HVISST

Det er få ting som er mer plagsomt enn folk som ikke klarer å skrive og snakke skikkelig, og blant de verste feilene (som og/å, og da/når) har jeg aldri klart å irritere meg mindre over folk som ikke vet hvor, når og hvordan man bruker de forskjellige ordene man kan lage ved å stokke om på bokstavene “h”, “v”, “i”, og “s”. Jeg er ingen språklærer, men dette her er da for svarte ikke særlig komplisert, så la oss få bukt med dette én gang for alle.

Vis: Brukes kun hvis du eksempelVIS skal “VISE meg en viss VIS trollmann som kan masseVIS. VIS meg det gjerne, men du har muligens VIST meg det før.” Skjønner dere? Her hører ingen h-er eller dobbeltkonsonanter hjemme. Da blir det ord som betyr noe helt annet, og ingen skjønner hva du egentlig mener uten å eksponere medlidenhet som kommer til å sette deg i en ydmyk og pinlig situasjon. Selv ikke saksbehandleren din hos NAV skjønner hva du sier – og der kan det tvilsomt være særlig mye medlidenhet igjen, med det ordforrådet der! Du hadde jo ikke skrevet “ahvis”? Nei, nettopp.

Viss: Visse personer tror det er helt greit å skrive det første ordet i denne setningen med en “h” foran v-en. Det er feil. Slutt med det. “Hvisse” er ikke et ord, med mindre noen lager det til et helt nytt ord. Dette gjør jeg nå. “Hvisse” betyr fra nå av “Jeg spiser babybæsj og elsker det!”. Med mindre du faktisk spiser mye babybæsj og elsker det: slutt å skrive “hviss”, “hvisse” og “hvise” som for øvrig heller ikke er et ord. Det kan noen av dere leserne finne en VISS kul betydning for! 🙂

Visst: Ordet er en sjøhest blant ponnier. (Bruker totalt uforståelige metaforer for å nå frem til dere som på generell basis snakker totalt uforståelig om alt, til alle.) Bruken av ordet “visst” brukes dessverre svært ofte i helt feil settinger. Når ordet en sjelden gang blir brukt korrekt er det derimot ofte i en lystig tone der man for eksempel får positiv tilbakemelding etter å ha spurt en venn på fisketur om det er mer øl igjen i kjølebagen; «ja, visst!». Eller når man retorisk spør den samme vennen «Visste du at [et eller annet] ?» for å selv fremstå som en smartere fyr som med funfacts som aldri er hverken morsomme, interessante eller får den som forteller dem til å virke smartere.

Hvis: Et av norges vanligste norske ord. (Dessverre også et av norges vanskeligste.) Kanskje det ordet jeg husker best fra barneskolen, sammen med de andre “hv”-ordene; hvem, hva, hvor, hvordan, etc. Til tross for en skolegang med både konsentrasjons- og lærevansker – disse tingene kan ikke skyldes bort med mindre man er både blind, døv og stum. Jeg ville ikke bli helt dust, og derfor lærte jeg meg problemfritt hvor og hvordan man bruker dette særs enkle ordet i kombinasjon med andre enkle ord i det norske språket. Likevel ser vi jo at dette “hvis” er rene arnestedet for feilbruk av ord i denne bokstavkombinasjonssøskenflokken. Det her her vi som har fått nok må angripe. Vi må ta disse vonde feilene ved rota. Ordet “hvis” skal aldri, forveksles med “vis”, “viss”, “visst”, eller “hvisst”, noe som for øvrig sender oss over til siste avsnitt:

Hvisst: Dette er heller ikke et ord, på lik linje med “hviss”, “hvisse” eller “hvise”. Du tenker nok på “visst” eller “hvis”. Bruk bruksanvisningen ovenfor for å finne ut hvilket eksisterende ord som er riktig. Jeg holder en knapp på sistnevnte. Dersom du likevel egentlig mente “vis” eller “viss” bør du oppsøke lege, for drøye feil gjorde ikke engang Knut Ronny i c-klassen, og han gikk 7. klasse fem ganger.

Vel bekomme, og la oss nå aldri se disse plasomme feilene igjen. ALDRI!!! Ellers begynner jeg å gråte, og da løsner bartevoksen min av tårene!

Lykke til med resten av livet.

23 kommentarer
    1. Ikke for å være partypooper, altså, men “viss” er faktisk godkjent stavemåte av ordet med betydningen “dersom”. Viss du ikke tror meg, kan du sjekke Bokmålsordboka.

    2. Anonym: Anonym: Hei. Det vet jeg. Men DERSOM (les: hvis) du bruker “viss” fremfor “dersom” eller “hvis” når du skriver til meg, så må du være klar over at jeg ikke forstår hva du mener. Det gjorde jeg nå, men det måtte en god dose medlidenhet til. INGEN skriver “viss” bevisst når de mener “hvis”. At bokmålsordboka glir etter for plagsomhetene nordmenn drar på seg er ikke annet enn et stort, kollektivt nederlag.

      Dersom bokstaven “h” skulle være ødelagt på tastaturet kan dette godtas, men kun med en god forklaring før gjeldene tekst leses.

    3. “Hvis” kan også bety “som sin”, (eng: “whose”)
      eksempel: Bjarne, hvis mor er lærer, får alltid hjelp til leksene sine.

    4. Det er heller ikke noe som irriterer meg mer enn folk som ikke klarer å sette sammen setninger på en OK måte.
      “Vi heldig det veldig moro med denne,…” – Ut i fra det jeg har lært, kan man ikke bygge opp en setning på denne måten. Dette kan du lese under videoen på forrige innlegg – Fuck Russen, skrevet av deg. Med mindre du skylder på Autocorrect så er det altså menneskelig å skrive feil en gang i blant. De som gjør det hele tiden, er definitivt noe annet. Så jeg fatter poenget ditt.

    5. Noe som irriterer meg er hvordan folk skriver “hva” og “var” feil.. I alle fall her nordpå er det ekstremt mange som fint kan finne på å skrive: Jeg hvar på besøk hos ei venninne. Og om du er så snill at du poengterer dette slik at de som sier det kan lære, så blir du kalt en bedreviter..

    6. Du er hysterisk morsom og å lese bloggen din gjør meg hysterisk glad og jeg har begynt å bruke ordet ”hysterisk” veldi mye i det siste. You make my day!

    7. Noe som irriterer meg (ganske mye irriterer meg) er “å spørre et spørsmål”, for det heter det faen meg ikke. Det heter å STILLE et spørsmål. Der er jeg nådeløs. Peace.

    8. På nynorsk kan du faktisk bruka hvis/viss, så det at du skriv at det aldri skal forvekslast, er feil. Jævlig flaut å (h)missa på den, når ein skal leke viktigper. Ellers alt ok.

    9. Jeg syns egentlig dette var et ganske dumt innlegg. Mange har lærevansker og sliter med tingene du nevner på daglig basis. Og uansett, er det så veldig farlig med skrivefeil? Du forstår jo hva personen prøver å si, selv om det ikke er helt korrekt skrevet. Jeg er helt ærlig ganske lei av at alle henger seg sånn opp i skrivefeil og synes det er såå irriterende. Folk prøver vel sitt beste, det er ingen som skriver feil med vilje.
      Ha en fin dag alle sammen 🙂

    10. Cecilie: På engelsk kan man skrive “if” når man mener “hvis”. Det kan man ikke på norsk. Jævlig flaut å bomme på den når man snakker norsk med andre norske nordmenn xD

      Les kommentaren min ovenfor – skriver du viss, så … banker jeg deg rett og slett. Med balltre.

    11. Det jeg hater mest er når jeg ser 90 % av Norges befolkning (bryr meg ikke om jeg overdriver) skriver VÆRSTE. Hva er det som feiler folk. Jeg spyr jo. Hvor faen kommer æ’en fra?

    12. Enig! Folk bruker h helt rare steder også. Fikk brev angående “hveps” av styeformannen her om dagen. Men de som irriterer meg ALLER mest, er de som lager sine egne ord! “Narsjspill” for eksempel.

    13. Hva med brukerfeil med ordene for og får… fy faen, for no DRITT!!
      Jeg er forøvrig alt for glad i å bruke alt får mange punkthums og utrops – tegn. Dette for meg kanskje ikke til å virke som en hvis man. men jeg liker det
      orddelingsfeil gjør at jeg setter et komma her med stor for bokstav hver gang når jeg vill avslutte

    14. Skjønner ikke hva som er så big deal her. Jeg digger personlig å skrive på dialekt, noe som også var vanlig i den nyromantiske litteraturepoken (heimstaddiktning). Om jeg vil for eksempel skive “værste”, er det min sak. Folk trenger ikke elske det, men det er da vel heller ikke noe å kave seg opp for. Og når det kommer til hvis, viss, osv. Leser jeg haugevis av feil hos andre, men jeg vet jo at den som skriver det gjør så godt han/hun/(hin, haha) kan. Jeg mener dette innlegget rakker litt ned på dem som er så uheldige å skrive feil.. Ikke nødvendig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg