NEW YORK 2013

Det er jo lenge siden nå, men før jula var jeg i New York, USA, AMERIKA, STATENE, ANNET KONTINENT, uten verge, for første gang i mitt liv. Det var veldig spennende selvom det er altfor langt dit. (Man må over et dritstort hav som jeg ikke husker hva heter, sikkert Glomma eller noe sånn.) Jeg liker egentlig ikke steder meg ikke når frem til med 19-trikken. Det vil si: jeg hater alle andre steder enn Majorstuen, Briskeby, Nationaltheateret, Gamlebyen og Ljabru. Det er veldig kjedelig å dra til Ny York.

Flyplasser er seriøst det kjedeligste jeg vet om i hele veien. Internettet funker aldri skikkelig, stolene er dritt, og folk (jeg) lukter vondt. Det er kulere å henge på Briskeby trikkeholdeplass. Der kan man fortsatt snylte på den gamle Wifi’en til den gamle stampuben min, Olsen café, som dessverre ikke finnes lenger. Dette er Heathrow drittflyplass. Mellomlanding. Det burde vært en Olsen café her.

Vi kom frem til New York uten å dø av hverken flystyrt i Mjøsa eller kjedsomhet. Det var egentlig en positiv overraskelse å komme frem til New York, selv om ikke 19-trikken går dit. De har TV der, og sykt mye junkmat. Vi kjøpte øl og mat og så på TV de to første dagene.

Vi tok mye “subway” som er nesten det samme som t-bane. Det er akkurat det samme faktisk, men i Norge betyr “subway” derimot baguette-butikk. I USA betyr ikke ordet “t-bane” noe som helst. «Lets take the t-bane!» så jeg til en digg dame jeg ble kjent med på Tinder. Hun skjønte ingenting.

Her er hun, forresten.

Jeg er helt sikker på at politiet ved Time Square (samme som Egertorget i Karl Johan, bare i New York) er betalte statister som skal spille amerikanske stereotyper. De er ikke politi på ekte. Jeg satte faktisk dette på prøve og sparket en uteligger på andre siden av gaten i hodet 10-15 ganger, og det var ingen som brydde seg.

Bilde jeg tok av frihetsgudinnen. Veldig streetart-inspirert, med overfortalte motsetninger. Ikke særlig fritt i Amerika akkurat, om dere skjønner hva jeg mener! (Prøvde f.eks å ta på puppa til Shameca, og da slo hun meg i fjeset. I et fritt land burde man kunne ta på pupper uten å bli utsatt for vold av store, afroamerikanske damer fra Bronx!)

Her står jeg foran Empire State Building, sett fra toppen av Rockefeller Center. Den er mye større enn Rockefeller i Oslo. Den i Oslo er bare fem etasjer, men her var det litt mer.. 500 etasjer kanskje.

I bakgrunnen på dette bildet ser vi den kjente parken, Jurrasic park eller noe sånn. Jeg gikk tur i den et par dager senere, og den var mye større der enn hva det ser ut som på bildet! På bildet ser det mest ut som en grønn kappe som man kan kle på seg og se ut som en miljøsuperhelt. Men egentlig er det store trær og masse vann og sånn der. New York ass, overrasker hele tiden!

Drikker kaffe på café. Later som jeg er med i Seinfeld. Solhatten kjøpte jeg faktisk i New York, og det er den første solhatten min! Nå har jeg kanskje… seks solhatter. Jeg samler på solhatter nå.

Det er Starbucks overralt i New York, så det er mange steder å ta bilder av kaffen sin. På Starbucks tusjer de navnet ditt på koppen før du får den. På min kopp står det “Knulle”. På Anders sin kopp står det “Runk”. Vi kjøpte veldig mye kaffe på Starbucks for å hete morsomme ting som de ansatte måtte rope utover lokalet. Det er sånne små gleder i livet som gjør at man lever litt lenger.

Jeg var på Late Show med David Letterman også! For det første bodde vi i den samme bygningen, noe som fikk det til å krible litt i magen mens vi lå på rommet og så Late Show live på TV. Når publikum på TV klappet kunne vi liksom høre dem gjennom de tynne hotellveggene. Men vi var faktisk publikum selv en dag også!

David Letterman er veldig gammel.

Vi fant Taco Bell etter fire-fem dager med leting. På dette tidspunktet hadde vi spist alle dagens anbefalte måltider på forskjellige fast food-kjeder, men Taco Bell hadde vi liksom lett bevisst etter uten hell. Endelig var vi der. Vi hadde funnet det vi lette etter!!!

Anders spiser taco.

Halvor spiser taco.

Etter at vi hadde spist taco dro vi og kjøpte med oss pizza tilbake til hotellet for å se TV og slappe av litt.

Så dro vi til Jurassic park, eller hva det het. Nedenfor kommer bilder fra den parken. Veldig fint der. Mange ekorn.

Drikkevannet til New York befinner seg her.

Iskrem.

Litt tagging.

Nye shorts. (Merker dere at jeg ikke orker å skrive mer nå?)

Jeg kjøpte meg en fin jødehatt hos en forhandler i Green Village. Denne setningen skrev jeg kun for å forsikre dere om at vi ikke hang rundt på Egertorg…. Time Square selv om alle bildene er derfra. Vi bodde der, så vi måtte nesten henge der litt!!!

Den ene kvelden var vi på fylla med Kristine Ringnes på taket av et stort hus. Det var gøy. Tror jeg. Husker ikke det, egentlig. NÅ orker jeg ikke skrive mer, jeg vil ut og nyte solen nå!! Jeg vil henge på trikkestoppet på Briskeby og vente på at 19-trikke begynner å gå igjen! VÆR så snill, ikke la det være flere bilder fra Nw Uork nå! Jeg viL “hjem” igjen liskom….

Siste bildet. Morten Transeth og meg og Anders på pub. Jeg mistet solhatten mi.n Kjøpte ny, og helt lik dagen etter og så dro jeg hjem

Nåp ortker jeg ikke skrive mer!!! NaTTA!!!!!!!

PS: Håper vi sees til åpningen av Briskebylinjen den 16. mai!

3 kommentarer
    1. Heyhey kjekken. 🙂 Så noen bilder og gispet og tenkte…hjææælpes du har vel ikke klippet vekk alle de fine krøllene og lokkene dine, englehåret ditt… og takk o lov! Det hadde du ikke !! 🙂
      Synd det er så kjedelig på flyplassen foresten… du kunne kjøpt deg en heklenål og heklet litt det bruker jeg 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg