Roskilde 2012

Roskilde har betydd veldig mye for meg siden jeg var der for første gang i 2008. Det er de ti dagene i året der ingen ting er viktig – kun leve i nuet og gjøre akkurat det jeg føler for. Samtidig har jeg vaklet på gjerdekanten de siste årene, i forhold til om jeg burde gi meg mens leken fortsatt er god. Bølgen av 18-åringer i russeklær blir stadig større, musikken vannes stadig ut, og folk virker mer og mer interessert i å vise frem kostymene de har kjøpt i lekebutikken, i stedet for å “bare være”. Det er de folka som drar på festival for å prøve å være gærne. Men de er ikke gærne i det hele tatt.

“Se på meg – jeg har på meg green man-suit! Jeg går rart og tar på folk. Jeg er morsom!” “Ikke morsommere enn meg – jeg har på meg borat-string og en rar hatt!” “Se, jeg har en kondom på hodet!!!”

I år var jeg veldig nære ved å selge billetten min, men ombestemte meg i siste liten. Da jeg rømte fra Hove til Oslo dagen før, var Roskilde det eneste jeg tenkte på. Jeg visste at jeg måtte komme meg dit for å vaske av meg den psykiske lidelsen jeg hadde pådratt med ved å oppholde meg på Tromøya en hel uke. På bussen mot Oslo ringte jeg til Markus og Johanna (mennesker) og var så heldig at jeg fikk plass i bilen deres, helt fra Oslo til Roskilde i Danmark.

Det var en herlig tur nedover – og i godt selskap. Ikke bare av Markus og Johanna (mennesker), men også av fluen Frank. 

Frank var med oss helt fra Norge for å imigrere til Danmark og den danske kulturen. Frank har ingen problemer med å sosialisere seg, og få jobb og venner hjemme, så det blir spennende å se hvordan det går med han i Danmark. Han fortalte oss vitser nesten hele veien ned – det var helt umulig å ikke flire (og det på tross av flere groviser).

Vi tok ferge fra Sverige til Danmark. På fergen kjøpte jeg med meg en liter med sprit.

Så var vi endelig fremme – et døgn før åpningen. Jeg hadde kjøpt inngangsbooking ved en annen inngang enn Markus og Johanna (mennesker), så jeg måtte henge i køen alene. Heldigvis hadde jeg med meg en liter med sprit. Dette bildet fant jeg på internett.

Åpningsdagen var helt forferdelig (det er den nesten alltid). Jeg våknet 11 timer før campingen skulle åpne, med en vond smak av misbruk i munnen. I løpet av disse 11 timene var det umulig for meg å gå på do, spise eller drikke. Dermed gjorde jeg ingen av delene, noe som logisk sett går helt fint, men det tærer veldig på kroppen når du står utendørs i 30 grader.

Jeg har generelt veldig lite til overs for å stå 11 timer i kø, og fant ut at jeg måtte bruke tiden litt produktivt. Men etter å ha funnet ut at det dessverre ikke passer å pelle seg på tissen når man står i kø bestemte jeg meg heller for å skrive sms til Oma (mormor) og formulerte en hyggelig melding.

Den første dagen på Roskilde er som sagt alltid tung, og etter at alle hadde løpt inn og kranglet til seg en teltplass, så oppdaget jeg det verst tenkelige idet jeg var ute for å kjøpe mer alkohol.

Kan ikke alle dere som har vært- og skal være russ bare forstå dette med det samme: Russeklær benyttes KUN når man er russ. Aldri ellers. Det er totalt uakseptabelt å spre slik ukultur offentlig, med mindre det er duket for denne ukulturen (og du er i Norge, helst bortgjemt i skogen et eller annet sted).

Heldigvis ble jeg litt glad igjen da jeg gikk forbi bensinstasjonen rett utenfor campingområdet, og kunne konstatere at den søte bensinpumpen spilte dataspill med seg selv. 

Jeg har sansen for slike bensinpumper. De har så mye mer sjarm enn de sure “voksne” pumpene som bare vil se på nyheter og diskutere politikk.

Med teltplass og alkohol i boks kunne festivalen endelig begynne for min del. Her hilser jeg på fjorårets vinner av DM i luftgitar. Det kan umulig være mye penger å hente i luftgitar-bransjen, med tanke på at han skulle ha tomgodset vårt i betaling for bildet.  

Årets viktigste Roskide-begivenhet: Ditte.

Dere leste riktig. Ditte, hun som står bak meg til høyre, og jeg fikk et veldig spesielt forhold. Det hele begynte da jeg skulle kjøpe øl, og det var hun som serverte meg den. Jeg var solgt. Ditte ville dessverre ikke fortelle meg hva hun heter, men jeg har laget en fanklubb på facebook, og håper at jeg på den måten kan nå frem til Ditte slik at hun forstår at jeg ikke er helt sprø. Bli med i fanklubben HER

Vi hadde gode dager på Roskilde, selv om jeg merket at kroppen begynte å få nok. Her har vi huket tak i noen ekle dansker som luktet klamydia. Vi skulle bare ta bilde med dem, men jeg husker ikke hvorfor.

Første konsertdag rakk jeg å se The Cure og Araabmuzik. Jeg klarte på dette tidspunktet nesten ikke å bevege meg lenger. Andre konsertdag fant jeg ut at jeg måtte komme meg hjem igjen. Jeg orket ikke mer. Markus og Johanna (mennesker) var enige. 6. juli 2012 rømte vi Roskilde-festivalen. 

Dere kan godt si at jeg pinglet ut, men jeg har kjørt et løp siden i våres som dere ikke kan forespeile dere en gang – og konsertene er uansett det kjedeligste med Roskilde (selv om jeg skikkelig gjerne ville se Gossip). Løpet var forsåvidt ikke over, selv om jeg rømte fra festivalen som har holdt hjernen min stabil de siste 5 årene. To dager etter at jeg var kommet hjem, så dro jeg videre. Til Tyskland med Oma.

Jeg kommer tilbake til det.

Og selv om jeg ligger flere uker etter skjema med hjemmesideoppdateringen (hjalmaring), så kan jeg si så mangt som at jeg har holdt meg innendørs helt siden jeg kom hjem fra Tyskland, og har på ingen som helst måte gjort noe som hadde vært interessant for noen å få med seg. DER! Jeg sa det! Jeg er en einstøing.

34 kommentarer
    1. Du er bare så flink til å gjøre en vær situvasjon spennende og artig. Kos deg i Danmark og jeg ønsker deg lykke til med den psykiske lidelsen, som forhåpentligvis blir snart borte. Har vært SYKT kult om du kommenterte tilbake, men det forventer jeg ikke da :p

    2. Åh, gruer meg til å “vokse” fra Roskilde! Vet du hvor coffin camp var i år? Hørt rykter om at de de var på hove (ææsj)

    3. hei halvor. har ikke kommentert her før (ihvertfall ikke som jeg husker) men jeg har lest bloggen (unnskyld, hjemmeside!) din i snart 2 år. innleggene dine er et lyspunkt for meg, og hvordan du skriver ting og forteller (blandt annet som du fortalte om 22/7) gir meg et smil om dagene. jeg sliter selv med psykiske lidelser og skulle bare si at du er en av de personene som gjør dagene litt lettere. tusen takk! 🙂

    4. Kjæra Halvor. Jeg heter også Halvor, du er pen sterk og kul, vedder på at du tok fluen frank i håndbak, at du klarer å skrive noe så gøy om en flue er inponerende. 🙂

    5. kjære halvor. jeg bor i stavern, og det var noen dager det var ekstra kult å være der. det var sikkert den pene, sterke og kule omaen din som hadde skyld i det.
      håper dere koste dere i tyskland!

    6. Hæ!? Når du skrev at folk gikk i russeklær trodde jeg det var russegenser og fleecejakker og sånn.. Hvorfor i alle dager går folk rundt med russebuksa!? Jeg blir flau!!

    7. Kjære Halvor, du er kjempekul. Innleggene du skriver er så bra, spesielt de du har skrevet i det siste.
      Ellers var jeg også på roskilde og så de som gikk rundt i russeklær, men da latet jeg som om jeg var dansk.

    8. Haha, du er faktisk værre enn russ og alle drita 16-åringer til sammen. Blir helt kvalm av holdningen din. Du aner ikke hvor misslikt du og den utrolig fete (!!!) campen din var på roskilde ifjor, haha, ble kvalm. Det ble vi alle.

    9. Maria: Det er nok en blanding av både Roskilde og meg selv. Jeg er veldig glad jeg dro i år – og kommer sikkert neste år også. Må bare finne riktig balanse. Også håper jeg Roskilde begynner å booke flere fete artister – synes det blir stadig kjipere line up.

    10. Desperate forsøk på å få oppmerksomhet, som kanskje funker. Hvem vet. Men kanskje på en negativ måte. Hva vet vell jeg.
      Det er ganske koselig med biltur. Enda koseligere når en som Frank ble med. Å gå med russebukse når det ikke er russetia, er som å kle seg i boblejakke når du er i Syden. Eller pynte til jul når det er bursdagen din.
      Jeg er offisielt medlem av dittefanklubben forresten! Klamydia minnet meg om da pappa her om dagen begynte synge etter denne sangen : http://www.youtube.com/watch?v=JmcA9LIIXWw
      Bare han sang: “comecomecomecomecome klamydia, you come and go, you come and goooo.” Så lo han veldig hardt.
      Pinglet ut!? Du kjører alt i ett kjør. Jeg lurer på hvor du får energien fra! Du orker mer enn stelillbror som er lagd av kun energi.

    11. Kjære Halvor. Jeg må bare fortelle deg at jeg drømte om deg i natt. Du var utrolig pen, sterk og kul. Men også veldig god i senga. Rareste drømmen jeg har hatt på lenge, men også den beste! Hahah 🙂 Lev vel.

    12. Haha, køen alene, den er kjedelig. Men! Jeg kunne aldri i mine villeste fantasier forlatt Roskilde for tidlig! Som deg har jeg vært der siden 2008, og jeg er helt frelst. Det er den beste uka i året. Om andre går i russebukser eller kostymer kunne jeg ikke brydd meg mindre om. I det siste har jeg forsåvidt gått i kostyme selv fordi vi har temacamp, så jeg er nok en av de som irriterer deg. Musikken var ikke fantastisk i år. Men det gjør ingenting. Jeg ser veldig frem til mitt sjette år i 2013 😀 Selv om til og med bestemor mente at jeg var for gammel i 2009.

    13. Kjære Halvor.
      Vet du hvor pen, sterk og kul du er?
      Du er MEGA pen, sterk og kul.
      Hvor gammel er Rambo?…..<3

    14. Halvor! dette var skuff:( jeg forstår hva du mener med disse “gærningene” som tror de er alt for gærne. men det er fler av oss som også bare er, som du skriver. Håper at jeg ser deg neste år! i fjor var jeg gira da tok du og coffin camp tok danskebåten med meg B) og alt mulig woooho. i år var det coffin camp, men ingen coffin og ingen datarock kostymer. Jo også pleier jeg å lese bloggen din. og jeg liker katt, skulle gitt mye for å hilst på Rambo, han virker bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg