9 steder i Oslo du bør holde deg langt unna!

Sommerferien nærmer seg, og mange trekker fra bygdene mot hovedstaden for å møte nye mennesker, spise god mat og kjøpe klær i kule butikker. Men det er ikke bare-bare å vite hvor man bør dra – og sjansen for å snuble i en av de mange turistfellene er stor. Derfor har jeg nå laget en mal på hvor man IKKE bør dra når man besøker Oslo. 

1. Karl Johans gate.

Det er ingen tvil om at Oslos paradegate – lille La Rambla, som jeg kaller den – er et sted man bør holde seg langt unna dersom man vil ha en hyggelig opplevelse på sin byferie. En tørr burger stekt av en underbetalt svensk syttenåring på “Fridays” har ingenting med en god kulturopplevelse å gjøre i det hele tatt. Uteserveringene i Karl Johans gate er faktisk egentlig en gapestokk der Oslo-folk kan komme og le av dem som sitter der og konsumerer overprisa Ringnes og slappe hamburgere som overhodet ikke er verdt pengene. 

2. Oslo S.

Det innebærer selvsagt hele Jernbanetorget, Oslo City, Byporten, og Østbanehallens nye hipster-image; “Ø”. “Ø” er for meg en oppsummering av hva hipsterkulturen har endt opp som. Det er ikke kult lenger. Det er ikke kult på Oslo S selv om narkisene har blitt omplassert til Gunerius.

3. Aker Brygge

Aker Brygge er i utgangspunktet et hyggelig sted – om man ser vekk fra alle restaurantene, butikkene og menneskene. Men det er veldig vanskelig. Det eneste hyggelige med dette området er Burger Joint (serr Oslos beste burg) og puben Barbera (- de serverer nesten gratis øl.)

Mitt beste tips er å ta båten over til Nesodden. Eventuelt kan du springe bort til Tjuvholmen, og ta 21-bussen direkte til Helsfyr. Helsfyr er minst ti ganger mer interessant enn Aker Brygge.

4. Hegdehausveien og Bogstadveien.

Her var det hyggelig en gang i tiden. Så brukte kommunen omtrent 5 år på å “pusse opp” gaten, og konkursbegjærte med det alt av særpreg som var igjen der – fra Lorry til Majorstuen. Nå er Hegdehausveien og Bogstadveien tettet igjen med standard kjedebutikker som man finner på alle kjøpesentere landet over. Hyggelig sted for deg som synes at Subway, McDonalds og Starbucks er hyggelig – akkurat som med resten av sentral-Oslo.

5. Huk.

Det er så totally ikke verdt det. Ikke dra dit. Da er det bedre å finne seg en sølepytt eller fontene å kjøle seg ned i.

6. Turistbuss.

Altså… Det er ingenting å se i Oslo. For de samme pengene kan man kjøpe ukespass på kollektivtrafikken, og ta Ringen-banen i sirkel under bakken så mye man vil. Eventuelt kan man ta 31-bussen. 31-bussen kjører til Groruddalen. Hele natten. Dra til Groruddalen!

7. Opera-taket og Barcode.

Bjørvika er beviset på at Norge har nådd ytterpunktet i sin arkitektoniske identitetskrise, og ødelegger det lille snevet av personlighet som byen fortsatt hadde. Med denne utviklingen vil det om 30 år være klin umulig å skille Norge fra for eksempel Dubai.

8. Grünerløkka.

Grünerløkka har fått være kjent som Oslos kuleste plass lenge nok nå. Hipt, rått, trendy – akkurat som Kreutzberg, bare i Oslo!!! Men egentlig er det bare en enorm wanna be-plass der unge, usikre mennesker daglig kjemper en hard kamp for å fremstå trendy, urban og spesiell. Det kan minne om en standard Tumblr-feed for 5 år siden. Nå har også kjedene (Subway, McDonalds, Starbucks, Espresso House etc) etablert seg på Løkka. Ingenting spennende her! I stedet for å trikke til Grünerløkka bør du teste 19-trikken til Ljabru.

9: Oslo.

Oslo 20111018
Restaurantspalten. VGfredag
DFDS Pearl Seaways.

Et godt tips er faktisk å ta danskebåten til Danmark – i stedet for Oslo. Det er deilig å være norsk i Danmark. Dra til Fyn! Eller Legoland. Bare hold deg langt unna Oslo. Det er ikke verdt å bruke tid og penger her.

53 kommentarer
      1. Åhh stakar, på Briskeby, det må være forferdelig, mye værre enn sentrum, må være kjiå å ha ræva full av penger og bo i ett fredelig still område..

    1. Genialt! Jeg har bodd i Oslo hele livet, og det er ikke den vakreste og mest spennende byen – og ja, alle de nye byggene ødelegger. Likevel synes jeg at Gamle Oslo er veldig fint (inkludert Helsfyr<3)!

    2. Dra til Nord-Norge der får dere masse for pengene. Fantastiske opplevelser i noe av verdens fineste natur.
      spennende små byer med interessante jordnære mennesker.

    3. En amerikansk venninne av meg var turistguide i Oslo en sommer.
      Hun syntes det var utolig morsomt og treffende med et skilt der “Exciting Oslo” var stavet feil.
      “Exiting Oslo”

    4. Ikke særlig inspirerende i Grenland heller. Ibsen, han var da for faen så vidt innom ei grop i bakken her… Vi har norgeshistoriens støggeste NAV bygg da, om det kan friste. Mangler faktisk bare flaggene i rødt og hvitt med det berømte korset og ørna på. Dum di dum.
      Vannspeilet er fylt opp og torget bygget inne med betong fra søttitallet, de pussa opp med ENDA mer betong. Sjarmig. Not.
      Vil du møte noen innfødte må du på Coop eller Jula.
      Men dalstroka innafor er bra. Lårdal er vakkert, husk å ta med en kasse pils og en engangsgrill! Og hvis du ikke kjører for fort så finnes det yetikuer på engene mot Tørdal. Fjellet mellom Rjukan og Flatdal er nydelig. Og rånegutta på Notodden er verdt et studium rett og slett! Volvo flerogførti og englarna fans, fasinerende 😀

    5. Dette er nok skrevet med humor men jeg føler fortsatt at jeg må si noe, som en som har bodd i Oslo hele livet. Oslo er en by som er påvirket av masse forskjellige kulturer og mennekser. Om du er villig til å lete litt, finner du fantastiske steder. Om du kommer til Oslo og kunn menger deg med turister, ser du ikke Oslo. Om du prøver å leve som en som bor i byen du besøker, vil du oppleve byen på en helt annen måte. Og vi i Oslo er ofte stolte av byen å gir deg gjerne tips til hva du kan gjøre. Jeg vil tipse om Lunsj på Åpent Bakeri på Torshov, en tur ved akerselva, grilling i Toshovparken, leie bysykler og sykle gjennom løkka til grønnland til tøyen og kampen. Tur i solemskogen, middag på Grisen, volleyball, bordtennis, basket og minigolf på lilleborgbanen! Oslo er stort med mye å gjøre, du må bare vite hvor du skal se.

    6. En kjentmann i Oslo går ikke til Fridays, Egon eller for den saks skyld disse hipsterburgerjointene for å få seg en burger. Han velger Texburger eller Grytelokket.

    7. Passe arrogant. Mulig å være uenig med deg i at operaen ikke speiler norsk identiet. selv om formspråket er nytt.

    8. texburger har faktisk den beste burgeren jeg har smakt i oslo, og jeg har vært ganske mange steder.. sykt, men sant

    9. Er fullstendig enig.
      Bor selv ved grensa til Bærum.
      Er ikke i Oslo sentrum hvis jeg ikke må det dit eller skal noe spesielt der.
      Men Oslo sin utmark er fantastisk.
      Den bruker jeg mye.

    10. Kan det bli dummere en dette, du/dere er hjertelig velkommene til Oslo, og dere kan farte over alt. Mye kule mennesker og tusen kule steder. Er økonomien begrenset, spørr om priser i forkant, og husk vi er glad i deg. VELKOMMEN

    11. Bor selv i Oslo. Makan til oppskrytt by! Alt skal liksom være så “bra” her med god mat osv.. Drittbutikker og drittrestauranter all over! Uff, nei…. Gleder meg til å flytte vekk om noen år 🙂

    12. Klarer du ikke å finne deg til rette i byen vår, så flytt til en mindre by eller et tettsted, der det ikke er så vrient å finne de gode stedene. Men smaken er som baken, delt på midten. Av og til stinker det!

    13. Nord-Norge er mye mer interessant. Det er på tide at denne landsdelen blir mer kjent og brukt som ferie- og reakreasjonsted. Her kan man nyte stillheten og besøke mange fine plasser og små steder. Her kan man slappe av og finne roen, og la stresset forlate kroppen og la den få kjenne på den friske lufta. Fiske i sjøen eller nyte mange av de flotte fiskevannene og selvfølgelig de spennende lakseelvene i landsdelen.

    14. Altså… Alle som plasserer TexBurger over f.eks BurgerJoint. Har ikke vært på BurgerJoint. Nå sier jeg ikke at TexBurger er verdiløs, men den kan ikke sammenlignes med BJ, eller Illegal.

    15. Oppvokst i Bygdø Alle/Gimle terrasse, senere Tøyen og Kalbakken. Oslo-borger 1945-86. Hvor er det blitt av “byen min”? Det nye norske ordet “Barcode” – hva betyr det? Et sted som tar fra hele Oslo utsikten mot fjorden for at de få som kommer med båt skal få et inntrykk av at vi er moderne? Har ikke flyttet lengre ut av Oslo enn en times kjøring, og har ofte tatt en tur dit, men lengter ikke tilbake.

    16. Du har gjort Oslo veldig liten hvis man skal holde seg borte fra alt dette… Jeg bor i Groruddalen og trives veldig godt. Stille og rolig 💗

    17. Hehe,
      Ja, jeg vet at blogger handler om antall likes og klikk. Har for tiden ekstremt lite å gjøre på jobb, så kom tilfeldigvis over denne informerende teksten.
      Ingen tvil om at temaet kan diskuteres i det uendelig. Smaken er som baken.
      Men hvis du, Kong Halvor, virkelig skulle vise hva Oslo kunne tilby til turister, la meg for eksempel si til mennesker fra Australia….hva ville du vist dem?
      Leiligheten din? (legg merke til at kommentaren er skrevet med et glimt i øyet, akkurat sånn som artikkelen din:P)

    18. Oslo er Europas største drittby. Full i knarkiser og svartinger. Ikke et eneste fint bygg. Enig med forfatteren. Ligg unna Oslo..

    19. Ja må si meg masse enig der desverre.. OSLO begynner og tape seg på mange måter, vi nordmenn er så Konver… S ikke har vi baller til og lede, eller stå for det unike!
      Et lite stykker Norge! sitter heller på Grønnland, får jeg hvertfall et snev av virkelighet in my face!

    20. Jeg bodde i oslo (kolbotn) til jeg var 5 år. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det lille jeg husker. Jeg er en tur innom av og til, men det er mye anleggsbygg, glass betong og plastikk, grupper med utlendinger, hijab, burka, en og annen narkoman i en psykose, dyr og dårlig mat, dyr øl. Og ikke minst, stressede og nervøse osloborgere, som tror du skal voldta dem når du spør om retninger på kvelden.

    21. Är det något jag är tröttare på än trendsökande hipsters på lökka så är det emobloggare som tävlar i negativitet.

    22. Men Briskeby der… Der har de mye fint der… asfalt… murbygg fra 70 tallet… telefon selgere som later som de er velstående… kaffebrenneriet… og en restaurant…

    23. Drit-kjedelig for oss som bor i nærheten lissom…kunne du ikke skrevet 9 ting ved Oslo som er bra, og som vi burde gjøre??? Nei vent…, det kan jeg skrive om

    24. Er så lei av denne selvpiskingen fra folk som knapt nok har vært i Oslo. Hva er egentlig bra med Helsfyr? Hva er Aker Brygge uten restauranter, butikker og mennesker? Og Groruddalen?! Ærlig talt.
      Ironi og humor forutsetter faktisk at du treffer noenlunde blink. Du er ikke engang i nærheten av skiva.

    25. De fleste som bor i Oslo kommer fra andre steder og er så stolte av “hjemstedene” sine. Istedenfor å klage over hvordan Oslo er: flytt et sted hvor du trives!
      Jeg ville ikke flyttet til Bergen og så klagd over regnet, eller kulturen, eller whatever.
      Det er liksom så hipt å klage over Oslo mens man bor her! Drit og dra! Hvorfor bitche butthurt over hvor du har valgt å bo. Flytt til Sykkulven eller noe.
      Jeg er født i Oslo, har slekt her 400 år tilbake. Jeg har bodd andre steder i landet også, men jeg er stolt over å høre hjemme i Oslo, uten å tro at Oslo er verdens beste by elns.
      Jeg la forresten merke til at det var veldig mange innflytterbunader på 17. mai i år…
      Når jeg skal vise noen byen tar jeg dem med til Rodeløkka, eller langs Ljanselva.

    26. Vet du hva jeg begynner å bli lei av? Nordmenn som jekker ned andre nordmenn og som ikke er stolte over hvor de er fra. Hva så om løkka er wannabe Nørrebro, kreutzberg whatever? Slutt å hat sånn a gutten min. Det som også irriterer meg er mennesker som deg, som tror de har eierett på hipsterheten, du skiller deg så jævla mye ut.

    27. Jeg vil anbefale at folk holder seg unna alt som ligger mellom Nittedal og Lysaker. Jeg bodde der i 10 år og det var ikke noe annet enn bråk, dop, kriminelle negere (ja, NEGERE!. Jeg bor ikke Nord-Korea så jeg bruker de ordene jeg vil bruke) mere bråk, mere dop og søppel. Oslo er nå Norges rompehull. Du synes det er en trygg by sier du? Javel, heng en tegning av mohammed rundt halsen og gå igjennom Grønland. Så skal du få se på nært hold hva Oslo er og hvor trygt det er. Det villeste er at Oslo er en bitteliten by, det kan knapt kalles en by og den kunne enkelt ha vært Europas beste hovedstad. Men desverre så er Oslo-folk så tjukke i huet at de ikke engang klarer å ta vare på byen de selv bor i. Jeg drar ihvertfall aldri til Oslo mer, det nærmeste jeg har vært var på Kløfta og når jeg så den møkkete lufta henge over byen så måtte jeg stoppe bilen, kaste opp og snu. Jeg håper fjorden kommer og skyller hele Oslo ut i havet, det er det beste som kunne ha skjedd, byen er uansett død nå, Oslo er bare et møkkete lite rompehull.

    28. Du liker Oslo helt til den dagen du blir stukket ned, ranet og voldtatt når du er på vei til Kiwi for å kjøpe brød. Frem til det skjer så kommer du aldri til å si noe annet enn at Oslo er bare sååååå flott. Fordi ingenting har skjedd med deg og hvem bryr seg om alle de andre, ikke sant? Men etter at det har skjedd, da får pipa di en annen lyd. Men da er det for sent. Idioter reagerer alltid for sent. Så bare fortsett å hyll Oslo, kall det verdens beste by og fortell alle hvor flott det er. Så skal vi se hva du sier når det er for sent. Jeg gleder meg til å høre hva du har å si da. Du lyver til deg selv og alle andre, bare for å hylle Norges rasshøl, også kjent som Oslomabad.

      1. Bor i sentrum, alt du trenger å vite, politiet kommer ikke når man ringer engang.
        Tre kvartaler unna, og de gidder ikke komme.
        Skulle for satan tatt livet av hvert jævla rasshøl utafor kiwi og resten av søpla som vanker rund her.
        Oslo er en drittby, og det er TO folkegrupper som har gport det sånn, “nye landsmenn” og narkiser.
        Men de må for all del vernes, og nåde deg om du har meninger om det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg