Torsdag kveld fra Horgans.

I går var jeg, etter en halvtimes overtalelse og grov køsniking, på innsiden av Horgans – Norges mest beryktede drittsted for wannabe-keege BI-folk. Verdigheten sank flere grader i det jeg gikk inn døren, med capsen dratt langt ned over ansiktet, med mine to venner. Vi var for øvrig en 33,3% Paradise Hotel-infiltrert trio. Det er derfor forslaget om Horgans kom opp i utgangspunktet. La oss ikke snakke mer om akkurat det. Alle unnskyldninger til side, så var jeg der. Jeg var på Horgans – stedet jeg kun har vært på dagtid for å spise hamburger. Den er faktisk ganske god.

Opplevelsen var som forventet. Horder av “pent kledde” drittfolk som har krøpet ut av prosecco-vorspielene sine for å jakte på kjønn. Det var omtrent umulig å komme seg bort til baren for å bestille seg en øl – så jeg unngikk det og fikk noen andre til å kjøpe for meg. Spandering er det eneste som er fint med slike steder, for det er svært viktig for disse menneskene at de blir oppfattet rike, selv om sannheten er at de har studiegjelden trøkket så langt inn i endetarmen at sykemelding fra jobben på Rimi må være grunnen til at de faktisk kan dra ut på en torsdag. Vi må nemlig ikke glemme at torsdag fortsatt er en hverdag. Disse menneskene burde ikke være ute og ødelegge hverdagskvelden for oss som fester i hverdagene, nettopp for å unngå denne bermen av drittfolk som før i tiden holdt den kjønnsykdomfremkallende festingen sin til fredager og lørdager. Eller “holde seg hjemme-dager” som jeg kaller det.

Med øl i hånd gjaldt det å finne seg et sted å sitte. Ikke så lett, for på dette stedet er guttevalpene sterkt representert, og de vil selvsagt ikke dele bord med flere menn enn overhodet nødvendig. Da snakker vi selvsagt kun nærmeste kompiser (som alle går likt kledd; Ralph Lauren og hva som helst fra Volt) som kan “wingman’e” hverandre slik de alle får seg noe fremmed kjøtt på kjøttet denne kvelden også. Disse menneskene får nemlig hooket opp, utrolig nok. Forskjellen mellom dem og “sånne som meg” er at de hooker opp med absolutt hva som helst, på bekostning av hva som helst. Å ta tak i tilfeldige jenter på Horgans og tørrpule dem inntil en vegg er helt greit. Å ringe til jenter – som de klarte å få nummeret til på Horgans ved en annen anledning – klokken 04:30 er også helt greit. For de ekle jentene også. ÆSJ!

Men tilbake til min situasjon. Jeg og mine to venner klarte omsider å presse oss ut i bakgården der en stygg DJ ingen har hørt om (ikledd Ralph Lauren og Volt-klær, selvsagt) spilte club-musikk (en forferdelig sjanger som burde kriminaliseres umiddelbart) mens han “steket” med hånda ut mot massene av ekle, kåte ungdommer – jeg holder hardt tilbake på nazi-referansene mine nå.

*Hold hodet kaldt, Halvor, du må få utløp for de vonde opplevelsene dine*

Jo, bakgården! Vi fant en liten plass der det var mulig å stå i fred. Når jeg sier “stå i fred” betyr det kun at vi ikke ble jokket på av klientellet som for øvrig drikker så mye at de ikke lenger ser forskjellen på mann og dame. Disse små plassene der man kan “stå i fred” vil selvsagt ikke dørvaktene ha noe av, og med en konstant tjue meter lang kø tok det ikke lang tid før den allerede klaustofobiske tettheten av konstant-ejakulerende smågutter ble enda tettere. Jeg slet helt seriøst med å puste, men det var nok mest fordi jeg er redd for at det er noe med luften på sånne steder som gjør at jeg også blir et forferdelig drittmenneske som kun vil drikke tyrker-shots og pule og aldri oppnå noe som helst positivt med livet enn ensomhet i et hav av selvbekreftende fyllesex.

Jeg skulle ønske at sammendraget mitt fra gårsdagen også innebar et dårlig forsøk på å sjekke opp en “Horigans-jente” men det stod desverre ikke verdigheten min til. For det første liker jeg ikke sånne jenter. For det andre står jeg ikke i kø for å snakke med jenter, og på steder som Horgans er det nærmest kølappsystem på de ekle nelly.com-kledde jentene som vanker der. Vi gjør det enkelt, og unngår krysning av de forskjellige “artene”, ok?

Da gutta på Horgans begynte å sloss med hverandre fordi de hadde steket/hitlerhilset hverandre i ansiktet, forstod jeg at min tid var kommet. Jeg drakk opp ølet mitt, kavet meg gjennom massene, kom meg ut døra og stakk. En halvtime av livet mitt var borte for alltid, men jeg sitter igjen med erfaringen. Som dere sikkert forstår måtte jeg jo skrive om dette. Advare leserne mine mot å bli “slik”. Dette handler nemlig ikke om festing, kjærlighet, vennskap eller å skape relasjoner i det hele tatt. Det handler om en morbid form for selvbekreftelse sydd inn i et liv av innestengt fylleangst som bare venter på å eksplodere. På et eller annet tidspunkt gjør den nemlig det.

Nå har jeg fått bekreftet myten min, og jeg vet med sikkerhet at det aldri blir en tur tilbake. Jeg vil ikke spise hamburger der engang – dette stedet skal ikke få mine penger. Kall meg for en hater, pessimist, hipster, whatever. Jeg elsker å feste hardt, jeg. Men dette er bare dritt, og nå slutter jeg å skrive om Horgans før jeg lobotomerer meg selv. RIP menneskeheten, og adjø.

37 kommentarer
    1. Kjære Halvor. Du er supersterk. Jeg liker at du skriver rett fra levra istedenfor å ødelegge den med keegnessøl fra Horgans.

    2. Hei, Halvor! Kan du ikke skrive, eller bare svare som kommentar, om noen utesteder i Oslo som ikke inneholder keeger og tørrpuling? Skal til Oslo i september, og har jo ingen anelse.

    3. Kjære Halvor
      Herlig innlegg, fint å få bekreftet at jeg ikke er den eneste som føler det slik om Horgans. Det kan nemlig føles slik. En av de få syrlige/sarkastiske/kåsseriaktige tekstene jeg har lest som faktisk er morsom. Kom med flere slike innlegg

    4. ikke alle kan velge bort A4- livet og være et kreativt menneske. disse folka du snakker om her har samfunnet faktisk bruk for, tørrpuling og nelly- klær eller ikke.

    5. Haha alt som kreves av et menneske er at samfunnet “faktisk har bruk for” dem? Kreativitet er ikke et mål, men en personlig egenskap. Men blås i det! Drit i personlig utvikling, bare vær brukbar! Fuck å være et individ, finn deg en flokk og kopier! Og når det kommer en underlig fyr fra Briskebizzle og skriver at dere er uniforme, prepubertale småunger – så ta det tungt! Det er da dere kommer inn på handelsgym, motherfuckers

    6. jeg leser det som et angrep på en viss type måte å søke selvbekreftelse, og en hyllest til deg selv.
      kan du forklare meg hva det EGENTLIG handler om?

    7. Dette gjør meg virkelig flau. Jeg skjønner ikke at folk faller for de latterlig simple virkemidlene dine, som i hovedsak består av en påtatt hatefull holdning, ovenfor de mest latterlige tingene, som ingen med et snev av innsikt finner noe verdi i å hisse seg opp for. Du hater “wannabe BI keege”? De er ute etter anerkjennelse akkurat som deg, men er ute etter en annen identitet. Du har et eksponeringsbehov og et provoserende navlefokus som antakligvis overgår alle av disse “demonske” skapningene. Haha “Demonske skapninger”. Høres som en typisk overdrivelse som du ville benyttet deg av for å få altetende fans til å elske deg og beundre deg for evnen til å finne på slike geniale beskrivelser. “Jeg måtte holdt hardt tilbake på nazirefereansene mine”? For en klisje du er, det finnes ikke et snev av orginalitet eller kompleksitet i skrivemåten. Hvor gammel er du?
      “Men dette er bare dritt, og nå slutter jeg å skrive om Horgans før jeg lobotomerer meg selv. RIP menneskeheten, og adjø.” Så bra vi har deg for å redde menneskeheten. Så bra vi hvertfall har noen som vet bedre og ikke lar seg forføre av disse destruktive kreftene. Det er det du mener, forstår jeg riktig? Du er provoserende narsissistisk og pretensiøs. Du tror man må være et “BI”tryne for å være pretensiøs kanskje? Forbauser meg ikke, du eier ikke selvinnsikt. Og vær så snill ikke si at du er sarkastisk. Dine oppfatninger av deg selv og omverden er temmelig gjennomsiktige, med mindre du er totalt kynisk og bare serverer fansen det de vil ha.

    8. Shakmalak: Fin førstegradsanalysering av innlegget mitt. Hadde du i det minste lagt igjen et hint av hvilket miljø du selv kommer fra (veldig lett å gjette midt i blinken av hvem jeg prøver å treffe her) så hadde det nok vært lettere å ta noe av det du skriver som noe annet enn et personlig oppgjør mot meg i samme retning av retorikken jeg selv har brukt – bare dårligere formulert og blottet for identitet. Jeg hater ingen, jeg. Jeg bare synes det er synd at det lever såpass mange folk i “detta landet” som ikke bryr seg om annet enn fitte og jägershots. Jeg sier ikke at det er noe galt med noen av de to tingene – men med alle mulighetene vi har i Norge er det umotiverende og trist og se at folk gir faen i no annet enn en statusfasade som minner mest av alt om et uthult påskeegg med et trendy merkeklærdesign. Jeg prøver ikke å hylle meg selv som et svar på hva som er riktig. Jeg prøver bare å vise enn annen side av en fucked up Paradise Hotel-generasjon.

    9. Kommentaren min var et personlig oppgjør, på samme måte som deg har jeg et behov for å konfrontere folk med irriterende personlighetstrekk, enten det er overfladisme, falskhet og trivialitet eller trekk jeg mener preger deg, henholdsvis melodramatikk og kvasiintellektualitet. Du sier at du hater ingen, hvorfor får jeg det inntrykket? Så det du skriver er ikke genuint? Det er en fasade? Trodde du hatet statusjegere? Beklager, skal ikke omtale deg som en hater, som du avklarte.
      Poenget mitt er at du fremstår som skinnhellig når du demoniserer en folkegruppe som besitter mange av de samme egenskapene som deg selv. Det er fint å se flere sider av “paradisehotel” generasjonen, men jeg priser meg lykkelig over at jeg har havnet i et miljø som har tilstrekkelig med dimensjoner. Iallefall nok til at jeg slipper å besøke bloggen din for å få en pause fra virkeligheten.

    10. Shakmalak: Herlig tekst om ingenting, men jeg er jævlig fan av folk som bruker ord som “melodramatikk” og “kvasiintelletualitet” for å pakke sammen det fraværende innholdet i budskapet sitt. Du leser meg som en full fjortenåring på vorspeil ville gjort. (Dersom jeg var en Horgans-fittefrans som vanket på fjortisfester – gud, jeg elsker å gre alle over én kam). Kos deg i miljøet ditt som har tilstrekkelig med dimensjoner. Jeg skjønner egentlig ikke hva i alle dager du snakker om – bortsett fra at du virker mæd butthurt samtidig som du fortsatt er en anonym fjott som fortsetter å gi hjemmesiden min klikk selv om du ikke trenger å “få en pause fra virkeligheten”, noe som heller ikke ga noen mening.

    11. Verdigheten min sank idet jeg klikket meg inn på bloggen, som forfatteren hevdet var en hjemmeside og leste platte tekster fulle av skrivefeil som forfatteren hevdet var glitrende formulert samfunnskritikk og kloke refleksjoner. Det var feil bruk av ord overalt og øynene mine brant som skog brenner når det ikke har regnet på flere uker og sola har steket som en DJ på Horgans og noen mister en fakkel da jeg så ordene “infiltrert”, “underbygger” og til og med “basert” satt inn på steder i tekstene hvor de overhodet ikke ga noen mening. Jeg kjente sjelen min visne da jeg leste teksten hvor han langet ut mot folk som puler og drikker og går i like klær, dette kom altså fra en fyr som selv drikker kaffe med hver eneste lille småjente som skriver “kjære Halvor”. Han skulle redde sin tapte generasjon fra et liv i ensomhet, tomhet, statusjag og fylleangst. Han advarte leserne sine mot å bli som “dem”. Han var en selvtilfreds og svaksynt fyr som ikke evnet å svare på kritikk, for i motsetning til dem han kritiserte, var han selv uangripelig. Litt som Jesus.
      En time var borte fra livet mitt for alltid, men jeg angret ikke, for jeg var fremfor alt dypt fascinert.

    12. Det at jeg er en anonym fjott får du bare leve med. Ikke at jeg ikke beundrer deg for å stå åpent fram med kontroversielle synspunkter. Jeg er bare ikke like tøff.
      Du skjønner ikke hva jeg prøver å få frem? Kanskje jeg var utydelig, men du kan i det minste prøve å svare skikkelig. Det derre fjortissfest paralellen din får ironisk nok deg til å fremstå som, tja, hvertfall yngre enn 24. Du er melodramatisk. Du tar de minste bagatellene og blåser de opp i skyene. Du irriterer deg over folk med smale interessefelt, greit nok, det kan være litt kjedelig, men de temaene du tar opp her, er heller ikke akkurat verdenssomspennende. Det er egentlig ganske på trynet at du bruker så mye tid på å skrive om irritasjonene dine. Det med “Pause fra virkeligheten” skrev jeg for å prøve å få fram at du overdramatiserer denne “paradisehotelgenerasjon” situasjonen. Folk er generelt ikke så jævlige, etter min erfaring, det kan være at du har havnet i et seriøst skadelig miljø, men jeg har vanskelig for å forstå at det kan trigge disse påtatte raseriutbruddene dine. Du har bare et veldig stort behov for oppmerksomhet og annerkjennelse, det kan du vel virkelig ikke nekte for? Alle har behov for oppmerksomhet i større og mindre grad, inkludert BI gjengen. En positiv ting med BI gjengen som du overser totalt er at mange av dem faktisk har ambisjoner om å bidra i samfunnet. Jeg vet ikke hva du driver med utover blogging, men jeg regner med at det opptar en stor del av tiden din, uten at jeg skal henge meg opp i det, det er ikke blogging i seg selv jeg er motstander av.
      Det at jeg har besøkt hjemmesiden din noen ganger kan du vel ikke holde i mot meg. Og de tre gangene jeg har hvert her, skyldes ikke et behov for et avbrekk fra noe som helst, jeg ble rett og slett provosert av deg, noe som er irasjonnelt, men jeg syntes det er fint å få sagt det jeg mener innimellom. Jeg kan forstå hvis kommentarene mine virker formålsløse, jeg har ikke særlig stor tro på at jeg skal omvende på noen måte. Men jeg hadde satt pris på om du kunne prøve å svare skikkelig, istedet for å bruke åpenbare hersketeknikker.
      Forresten det med”kvasiintelektuell og melodramatikk, fraværende innhold” osv må nesten du forklare hva du mener med.

    13. neineienienie: Godt å se du er inne og skriver flere kommentarer med forskjellige brukere. Det betyr antageligvis at det er flere mennesker på den samme IP-adressen og skriver kritikk av noe jeg aldri selv har hevdet å være glitrende på noen som helst måte. Eller at du er i overkant glad i responsen min, men det er OK – jeg liker å føle at jeg utargumenterer anonyme smartinger i mitt eget kommentarfelt. Jeg har for øvrig aldri “prøvd meg på” noen av mine leser slik du hentyder så vakkert. Hverken de minste eller de eldste (jeg blir faktisk stoppet på gaten av mennesker på alder med Fattern som takker meg for gratis underholdning på internett, ikke bare ungdom, men jeg vet at det er lett å ta den vendingen når man er tom for argumenter.) Det er for øvrig mer enn en time av livet ditt du aldri får igjen om du skal fortsette å onanere til _hjemmesiden_ min.

    14. Det ble ikke hentydet og jeg har aldri kommet med noen argumenter. Dette er selvfølgelig ikke viktig for meg og jeg skal selvfølgelig slutte nå, da jeg selvfølgelig tar din trussel om vold alvorlig (det tyr man altså til om man er full av argumenter? jaja). Truet til taushet, altså.
      Sad, but true.

    15. Kjære Halvor! På onsdag idag/igår så traff jeg deg på oslo! Jeg var den korte jenta som tok bilde med deg! Om du husker meg så har jeg legget ut en vine om det som du kanskje kan se… Det er en liten parody av en vine du har laget før! Dy søker på VINE: Drama Queen og profil bilde mitt er av oss! Og foresten så er du kjempe kul!:P<3

    16. Din beskrivelse av Horgans er slående lik min opplevelse av stedet. Går aldri dit mer jeg heller. Men fint at man vet hvor slike samlingssteder er, så man kan velge å gå et annet sted, hvor man kan være sikker på å oppleve annet klientell og en helt annen stemning ^^,

    17. Kjære Halvor!
      Fantastisk morsomt skrevet! Tatt helt på kornet. Jeg liker ikke slike utesteder selv. Jeg bor i kjedelige Kristiansand, og som 18åring er det eneste stedet jeg kan gå ut “Gossip Room” (Navnet taler for seg selv). Derfor går jeg sjeldent ut.
      Jeg skal derimot til Oslo en helg i oktober i forbinnelse med Bob Dylan-konserten. Hvor kan du anbefale meg å gå ut? (Husk, jeg er 18 og jeg er der bare en helg). Blir veldig glad for svar. 🙂

    18. Kjempeflott! Takk for det opplysende innlegget. Dette betyr bare en ting, at vi skal til horgans i oslo i kveld. Noen som vet adressen? Jaaa (mener det)

    19. fint at man vet hvor slike samlingssteder er, så man kan velge å ike gå et annet sted, så man slipper å oppleve annet klientell og en helt annen stemning ^^,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg