Et brev til Ruter.

10.01.2012 - 22:45 52 kommentarer

På torsdag i forrige uke ble tre billettkontrollører knivskadd inne på en trikk ved Solli plass i Oslo. Kontrollørene var i gang med en av sine billettkontroller da det oppstod en konflikt med to passasjerer som utløste knivangrepet. En tilsynelatende bestial handling, men kanskje ikke helt uventet?

Som aktiv bruker av kollektiv transport i Oslo i snart 10 år, så har jeg opplevd billettkontroll hundrevis av ganger. Den ene mer ubehagelig enn den andre. Billettkontrollørene på trikken- og t-banen i Oslo opptrer både sivilt og uniformert på usedvanlig ubehagelige premisser for passasjeren - uavhengig av om vedkommende faktisk har billett eller ikke. Det hele kan minne om politiets klassiske "stopp-og sjekk" som betyr at politiet stopper og ransaker deg som følge av at de har hatt en "skjellig grunn til mistanke" - noe som i seg selv ikke betyr noe som helst, men greit nok; det er politiets eget smutthull til å kunne boltre seg løs og markere sin autoritet. Poenget er at det samme skjer under en kontroll - der kontrollørens utgangspunkt og skjellige grunn er at ingen har billett.

Billettkontroll gjennomføres på forskjellige måter. Den vanligste metoden er at kontrollørene sitter på trikken som sivile medpassasjerer. Andre ganger er de uniformert, men da sier det seg selv at flere klarer å unngå dem i tide og dette vet kontrollørene, så de går oftest i sivil.



Terrorbussen er et kjent begrep for oss som bruker lokal transport ofte. Bussen fylles med kontrollører, steller seg langs trikkestoppet og stanser alle trikkene som kjører forbi - helt inntil bussen som gjør det er umulig å komme seg ut eller inn. Med et stort overraskelsesmoment fylles trikken opp av uniformerte kontrollører, og alle billettløse blir dratt med ut av trikken og inn i terrorbussen som har fått bygd dører på venstre side. Ekstremt ubehagelig og klaustrofobisk for passasjeren.

Dette fører også til forsinkelser på linjene.

Man hører også om tilfeller der t-banestasjonene blir barikert med brannvegger, slik at eneste utvei er å sluses ut forbi vekterne. Dette har tidligere ført til at personer uten billett hopper i sporet for å unngå Ruters lange arm. 

Ruter sier selv at deres mål er å ta flest mulig i kontroll - de ønsker bare at alle skal ha gyldig billett. Jeg føler det ikke slik. Ruter sniker seg rundt hjørnene for å ta bakholdsangrep på de uvitende. Ingen unnskyldninger godtas. Du SKAL ha med deg boten hjem, og klaginga kan du selv ta deg av på internett - men det er egentlig ingen vits, og prossessen tar mange uker. Alt er lagt opp til at den uheldige passasjeren skal betale Ruter 900 kroner, uavhengig av betalingsvanene.

Jeg har sittet på trikken og sett kontrollørene verbalt angripe barn for å kjøre uten billett. En gang satt en liten jente alene og gråt, mens to middelaldrene og totalt fremmede menn i Ruter-uniform tok foreldreansvaret og ga henne leksjon om hva som er rett og galt - i Ruters øyne, vel og merke.

Er denne gestapo-virksomheten etisk riktig? Er kampen mot snikerne viktig nok? Ruters egne billettkontrollører har ingen utdannelse i håndtering av mennesker. De er akkurat som en parkeringsvakt - i en provisjonsbetalt rolle der man har muligheten til å spille ut sitt autoritære markeringsbehov. Jeg rettferdiggjør på ingen måte voldshandlinger og synes selv tanken av å gå med kniv på seg er moralsk forkastelig, men disse menneskene finnes og det må man forholde seg til. Det er nettopp derfor yrker som krever mye kontakt med mennesker, også krever en lang utdannelse. Når Ruters billettkontrolljugend spretter opp fra setene sine på likt og angriper menneskene rundt seg, så takler medpassasjerene dette på veldig forskjellige måter. At noen, gjerne etter en runde kverulering og et økende aggresjonsnivå fra begge sider, velger å ty til kniven kan ingen vite på forhånd - derfor burde situasjonen heller aldri blitt lagt til rette for fra starten av. I hvert fall ikke av personer hvis yrke ligger lavere på den sosiale rangstigen enn en søppeltømmers.

På bussen har Ruter leid inn Securitas til å ta seg av jobben. Hvorfor de skiller på dette; det vet jeg ikke. Til tross for at jeg ikke sitter inne med en brennende forkjærlighet til Securitas-vekterne heller, så synes jeg i hvert fall at de passer bedre til en slik jobb. Selv skulle jeg helst sett at hele billettsystemet ble fjernet. Kollektiv transport burde vært Norge gratis.

Knivstikkingen sist torsdag er et svar på et system som ikke fungerer. En venn av meg som heter Martin har også skrevet litt om hendelsen.

"Forleden morgen fikk jeg tilsendt en sms fra ei venninne, hvor hun spurte om jeg hadde vært på Solli Plass, med et smilefjes som indikerte en humoristisk undertone. Jeg forstod ikke, og svarte at jeg hadde tilbragt en aften der for en tid tilbake, utelukkende for å drikke meg snydens, til hårreisende priser. Senere den dagen fikk jeg av mediene servert nyheten om at to mannlige og en kvinnelig billettkontrollør hadde blitt knivstukket. Tekstmeldingen hadde referert til mitt varme syn på disse menneskene.

Dette er en omfattende skandale som lenge har bekymret meg. Ikke livsfarlige knivdesperadoer, de har jeg foreløpig i livet mitt vært en kløpper til å unngå, skandalen dreier seg om grunnlaget for denne hendelsen. Kontrollørenes arbeidsmetoder.

I ettertid viste det seg at en av gjerningsmennene bak angrepet selv hadde meldt seg til politiet kort tid etter dramaet utspilte seg på den ellers så rikmannsbefengte og idylliske Solli Plass.

Dette vitner kun om spontaniteten i det hele, ettersom planlagte kriminelle handlinger planlegges nettopp i den hensikt å hindre gjerningsmannens (eller gjerningsmennenes) arrestasjon. I tillegg er jeg sterkt i tvil om hvorvidt dette er erfarne kriminelle, ettersom hvem som helst forbryter med vettet i behold som har vært i den typen kontakt med loven, aldri vil overgi seg til styrken med maktlystne, nedverdigende stenansikter frivillig. Den eneste logiske slutning å trekke ut ifra dette, er at de to trikkepassasjerene ble provosert nok av kontrollørene til å trekke våpen og skade de alvorlig, midt i Norges hovedstad, på høylys dag, foran utallige vitner. Og for enhver sniker, eller empatisk borger i det hele tatt, som har sett disse sporveisansatte i aksjon, blir slutningen enda mer logisk. For en person med en alminnelig sterk psyke og god selvtillit, vil det være en flau og aggresjonsvekkende, men overkommelig opplevelse å få utdelt en bot fra kontrollører, som generelt sett har en så nedsettende, latterliggjørende og autoritær holdning at det grenser til parodisk.

For en person med allerede ganske frynsete nerver, som ikke tåler slik grenseløst provoserende behandling like godt, vil det være et rent helvete å bli konfrontert av denne typen umenneskelig rollespill. De medlemmene av vårt samfunn som allerede sliter, som kanskje allerede har en mengde sinne å finne utløp for, blir hensynsløst overkjørt. Kontrollørene tar utgangspunkt i at alle som velger å reise kollektivt er like sterke mentalt, tåler like mye drittslenging, og i tillegg skal vise en slags absurd form for respekt. De er rett og slett så anti-humane det går an å få blitt.

Og hva skjer, når vi her får illustrert hvordan de iløpet av noe så uskyldig som en billettkontroll får begeret til å renne over, og fremprovoserer en så ekstrem handling som et mulig drapsforsøk? De får en uendelig mengde sympati fra De gode borgere. Etter årrekker med trakassering av folk med en så dårlig økonomi at de ikke har råd til en billett i underkant av 30 kroner, påtar de seg selvfølgelig offerrollen. Stakkars ordentlige, hardt arbeidende mennesker, som utsettes for et slikt beist av en voldsmann! En grusom, grusom voldsmann, som ble så preget av hendelsen at han i løpet av kort tid spaserte frivillig inn i håndjern og varetektsfengsling. Hvor ondt kan et menneske være, om han etter å ha vist nok hat mot de uniformerte til å stikke en kniv inn i kroppen deres, overgir seg til nettopp de uniformerte for å ta sin straff? Men dette er ikke relevant for Ola Nordmanns enkle hode. Her har vi med en samvittighetsløs psykopat å gjøre, ferdig med den saken.

Selvom jeg har like lite til overs for voldsbruk og knivstikking som hvilket som helst oppgående, moralsk person, la meg legge faktaene frem, objektivt og usympatisk: Enkelte mennesker tåler ikke å bli behandla som en ulydig bikkje, og behandler du disse menneskene deretter, kan det få alvorlige konsekvenser. Og så lenge ruters kontrollører fortsetter å ta i bruk disse usmakelige arbeidsmetodene, vil det skje igjen. Så de får selv ta valget, hvorvidt de synes det er verdt følelsen av å ruse seg på makt de forøvrig ikke har (og aldri har hatt), opp i mot muligheten for å få enda et beger eller to til å renne over. Ser jeg ikke en forandring i holdningene deres nå, graver de nesten bokstavlig talt sin egen grav." - Martin le Bart

La meg til slutt få skyte inn at jeg alltid kjører kollektivt med billett. Jeg er bare livredd for å glemme å stemple den først.

52 kommentarer

randomcaps

10.01.2012 kl.23:03

Wow, utrolig bra skrevet innlegg - av dere begge. Kudos.

Mats Flåten

10.01.2012 kl.23:54

BRUK PLANKAMETODEN! http://plankaoslo.org/plankametoden/

Therese Ek

10.01.2012 kl.23:54

Jeg ble tatt i kontroll med gyldig billett en gang. Det var helt grusomt. Der satt jo jeg med et månedskort som bare var en uke gammelt, og kontrollmannen sa at det ikke var gyldig fordi det ikke ble registrert på hans maskin.... Dette førte til BOT! Jeg måtte selv ta ansvaret sa han, og han brukte kjeft på meg fordi "jeg ikke hadde gyldig billett". Fikk boten på 900 kr og han sa at hvis jeg mente jeg hadde gyldig billett så måtte jeg ta med kvitteringen på kjøpet og gå til trafikanten. Dette gjorde jeg, for jeg hadde heldigvis tatt vare på kvitteringen og hengt den på kjøleskapet (det er jo helt umulig med disse nye elektroniske kortene å vite når det går ut hvis du kun tar buss). Fikk pengene tilbake etter masse papirarbeid og tre ukers ventetid. For billetten min var jo gyldig, det var bare maskinen hans som ikke ville lese det....

I tillegg er det helt umulig å ta buss nå. Vet ikke om det er sånn i Oslo, men hvertfall på de grønne bussene til Ruter som går i Bærum. Det er vel kanskje bare 10% av gangene man biper kortet sitt at det faktisk lyser grønt. De andre 90% lyser det rødt. Gjett om jeg har fått kjeft mange ganger av sjåførene som sier at jeg ikke har gyldig kort... Og så prøver de i rundt 5 min pr passasjer før det omsider lyser grønt. Når dette skjer på alle som kommer på bussen på hvert stoppested så er det jo ikke rart at bussene aldri kommer i tide....

Hilsen en som sterkt misliker Ruter sine nye, elektroniske billetter.

(Lær av Bergen! Der har de samme system som oss, bortsett fra at der virker billettene HVER ENESTE GANG! Du kan til og med gå på bak i alle bussene fordi det er stemplingsmaskin der)

Tonje

11.01.2012 kl.00:00

Utrolig bra innlegg! Du skriver veldig saklig og får fram flere sider av saken.. Det liker jeg. Stå på!

Solfrid

11.01.2012 kl.00:04

Fyrste gongen eg er totalt uenig med deg. Eg byrja å lure på om det var tull, men visstnok ikkje. Kanskje nokre av desse kontrollørane oppfører seg slik, men eg har aldri opplevd det (eg har "berre" budd i Oslo i 2 og 1/2 år, men har då sett og opplevd fleire kontrollar). Den mest "dramatiske" var når den såkalte "terrorbussen" storma trikken, men eg tykkjer det er meir komisk i ettertid. Sikkert fordi eg hadde gyldig billett.

Eg tykkjer det er bra at det er folk som kontrollerar. Jo fleire som snik, jo dyrare blir det for dei som er ærlege og hederlege. Ja, det kunne vore billigare, og kanskje til og med gratis, men om det kostar pengar får ein betale. I mine auger er det så enkelt som å følgje reglane, om ein tykkjar dei er rimelege. (Men ein ting er irriterande, og det er om ein har gløymd igjen billetten, og likevel må betale full bot. Då har ein jo faktisk betalt for seg, ein er berre litt gullfisk.)

Vold er uansett ikkje ei god løysing. (ser at du òg skriv det - woo!)

Halvor Harsem

11.01.2012 kl.00:11

Solfrid: Feil. Billettprisen stiger uavhengig av om folk sniker. Skulle du delt opp den totale prisen på svin i billettsalg, så ender du opp med mindre enn ett øre per skattebetaler. Dessuten er Ruter løgnere og korrupte, men det kommer i neste episode av "Halvor gruser Ruter".

Xheneta

11.01.2012 kl.00:20

Bra skrevet av dere begge! Dagen etter hendelsen i forrige uke, skulle jeg og noen venninner ut på byen. Vi tok banen inn klokken 23 ca, og der var billettkontrollørene på plass! Virket litt som om de skulle poengtere at de ikke blir skremt av hendelsen kollegaene deres hadde opplevd dagen før. Vi hadde billett, men vi hadde glemt og stemple dem, noe som førte til en litt dyrere bytur enn planlagt. :) Kos!

Martine

11.01.2012 kl.00:22

A-a-men

randi

11.01.2012 kl.00:23

Er tildels enig, noen av kontrollørene kan være helt ille...har selv aldri blitt stoppa uten billett, men ar sett en del episoder som ikke har vært direkte fine...Må likevel si at de fleste gangene oppfører de seg tross alt helt ok! Er i grunn også enig i det du skriver om den bussen, glad jeg aldri ar blitt ydmyka med over dit...

Solfrid

11.01.2012 kl.00:25

Ok. Ser fram til neste!

(Er absoulutt mykje som kunne vore betre med Ruter, men føler ikkje kontrollane eller kontrollørane er så ille.)

Charlotte

11.01.2012 kl.00:25

Har opplevd bilettkontroll ein gong og hadde sjølvsagt gløymt å stemple den. Tårer og sunnmørsdialekt redda meg :D

Halvor Harsem

11.01.2012 kl.00:36

Charlotte: Du var sikkert heldig og ble stoppet av smartingen med "Love Kills"-tatovering på håndleddet.

11.01.2012 kl.00:39

Er det du som er stakler Halvor på twitter, eller er det en falsk profil?

Halvor Harsem

11.01.2012 kl.00:40

Anonym: @Stalkerhalvor er min. Det er et annet prosjekt jeg har - et slags meta-prosjekt.

Runa

11.01.2012 kl.00:43

Bra og sant. En annen sjarmerende kontrollhistorie: så en gang (i 2007 tror jeg) fem vektere løpe etter en mann som prøvde å stikke fra kontroll på trikken, og legge ham i bakken (her snakker vi kne i ryggen og armer, bein og hode holdt fast) og dytte ham ned hver gang han bevegde bittelitt på seg. Sjarmis.

Kristine

11.01.2012 kl.01:14

Slik jeg forstår dette innlegget er det ikke kontrollene i seg selv som er problemet, men måten de blir utført på. Selv bor jeg i København, og har aldri bodd i Oslo. Jeg har dermed aldri vært noen fast bruker av kollektivtrafikken i Oslo, men har merket den holdningen du beskriver, på de få kontrollene jeg har opplevd. I København har jeg aldri opplevd en lignende situasjon. Movia som tilsvarer Ruter satser hardt i opplæring av sine kontrollører, og de er alltid hyggelige og forståelsesfulle (tror faktisk de fikk en pris for høyest tilfredsstillhet blandt kunder i DK). De som blir tatt i kontroll blir behandlet fair, og kontrollørene har ikke noe sykelig maktbehov. Problemet ligger nok i at det har blitt en ukultur blant flere av kontrollørene i Oslo om at de skal "ta" de som sniker. Noe mer provoserende enn vektere/kontrollører som tror de har myndighet tilsvarende politiet finnes neppe, så jeg forstår godt aggresjonen som bygges opp hos enkelte.

Kåre Hansen

11.01.2012 kl.02:14

Du har kanskje noen poeng, men de blir delvis ødelagt med å bruke ord som gestapo og jugend. Synes det er barnslig.

Det er sikkert kontrollører som oppfører seg ufint, men i løpet av mine 12 år som kollektivbruker i Oslo har jeg ingen negative opplevelser i kontroll. De uten gyldig billett har alltid blitt behandlet profesjonelt, og i retur alltid oppført seg bra.

De tekniske problemene med Flexus er ikke bra, men synes prisen for et mndkort er ok. Husk at i 2007 kostet det 720 for et mndkort, men etter lokalvalget fikk Venstre kuttet det ned til 520, og det har nå økt med 70 i løpet av fire år til 590. Mange som glemmer den biten.

Det er sikkert mye som kunne ha vært gratis, men noen må uansett betale for det.

Sandra Marie

11.01.2012 kl.06:04

Stygge ruter. :)

Vilde Emilie

11.01.2012 kl.08:37

Kjære Halvor! Du er utrolig kjekk og jeg skulle ønske jeg var like sterk som deg.

Jeg har heldigvis ikke tatt trikk eller buss i Oslo, men tør i hvert fall ikke å gjøre det etter å ha lest dette. Virker skummelt, og det å bli offentlig ydmyket er noe av det verste jeg vet. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen.

I Tønsberg har vi månedskort og enkeltbilletter som man kjøper på bussen. Synes det funker veldig bra. Maskinen som registrerer månedskort funker hver gang, og det å få folk på og av bussen går kjempefort. Har tatt buss i MAAANGE år, men har bare opplevd billettkontroll to ganger. Men tror allikevel ikke det er mange som sniker.

I store byer som Oslo, burde man fått en subway med stasjoner som man må ha billett for å komme inn på stasjonen og for å komme ut. Slik som i London.

Samtidig tror jeg de som velger å bli vektere eller kontrollører er folk som ikke kom inn på politiskolen, og derfor liker de å leke litt politi. Men de trenger jo ikke å gjøre trikketuren til noe skummelt.

Speilvendt

11.01.2012 kl.11:05

WORD!

Her i Paris hvor jeg bor nå, må man nesten bare ha billett for å komme seg gjennom barrierene, om man ikke går to sammen på én billett da. Det har jeg og typen gjort noen ganger, og en gang var det kontroll lenger ned i undergrunnen. Kontrolløren var skikkelig jovial faktisk. Typen min hadde et spansk bankkort, noe som fikk mannen til å redusere boten fra 70 til 25 euro.. Det hadde ALDRI skjedd i Oslo! Å bruke kollektivt uten billett i Oslo er ubehagelig... De har jo mange ulike "kampanjer" for å få bukt med snikeproblemet, bl.a. plakater med "LIDER DU AV SNIKESKULDRE?" o.l. Make them scared and they will obey, typ..

Maria

11.01.2012 kl.13:35

Sykt innlegg ! Du er dyktig! Jeg blir sykt imponert Halvor !

Rambofan

11.01.2012 kl.19:21

Hei, hvor har du fått tag i katten? er det en spesiel perser?

har rambo en bror?

Julie

11.01.2012 kl.19:39

Jeg tør påstå at du er feil mann til å beskylde noen for å ha et markeringsbehov. Ellers godt skrevet, dog noe satt på spissen.

Jonathan

11.01.2012 kl.20:32

Godt skrevet, men "jugend"...?

Du er vel klar over at du deler visse ord av ditt ordforråd med en viss gruppe av befolkningen som du tideligere tydelig har uttrykt at du ikke akkurat har den største empatien for?

Som sagt før, "Gestapo" og "Jugend" trekker dette ned. Tydelig at du skriver dette innlegget med flamma i brøstet og i full affeksjon, og du skriver godt, men et tips er å gå gjennom det du skriver i etterkant, og faktisk se om ord kan ha en ladning som folk henger seg opp i og dermed setter farve på resten av teksten.(Les visse uttrykk brukt i en viss tekst etter visse hendelser i fjor)

avalon

11.01.2012 kl.21:33

man skal ikke være antiautoritær kun for å være antiautoritær, halvor. jeg har bodd i Oslo hele mitt lange liv (ble faktisk tatt i billettkontroll senest på vei hjem fra jobb i dag), og har aldri opplevd noen ubehageligheter. dette er samme hat som man ser rettes mot politi. greit nok at politiet har et litt fucka prioriteringssystem, men det er så slitsomt med mennesker som skal sette seg til motstand og kritisere lovenes lange armer hele tiden, her både i form av Norges lov og Ruters lov. dette ble litt for 14-år-gammel-tatt-med-hasj-og-legger-hele-lovverket-for-hat for meg. når det kommer til å nesten, NESTEN legitimere denne forvirra jævelens bruk av kniv, måtte jeg nesten le. du har da vel større problemer enn å slite deg gjennom litt sure folk som skal gjøre jobben sin og sjekke billetten (som du jo har betalt) en til to ganger i måneden.

Silje

11.01.2012 kl.23:49

Joda, jeg ser poenget ditt. Og ja, jeg skal være enig i at kotrollørene bruker en del umoralske metoder. Hadde innlegget ditt vært utelukkende om det, så hadde saken vært en annen og jeg ville vært enig.

Men uansett hvor maktmisbrukende de er, fortjener de ikke å bli møtt med et knivblad under en vanlig arbeidsdag og heller ikke noe de burde forutse...egentlig. Dersom en sniker er en også fullstendig klar over at det kan være kontroll. Vi har lover og regler å forholde oss til, og blir du tatt får du også svi. Det nytter ikke å være uenig, og dette er likt for alle.

Og sånn sett, så møter vi autoritære mennesker i alle type settinger, og vi er nødt til å forholde oss til dem som alle andre.

Sunniva i Sjuttavika

12.01.2012 kl.14:13

Kjære Halvor!

Har oppholdt meg i Australia i et år, og må innrømme at jeg har fått enkelte hippietendenser. Offentlig transport er kult og bra for folk, men også for miljøet (hippie hippie hippie love).

Jeg er fra en liten by i Finnmark/Sameland hvor det å eie en bil er essensielt for å kunne dra på butikken eller dra på besøk til venner. Har tilbragt 1 og 1/2 år i Tigerstaden, og det ble vesentlig lettere å leve takket være buss og trikk.

Er selvsagt enig i at kontrollørene bør ha grundig opplæring, eventuelt bør det åpnes for muligheter til å klage (og bli hørt) dersom oppførselen til kontrolløren oppleves ubehagelig. Ikke minst bør herskesyke mennesker som er forbannet fordi de ikke kom inn på en seriøs utdanning muligens få hjelp av NAV til å finne seg til rette i et kontor av noe slag, og holde seg unna jobber der direkte kontakt med mennesker er nødvendig.

Poenget mitt er at hvis noen har råd til å betale for offentlig transport, så er det nordmenn. Vi har det så jævla bra at man kan begynne å undre hva som gjør at vi synes det er greit å snylte på en ordning som er laget for å gi en lettere og mer miljøvennlig måte å komme seg fra a til å på.

En god ordning kunne vært å ha gratis trikk/buss etter klokken tolv til klokken fire om natten, så folk kunne hatt en sikker måte på å komme seg hjem etter grøftefylla. Mulig det kunne gjort noe med voldtektsstatestikken også.. (hippie hippie)

Herregud. Regne med det her innlegget kommer til å ha stor betydning for utviklinga i offentlig transport. Stikker og mater reinsdyra istedet.

Maria

12.01.2012 kl.16:10

Jeg hadde bursdag igår...

blæh

12.01.2012 kl.16:24

takk. send det til ruter

Linn

12.01.2012 kl.17:51

Delvis enig, men virker som det er selve systemet du er imot. Det er ikke kontrollørenes feil at det ikke kreves noen form for utdanning for å få jobben. Om man er arbeidsløs, søker man på flere stillinger, og tar gjerne den jobben man får. At de må gå rundt og gi regninger til de som ikke har betalt for seg, er ikke regler de selv har funnet på. På samme måte som det ikke er kassadamen på Kiwi sin feil at Bama ikke kunne levere nok bananer i uke 34.

12.01.2012 kl.19:11

KJære Halvor:)

Betale bota på 900 kr eller bli fengslet og ant få en enda større bot? hm.. jeg vet ikke helt... klarer ikke bestemme meg! Ellers både enig og uenig... det å være billett kontrolør er ikke ett service yrke akkurat så det å være så forbanna hyggelig og smilende til en hver tid er ikke påkrevd, men det er en forskjell på å fise og drite i buksa, så vanlig høflighet burde følge med. Har selv opplevd både drittsekker til kontrollører, og opplevd noen som var fantastiskt hyggelige, slapp til og med unna en gang fordi jeg var nyinnflytter...had ikke stemplet billett(men da sjekket de over talkie når jeg hadde flyttet og om det stemte, tok ik mitt ord for det, vel og merke hehe:)

Det hadde vært fantastiskt med gratis kollektiv trafikk og det burde absolutt være ett mål, ihvertfall mye mye billigere, men da må også alle betale først og ikke snike... sånn at vi kanksje kan se forandringer, men vi merker liksom aldri til noen form for redusering av billettpriser alikevel? Og til Mr hippi over her.. enig med at nordmenn er ganske så bortskjemte, og ganske så late også hehe... men for inget annets skyld så burde det bli billigere og evt gratis slik at flere kan, VIL/GIDDER bruke det, så for miljøets skyld!

Du har en meget så kul bart:)

Sniki

jenny

12.01.2012 kl.20:06

amen!

Vilde Aurora

12.01.2012 kl.20:29

Kjære Halvor,

dette var et fint innlegg.

Sigrid

13.01.2012 kl.01:47

Jeg har ikke noe særlig erfaring med kollektivtransport i Oslo, har bare kjørt trikken et par ganger, men det er jo egentlig så enkelt å bare ha med den billetten. Så. Enkelt.

Jeg har månedskort på bussen hvor jeg bor, og her må man vise det for sjåfør ved påstigning. En gang hadde jeg glemt hele lommeboken, men da var den en snill medpassasjer som ga meg 30 kr til billett. Ten points to bygda.

Line Marit

13.01.2012 kl.10:46

hei:) fin blogg du har:))

Jeg har spøstmålsrunde på bloggen min hadde vært fint om du hadde stilt noen spørsmål:D

ha en fin dag videre:D

Line

13.01.2012 kl.15:28

Kjøp billett, ta med billett, problem løst! Kontrollørene skal ikke måtte være forberedt på at noen trekker kniv på jobb, og som noen nevnte over, det er ikke kontrollørenes feil at det ikke kreves utdanning for jobben. Det skal være ubehagelig å bryte en lov!

kine / tampongsnerk

13.01.2012 kl.18:44

Dette er meget godt skrevet, Halvor!

Liker det.

Linnea

13.01.2012 kl.21:59

AMEN TO THAT!!

julieowl

15.01.2012 kl.00:27

Ja, stakkars oss som bor i Oslo. Vi har det grusomt med disse billettkontrollene på trikken altså..

Jonas

15.01.2012 kl.02:14

Endelig noen som skriver om Ruter-kontrollørenes oppførsel. Jeg har to ganger opplevd at ikke engang kvittering er nok. Da busskortet mitt ikke fungerte, enda det var gyldig, fremviste jeg kvittering, og fikk beskjed om at "Det har ikke en dritt å si". Jeg nektet uansett å ta imot noen bot, så etter mye om og men slapp jeg det. Senere skjedde det samme, og jeg gikk til Ruters luker på bussterminalen og spurte hvorfor kortet ikke fungerte. Jeg fremviste Narvesen-kvitteringa, Ruter-kvitteringa og verifiseringskvitteringa, men damen trodde fortsatt ikke på at ting stemte, fordi kortet ikke var ladet med penger ifølge hennes maskin. De kunne heller ikke hjelpe meg, så jeg måtte nok pent kjøpe nytt kort. Dette til tross for at jeg hadde alle kvitteringene. Verste servicen jeg har vært borti. Heldigvis startet det å fungere igjen senere på dagen. Ruter bør vinne en pris for dårlig kundebehandling.

Henning

20.01.2012 kl.07:19

Kjære Halvor
Hei. Skulle bare si at 99% av Ruters kontrollører jeg har erfart (med gyldig bilett) har framstått som latterlig frekke mennesker, som sannsynligvis holder maktmisbruk som sin høyeste glede i livet - I guess..
De skjeller ut småbarn.. de takler 10 åringer så de går på tenna i t-bane korridorene.. holder igjen folk uten tilstrekkelig lovlig makt(uten lov).. og attpåtil kunne ikke brydd seg mindre om du har glemt studiebeviset ditt hjemme den dagen( selv om du sitter der med alle skolebøkene dine) og skal i timen på universitetet i jus om 10 min.
Bottom line.. De jævlene har jeg ikke en jævla ting til overs for!
Ser dere slike overgrep fra dem så IKKE la det gå for blinde øyne.. Makt er en ting, men maktmisbruk er en heeeelt annen ting. Si du kommer fra Cuba om ingenting hjelper! ;)

Emma Frelsøy

23.01.2012 kl.10:49

Kjære Halvor, du er pen, sterk og veldig kul!! Og bra innlegg btw!! I Tønsberg er de litt mer chill når det gjelder billetter og slikt, men sykt stress og scary når de tar deg. Nå skal jeg huske det! ;)

Ingvild

26.01.2012 kl.12:59

Kjære Halvor.

Er glad jeg bor i Bergen og aldri har tatt trikk/buss i Oslo, for hele greia høres forjævlig ut. Ruter høres ut som maktkåte psykopater med lav selvtillit og selvfølelse, som må la aggresjon gå ut over uskylsige stakkarer som ikke (alltid) er forberedt, for å føle at de gjør noe viktig her i livet.

Syns forresten du er pen, sterk og kul, og jeg digger å lese innleggene dine og stalke deg på twitter. Du tar over verden en dag, garantert.

Christine

28.01.2012 kl.15:17

Kjære Halvor

Helt, helt enig

Ble tatt en gang da jeg var 13 år. To stykker satt seg på hver side av meg og spurte om ditt og datt og kjefta på meg. Uff, det var fælt. Heldigvis ble ikke foreldrene mine sure på meg, men likevel var det en vond opplevelse. Og billettprisene bare stiger og stiger, uff - ruterhat

Julie

28.01.2012 kl.20:00

kunne ikke vært mer enig. her om dagen følte jeg for å irritere dem like mye som de irriterer meg, så jeg latet som jeg ikke hadde billett. de gjenget seg opp rundt meg som gribber, som om de ville stenge meg inne så jeg ikke kunne stikke av. man ser bare seieren i øynene deres når de føler innser de har fått fangst. de jublet ikke innvendig lenger da jeg dro frem en gyldig billett etter de hadde skrevet ferdig boten.

Jeanette

05.02.2012 kl.02:20

Hei! Kul blogg :)

Ej og ein venn synest at du e så KUL!

Ej Jeanette har ein blogg som heite: jeanette.lien@gmail.com

Og ho andre he ein blogg som heite: gunneli.blogg.no

Håper du ka gå inn på den :)

He du facebook?

Svar på bloggen min du...<3

Hade <3

Helsin oss Jeanette og Gunn Eli :)

@ilothe

07.02.2012 kl.05:53

tjommi

Sofie

16.06.2013 kl.00:59

Dette innlegget er like relevant i dag.

Emilie

21.10.2015 kl.08:07

Veldig bra skrevet og er helt enig med deg! Blitt stoppet i billettkontroll både med og uten billett og er utrolig ubehagelig! Kontrollørene er sure og ser på deg som en mindre verdt person. Jeg personlig hater ruter, dårlig service, dårlig system, sure ansatte og den kollektive transporten er alltid forsinket, da spesielt bussene (nå bor jeg i Bærum og ikke Oslo, men her er det forjævlig hvor sent de kommer)! Gleder meg til jeg får lappen om 1 mnd så jeg slipper å støtte ruter med alt for høye priser.

Kolbotn

22.10.2015 kl.10:44

Hadde ruter sluttet med kontrollene hadde de spart masse penger, så kunne de redusert billettprisene og vips så hadde mange sluttet å snike.

Helmer

22.10.2015 kl.13:30

Viktig og riktig! Og nå som 95% av alle automater er nede må man jo som "lovlydig"/morals-riktig punge ut med en femti lapp, om du så bare skal ett stopp! Sykt system! Og det med å barrikere hele stasjoner på t banen fører jo bare til at folk kommer for sent til møtene sine. Men det er jo ille noe nytt i at ruter bruker slyngelmetoder. For de som husker, så kan man jo nevne voldspsykopatene i consept. Og hva vil vi fremstå som for turister? 50kr for en enkeltbillett, razzia-lignende tilstander når det er kontroll, og vektere som ikke selv kjenner reglene for jobben sin, som f.eks at man ikke må ta i, eller holde igjen folk. Å være voldspsykopat har vi politiet til.

Kristian

22.10.2015 kl.14:27

Ruter påstår at billettprisene er så høye fordi det er så mange som sniker. Dette er ikke sant. De får masse støtte av staten som ikke går til noe produktivt. Skjønner ikke hvorfor Norge ikke har råd til fri kollektivt, når romania eller andre drittland har testet dette ut lenge og sett stor bedring skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skjer her. Hvis dere ikke har lyst å betale Ruter (personlig orker jeg ikke stresset om å bli tatt / sett på stykt) så gjør dette:

Hvis du og en venn som er med på det pugger hverandres personalia er det bare å oppgi dette. Du signerer, men det er feil underskrift. Vennen din går til ruter og sier at underskriften ikke stemmer. Han fjerner boten.

^^ har fått beskjed om at dette er forfalskning av underskrift så en alternativ måte er;

Du sier hvem du er, men viser ikke bankkort eller lignende. Du signerer helt feil av din normale skrift. Du kommer til ruter og sier at dette ikke er deg og viser din orginale underskrift.

Det kan være de nekter å godta dette før du anmelder ID-stjeling (for noen andre signerer i ditt navn).

Skriv en ny kommentar

hits