Filmen om Joseph Kony (LRA)

Til å begynne med. Jeg sprer sjeldent materiell som ikke er mitt eget, men etter mange innspill fra dere, så vil jeg gjerne gjøre det nå med denne filmen som skal bidra til å stanse diktatoren Joseph Kony. Dette er ikke konspirasjonsteoretisk møl, men jeg stiller meg alltid en smule kritisk til slike spredningskampanjer – jeg har derfor googlet litt og lest meg opp på saken, og har blant annet funnet DENNE kronikken fra i fjor som jeg vil anbefale alle å lese. 

De fleste har sikkert fått med seg filmen KONY 2012 til nå. Målet er å gjøre geriljalederen Joseph Kony alment kjent som en av verdens mest brutale. Siden 1987 skal hans geriljagruppe LRA ha bortført et sted mellom 20-100 000 barn, for å bruke dem som barnesoldater og sexslaver. Jeg skulle gjerne ha lest meg opp på Invisible Children og metodene deres, men tenker som så; dette er uavhengig av alle andre problemer i verden KRISE. Om Invisible Children bruker kontroversielle metoder – gjør noe bedre selv, uten å kunne påvise olje (eller “atombombefabrikk” som det heter på amerikansk) i Uganda. Se filmen. Om du ikke skjønner dette (jeg har mange unge lesere) foreslår jeg at du ser den med familien din. 

Jeg blir som alle andre engasjert av denne saken – samtidig som jeg mener det er viktig å ikke glemme alle de andre som sliter. Krig, rasisme, fattigdom, sult… Poenget må vel egentlig bli at mennesker generelt, og nordmenn spesielt, trenger å engasjere seg mer. Jeg også.

Hilsen Halvor. 

25 kommentarer
    1. Kjære Halvor!
      Tusen takk for at du poster dette.
      Det gjør deg til en veldig kul person i mine øyne.
      Klem fra Ingrid

    2. Jeg synes ikke du bør støtte en organisasjon som støtter Uganda.
      Husk at Ugandas president er ansvarlig for fler drap enn Kony.

    3. Hmm: Som jeg prøve å få frem i teksten, så har jeg ikke lest meg opp på selve organisasjonen. Jeg linker ikke filmen for å hype dem, jeg linker filmen for å hype et viktig budskap kalt menneskerettighetene. De blir ikke ivaretatt, og det gjelder ikke bare Uganda.

      Jeg ønsker man skal åpne øynene for ugjerninger over hele verden – selv i Norge. Denne filmen ser jeg på som et spark i ræva, nettopp med sin dramaturgiske overbevisning (som også setter meg i det kritiske hjørnet).

    4. Det er en fin og veldig enkel måte å faktisk vise at man bryr seg på. Når det kommer til så mye annet føler man seg fort rådløs til hvordan man skal hjelpe til å løse problemet. Her er fasiten til hvordan å hjelpe akkurat denne kampen.

    5. @Hmm: Kanskje du burde se filmen, der de faktisk nevner at det er i Den Sentralafrikanske Republikk de jakter på Kony nå.
      Det er viktig å skille mellom uskyldige sivile og idiotiske makthavere i et land. Mye er galt med Uganda, men det betyr ikke at Kony bør slippe unna.
      Fyren er en av regionens verste krigsforbrytere.

    6. Du er et utrolig bra menneske Halvor! kjempebra av deg og ikke bare spre denne saken videre, men og minne oss på at vi ikke må glemme alle andre saker! kjempebra! 🙂

    7. Denne filmen er ganske sterk og får oss til å engasjere oss. Det er en liten sak i forhold til alle problemer og kriser i resten av verden, men likevel må man vel starte en plass! Vi kan ikke løse all problemer på en dag, men vi kan i hvert fall prøve i hver en sak der mennesker blir krenket.
      Det dør mennesker hver dag, og ikke alt blir det lagt så mye fokus på enda det er like ille for alle uansett hvordan et menneske dør eller blir skadet. For eksempel er det utrolig mye mediaoppstyr og støtte til 22.juli ofrene, men jeg føler vi glemmer at det er flere som har mistet sine kjære..
      Jeg blir også litt kritisk til denne filmen, men likevel mener jeg at man bør være med å kjempe for alle som føler urettferdighet og når menneskerettigheten ikke blir ivaretatt.

    8. Kjære Halvor.
      Du er pen, sterk og kul fra før, men nå ble du enda penere og sterkere og kulere. Jeg elsker deg

    9. Kjære Halvor som er pen sterk kul osv
      Vil spredningen av Kony 2012 og engasjemant fortsette som nå, etter 20. april? Eller vil det på sikt bli mer og mer usynlig? Kampanjen er kjempebra, men verden har til syvende og sist vist seg å være en gjeng egoister.
      Jeg mener selv at denne kampanjen som (for min del) plutselig dukket opp i media blir veldig positiv med så mange medlemmer fra før. Det gir et lite “push”. Jeg har selv kjøpt kony 2012 kit. Jeg håper at Kony 2012 hjelper til å endrer verden til et bedre og mer humanetisk sted.
      Jeg vil fortsette å vise engasjemant etter 20. april, og det håper jeg alle andre også gjør. At vi viser at vi kan endre oss, sammen:)
      “samtidig som jeg mener det er viktig å ikke glemme alle de andre som sliter. Krig, rasisme, fattigdom, sult” .
      “Jeg synes ikke du bør støtte en organisasjon som støtter Uganda.
      Husk at Ugandas president er ansvarlig for fler drap enn Kony.”
      Et sted må man alltid begynne for å gjøre en endring. Tiden vil vise etter 30.12.12 om Kony 2012 kampanjen har vunnet frem gjennom media. Jeg håper og tror. Dette er en “ny type form” for kampanje som forhåpentligvis vil gjøre endring, og da etter tid presidenten i Uganda. som alle vet: TTT

    10. pust, slapp av og skru på den kritiske siden av hjernen i stede for å uten noen skepsis hiv dere på bølgen.. Det er _viktig_ å faktisk vite hva man sprer og oppfordrer støtte til. Det burde ringe noen bjeller hos flere etter å ha lest litt mer om hva som foregår der nede

    11. (som ikke betyr at saken ikke er god, eller viktig at blir satt søkelys på, det er bare dette med å se nyanser og reflektere over det større bilde. )

    12. Denne filmen er ganske sterk og får oss til å engasjere oss. Det er en liten sak i forhold til alle problemer og kriser i resten av verden, men likevel må man vel starte en plass! Vi kan ikke løse all problemer på en dag, men vi kan i hvert fall prøve i hver en sak der mennesker blir krenket.
      Det dør mennesker hver dag, og ikke alt blir det lagt så mye fokus på enda det er like ille for alle uansett hvordan et menneske dør eller blir skadet. For eksempel er det utrolig mye mediaoppstyr og støtte til 22.juli ofrene, men jeg føler vi glemmer at det er flere som har mistet sine kjære..
      Jeg blir også litt kritisk til denne filmen, men likevel mener jeg at man bør være med å kjempe for alle som føler urettferdighet og når menneskerettigheten ikke blir ivaretatt.
      SV: Jeg er enig med deg. Men du må huske at dette er store problemer vi er nødt til å få med oss. Vi kan ikke legge vekt på alle drap og ulykker her i verden.

    13. Kjære Halvor. du er drit kul og du er veldig pen.
      Føler det blir litt usympatisk av meg å ha KONY 2012 som mitt russekonsept nå. takk for det Joseph
      peace out bro

    14. Herlig Halvor. Stolt av deg for å bidra til å fremme oppmerksomhet rundt en grusom sak. Det vanskelig for de fleste nordmenn å finne veien blant alle budskapene om urett i denne verden, og da enda bedre at du setter deg inn i saken før du anbefaler/ fremmer blindt som så mange andre. Digert kyss på kinnet og masse kred!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg