Det er lov å klikke.

Det er lov å klikke – spesielt når folk maser om å få din stemme til en eller annen lol konkurranse som ikke gir mening for deg på noen som helst måte. Jeg har alltid hatet det selv, og oversett stort sett alle som har mast. 

Så kommer det til et tidspunkt der jeg selv blir den masete like-hora. Anders og Alexander lager en film i forbindelse med en “senk farten”-kampanje der premien er for bra til å la være, og jeg bestemmer meg selvsagt for å hjelpe dem på veien. Man skulle jo tro at det skulle gå ganske greit med alle de Facebook-vennene, Twitter-følgerne og Instagram-følgerne vi til sammen er i besittelse av. Men sånn er det ikke.

Når man ber andre mennesker om likes til en konkurranse blir man automatisk uglesett. Det vet jeg fordi jeg har uglesett en haug av masete “stem på meg”-mennesker fra før av. Når man plutselig blir ett av dem selv har man jo dermed et problem. Man VIL vinne dritten man først har påbegynt, og det skal virkelig koste deg verdigheten. Og det har det gjort. Jeg har blitt til det jeg selv hater, og det samme gjelder Anders og Alex. I to vanvittig lange dager har jeg hjulpet dem med å spamme ned venner og kontakter med ønsket om å vinne – kanskje mest fordi det på et tidspunkt ville blitt for pinlig å tape. Det gjelder i hvert fall meg, som ikke har noe å gjøre med bidraget engang.

Når det er sagt, så vil jeg på vegne av gutta gjerne takke dere som gadd, og gjorde en hektisk hverdag (og nedverdigende oppførsel) litt bedre ved å faktisk hjelpe oss og stemme opp filmen – som IKKE er er hva som helst, men et gjennnomført filmbidrag som jeg selv ser på som morsomt og vinnerverdig, samtidig som budskapet er svært viktig. Det er en grunn til at vi har giddet å bruke masse tid på dette -samtidig som vi har ødelagt vårt kjære internettsosiale rennomé på det her.

Til dere som ikke har giddet å hjelpe Anders og Alex – noe som gjelder ufattelig mange – så gjør det ingenting da jeg forstår det godt. Men jeg bærer bittelitt nag da det har vært ganske obvious at konkurransen i sin helhet er så medmenneskelig å samfunnsviktig som du får det, samtidig som bidraget var kreativt, morsomt og vellaget. Å bidra med å “like” en film, som det i tillegg er brukt tid og kreativitet på å utvikle, skulle for meg bare mangle i en slik situasjon.

Jeg tillater meg fortsatt å si at min egen spam-kampanje ikke rettferdiggjør hverken plagsom spam, plagsomme konkurranser eller plagsomme premier (som f.eks solkort eller sminke – GOSH). Alle dere som har blitt lovet en tegning skal få det – jeg har lagret alle mailene og sendt ut. 

Min tilllitt til at dere har tillitt til meg er like viktig for meg som f.eks Farris. Jeg takker og bukker – og håper at utfallet av denne konkurransen vil by på masse nye impulser som igjen kan generere til masse nye filmer og innlegg som igjen kan generere til at du der hjemme kan fortsette og gasse hjernen din med mine fordummende utblåsninger her på hjemmesiden. 

For deg som fortsatt vil se filmen, som jeg anbefaler deg å gjøre – så finner du den HER – Jeg har som sagt ingenting med den å gjøre bortsett fra å digge filmen og gutta bak. Det var definitivt det beste bidraget. Anbefaler også å titte på bloggen til Alexander. (Og Anders sin, da, som forhåpentligvis snart kommer i aktivitet).Jeg lover å ikke plage dere med slike ting igjen – med det første hvert fall – og ønsker forståelse for at det alltid finnes unntak. Selv om det krever en manns verdighet. (Men come on hvem prøver jeg å lure. Som om noen av oss hadde noen verdighet i det hele tatt fra før av.)

71 kommentarer

Siste innlegg