HOVE 2012

Jeg har vært kritisk til Hove-festivalen HELE mitt liv – men fikk i år (2012) en gratis billett til nevnte festival (Hove-festivalen) mot å skrive hjemmesideinnlegg for Hove – og kanskje få rettet opp i inntrykket mitt. Her er hjemmesideinnlegget (ganske åpenbart med tanke på innledning og navn på innlegget) – det har gått litt i ett i sommer, så det er en måned for sent. Sorry Hove.

Vi (Linnéa og jeg) ankom Hove-festivalen tidlig på morgenen åpningsdagen, og ble møtt av en trist gjeng med 17-åringer i russeklær og Helly Hansen-seiljakker. Jeg tror få av disse menneskene vet hvordan man seiler. Jeg vet hvordan, men jeg har ikke seiljakke. Det var noe som virket svært galt og merkelig med denne festivalen allerede på dette tidspunktet.

Etter at dørene var åpnet slik at alle 17-åringene i russeklær og seiljakke kunne løpe inn og skaffe seg bra teltplass, så måtte vi med akkreditering (gratis billett) vente tre timer til for å komme inn. Dette var visst for å sikre en dårlig campingplass til opinionsformidlere som meg selv, som skal skrive om festivalen etterpå. Jeg forstod ikke dette helt – men man kan ikke forstå alt her i verden, og jeg valgte å fokusere på å få ordnet meg et telt.

Jeg hadde nemlig glemt å kjøpe telt på forhånd – litt fordi jeg er ganske dum, og litt fordi jeg er helt idiot. Heldigvis kunne Hove-festivalen henvise meg til en egen festival-kolonial der de solgte et telt-kit til den nette pris av 799 kroner. I dette kitet fikk man med seg et to-mannstelt, og to soveposer. Ikke underlag. Jeg var jo selvsagt litt skeptisk, men også litt brisen ettersom at klokken alt var 11:30, og kjøpte dette kitet.

Her er teltet mitt til 799 kroner.

Ydmykelsen over å ha satt opp det minste teltet på Hove fremprovoserte en, for å være litt direkte, jævlig forbanna Halvor. Når Halvor er i det humøret, så burde han helst låses inne på isolat med tvangstrøye på. Han slår og sparker, spytter, knuser ting og sier slemme ting til de rundt seg. Heldigvis fikk Halvor lov til å returnere telt-kitet igjen, med begrunnelsen “Dette er uholdbart. Jeg skal ha dette ubrukelige hundehuset returnert nå.”.

Etter å ha fått levert tilbake penisforkorteren ble livet brått litt bedre. Jeg hadde fortsatt ikke telt, men herregud, man kan ikke være prippen heller. Det er tross alt festival! Jeg sa alikevel ikke nei takk da Nils Erik (kompisen til Linnéa) spurte om jeg ville få et ferdig oppsatt telt i deres camp, da det var en som ikke kom alikevel. Jeg sov i et skikkelig telt den natten. Iskald i fosterstilling, da jeg ikke hadde sovepose. Det var helt herlig.

Dagen etter satt jeg godt plassert i campingstolen jeg hadde stjålet, og prøvde å nyte min første skikkelige festivaldag i 2012.

Dette skulle vise seg å bli stadig vanskeligere for hver dag som gikk. I løpet av festivalen fant jeg nemlig ut at det finnes fem typer Hove-mennesker, som alle jobber mot slike mennesker som meg selv. 

Gruppe 1: Menn i alderen 18-30 med tribal-tatoveringer og blekstripet hår, rufset til med hårvoks, som kommer for å ligge med drita småjenter og rocke hardt til den ville festivalstemningen Hove byr på (ironi).
Gruppe 2: 16-17åringer som er drita fulle, og plagsomme for alle andre enn mennene i gruppe 1. Jeg tror Hove-festivalen er laget for denne gruppen – og jeg hadde sikkert elsket den selv, om jeg var 16 år på ferie uten foreldre, og med tillatetse til å kunne drikke meg dritings hver dag i en uke, mens politi og vakter bare smiler og går videre.
Gruppe 3: Russ. Du leste rett. Russ. De (forferdelige mennesker) er der for å tøye ut russetiden sin fra de siste 3 årene enda litt til. 1 av 3 på Hove går rundt iført russeklær.
Gruppe 4: Frivilligarbeiderne som jobber med å nekte festivaldeltagerne ting som å ha det rotete i campen, nekte dem å bevege seg på forskjellige steder, og passe på så ingen oppholder seg utenfor campen der brannbiler skal ha plass til å kjøre. Det er veldig viktig at festivaldeltagerne på Hove skjønner at de fortsatt er i Norge (bortsett fra det med 16-åringer på fylla så klart).
Gruppe 5: De som jobber for Hove og gir mer eller mindre blaffen i alt. Kommunikasjon er visst noe tøys ingen har bruk for i 2012 – i hvert fall ikke på en festival som huser over 60 000 mennesker.

Jeg følte meg raskt som en alt for gammel fyr på feil sted med feil folk. Malplassert. Altså, jeg møtte flere kule folk innenfor alle nevnte kategorier, men de veier dessverre ikke opp for alle idiotene – og dem var det sjukt mange av. Linnéa bodde i et eget hus, men kom heldigvis ut og hang med meg mestparten av tiden. Her tar vi Yolo-tatovering for å bevise for oss selv hvor forferdelig verden kan være. Den kostet oss 150 kroner hver og bestod av en sjablong og et penselstrøk. Men herregud, you only live once, så de penga betalte vi.


Til dere som lurer på hva som skjer med armen min (refererer til bloggen til Linnéa) så er det slik en arm ser ut når du spenner den. Prøv – det er ganske morsomt!

Jeg satt for det meste i campen til Nils Erik, med Linnéa og resten av campen (stort sett kule folk). Hørte på sint musikk, og drakk meg opp til kvelden for å orke alle de drita drittungene som flydde ut og inn av campen hele natta.

Så kom kvelden. Dette er nok det koseligste bildet som ble tatt under hele festivalen. Samtidig vet jeg at det bygger på en illusjon skapt av alkohol, og et akutt behov for å posere for kameraer.

På dagtid kom de hyggeligste folka innom. Disse var til og med myndige.

Kjendisbesøk av Storm Pedersen.

Jonas Alaska!

Jeg har aldri hørt noe av Jonas Alaska, men han hang i campen vår hele tiden. Jeg tror ikke han hadde så mange venner.

Meg og Tomas. Tomas har nylig opprettet en musikkblogg. Sjekk den HER!

Vi var som sagt mye i campen de første dagene, og brukte tiden til å klippe i stykker amerikanske flagg som vi hadde stjålet fra noen russ med identitets-issues. Etter et par dager med warm up åpnet festivalområdet også. Endelig var det mulig å gå litt rundt uten å bli plaget av fulle drittunger hele tiden (de får kun lov til å drikke seg dritings på campingområdet).

Bak meg på bildet ovenfor spiller metal-bandet Lamb of God. Det var veldig interessant å se hvordan Hove-publikummet tok oppgaven som rockere. Klippet viser en haug med fulle idioters labre forsøk på “circle pit” og “wall of death“. Dette er hovedsakelig folka jeg beskrev tidligere som gruppe 1.

På kvelden var det hop hop-bar der forskjellige DJer fikk de aller yngste og dummeste jentene til å gnikke rumpe mot et gelender. Det var dritmorsomt!

En av dagene kom jeg på at jeg egentlig måtte skrive hjemmesideinnlegg for Hove mens jeg var der. Jeg fant derfor ut at jeg ville dokumentere tatoveringer, da jeg selv er en stor fan av tatoveringer.


Blir du også inspirert til å ta tatovering?

Her er forresten en fyr som ikke hadde råd til tatovering, og måtte lage en selv.

Tre dager før Hove var ferdig fikk jeg nærmest panikkanfall av hele greia, pakket tingene mine sammen og rømte festivalområdet.

Min siste opplevelse av festivalen var en frivillig-vakt som nektet meg å gå ut av festival-utgangen der han stod. Jeg hadde tre tursekker på meg og kunne se bort til bilen som skulle frakte meg i all hast til Oslo-bussen i Arendal. Fyren stod ved en UTGANG og skulle nekte folk uten stab-bånd INNGANG. Ikke omvendt. Jeg prøvde å forklare han dette, men fikk beskjed om å gå “rundt hele” – det tok jo “bare 15 minutter”. Jeg spurte om han var idiot, men det hadde han ikke noe svar på. Jeg forklarte han at jeg har jobbet for Hove hele festivalen, at jeg hadde dritdårlig tid, at jeg var et halvt skritt unna, og at det ikke gir noen som helst mening at jeg ikke kan gå UT en UTGANG der vakta skal passe på at folk ikke går INN. Han feite kødden med skjegget (finn han, spark han i ballene) nektet. Så måtte jeg gå rundt. 15 minutter. Da jeg kom tilbake til festivalutgangen der han stod, denne gangen på utsiden, så spurte jeg han om han syntes det var morsomt å skape si egen lille verden med sine egne rare regler. “Jeg gjør bare det jeg har blitt bedt om”, svarte han. Så kom det noen Pro Sec-vakter (Pro Sec er de største idiotene i hele Norge) for å backe han opp. Det hele ble så absurd at jeg måtte dra derfra. Jeg fikk sagt “Fuck you, jævla idioter!”, men i ettertid ser jeg at jeg heller burde ha kastet bensin over dem og tent på. Ja, ja, noe å huske på til senere.

Heldigvis kom jeg meg tidsnok til Arendal og rakk bussen som kjørte meg hjem. 

Jeg merket at jeg hadde blitt utsatt for et slags psykisk overgrep etter nesten en uke på hove. Heldigvis hadde jeg en ny plan. Jeg hadde billett til Roskilde.

54 kommentarer
    1. Hahahah:D vært på festival selv… Det kn være gøy det:-) Selbufestivalen, lol… Var der kun for den sosiale biten:D
      Sjekk gjerne ut min blogg, skjer masse spennende i framtiden! Holder på med Heff!!!! 😀

    2. Kjære Halvor, så jævla genialt! Hahahah, kommer til å sitte og lese dette om et års tid når mine venninner drar dit neste år for å drikke seg dritings.

    3. Gymlæraren min på ungdomsskulen lærte oss at gutar kasta som jenter om arma bøyer seg slik. Han hadde rett, og det har øydelagt livet mitt.

    4. Kjære Halvor,
      Du har en veldig fin caps.
      Vennligst hilsen, Jon.
      PS: Du er kul.
      PSPS:Du er sterk.
      PSPSPS:Du er veldig pen.

    5. Hørte det var crap på hove, noe du bekrefter her. Heldigvis tok jeg turen til Roskilde i år. noe jeg er fornøyd med.

    6. Kjære Halvor. Du er pen, sterk og kul. Hove er oppskytt og absolutt ikke verdt pengene. Folka i circle pit’en var så nusselige at jeg måtte trekke på smilebåndet. De var nesten like nusselige som kanintatoveringen til fyren på bilde tolv!

    7. Å herregud for en gjeng dårlige tatoveringer! Myyyyee home scratching. Fikk vondt lang inni sjela av å se på de bildene..
      Hove er oppskrytt. Download Festivalen er tingen!! Hvis du hovedsaklig liker metal/rock, og av og til drum/bass/dubstep!

    8. Så kjedelig at du fikk en slik opplevelse, kjære Halvor.. Vi bodde på verdens ende i campingvogn og skulle gjerne invitert deg ned hvis jeg visste at du hadde det så dårlig. Der måtte man se langt etter tribals og seilerjakker, halleluja for det.

    9. Alltid vært sykt skeptisk til alle festivaler der camping er en del av opplevelsen… Men nå skal jeg i en alder av 24 1/2 på min aller første festival. Reading festival i England. Jeg har angst….

    10. Jeg holdt på å spørre hvorfor i alle dager du ikke dro på Roskilde, men det er lettende å se at du fikk deg en tur til Paradis etter omveien i Helvete. Og bakovervendte albueledd er forøvrig mitt beste partytriks. Vel, et av dem i det minste.

    11. Er helt enig. Hove har vært fantastisk morro, helt frem til i år, kanskje fordi jeg ikke lenger er en drita full unge som ligger å ruller på bakken. Blir helt klart Roskilde neste år, med mindre aldersgrensa til campen settes opp, og pro sec holder seg langt unna hele festivalen.

    12. Jeg hadde det kjempemorsomt på hove, men jeg bodde riktignok i et helt eget medbrakt telt, med luksus som luftmadrass og sovepose tilogmed!
      Hang med en gjeng på toppen av bakken, altså ikkeno gjørme og kubæsj lukt! (Samtlige var,utrolig nok, myndige. og INGEN gikk med seiljakke!)
      Vaktene på hove var direkte latterlige, kl 9 på morgenen kom det en maktsyk kar og vekte hele leiren pga vi hadde det så rotete, mente han. Tre ganger var han innom, for så å true med å klippe av oss festivalbåndene om det ikke var ryddet innen 1time.

    13. Hva er galt med tribaltættis? Har en på ankelen, over puppen tribelsommerfugl på leggen, kjetting rundt overarmen og vurderer en i trynet…(ironi)
      -din for evig. Alba

    14. du motbeviser leonardo da vincis utregning om at avstanden fra fingerspiss til fingerspiss skal være lik høyden på det derre nye coverbildet ditt. IKKE DÅRLIG. (med mindre du har starta med platåsko. veit ikke hva som er in i oslos hipstermiljø)
      forresten 1: du kunne latt være å skrevet noe, men latt tatoveringsbildene snakke for seg selv ang hoves klientell. gruppe 1, anyone?
      forresten 2: du og jeg hadde en hyggelig kveldstur sammen på roskilde. kan du huske?

    15. Halvor, teltet du bodde i var oppslått for en grunn, det skjedde ikke av seg selv. KREDS, TAKK!
      Neida, du har jo referert til oss som hyggelige og myndige folk, det får holde. Var koselig på festival med deg! 🙂

    16. jeg elsker deg, men grenser eksisterer. For hvordan kan du disse tribaltatoveringer?! Det er det beste i verden!
      Sender deg noen temporary tattoos i posten, jeg.
      (Løp etter deg hver gang jeg så deg og ville ta bilde, men dessverre nekta venninna mi(har bare én) meg det, fordi jeg jeg var en av 16-17åringene som var drita fulle. Tenkte at det gikk bra; for jeg kan jo ta bilde neste år. Nå har jeg mine tvil.)

    17. Kjære Halvor. Det var koselig å hilse på deg på Liksomnotodden minibluesfestival avd. Roskilde med hovedfokus på jazz. Vi var jo til og med kjærester i hele fem minutter. Trivelig ass! Håper på reprise neste år

    18. Kjære Halvor, jeg er glad du ikke postet bilde av tatoveringen min blant dette utvalget her. Hadde gledet meg til du skulle poste bilde av den så jeg kunne skryte til vennenne mine, men nå er jeg glad jeg slapp.

    19. Var på Hove like lenge som du, og enda lengre..så ikkje en eneste (!!!) person med russeklær på. Har æ gådd for lenge med svart fargeglass i solbrillan, eller har du slakta dem? Forresten kordan ser en “seil-jakke” ut?

    20. Helt sant det du skriver om folka, bare at du mangler endel typer også da. Ødela festivalopplevelsen ganske kraftig for min del. Blir nok Roskilde neste år.

    21. Kjære Hælvår, festival er ikke kun et sted for å feste, hadde du brydd deg litt om musikken også hadde du kanskje hatt glede av å være deg, men musikk er tydeligvis ikke helt din greie, for da hadde du digget festivalen.

    22. Kjære Halvor!
      Akkurat passe kleint å kommentere to innlegg i samme vending, men jeg er litt klein. Også har jeg aldri hørt om bloggen din før, føler jeg er unnskyldt. Personlig hater jeg tanken på festival, da jeg ikke liker å gå en uke mellom hver gang jeg dusjer. Jeg liker heller ikke å våkne i et telt som lukter brukt susp. Så jeg forstår at det sugde balle. Ellers ler jeg til tider så jeg nesten tisser litt på meg av innleggene dine. Liker svært godt partytrikset ditt med armen. Jeg har også ett; får hele knytteneven i munn. Dette får jeg ikke lov til å gjøre av tannlegen min.
      Tydeligvis er jeg også veldig glad i å skrive romaner.
      Takk for seg!

    23. Kjære Halvor.
      Hvis du faktisk fikk de billettene gratis av Hove for å lage dette innlegget håper jeg du betalte de tilbake. Dette er den dårligste “anmeldelsen” jeg har lest. Hove var utrolig gøy, og er en av de beste festivalene i landet. Du var der ikke hele uka engang, også skal du skrive så mye stygt om det?
      Lamb of God var ikke et av de mest attraktive bandene/artistene der, allikevel nevner du bare dem. Så du ikke Snoop, Skrillex, Wiz Khalifa, Nero, Knife Party, Mac Miller, Ed Sheeran, Lana del Rey, eller noen andre?
      I tillegg var det sol de fleste dagene der, men du tar bare med regnværsbilder?
      Og etter min mening var det temmelig mange hyggelige folk som så bra ut på Hove…

    24. Kjære Halvor Harsem.
      Du vet hovefestivalen er det kuleste med Arendal og da er det ikke engang kult. Tenk på oss to 15-åringene som skriver dette her som bor her 365 dager i året. Vi må leve med disse harrytassene, vi må snakke med disse harrytassene, vi må til og med kalle dem white trash fordi de vet ikke vet hva det betyr. De vet bare hva harrytass betyr, og de hater nemlig harrytasser, men er det selv. Gjett om vi blir provosert! Du må ikke dømme Arendal for hardt, og selvfølgelig ikke hovefestivalen.
      Du glemte å skrive om 10-åringene som samlet kopper for å kjøpe dritt.
      Takk for oppmerksomheten, hvis du noengang leser dette.
      Hjertlig hilsen to Anti- Arendal femtenåringer.

    25. Kjære Halvor. Noen få ord til deg: KUL siden du er 23 år, å ikke kan å skrive. STERK som skriver løgner i teksten din om “gratis billett”, man får ikke det av en festival for å skrive dritt om den 😉
      Regner med du ble happy for kjære, kul og sterk. Utseendemessig har jeg ingenting å påpeke.
      KOZ, KLEMZ

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg