Flytt til Gokk!

Grafitti? Det skrives med to f’er, din idiot! 

Marna Haugen er en 32 år gammel rosablogger (negler, hverdag, trening osv) som er sammen med Ørjan Burøe som er kjent fra såpereklamene til YES. Hun kaller seg komikerfrue og fikk litt oppmerksomhet for noen år siden da hun starten bloggen sin som skulle funke som et satirisk alternativ til bloggeren som heter fotballfrue. (Så vidt jeg husker.) For et par dager siden skjedde det noe veldig trist. I løpet av natten hadde noen malt graffiti på bygningen komikerfrue og såpereklame-mannen hennes bor i, noe som gjorde at kunsteksperten Marla Haugen eksploderte i sinne, fotograferte all graffitien på bygget og lagde et godt gammeldags “åå, så sinna”-blogginnlegg på rosabloggen sin. Det kan du lese HER.

Jeg beklager retorikken min hittil – den er billig, men jeg vil sette det på spissen. Poenget mitt er at blogginnlegget til komikerfruen, inkludert kommentarfeltet, er både særdeles plumpt og dårlig skrevet, totalt innsiktsløst, og kommentarfeltet inneholder en rekke voldsoppfordringer. Jeg vet ikke hvor mange som leser bloggen hennes, men det er en rekke kommentarer som backer opp hennes lavmål av et debattinnlegg – i tillegg sletter hun kommentarer med motargumenter og andre synsvinklinger på komikerfruens nye fasadedekor. Marla mener, basert på ingenting, at graffitimalere kan sammenlignes med pedofile, kleptomane og offentlige onanister. Hun vil gjerne bæsje i inngangspartiet til en tagger, og synes bank er den eneste løsningen på problemet. Jeg har hatt lyst til å skrive om graffiti lenge – og nå fikk jeg vann på mølla til å gjøre det. Jeg har stått med begge beina dypt i graffitimiljøene i Asker og Oslo siden slutten av 90-tallet, og har aldri møtt så mange flinke, morsomme, kreative og ambisiøse mennesker som graffitimalerne jeg har kommet i kontakt med de siste 15 årene. Mange drittfolk også, men jeg tør påstå at statistikken på drittfolk er langt høyere i mange andre “stuerene” miljøer.

Hurtiginnføring: Graffiti betyr “skriften på veggen” og er et fellesbegrep for all form for graffiti. Både innrissing, piecer, tags, og sånne stygge sjablonger som “vanlige folk” synes er kult. Graffiti er en mange tusen år gammel måte å uttrykke seg på, men den moderne graffitikulturen oppstod i New York tidlig 70-tallet, og kom til Norge med hip hop-kulturen ti år senere. Siden den gang har norske medier og svertekampanjer sponset av Oslo Kommune sørget for å svartmale, hetse og utstøte graffitimalere og basically hele hip hop-miljøet i Norge. Hele ungdomsmiljøer har blitt behandlet som kriminelle – lovlige vegger har blitt revet vekk, graffitien har blitt tvunget ut i gatene og kvaliteten på norsk graffiti har generelt blitt tvunget ned, selv om Norge jevnt over har et veldig høyt nivå blant graffitimalerne. Hatkampanjene har gjort at folk flest har blitt matet med de samme ignorante holdningene som Marla farer med, men heldigvis har tabuet for “den skumle graffitikulturen” begynt å svekke med årene. Nok en grunn til å bli irritert når hun fordummer seg selv og leserne sine med den samme svadaen avisene pepret sine leserne med på 90-tallet.



Hvorfor henger jeg meg opp i at en dame ingen bryr seg om skriver dette om graffiti? For det første er graffitikulturen religion for meg – det er naturlig for meg å bli provosert når rosabloggere drar alle som driver med graffiti under én kam – uten å kunne basere påstandene sine på noe som helst. Komikerfruen oppfordrer til vold mot graffitimalere, fordummer seg selv og leserne sine med vrøvl selv Aftenposten har lært seg å holde seg for gode for, sletter kommentarene mine og svarer meg som et fjols på Twitter. Jeg synes det er helt greit at graffiti ikke er noe hvermansen digger – men man kan bare ikke tillate seg selv å gå rundt og hate på noe som alltid kommer til å eksistere. Det blir for trist. Da er det faktisk bedre å flytte eller anskaffe seg et vakthold som kan passe på den hellige garasjeveggen din tjuefire timer i døgnet.

Vi har kommet lenger enn dette i 2013. I Danmark inviterer til og med politiet graffitimalerne inn i varmen for å dekorere kontorlandskapene. Jeg sier ikke at bøttevis med lovlige vegger og betalte dekoroppdrag kommer til å fjerne ulovlig graffiti og tags – det skal det heller ikke gjøre, for sistnevnte vil for alltid være en viktig del av bybildet. Til skuffelse for noen. (Alternativt: Mal veggen din hver dag, betal en vekter eller flytt. Spar resten av verden for voldstrusler, sett pris på hvor bra vi har det og doner noen kroner til de som har det verre enn deg.)

Tro meg. Jeg FORSTÅR at graffiti på inngangspartiet ditt kan ødelegge morgen-latte’n som en liten fyrstikk i løpehjulet på det polerte a4-livet ditt – og jeg vil ikke tvinge noen til å late som de liker noe som helst – men sånn er det faktisk å bo et sted sammen med 700 000 andre mennesker. Men veit du hva? Sameiet spleiser nok på å fjerne restene fra den store slemme ulven (som for øvrig er et av de råeste graffiti-crewene i Oslo). Det tar omtrent fem minutter å vaske bort graffiti, så det er ikke akkurat krise. Snakk om krise? Kanskje komikerfrue vil skrive et innlegg om klimakrisen? Krigen i Syria? Noe om rasehatet som fremdeles lever i sitt beste velgående, og kanskje litt om statsbudsjettet som nettopp ble lagt frem? 

Jeg mener at det funker slik: Skal du leve en søppel- tagging- og generelt menneskefri hverdag? Flytt til Gokk! Skal du bo i Oslo må du faktisk finne deg i at det skjer mye rart her som ikke nødvendigvis er det beste du vet. Jeg har for eksempel ikke noe særlig sansen for alle bilene i sentrum. Også synes jeg de pompøse drittkjerringene med små hunder og 15 kilo tunge restylanlepper er et vandrende overgrep mot menneskerasen. Jeg hater reklamen som henger overalt. Og at de med mest penger skal få bestemme hvordan byen ser ut. Jeg elsker at menneskene som bor her er med på å utforme byen. Jeg elsker at det bor så mange forskjellige individer her. Jeg elsker at vi har kulturer her som kræsjer med hverandre og bidrar til at vi endelig begynner å få et kulturelt mangfold i denna byen. For meg er det verdt litt flatterende tagging. Eller at det er søplete i byen etter en varm sommernatt. Eller at velstanden vår tiltrekker seg fattige fra Øst-Europa som vil spille Gudfaren-theme for oss på trekkspill i Karl Johan. “Kjempeplagsomt!”

Og tro meg, jeg har selv stått utenfor inngangspartiet til blokka mi og fjernet uønsket graffiti på eget initiativ. At jeg er en graffititilhenger betyr ikke at jeg nødvendigvis stiller meg bak alt det folk (taggere/writere/malere er også folk) måtte finne på å gjøre en sen fredagskveld. Sånt skjer i Oslo, liksom. Og det plager meg ikke nevneverdig med mindre det bryter mot de interne retningslinjene innenfor graffitien – som for eksempel å tagge på private biler og hus, kunstverk, etc. Jeg er fortsatt en dedikert graffitientusiast, og en del tags i byen er sykt fete. Måten tagsa er dratt på, plasseringen … Tags er i mine øyne en viktig kunstform – og grunnlaget for både større piecer og de små sjablongene som selv pompøse fugleskremser kan innrømme at de liker.  

Så stikker jeg ut til Oslo eneste kommunale lovligvegg (Lilleborgbanen) og maler graffiti som beboerne i nabolaget har fortalt meg at de setter enormt stor pris på å ha der. For det er min greie, og hvis den forsvinner kommer jeg ikke til å begrense meg til noen centimeter på et ark – det ville ingen ekte kunstnere gjort dersom de ble nektet å gjøre det de brant for. 

Ha en god helg – ikke la deg irritere så stort over at alt i byen ikke ligner på en grå betongkloss.

55 kommentarer
    1. Halvor. Du er pen, sterk og kjekk. Og kul da.
      Setter pris på at du tar for deg og skriver seriøst om temaer som dette.
      Love you <3

    2. Gjesp.. Dette var kjedelige greier “Kong” Halvor. Du argumenterer jo like dårlig som hun bloggdamen jo. Jaja, bedre lykke til neste gang. 😛

    3. HEI HALVOR, du er altfor pen, sterk og kul.. og du har en kjempefin katt!
      Men hvorfor liker du ikke sjablong/street-art? Helt greit at du ikke gjør det, men hva er det med det du ikke liker? Faktisk genuint intressert i hvorfor! 🙂
      Hva med folk som Dolk og Strøk? Shepard Fairey osv? Synes graffiti er sjukt fett, men er noe med stencil-greia som jeg digger..selvfølgelig blir det drit kjedelig med EN masseprodusert dritt du sprayer overalt, men jeg syns det er fett når folk er litt mer kreative enn Che guevara.. og er litt kreative.
      Håper på et svaar!

    4. Du skriver så utrolig bra og relevant. Enig med deg, og liker veldig godt at du skrev at du selv hadde fjernet uønsket tagging rett og slett fordi det viser at du ikke ja, ‘støtter’ alt

    5. Heei kong halvor, du er pensterkogkul!!!!
      Men hvorfor liker du ikke street-art? Skjønner det masseproduserte drittet, og Che overalt.. men hva med folk som er litt mer kreative enn det? Digger selvfølgelig graff også, men ser det altfor lite her i byen, det eneste er de samme folka som bare har tags. Faktisk genuint interessert i svar!!

    6. Mikkeeel!: Hey, det er litt for å sette det på spissen – det er mye bra sjablonggreier og jeg ser heller det på veggene enn ingenting – men jeg synes det er alt for enkelt, veldig generisk, masseproduserende og nesten litt smiskende med tanke på at det liksom skal være et lite ballespark.

    7. Kjære Halvor , du har fet katt , digger katter, og hvertfall tre katter samtidig mens de spiser nokke sånn sushi greie. Er enig med det du skriver. Veldig bra skrevet.

    8. Dessuten er ikke sjablonger street art, det er sitte hjemme og lage art for så å splæsje opp stensilen du har printet ut fra internett med en svart rennede can. Bare trist, tristere enn ari da han var ga ut “bok”.

    9. Bra skrevet! Innlegget hennar (for ikkje å snakke om det triste kommentarfeltet) er jo berre lol. Og å samanlikne taggarar (shit det ordet funka dårleg på nynorsk…) med f.eks pedofile er jo heilt sjukt.

    10. Er relativt enig med deg, men i mine øyne er det STOR forskjell på det å tagge/male (hva enn man kaller det) bilder og illustrasjoner, og det å bare tagge et ord eller et navn på en vegg. For sistnevnte er ikke til glede for noen, det er rett og slett for å ødelegge.

    11. Jeg skrev til henne: “Du har fullstendig misforstått alt. Og da mener jeg alt her i livet. Skog og TND er fint. Den sjablongdriten er stygg. Og du er kjempestygg”.
      Sorry, jeg måtte bare lage noen formuleringer som passet hennes eget nivå.
      Skog og TND inspirerer meg så til de grader i mitt eget liv og i mye av det jeg gjør i hverdagen. Takk!

    12. Er det “at det alltid kommer til å eksistere” et argument for at det er greit å spraye ned inngangspartiet til andre mennesker?
      Og er du riktig person til å kritisere mennesker som ikke svarer på kritikk?
      Og så kommer det der “polerte A4- liv” snakket ditt igjen. Og så munner det ut i hvor mye fint du gjør for verden. Stygt.

    13. Veldig bra skrevet, bortsett fra at jeg synes ikke at “men man kan bare ikke tillate seg selv å gå rundt og hate på noe som alltid kommer til å eksistere. Det blir for trist.” er et godt argument!

    14. Digg initiativ – det var virkelig på tide at du grep det her i horna. Men fakkit, de vil ikke lære før de ligger på dødsleiet og innser at de egentlig var ment for å elske – ikke å hate.

    15. Kjære Halvor. Du er meget pen, sterk og kul. Og du får fram mange gode poeng i denne teksten. Jeg må si meg enig i det du skriver. Hennes måte å “angripe” og slenge drit til alle de som driver med graffiti under en kam blir for korttenkt og virkelig bare flaut å lese.
      Jeg digger bloggen din, du er et vindunderlig menneske. Stå på!

    16. Slenger på en kjære kjekkeste Halvor!
      Helt enig med deg, men det vet du jo!
      Kult at du tar opp det her.
      Finnes millioner av andre ting folk faktisk “bør” ta tak i. Men du vet, diskutere det her med mennesker som ikke har greie på det er nytteløst..
      Uansett bra side!
      Nuzz puzz

    17. Kjære Halvor.
      Dette innlegget understreker hvor pen, sterk og kul du faktisk er. Kan lite/ingenting om graffiti (håper det skrives sånn) og tagging osv, men jeg syns det er utrolig kult å se på, og en by hadde sett veldig kjedelig ut uten. Har stor respekt for dere som driver med det, og jeg håper dere aldri slutter. Skulle ønske jeg var like kreativ og flink selv!

    18. Selv om jeg forstår deg jævlig godt, må jeg si at jeg er mektig lei av å male over muren vi har nedenfor oppkjørselen.. er utrolig irriterende at ENKELTE (absolutt ikke alle) grafittimalere tar seg friheten til å tagge og endre utseendet på offentlige og private plasser kun fordi de vil “uttrykke seg selv” eller fordi de mener det er fint. Det skulle blitt satt opp flere vegger for grafittimalere, fordi det er fin kunst, men vær så vennlig å hold det unna oppkjørselen min og andre plasser tagging ikke er lovlig..

    19. Hei Halvor
      Disse hipphop meneskene med XXL klær skal gå rundt å grise til oslo by med signaturer som renner!!!1 jeg satt på trikken en gang og da var det faen meg en våt tag som jeg ikke så som griste til den nye canadda goosen min så takk så mye jævla hiphoptaggere. det er vandalisme når du skriver navne ditt på murvegger det er stygt. hvordan kann du forsvare disse narkismalerne halvor?
      sorry for rotete skrevet men er sur

    20. Kjære Halvor!
      Jeg satt og leste gjennom kommentarene her og mista helt fokuset på saken, hang meg bare opp i at det var mange som skrev at du er pen, sterk og kul. Skulle faktisk skrive en kommentar og spørre “hva er greia?”, men så så jeg jo “instruksene” for kommentarer og holdt på å tisse i sofaen til søsteren min, så mye lo jeg.
      Takk!

    21. KJÆRE HALVOR!
      Jeg er en av de som følger med på oppdateringene dine minst en gang om dagen, om det er fra instagram, facebook, youtube eller hjemmesia di. Det beste med deg er at du faktisk kan å argumentere, i forskjell til andre bloggere som velger å uttale seg om et tema der det er ekstremt mange interisserte. Mange bloggere skriver om et tema der de fleste argumenter er brukt før, for å få lesere interisserte. Det jeg merker hver gang jeg leser dine innlegg er at alt av de argumentene dine, er som oftest noe jeg ikke har hørt før. Noe som er positivt overraskenede. Norge, og verden generelt trenger flere som deg, som ikke gjentar hvert jævla argument som er brukt før, men kommer med nye argumenter, kilder og referanser. Måtte le når jeg leste Marna sitt innlegg om graffitti for du GRUSTE henne så sykt med dine argumenter uten å en gang true med vold. Haha!
      Ser også en del idioter her i kommentarfeltet som for eksempel:
      “Disse hipphop meneskene med XXL klær skal gå rundt å grise til oslo by med signaturer som renner!!!1 jeg satt på trikken en gang og da var det faen meg en våt tag som jeg ikke så som griste til den nye canadda goosen min så takk så mye jævla hiphoptaggere. det er vandalisme når du skriver navne ditt på murvegger det er stygt. hvordan kann du forsvare disse narkismalerne halvor?”
      ^ekstra dose idiot til frokost, hm? Her snakker man om å ikke forsvare graffitti!!! men her er det jo en som klart forsvarer dyreplageriet som skjer bak canada goose fabrikkene, og som setter alle ARTISTER under en kam, “narkismalere” hmm :)) kunne egentlig håpet det var en kødde kommentar, men så kom jeg på hvor mange idioter det finnes.
      noen ganger mister jeg litt håp for menneskeheten.
      ANYWAYS, takk for et fint innlegg, hadde også vært dritkult med svar!!

    22. Heilt enig med det du seier her Halvor, stå på!
      Eg trur problemet ligg i at det ikkje sjåast forskjell på vandalistar og kunstnarar. Eg for min del synest graffiti kan vere utruleg kult, men at banneord dårleg gjennomført på ein vegg ikkje er noko særleg. Stå på med det du sier, det er viktig at man ikkje generaliserar ut i fra ein liten gruppe mennesker med lite intellegens. Det er som å seie at alle muslimar er terrorister på bakgrunn av nokre få fundamentalistiske ekstremistar. Det er urettferdig for dei som faktisk er dedikerte til ein kunstform som kan vere heilt utruleg imponerande!

    23. Jeg kommer aldri til å tørre å komme i en diskusjon med deg ass, Halvor. Du er viiill, og har for bra argumenter. Jeg hadde bare vært enda en blondine som hadde dreti meg ut i forsøk på vinne en diskusjon med Kong Halvor.
      Good thing at jeg oftes er enig med deg da. Digger at du er så direkte.

    24. Graffiti er noe folk kommer til å mene forskjellig om til enhver tid, og sånn er det bare, men at denne fruen kommer med denslags uttalelser mot denne “grafittien”, synes jeg blir litt i groveste laget. Lilleborgbanen er så godt som naboen min, og noe av det jeg ser på som det fineste vårtegnet, er lyden av spraybokser og malingslukt i nesa, samt synet av en ny piece, eller bare tegn etter en som er nyvervet i faget. Noen er dyktigere enn andre, men det kommer etter lang farttid, og man blir ikke en god graffitikunstner over natta. Skal man kunne sette pris på Michelangelo må man jaggu kunne tolerere at noen syvendeklassinger drodler litt på skriveboka si. Når det er sagt vil jeg si det finnes grenser hvor hvor langt man kan tøye strikken. Jeg er enig i at graffiti spiller en stor rolle i bybildet, men samtidig er det viktig å ta hensyn til sine medborgere.

    25. Halvor.
      Hun skriver at bank er det eneste virkemiddelet mot taggerne. Du skiver at de som ikke liker tagging skal flytte til Gokk – ja du har løst det uten vold, men du havner på samme nivå som henne i retorikken din.
      Tagging av type meningsløs skrift på vegg i by er ikke særlig pent, graffitimalerier er fine om det er flinke folk som har laget de. Jeg ser at den eneste løsningen på problemene her er at komikerfuen flytter til gokk og de som ikke kan å male får flytte til en bondegård hvor de kan tagge ned sin egen løe og holde seg unna offentlig og privat eiendom.

    26. Remi: Nei, retorikken er ikke den samme. Kom på et bedre forslag for å styre hva alle innbyggerne i Oslo bedriver til en hver tid – så skal du få premie av meg. PS: Strenge straffer, vold, forfølgelse og nedslående kampanjer mot ungdom er allerede forsøkt i hele verden de siste 30 årene – det er fortsatt graffiti av alle slag (både sånn stygg enkel som du ikke liker – og sånn fine store som du liker) i alle byene i verden bortsett fra Nord-Korea. Tror vi alle er enige om av Nord-Korea heller ikke er heeelt hva vi ønsker oss i Oslo. Så jeg er delvis enig med deg. Komikerfrue (grøss, for et navn) kan flytte til gokk, også kan vi andre finne bedre måter å samarbeide på. Jeg tror på langt flere lovligvegger og avkriminalisering av graffiti som kultur. Det vil ikke fjerne ulovlig graffiti, MEN det vil gjør at graffitinivået på den synlige graffitien i byen generelt vil bli bedre. Sånn seriøst, lizzåm.

    27. Faen kor æ elske dæ, Halvor. Rart du e kongen? Reint saklig og dritbra skreve! Du får heller ta dæ en tur på trappa te hu “ingenselvinnsikt eller objektivitetsfrue” og drit der, så ska vi sje om hu blir blid 🙂 Og ka angår dæm som mene graffiti e værre enn kreft? SÅNNE folk kunna æ tenkt mæ at skulla fått hørt det skikkelig, isteden for dæm som faktisk driv med dritfet kunst 🙂 takk for mæ liksom

    28. Graffiti kan absolutt være kult, men som du sier så finnes det noe dårlig også. Du burde se dette klippet, hvis du ikke allerede har gjort det; http://www.youtube.com/watch?v=Pv-Do30-P8A. Sjukt kul film, og graffiti. Det er bare ignorante folk som kaller det hærverk, man kan ikke si at det her er noe annet enn kunst. Skulle gjerne likt å se Marna lage noe slikt selv. Bra innlegg!

    29. Hva skjer med at alle i kommentarfeltet her introduserer seg med “Hei Halvor, du er pen og kul og sånn”, a?
      Begynner du å bli litt rosa sjæl eller, Halvor?

    30. Kjære Halvor. Om noen hadde kastet egg på huset ditt tror jeg ikke han hadde begynt å reflektere med saklige argumenter om det var greit eller ikke, eller om eggkastere generelt. Hærverk er hærverk. Taggingen på veggen hennes var ikke ment som kunst, det var ren vandalisme på privat eiendom.
      Du har ikke mye bekymringer i livet om du lar deg provosere av det innlegget til komikerfrue. Må le 🙂

    31. Kjære Halvor.
      sykt gode poeng du har! At noen sender voldstrusler osv. på en/noen som utøver graffiti er noe som er helt, ja! Hvis noen synes det er stygt, så se en anen vei da. Hver dag får vi trykt reklame osv. oppi tryne og det er ingen som sender voldstrusler mot de som henger opp disse f.eks.. Og de som sier at graffiti kulturen bare handler om dop, hærverk, stjeling og vold kan konsentrere seg om seg selv istedenfor.
      Og til Kjære Emilie. Skjønner godt at Halvor lar seg provosere av innlegget komikerfrue skrev. Om du hadde en lidenskap som du har brent for i 15år og noen kommer å undertrykker den og sender voldstrusler mot de som utøver den tror jeg kanskje du også ville latt deg provosere.

    32. Jeg er sikker på at du kunne argumentert for en hver sak og fått med deg folket. Du bare vet hvordan du skal ordlegge deg. Oooooog så er du jo pen, sterk, kul og konge. Det hjelper jo alltids.
      Jeg kan så og si ingenting om grafitti, street art osv, jeg vet bare at jeg liker å se det. Det var en dag hvor jeg gikk meg vill i Oslo (som jeg alltid liker å gjøre når jeg har tid) hvor jeg plutselig endte opp i en gate kalt brennerigata. Det var som å komme til en helt annen verden. Jeg kan med hånden på hjertet si at brennerigata og ingens gate er en/to av mine favorittsteder i Oslo!

    33. Hei!
      Tagging er kult! Hu dama der må være helt sprengt! Ingenting er jo bedre enn når kjipe ting skjer med KJIPE FOLK! Heheheheeh..
      Godter meg.. Heheheehehe..
      Ha en fin dag/ettermiddag/kveld, alt etter når du står opp da..
      Hilsen Lise!

    34. Leste innlegget hennes, det som sjokkerer meg er at hun sammenligner stakkars uskyldige barn som blir glodd på av pedofile, og en jævla vegg som blir malet på?-.-
      Tipper hun ikke har mye oppe i topplokket..

    35. Jeg er også for en fargerik by og jeg synes det er kult med grafitti, så lenge det er gitt tillatelse på forhånd. Men handler ikke saken om at hennes private “hus” eller blokk ble sprayet ned? Da er det noe helt annet, og man må forstå at det er irriterende. Jeg hadde selv reagert hvis mitt hus ble sprayet ned.
      Jeg er helt enig i at hun overdrev med å oppfordre til vold som om det skulle være en løsning. Det var idiotisk. Og mange av de andre argumentene hennes var helt tullete. Men hun sier jo likevel at hun er for grafitti som kunstform, (som du refererer til over med bildet, der det faktisk er gitt tillatelse) men motstander av simpel tagging som ikke er for-seg-gjort og er i tillegg gjort uten tillatelse.
      På en måte burde du vært motsander av de som sprayer ned på ulovlige steder med uflatternde “grafitti” for så å fremheve de som lager skikkelig bra grafitti og i tillegg gjør det lovlig.
      Hilsen Ina som egentlig digger både deg og bloggen din og leser den ofte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg