FATTERN

Jeg er stolt over faren min. Det er ganske naturlig, han er jo tross alt en av to som sørget for min eksistens, og har vært til stedet for meg gjennom hele livet. (Noe som ha vært en krevende oppgave.) Men jeg er også stolt av han fordi han er en mann som får til ting. Mange ting. Og det får han til med en historie som kunne knekt den sterkeste.

Jeg har skrevet om Fattern tidligere. Da ble han 50. Det er jo noe å være stolt over i seg selv. Denne gangen skriver jeg om Fattern fordi han nettopp har mottat zola-prisen 2014. Zola-prisen deles ut til mennesker som jobber hardt for bedring av urettferd og urett mot menneskeverd, demokratiet og norsk rettssikkerhet. Det er snart 24 år siden Scandinavian Star-katastrofen inntraff som et hagleskudd i livene våres. Siden den gang har Fattern jobbet hardt for de mange skadelidte, og for at det skal settes igang ny granskning og etterforskning av mordbrannen. Han har også gjort en betydelig innsats for bedre sjøsikkerhet og støtte til skadelidte. Det er dette han nå har mottat en pris for. En viktig pris som stadfester det jeg alltid har visst: At faren min er en sånn fyr verden trenger flere av. En sånn fyr jeg med trygghet kan se opp til, og si meg enig med når det kommer til vanskelige spørsmål i hverdagen. 

Fattern har alltid støttet meg og mine valg – selv da jeg ville slutte på skolen for andre gang, eller ble tatt for å dekorere tog og vegger fmed sprayboks for femte (tiende?) gang. Han har alltid sett potensialet i mine interesser. Han ser alltid det positive i ting, generelt egentlig. Han lar alle mennesker være seg selv, og gir absolutt alle mennesker en sjanse. Eller ti. Han er nok i det naive grenseland, men klarer alltid å stå opp for seg selv. Han er av de som greier å være et ja-mennske, uten å bli overkjørt. Det har han bevist gjennom sitt harde arbeid som han nå mottar en egen pris for. 

Det er nok ikke mange som har opplevd at far tar med seg en narkoman uteligger hjem fra Oslo, som skal dusje, få rene klær og spise taco til Olsenbanden. Eller senest på julaften, da Fattern kom hjem med en eller annen fyr fra Eritrea, som ikke hadde noen å feire jul med, sånn at han kunne feire med oss. Da jeg var barn var Fattern min den pappaen alle i klassen digga. Når jeg møter gamle venner fra Asker er Fattern alltid det første de spør meg om. «Hvordan går det med Jan!?», «Faren din var den kuuuleste faren på barneskolen!», og «Hils Jan!!». Selv når jeg møter nye mennesker får jeg ofte spørsmål om Fattern basert på at de for eksempel har lest om han et sted, eller sett noen av filmene vi har laget sammen.

Vi har utviklet vår egen humor, og elsker å prate lenge og stort om ingenting – som i filmene ovenfor. En dag skal vi skrive et manus sammen, og lage en film. Den skal bli en blanding av Fjols til Fjells, Olsenbanden, MacGyver, Den Fabelaktige Amélie, Fucking Åmål (som jeg så med Fattern på kino – et av de kleineste øyeblikkene i hele mitt liv) og A Beautiful Mind. Det blir nok gøy. Fattern er faktisk en av de menneskene jeg ler mest sammen med.

Y0axhfN5fN

WwHI9hN5S1

OhUEJPN5Tt


Aller helst skulle jeg delt ut en pris til Fattern hver eneste dag – for å være den beste fyren jeg noensinne vil få muligheten til å møte, og som takk for at han vært min største innspirasjon gjennom hele livet. For at han skapt og formet meg til den jeg er i dag, uten å overstyre meg. For at han aldri lot seg knekke, men i stedet valgte å jobbe enda hardere for rettferdigheten, og de tingene han tror på.

Gratulerer med zola-prisen og oppmerksomheten, Fattern. Du har fortjent det.

16 kommentarer
    1. For et fantastisk innlegg! Faren din virker som en mann alle kan lære ett og annet fra, virkelig. For en sann inspirasjon å vokse opp med en slik person rundt seg. Gratulerer så mye, fattern!

    2. Kjære Halvor!
      Så flotte ord om fatter’n. Og han fortjener hvert eneste ett. Han er virkelig verdens beste pappa, men også storebror og onkel. Jeg er så stolt av ham, og så glad for at gjennom ham er du også blitt til. Hilsen tanta di (som alltid blir litt for sentimental).
      Ps. Enjoy ferien din 🙂

    3. Faren din er utrolig fornuftig! Elsker det han sier om norsk distriktspolitikk 😀 Halleluja!
      Gratulerer så mye med prisen, det er nok veldig fortjent!

    4. Virkelig koselig å lese dette, fikk meg til å smile. Gratulerer til fattern til Halvor med Zola-prisen!

    5. Ett utrolig nydelig innlegg, til en som virkelig fortjener det. Dette viser bare at du har fått mye av de samme egenskapene som han. Du er omteksom, og glad i mennesker rundt deg. Du har stor omsorg, og en kjernekar.
      Gratulerer så mye med Zola-prisen Jan, den har du fortjent! 🙂

    6. Veldig fint skrevet, jeg blir faktisk rørt haha. Det er inspirerende å lese om faren din, og deg.
      Gratulerer til fatter’n!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg