mennesker fra hjemstedet mitt er skutt og drept, to personer jeg godt vet hvem er. Var. Jeg stod på torgallmenningen i går, og når titusener av mennesker sang “Til ungdommen” klarte jeg ikke å holde tårene tilbake.
      På fredag hadde jeg bursdag. Jeg skulle feire. Det endte opp med at alle som skulle komme på vorspiel heller kom for å snakke, følge med på nyheter, trøste hverandre og være der for hverandre. Jeg var glad for å ha vennene mine rundt meg.
      Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede. På jobb på mandag spurte de meg hvorfor denne mannen kunne drepe så mange unge mennesker. Hvordan skal man svare på noe slikt?
      Jeg trodde ikke at noe slikt kunne gå så hardt inn på meg. At det kunne få meg til å gråte av de minste ting, at jeg kunne miste nattesøvnen av det, og at når jeg først sover så drømmer jeg at jeg løper for livet mens jeg ser mine kjære bli skutt. Samtidig er jeg så stolt over vårt vakre lille land. Jeg er stolt over samholdet og solidariteten vi viser, og hvordan vi støtter hverandre. Jeg ser fremmede trøste og klemme hverandre. Jeg er stolt over de overlevende, og sørger for de som mistet livet. Jeg har fått nyvunnet respekt for statsministeren vår, og andre politikere. Det samme med kongefamilien. Selv om dette er en helt grusom tragedie, så har folket vunnet. Og det, det er jeg stolt over.
      Beklager for denne avhandlingen, jeg trengte å få det ut.

    40. Nydelig skrevet, Halvor. Vi står alle sammen om denne sorgen. Sammen er vi sterke!
      Selv håper jeg og hele tettstedet at vår kjære venn vil komme tilbake. Dessverre minker håpet for hver dag 🙁

    41. Kjære Halvor. Takk for alt du har skrevet, gjort og retweetet de siste dagene. Det snakkes mye om hvem som har vært helter siden det som skjedde 22.juli. For meg har du vært en helt. Du har vært et prakteksempel på kjærligheten og omtanken som Norge har vist de siste dagene. Du har vært med og vist hvorfor landet vårt skal bli et bedre land av det som har skjedd. Jeg så deg utenfor Klingenberg, men fikk ikke motet meg opp til å gi deg en klem før vennene mine kom. Dette får være den klemmen jeg ikke ga da.

    42. Kjære Halvor!
      I løpet av de siste dagene har du imponert meg veldig mye! Jeg trodde du bare var en liten tullebukk, men etter og ha fulgt deg på twitter i løpet av de siste dagene forstår jeg at du er en veldig bra mann, som bryr seg om byen din og om mennesker rundt deg, ukjente som kjente. Det står det enormt stor respekt av! Du er en bra mann!

    43. Halvor! Så utrolig bra du skriver! Og graffitien må stå til evig tid. Blir helt satt ut. Jeg har grått noen ganger etter det som skjedde, nå renner tårene. Barnehagen jeg jobber i åpner neste uke, og jeg gruer meg så til alle spørsmålene jeg kan få fra de små søte. Folk som deg hjelper meg til å finne ut av det. Nå skal alle bare være kjempeglade i hverandre og vise at vi står sammen og vinner over hatet! Jeg er så glad for og stolt over landet jeg bor i, budskapet vi sender ut til verden, 99% av menneskene her inkludert statsministeren, kronprinsen og deg. Helt til slutt vil jeg bare si at jeg kondolerer for mammaen din, det var virkelig trist å lese. Peace

    44. Utrolig fin og sterk lesing. Tårene triller, nok en gang! Det er så surealistisk og forferdelig det som har skjedd. Har ikke ord;/
      “hvis en mann kan vise så mye hat, tenk på hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen<3"

    45. Nå har det gått mange dager siden det skjedde, og det er sikkert en uke siden jeg gråt sist. Nå når jeg leste dette kom alt tilbake til meg. Forventet ikke å finne et så sterkt og reflektert innlegg på bloggen din, så dette traff meg rett i magen. Jeg vil samtidig berømme alle som twitret den dagen, å føle at vi sto sammen i forvirringen gjorde det litt lettere å takle.

    46. Når sorgen blir for stor leser jeg dette, gråter og føler meg bedre.
      Jeg tror ikke du vet hvor mye du har betydd for meg, og sikkert mange andre i de tunge periodene. Takk <3

    47. Jeg har lest blogger hver dag, ca så lenge jeg kan huske. Men aldri har jeg sittet i over en time og bladd gjennom arkiv, lest bortimot alle inlegg. Jeg har heller aldri kommentert en blogg, for jeg driter i outfits og solpudder. Jeg har heller aldri grått, eller hvert i nærheten av å gråte av en blogg(sorry, hjemmeside). Men fy faen du skriver bra. (i motsetning til meg som skulle skrive dritmasse men visket ut alt fordi jeg suger på å formulere meg…) du er bra. Takk

    48. Jeg mistet min beste venninne som var der med kjæresten på Utøya. Han så henne bli drept. Det hjelper å lese dette innlegget, så tusen takk. Og aldri glem 22. juli 2011.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg