Et innlegg om Sverige, Rea, deodorant og sånne ting.

Jeg er et forbruksmenneske. De fleste mennesker er det. Dersom jeg har en øl, eller en pølse, så drikker og spiser jeg opp ølen og pølsen. Og ikke nok med det! Men jeg har en forbrukskatt også! Han er ikke snau, altså – han spiser opp all maten jeg gir han! Dessuten har jeg en deodorant som ikke ruller. Den lugger og lukter vondt. 

Heldigvis bor jeg som nordmenn flest i nabolandet til Sverige. Sverige er et uland i Øst-Europa som er kjempebillig. Det er med andre ord et smart sted for nordmenn å dra til når man skal kjøpe forbruksvarer som øl, pølser og deodoranter som ikke lugger og lukter vondt. (De har deodoranter som lugger og lukter vondt også, men siden det er så billig i Sverige kan man tillate seg å sosse seg litt, og bruke flere titalls kroner ekstra på en dyr deodorant. Vi kommer tilbake til det.)

Som du innledningsvis har skjønt (med mindre du kun så på bildet), så trengte jeg å dra en tur til Sverige. Desverre har jeg ikke bil. Jeg har for øvrig ikke lappen heller. Derfor måtte jeg ta bena fatt – det er jo ganske langt til Sverige. Jeg kom hundre meter før jeg kjente på kroppen at jeg var VELDIG sliten. (Jeg har en forferdelig kondisjon. Forferdelig.) Heldigvis kom plutselig min kjære, vakre venninne Anette Marie kjørende forbi, og hun kunne gi meg haik. Til Sverige. Chill.

Det beste med Sverige er butikken som heter Rea. Du finner den overalt, og de selger masse kule merker og slikt på tilbud. Jeg er veldig glad i tilbud, for jeg tjener ikke penger. I denne Rea-butikken tjener man 30% per plagg man kjøper. Jeg tjente hele 2300 kroner på Rea-tilbudene. De pengene kunne jeg dermed holde av til øl og sprit. Og jeg elsker jo øl og sprit. Og Farris.

Før vi dro til øl og sprit-butikken måtte vi spise litt. Jeg spiste hamburger. Jeg forstår ikke hvorfor jeg er så tynn – jeg jo spiser minst to hamburgere om dagen. Det tyter til en hver tid hamburger opp av spiserøret mitt. Forfallet av kroppen min startet på samme tidspunkt som jeg sluttet med amming – det er snickers og twist.

Digresjon: Jeg vet ikke om det er lov å si “snickers og twist” lenger, etter at de sa det på Charterfeber. Til mitt forsvar har jeg sagt det lenge – og jeg lærte det morsomme uttrykket av kompisen min Petter. Petter har aldri vært med på Charterfeber. Det har ikke jeg heller. 

Digresjon 2: Petter og jeg meldte oss på Charterfeber i 2010, men kom ikke med.

Sverige har jo et veldig tullete språk, som ligner litt på norsk. Det er bra. Det viser at svenskene liker å spille på humor, og gjør at nordmenn som kommer til Sverige for å kjøpe øl og pølser og deodoranter kan flire og le av dem samtidig som vi tjener penger på alle tilbudene deres. Sennep er et eksempel på denne språkslige humoren. I Sverige heter sennep “senap”. LOL. Morsomme svensker. Liker svensker.

Så fant jeg endelig deodorant! Jeg elsker deodorant. Uten deodorant lukter jeg vondt, og da må jeg dusje oftere enn det jeg gjør nå. (Hver tredje dag.) Dusjing er kjedelig. Jeg synes det er mye morsommere å for eksempel se på Rambo mens han bæsjer. Han ser så rar ut da.

Her er noen jenter som ville ta bilder med meg. De trodde jeg var Mats Zuccarello. Det skjer stadig vekk. Jeg bare spiller med, jeg.

Og så – endelig – øl og sprit-butikken! I Norge er øl og sprit-butikken en polakk som heter Chrizstoff, men han sitter visst i fengsel nå. Derfor er det fint at Sverige har en egen butikk for slikt. Anette Marie ble så glad at hun måtte gjenskape en musikal i bakgrunnen. Jeg ser litt konsentrert ut, men det er kun fordi jeg lurer på hvor mye øl og sprit man får for 2300 kroner. Eller “kronor” som det heter i Sverige. (Humor.)

Det ble ganske mye. Med deodorant, øl og sprit i bagasjen kunne vi rette nesa hjemover igjen. Vi gadd ikke å kjøpe pølser, for vi ble så mette av hamburgeren.

Se på genseren min, forresten. Jeg har fått dilla på nytt klesmerke igjen. Henri Lloyd, heter det. Jeg har for mye klær nå. Ville du kjøpt klærne mine om jeg la ut for salg? Jeg kan godt tegne en fin tegning på plaggene slik at det blir personlig. Jeg er ganske flink til å tegne.

Jeg har et samleproblem. Det er også hovedgrunnen til at leiligheten min ser ut som en av bodene i Storage hunters. Tvangstankene mine tvang oss selvsagt også til Norwegian Outlet for å se om de hadde noe fett der, men vi gikk aldri inn på grunn av den store Moods of Norway-plakaten på utsiden. Jeg kan ikke gå inn i en Moods of Norway-belastet bygning. Det er faktisk så kleint at selv MIN minimale verdighetsfølelse blir satt på prøve. Vi kjørte hjem, vi. Og sang i kor til Klovner i Kamp.

Ok. Hjemme igjen. Ikke mye spennende å rapportere herfra, men her er dagens innkjøp:

Deodorant nummer 1. En rulledeodorant som varer i 48 timer. Det betyr at jeg kan dusje annenhver dag.

Kjøpte en dyr deodorant også, som jeg skal spare til spesielle anledninger. (Date med Rambo, for eksempel.) Den kostet 44 kronor. 20 kronor mer enn 48-timers deodoranten. Denne holder ikke i to døgn, så jeg synes egentlig prisen var litt i meste laget.

Jeg kjøpte en dispensertannpasta også. Har aldri hatt dispensertannpasta før. Nå har jeg det.

Og en tanntrådtannbørste. 

Se så fine tenner jeg har fått etter bare én omgang med dispensertannpasta og tanntrådtannbørste! Skal vi kline?

Her er to bilder av øl og sånn som jeg kjøpte. 

Bildet beskriver egentlig ikke innkjøpet av øl så godt, for jeg har allerede drukket opp litt. Her er et siste bildet for å vise tomflaskene som manglet på de andre bildene. Greit å ha alt på stell, så ingen blir usikre av å lese. Dette er jo bare en hjemmeside – ikke en David Lynch-film.

Har dere vært i Sverige før. Noen som vet hvorfor jeg føler meg så kvalm akkurat nå? (Føler meg litt kvalm. Tror det er på grunn av all rømmen jeg spiste i stad. Glemte jo å kjøpe pølser og mat fordi jeg var mett i Sverige. Ble sulten igjen da jeg kom hjem, og da hadde jeg bare en gammel rømme stående.)

12 kommentarer
    1. Kjære Halvor,du er pen, sterk og kul. Først og fremst er du en satans syk jævel, og det er sinsykt fett. Keep it real. Pease.
      Hils Rambo er du snill

    2. Kjære Halvor! Du er pen, sterk og kul. Jeg glemte en stund at jeg var på hjemmesiden din, og ikke instagram, så jeg prøve å trykke like på bildene. Det skulle vært mulig å trykt like på enkeltbilder og avsnitt, men istedet skriver jeg her at jeg liker ALLE bildene og avsnittene (og snuttene) du legger ut. Thank you for bringing joy to the world <3

    3. Høy, tynn mann selger klær… Sorry, jeg er en lav, tynn dame, og bruker alle pengene på mat, bensin og dansing…, men jeg skal si fra hvis jeg ser noen som ser ut som de mangler klær… Er i det hjelpsomme hjørnet i dag! Ha en fin dag 🙂 Hils Rambo!
      PS.: Axe lukter forresten veldig bra! Tror endaflere kommer til å tro at du er han der Mats, som jeg ikke har hørt om fordi jeg ikke ser på TV, nå 🙂 Det morsomme blir vel egentlig når de tror at han er deg…!

    4. Hei! Du må si til Rambo at han skal oppdatere bloggen sin. Den er ikke oppdatert på 8 måneder, faktisk 9.

    5. Høres ut som det har vært en fin tur, dette 🙂
      Jeg er forresten litt enig med “Jarle Erik whatever….???”-fyren om at Rambo må oppdatere bloggen sin snart. Det er virkelig på tide. Jeg tror du er nødt til å mase litt på ham… du som er så pen og sterk og kul klarer sikkert å overtale Rambo, selv om han er en katt.

    6. Jaa, Halvor, selg klærne dine!
      Elsker å lese hjemmeside innleggene dine, de er så utrolig morsomme! De redder dagen min hver gang. 🙂

    7. HVOR har du kjøpt dispensertannpastaen?? Jeg har ikke funnet den noe sted på mange år. Den er til og med verdt å dra til Sverige for.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg