Stockholmsyndromet

O-mothersniffing-K! På tide med litt hjemmesideinnleggsskribentering. **knekker fingrene mens jeg kremter litt**

I går skulle Fattern og jeg egentlig til Bergen for å se Neil Young. Derfor må det jo komme som en liten overraskelse for at vi nå befinner oss i Stockholm. Vi dro nemlig hit i stedet og det er akkurat så middelmådig crazy at jeg ikke ønsker å bruke ordet “crazy” for å beskrive det. Hadde vi dratt til Brazil eller månen kunne jeg kanskje kalt det for crazy, men det å dra til Sverige i stedet for Bergen er ikke crazy. Vi stopper å bruke det teite, engelske ordet nå. Det er ikke crazy å dra til Sverige. Det har det aldri vært. Folk må slutte å kalle Sverige-turer for crazy. Slutt med det. Dra til månen eller Brazil. Det er crazy. Sverige er ikke litt crazy engang. Det er chill. Ikke crazy. Slutt å si crazy. Vennnligst slutt. Jeg orker ikke den overdrevne ordbruken av sverige-turer lenger. Det er dritslitsomt.

**Ritalin-pause**

Grunnen til at vi dro til Stockholm er fordi Neil Young avlyste konserten sin i Bergen. Da bestemte vi oss for å ikke dra dit. Ikke fordi vi ikke liker Bergen, altså! Vi har ingenting mot Bergen. Faktum er at vi digger Bergen og har dratt dit ved flere anledninger selv uten Neil Young-konsert som alibi. Bergen er kjempefint. Digger Bergen. Fattern og jeg digger Bergen, og det er ikke crazy.

**Ritalin-pause**

Vi dro til Stockholm fordi veiene til Bergen er stengt og ingen av oss har vært i Stockholm på mange år. Jeg husker ikke at jeg har vært her før engang, og jeg husker helt seriøst min egen fødsel. Jeg husker både det, og at jeg fikk diagnosert personlighetsforstyrrelse som blant annet innebærer at jeg lyver veldig mye. Aldri stol på meg. ALDRI!!!

**Ritalin-pause**

Vi ankom Stockholm i går kveld, og sjekket inn på et hotell i utkanten av sentrum. Så dro vi og spiste kebab. Så dro vi tilbake til hotellet igjen og la oss for å sove. Jeg gir dag 1 i Stockholm terningkast 6.

I dag tok vi banen inn til sentrum i 12-tiden. Ikke at det bryr dere. Dere trenger virkelig ikke å vite nøyaktige klokkeslett for når jeg gjør ting. Ikke fordi jeg ikke ønsker å fortelle det, men dere har virkelig ingen bruk for den informasjonen. Det er altså ikke en frekkhet eller nedverdigelse ovenfor dere – tvert imot en personlig forståelse for at jeg ikke er spennende.

**Ritalin-pause**

Her er et bilde av meg på vei til banen. 

Her er et bilde av meg inne på selve banen.

Normalt sitter jeg alltid på venstre side for å få bedre oversikt over graffitien langs linja, men i Stockholm kjører banene i motsatt felt. Veldig rart. Ikke crazy, men rart. Jeg så ingenting. Men jeg sovna på banen, så det var sikkert derfor.

Vi gikk av på plassen der Olof Palme ble skutt. Det er markert med platen i bakken til venstre i bildet.

Jeg lurer på hva Olof Palme hadde tenkt om de nye sokkene mine dersom han hadde levd i dag. Han hadde sikkert spurt om hvor jeg har kjøpt de. Svaret er “internett” også hadde han ikke skjønt en dritt fordi han hadde vært enda gamlere enn Kåre Willoch. 

PS: Jeg vet at det heter “eldre”, men “gamlere” er jo en mye morsommere måte å si det på. Jeg velger derfor å gå for den morsomme måten fremfor den “riktige” måten. Bare smak på ordene! “Eldre” er teit og kjedelig. “Gamlere” derimot; hysterisk morsomt og på grensen til crazy. 

Vi bevegde oss videre inn i sentrum. Her er Carlings. 

Carlings i Sverige er enda større enn i Norge og har enda mer tilbud. Det er helt sinnsykt. Vi gikk innom en tur og ble nesten overfalt av de klin gale Carlings-medarbeiderne. VI kom oss heldigvis ut med livet i behold denne gangen, men nå må vi snart lære; aldri gå inn på Carlings – det er farlig!

Vi stakk videre.

Fattern og jeg er begge historieinteresserte og dro ut til Djurgården for å se Vasaskipet som kantret og sank under jomfruturen i 1628.

Her er et tøft bilde av Vasaskipet og meg selv. Nesten så jeg vil kalle det for crazy, men det ville vært å overdrive. Det er ikke crazy.

Jeg anbefaler for øvrig alle å besøke Vasamuseet. Båten er virkelig en imponerende konstruksjon dersom man ser bort fra det lille uhellet som oppstod fordi hele båten ble bygget defekt og totalt ubrukelig til noe annet enn en kul museumsgjenstand 500 år senere.

Fra spøk til Halvor. Ute på Djurgården finner man også minnestedet etter Estonia-ulykken. En katastrofe som ligger oss litt nærmere i tid enn 1628. Anbefaler å lese litt om det også. Seriøse-Halvor speaking.

Da var Seriøse-Halvor er ferdig med å skrive om båtulykker. Nå skal han skrive om shopping. Jeg prøvde nemlig å shoppe litt i dag også. Det er fordi shopping fungerer som et substitut for en manglende/mangelfull personlighet.

Fant nesten ingenting, så kjøpte bare en caps, en Kappa-pikéskjorte og masse sokker – akkurat som da jeg var i Berlin. Jeg kjøper nesten bare sokker om dagen. Har nesten nitten sokker nå.

Etter den slitsomme shoppingen drakk jeg kaffe.

Satt litt på et gjerde.

Stod litt på en t-banestasjon.

Og så kom det tilfeldigvis en t-bane og da tok vi den likegjerne tilbake til hotellet. Vi hadde tilfeldigvis billett også.

Hjemme på hotellet (jeg kaller alle stedene jeg oppholder meg for hjemme) hjalp Fattern meg med å ta “dagens innkjøp”-bilder av meg i de nye klærne mine. I 2013 kan man nemlig ikke kjøpe klær uten å ta bilder av det etterpå. 

Dagens innkjøp. Sokker, caps og Kappa-piké.

PS: Underbuksa mi er gammel, men Fattern nektet å ta bilde av meg hvis jeg tok den av. Han mente det ville bli “litt rart”. Du er rar, svarte jeg. Så lo vi på en sykt rar måte før vi begge ble helt stille. Lenge.

Nå tenker sikkert … ingen av dere på hvorfor jeg har kjøpt en Kappa-piké. Det skal jeg forklare. Jeg er nemlig diagnosert med en rekke kjempemorsomme greier som gjør at jeg er nødt til ting. Nå har jeg bestemt meg for at Kappa er fett, og derfor jeg kjøpe Kappa-klær. Det selges ikke i Norge, og det finnes ingen kule Kappa-klær på Ebay fordi Kappa generelt sett produserer veldig mange stygge klær som gjør tvangstankene mine ekstra vanskelig å gjennomføre. Men jeg gir ikke opp, og da jeg fant denne råfete pikéen til 249 kroner på Intersport i Stockholm ble jeg veldig glad. Se så glad jeg er.

Nå ligger Fattern og jeg på hotellet og ser på gamle, norske filmer. Vi har lista opp Himmel og Helvete, Lasse og Geir, Dis, og selvsagt Dynasti. Dette blir en bra kveld. God natt.

PS: Nå kan det være at noen av dere ble litt skuffet over at jeg ikke skrev noe om det spennende, mystiske og mytiske fenomenet “Stockholmsyndromet” slik overskriften antydet. Beklager. La meg kompensere med dette bildet av noen søte frosker. 

De er søte, ikkesant? Ikke crazy, men søte. Det skal mye til for at frosker blir crazy. De er amfibier, liksom, og det er ingenting crazy med amfibier.

**Ritalin-pause**
**Overdose**
*Zzzz** 

20 kommentarer
    1. Hei Halvor. Jeg må si jeg forstår deg når du snakker om kappa. Blir du misunnelig om jeg sier at jeg har 3 par kappasokker? Kan sende en sokk i posten til deg når julen kommer tilbake. Estonia-ulykken var veldig interessant å lese om. Takk igjen for et fint innlegg, Halvor.
      “Fra spøk til Halvor”, er fortsatt noe av det beste jeg har hørt.

    2. Ritalin høres skummelt ut, ta deg heller en vanlig røyk.. 😉
      Elsker Himmel og Helvete-filmen.
      Have fun!

    3. Slapp av ritalin er bare en medisin de bruker på folk med AD-HD ADD.
      Jeg har selv brukt Ritalin man kan som oftest få dårlig matlyst osv.
      Knall bra innlegg halvor digger deg på vine dævver vær eneste dag 😉

    4. Kjære, sexye Halvor. Skulle bare si at du er favoritt-hipstern min og anbefaler deg til mange av vennene mine <3

    5. kunne ikke du hatt et lite kurs om forskjellige poseringer? jeg syntes de øverste var utrolig kule (Y) Digger bloggen BTW og vinene dine er de beste:)

    6. Kjære Halvor, du er dritstilig og fette rå (vi nordlendinger bruker uttrykket ‘fette’ til det aller meste så ikke ta det negativt)! Ville bare si at andre mennesker i dette landet, og forsåvidt alle andre land, har mye å lære av deg. Som dette å kompensere med søte frosker. Jeg ble skikkelig glad av det. Tusen takk SuperHalvor!

    7. Halvor, jeg følger deg på vine, facebook og twitter og synes du er kjempemorsom på alle, faktisk så er du den morsomste! 🙂

    8. Kjære Halvor som jeg aldri rakk å ta bilde med på Hove men senere twitret seks tweets med og deretter hang dem opp på veggen som bevismateriale for alle som ikke trodde på meg når jeg først fortalte om det: ta med faren din til Roskilde neste år, så tar jeg med faren min.

    9. kjære halvor skal daktsik vise att jeg digger deg så her inneholder det om vor pen du faktisk er å kul å du er sikkert sterk(h) veit kje kor eg skal starte! du er den diggeste personen jeg noen gang har lest å hørt om!!! leser hjemmesiden din kvar dag! digger videoane dine, vineso dine,føller deg alle plasser!! fekk meg twitter bare pga deg! du lyser opp dagen for meg faktisk!!! du lager dødsbra rappevideoa å sanger!! jeg digger rett og slett alt med deg! jeg sku egentli på hove festivalen men det ble ikkje noe av… å når jeg fant ut att du var der klikket det nesten for meg att jeg ikkje for dit.. har aldri gidda å lest ein blogg eller noe før (hater å lese) men da jeg fant deg på vine såg jeg du hadde hjemmeside å jeg har lest absolutt alt!! min drøm er å få møte deg!! du er såååå dritkul å faktsik ganske fin!! blir småforelska i deg åsså har me jo rambo som er den søteste katten jeg noen sinne har sett!! haha høres litt desperat ut da men! jaja vill bare du skal vite att du er døøøøtsku!!mvh din største fan å beundrer!!

    10. døh.. Du har KLIPT dæ, jo!!;OO
      …jo og foresten sånn at jeg ikke skiller meg ut fra de andre kommentarene (skille seg ut, huffoghuff): Jeg følger deg på vine, instagram, twitter, leser bloggen, venn på facebook, liker siden på facebook, abonerer på deg OG funnyboys på youtube og jeg vet ikke hva man kaller det men etellerannet på snapchat. du er morsom! (selv om jeg går ut ifra at du allerede visste det)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg