Hodet kaldt, hjertet varmt.

Da har vi kommet til det punktet som alle har gruet seg til. Et fjols ved navn Vitaliy Versace lager en actionfilm om Utøya som minner om en middels bra videoblogg, bare måneder etter den faktiske hendelsen. Full av faktafeil og med en svært eplekjekk fremtoning, så bruker han provokasjon bevisst for å fremme det labre produksjonsselskapet sitt. Han latterliggjør filmskaper-tittelen, og treffer Norge som et karatespark i ballene.

Vi blir angrepet bakfra på det mest ydmykende, uten mulighet til å stanse det.

Versace er en ubetydelig, low budget-idiot som ingen bryr seg om, og det kan virke utrolig dumt å lage hype rundt hans person. Jeg synes alikevel at det er viktig å ta dette opp. Vi må lære å takle situasjoner som dette, og vi må lære å akseptere at det finnes slike mennesker – selv om det er vondt å svelge det. Dette er jo en fyr som regelrett driter i alt som heter etikk, medfølelse og respekt. 

Jeg linker ikke til selve traileren på den såkalte filmen hans. Den er støtende.

På et tidspunkt måtte det jo skje at noen prøver å lage film av dette, men det er sjokkerende at det skulle komme så tidlig, og ikke mindre sjokkerende at det utføres av en hensynsløs drittsekk som kun gjør dette i egen vinning. Jeg merker at jeg får litt av den samme følelsen i kroppen når jeg ser youtube-filmene til Versace, som da jeg så bilde av ABB for første gang. Avsky. Forrakt. Hvorfor gjør mennesker slik? Spiser han syre? Samtidig som jeg skriver min egen hat-kommentar på den allerede hat kommentar-belastede youtube-kanalen hans, så tar jeg meg selv i å glemme den viktigste setningen fra den vanskelige tiden i sommer:

“Hodet kaldt, hjertet varmt.”

Dette gjelder fortsatt like mye. Glemmer vi det, så glemmer vi alt.

Så hva gjør man når folk tar seg til rette og misbruker den friheten 2011 tillater? Skal vi godta denne urettferdigheten? Jeg har tenkt masse på dette i dag. Filmen MÅ JO stoppes, har jeg tenkt. Kanskje vi kan anmelde han til noen? Skulle jeg spurt de største amerikanske kjendisene på twitter om hjelp til å få det hele stanset med en slags kampanje? Eller skal vi bare fortsette å skrive “fuck you” i kommentarfeltet på youtube-kanalen hans?

Vi må uansett forberede oss på at den plutselig dukker opp. Selv om det i prinsippet er snakk om en ubetydelig drittfilm med et produksjonsnivå lik science fiction-rollespill i 3.klasse.

Jeg har ventet lenge på denne diskusjonen. På et tidspunkt kommer også flere til å filmatisere det som skjedde i landet vårt for bare noen måneder siden – forhåpentligvis av noen med en viss moral rundt faget. Kanskje filmindustrien vil lære av denne saken? Uansett hva som skjer, så svir det. Som et rustent spett i et åpent sår.

Hvordan skal vi forholde oss til dette? Kom gjerne med synspunkter – dette er interessant og viktig.

79 kommentarer
    1. Jeg mener man må gi dette oppmerksomhet, av èn grunn: Han får ingen positiv oppmerksomhet. Hvis vi skal holde kjeft, være redde for å ta opp denne saken, så vinner han. Da får han gjennom denne filmen. Skap så mye debatt som mulig nå i 2-3 dager, maks. Fyren vil skjønne det, flere og flere vil være imot den og han vil innse at om han skal redde sitt eget skinn så kutter han ut dette tullet. Hvis vi skal “trekke oss tilbake” å ikke gi han oppmerksomhet, glir han jo gjennom med det han ønsker.

    2. Det er bare sykt å tro at man kan lage en film om det som skjedde allerede nå, og på den måten. Blir serriøst jævlig kvalm av hele fyren og opplegget og alt.

    3. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal forholde meg til noe sånnt. Første reaksjon var å rage på tumblr. Følte jeg måtte fortelle verden at dette fremdeles er et uleget sår, og at noe slikt som dette tilsvarer å klore det. Siden folk tydeligvis ikke klarer å forstå det selv.
      Heldigvis fikk jeg mye støtte der, folk som mente det samme og som også så mangelen på respekt. Nå håper jeg bare at de ansvarlige for produksjonen av filmen tar til fornuft og tenker det samme.

    4. Jeg synes det er grusomt at noen lager en film om dette, iallefall nå så tidlig. Mannen som står bak filmen er jo helt talentløs. Synes spesielt synd på de som opplevde tragedien på Utøya. Filmen burde bli stoppet, mener jeg da.

    5. Vi kan vise avstand ved å ta avstand. Det gledet meg at du trakk linkingen til traileren på twitter, og det gleder meg at du ikke linker nå. Ved å stanse spredningen bidrar den enkelte på en god måte.

    6. Jeg synes det er usmaklig at han lager en film om denne forferdelige hendelsen. For det første syns jeg at hvis noen skal lage film om det, en dokumentar således, skal det være en nordmann. En som virkelig forstår hvordan Norge og nordmenn følte seg den dagen. For det andre er han så ufyselig og respektløs at jeg blir kvalm. Han sier jo selv i dette intervjuet at han rett og slett driter i Norge og dets innbyggere, alt han vil er å “opplyse” Amerika og resten av verden. Han virker jo helt kald og totalt uviten. Har aldri blitt så sjokkert som da jeg så intervjuet.

    7. Kjære Halvor.
      FYFAEN for en dritt. Sitter å sier at han bryr seg om hva som skjedde, og om at verden må få vite om det tragiske som skjedde, og for å så si at det er 30-40% sant og at han ikke bryr seg. Og det å påstå at det tok politiet 72 timer å komme seg til øya? At ungdommer ringte i dagesvis og spurte om hjelp? Det her er nedverdigende og respektløst.
      Jeg vet ikke helt hva som er riktig å gjøre, man skal ikke akkurat fremme hva denne drittsekken har gjort, men nå som det faktisk er kommet fram i lyset syns jeg at vi burde prøve å lage en twitter-kampanje. Av respekt til min avdøde venn Håkon, og alle andre, dette må stoppes.
      btw, du er veldig pen, akkurat passe sterk og veldig kul.

    8. Han sier han skal dele hva som skjedde med verden, men da må han for Guds skyld ikke dele FEIL info med verden…

    9. Det e så respektløst og idiotisk som man får det. Det e 2,5 mnd. sia det skjedde.. og ska man først lag en film om en tragedie så bør man faenmæ lag en BRA film. Det filmen der ser ut som et elendig skoleprosjekt av en ungdomsskole-elev. ABB i en robåt faktisk? Det stem jo overhode ikke LITT engang. Har sett intervjua av skuespilleran som e med i den her såkalte filmen og de smile og har det SÅ morsomt. (http://youtu.be/q3BMeop2OXc) ”Det va kjempemorsomt, vi fikk lov å rope og springe rundt ilag, også bei vi litt skitten på hendern, hehehhe”…. ?! Kor skada går det ann å bli? SPY.
      Koffer i det søte helvette ska de lage en film om det etter bare 2,5 mnd, men kan vente i mange, mange år med andre filma? F.eks 9/11 (5 år), Jack the Ripper (113 år), München-massakren (33 år), Max Manus (63 år) & Titanic (85 år). Det e så respektlaust at det halve kunne vært nok. Æ sku faenmæ ha knøtte han baklengs og spøtta han så hardt i trynet at fortennern hannes føyk ut. ÆSJ førr en fyr.

    10. Ja, det er for tidlig. Ja, den suger. Men, jeg syns det er ok om en film om 22.07 kommer ut. Om ikke for noe annet enn å vise verden hvor jævlig det var. Men da av en som lager en bra og forståelsesfull film.
      Hvor mange filmer om USA og 9/11 har ikke nordmenn sett og i mange tilfeller ledd av? Diskutert konspirasjonsteorier om etc. Syns mange er dobbeltmoralske i denne situasjonen

    11. Jeg mener vi burde oppfordre alle til å ikke se dette amatørproduktet, og egentlig bare glemme denne mannen. All pr er god pr, og om han får mye oppmerksomhet, vinner han så uendelig mye på det. For land som ikke har så mye kjennskap til 22.7 burde heller ikke få vite om det på en slik måte. Jeg mener vi burde boikotte alt av og om denne mannen. Navnet hans blir aldri verdt å lære.
      Jeg ble pissforbanna når jeg hørte at denne dritten skulle lage film om utøya, men jeg ble så rasende at det bare forsvant. Det virker utrolig vanskelig å stoppe denne mannen, men vi må stå sammen og gjøre det vi kan.

    12. Har sittet helt handlingslammet siden jeg så traileren. Hva er det han tenker med? Mistet en venn, og kjenner to som overlevde Utøya, og alt jeg vil gjøre er å skjule dette for dem, stoppe det på en eller annen måte. Så de ikke får gjenoppleve det som skjedde gjennom en respektløs film laget av en enda mer respektløs mann. Jeg kan ikke begripe at noen kan tenke tanken på å lage en film så kort tid etter det tragiske hendte. Jeg vil at noen skal gjøre noe, at vi skal gjøre noe for å få stoppet denne idiotien, men vet ikke hvordan,..

    13. Jeg anså det for å være en selvfølge at noen lagde en film om Utøya før eller siden. Det som plager meg er hvor rævva hele produksjonen ser ut til å være. Det ser ut som et ungdomsskoleprosjekt til gangs. Det eneste bra som kommer ut av dette er hvordan det skader hans egen karriere som filmskaper. Ikke fordi Utøya er et betent tema, men fordi en så gjennomført elendig produksjon får denne oppmerksomheten. Det slo meg plutselig at jeg sitter og kommenterer på en blogg så nå går jeg og gjør noe annet istedet. Farvel.

    14. Gud bedre for en fyr…alle skjønner vel at det kommer til å komme filmer, men det må da gå an å gjøre det med verdighet, ydmykhet og respekt, ikke for å tjene seg ett par kroner på en lavbudsjettfilm.

    15. Det er så utrolig mye jeg kunne skrevet nå . La meg bare begynne med at , jeg føler så utrolig med de omkomne og de pårørte , de overlevende fra denne forferdelige hendelsen , men en eller annen gang må man gå videre .
      Jeg vil ikke at dette skal bli sett på som respektløst , men det er litt som VG saken i sommer . ”Hvordan kunne de trykke bilder av drapsmannen ?” , ”jeg løp rundt og gjemte avisene for datteren min ” . Det kommer aldri til å være et rett tidspunkt og gni noe sånt i ansiktet deres . Jeg er selvfølgelig enig i at det kunne blitt gjort på en helt annen måte , av en helt annen person , en mer opplyst person .
      Og må bare få si at , var det ikke kjærlighet vi ble enige om ? ”Hodet kaldt, Hjertet varmt ”
      Jeg er fullt klar over hvor klisje denne kommentaren kan høres , og jeg er enig med at vi absolutt ikke skal holde kjeft for det er faaen så respektløst .

    16. Jeg så traileren på youtube. Utrolig respektløst. Han lager bare den “filmen” fordi han synes handlingen er bra. Den er ikke vinklet mot verken det ene eller andre, det er bare en ræva amatør film av en komplett idiot. Burde bli fjernet fra youtube så fort som mulig.

    17. Skamfullt. Mannen eier hverken respekt eller talent. Traileren minner om en parodi på en skrekkfilm, hører hjemme på youtube, om ikke der engang. Han har virkelig ingen innsikt i hva han lager film om. Å ta i bruk denne hendelsen i en liten lav-budsjettsfilm viser bare hvor lite opplyst han er.
      Angående filmen har jeg ingen tro på at den vil få suksess, ikke engang i utlandet. Jeg velger å ikke bry meg videre, han er en fjott som neppe vil nå langt ut i verden med tanke på kvaliteten på hans arbeid. Men fy faen så provoserende..

    18. Kjære Halvor!
      Må ærleg seie at dette var eit fantastisk blogginlegg. Som overlevande frå Utøya 22.juli må eg seie meg einig i synspunkta dine. Eg har lenge venta på at det skulle verte planlagd ein film om dette, men hadde aldri trudde det skulle kome so utruleg fort. Vert utruleg skuffa å lei meg når eg ser kor amatørmessig denne mannen som skal lage filmen er òg. Når det skal fyrst verte laga ein film om denne hendinga, håpa eg på at det skulle bli med respekt og litt profesjonalitet.
      Eg har sjølv sett traileren. Dette for å vere forberedt. Kan seie at dette også er særs urealistisk. Måten den er utforma på er feil. Mange i AUF føler seg støtt av denne filmen. Men det er igrunenn ikkje så rart. Når du i mitt tilfelle har sett over 12 ungdomar blitt henretta framfor augene dine, og sjølv blit skada og skutt etter, blir dette berre respektlaust. Men det er desverre slik at sidan han er fyrst ute, blir det mest PR på han. Skulle gjerne gjort noko for å stoppa denne produksjonen. Det er altfor tidlig, og det medfører alt for mykje feil informasjon. I tilleg til han er så utruleg patetisk som han er.
      Du har stor respekt frå mi side for dette blogginnlegget.

    19. marie skogvang: Det er nettopp det; det er irriterende å bli provosert av noe som er så dårlig. Satser på at vi ikke hører mer til denne klovnen, men det er fortsatt en god diskusjon – hva skjer når de virkelige produksjonene blir satt i gang. Jeg håper det går noen år altså. Nokas-filmen tok 6 år, og den fikk mye motvind av Stavanger-folk. Dette kan jo ikke måle seg engang.

    20. Det er han som er den mest respeksløse her syns jeg som tørr å lage den filmen på så kort tid etter at det skjedde RESKPEKT LØS

    21. Kjære Halvor!
      Hva skal man si? Det meste er jo sagt, men jeg må bare slenge meg på og si at dette er utrolig respektløst. Hvem i all verden denne fyren tror at han er skulle jeg gjerne likt å visst. Det har gått to måneder. Det kan da ikke være mulig å være så amatørmessig og ufølsom som det her. For det er jo rett og slett amatørmessig, ikke bare å lage en så crappy film som dette ser ut til å bli, men å¨ikke ha noen som helst innsikt i hvor lenge man må vente med en film etter en hendelse viser at han er langt fra noen proff innenfor filmbransjen. Det er flaut for alle som kaller seg ressigører og jeg har snakket med flere amrikanere som ikke vet hvor de skal gjøre av seg i ren skam og forakt. Vi i Norge er ikke alene mot denne mannen og jeg velger å tro og håpe at verden er med når vi boikotter, om ikke i beste fall stopper, denne idiotiske og lite imponerende imitasjonen av en “film”.

    22. Moral, etikk, empati, sympati, respekt etc; denne fyren eier ikke noe av dette. Forhåpentligvis innser han snart hva faen han driver med, og jeg synes absolutt vi kan hjelpe han på veien til den oppvåkningen ved hjelp av underskriftskampanjer, twitterkampanjer, spamming, balltrær og lignende. Dette er totalt uakseptabel oppførsel.

    23. Denne såkalte filmprodusenten gjør dette kun for å fremme seg selv og sine “talenter”.
      Som han selv nevner i et av av intervjuene: “Det var et spørsmål om tid før noen filmatiserte dette, så derfor tok jeg det første steget og lagde en film”. For det første: Det handler ikke om å ta det første steget. Det handler om respekt og medfølelse. Det har ikke gått 3 måneder en gang siden den horrible hendelsen, og mange av de berørte har ikke fordøyd det selv en gang! Hva hadde amerikanerne sagt om vi nordmenn hadde gått i gang med å lage en film om 9/11, kun 2 og en halv mnd etter det hadde skjedd?! Meningsløst.
      Skulle gjerne startet kommentaren med “Kjære Halvor”, men i skrivende stund er jeg for irritert.
      Men utrolig bra at du benytter deg av muligheten til å ta det opp.

    24. Jeg synes Oda kom med et viktig og godt poeng man burde ha liggende i bakhode mens denne debatten foregår. I tilegg synes jeg vi også skal tenke på det smakløse “dokumentaren” tv2 kom med like etterpå. Når det er sagt, skal det sies at jeg i likhet med de fleste andre reagerer med avsky når jeg ser detter intervjuet, og ikke minst kjenner jeg blir svært provosert.
      Det er altfor tidlig å engang tenke på å skulle lage en film om Utøya. Ikke har han noen som helst forståelse for det norske samfunnet og hvordan det er bygget opp både politisk og verdimessig, og ikke har han heller orden på fakta. Ingen av oss har det enda! Granskningen foregår enda. Jeg tror det vil være essensielt for å i det hele tatt skulle vurdere og lage den. Fakta og forståelse, og ikke minst respekt!! Jeg klarer ikke å se at han har verken det ene eller det andre..

    25. Man må jo bare vise sin avsky for dette både ovenfor produsenten og alle idiotene som gidder å spille i den, det er en lavbudjsettsfilm med elendige skuespillere så det blir ingen boxoffice-hit av denne, men det er nok dessverre nok av folk der ute som kommer til å se den. Som nevnt tidligere i kommentarfeltene her, vi har sett mye fra 9/11 som egentlig var alt for drøyt og kom rask i etterkant av hendelsen, men for oss var det ikke like tøft fordi vi ikke hadde noen personlig relasjon til det. Dette blir jo litt av det samme for de involverte i filmen og de som ser på den.
      Tror ikke all den negative publisiteten vil gjøre noe positivt for filmskaperen, ikke når det er så elendig utført og med så mye faktafeil.
      Egentlig skulle jeg likt å overøst postkassen hans, mailboksen og telefonsvareren med hatbeskjeder.

    26. Norske kinoer har vært kjent for å vise noen riktig ræva filmer, men den filmen der hadde aldri blitt plukket opp her i Norge med så dårlig kvalitet. Støtter deg i å ta det opp som diskusjon, men uten intervjuer eller “trailere”. I dette tilfellet mener jeg det hadde vært best å bare ikke snakke om selve filmen, men det den eventuelt kan gjøre mot folk som opplevde og overlevde Utøya. Regissøren får gratis publisitet, som igjen kan føre til at mange vil se den bare for å “se hva alt oppstyret er”.

    27. kjære halvor.
      Tusen takk for at du tok opp dette temaet! Takk for at du viste videoen og startet en nødvendig diskusjon som burde blitt tatt opp flere plasser også. Hadde jeg selv vert høyt oppe og hatt sjangs til å stoppe dette, hadde jeg gjort dette med en gang. Traileren minner om et skoleprosjekt noen åttendeklassinger har laget. Eier ikke mannen respekt?
      Som du nevnte med nokasfilmen. Jeg er selv fra stavanger og kjendte folk som ble rammet. b.l.a sønnen til han som ble skutt. I denne filmen døde EN mann, det tok 6 år og hele stavanger reagerte. Jeg også.
      I dette tilfellet er det helt annerledes. For det første er det ungdommer det er snakk om. Det endrer hele saken. Men det er også ikek bare En mann som døde, nei, det var 69. Jeg klarer ikke forklare dette, for jeg har ikke opplevd det. Men det er tusner av mennesker som er ødelakt for livet.
      Jeg synes ikke det skal lages film om dette i det hele tatt. La det bli en tragedie og ikke en actionfilm.
      Uansett så bra filmen er, kan det aldri vise ødeleggelsene i alle de menneskene som er rammet og pårørende.

    28. Dette er så trist. Tenker på de som mistet noen den 22 og som må oppleve dette. At man lager en film om dette så tidlig etter at det har skjedd er så respektløst at jeg blir kvalm. Helt enig, det MÅ JO stoppes!

    29. Kjære, kule Halvor!
      Et bra og seriøst innlegg. Når det kommer til lekeprodusent Versace over her har jeg derimot ikke, som mange før meg, noe fint å si. Jeg kan ikke fatte og begripe at en kvalmsekk fra USA har tenkt å lage en film om Utøya så snart. Det at han i det hele tatt får seg til det – ubegripelig. Han vil bruke mine venners redsel, deres fortsatt konstante og varige redsel og angst – til å lage en Hollywood-film? Jeg er kvalm.
      Hvis han ønsker å vise det amerikanske folket hva som virkelig skjedde 22. Juli, så kan han ikke vise frem det søplet der. Det er allerede laget en norsk dokumentar om det hele, som ligger på nett med tekst og alt.
      Av hensyn til våre nære og kjære venner som var på utøya, og selvsagt deres familie, kan jeg i det minste forsikre om at alle i min vennekrets vil boikotte filmen om den kommer til norske kinoer. Kvalm.
      – Tine, 17

    30. Tine: Du kan med sikkerhet ta det helt med ro angående denne filmen og noen annen visningsmulighet enn at man må laste den ned. Den kommer ikke til å bli laget PAL engang (Europeisk tv-standard). Dette er lavbudsjett på et nivå hvor det mest sannsynlig gjøres gratis av skuespillere og andre medvirkende.

      Men det er prinsippet her som teller, og han ble den første som ripper ordentlig opp i det ugrodde såret ved å lage en (atpåtil elendig og urealistisk) film.

    31. Dette er rett og slett kvalmt! HVIS den filmen kommer så langt til at den kommer ut, så er vel det beste og eneste vi kan gjøre å boikotte til vi føler vi er klar.

    32. Selvfølgelig har denne tragedien rammet Norge, det å lage en film kun et par måneder etter 22.juli er å strø salt i såret. Mennesker trenger lenger tid på å fordøye et tap av venner, familie og ikke minst den missbruken av friheten i Norge som har skjedd. Jeg selv kommer til å la være å se denne filmen, og synes det er feil at dette her kommer ut på film. De som opplevde det forferdelige på Utøya eller de pårørende til de som var der fortjener ikke å bli lagd en film om på denne måten, det er altfor tidlig.
      Jeg er sikker på at med en slik statsminister vi har, og hvordan vi har klart å holde sammen, så klarer Norge å komme seg igjennom dette her også.. Men vi må holde hodet kaldt og hjertet varmt.

    33. Jeg har ikke ord. For en kvalm drittsekk.
      Såklart måtte det komme en film om 22.07.
      Men at den måtte komme så tidlig, og av så lav standard, er utrolig respektløst og urettferdig ovenfor alle pårørende og hele Norge.
      Denne filmen bør stoppes. Aksjoner bør bli satt i gang over hele Norge, og hele internett. Vi må få så mange stemmer som mulig, og verden skal få vite at dette ikke er en spøk.
      Jeg klarer ikke å skrive mer, føler at ordene jeg skriver blir for svake.

    34. Han må jo lide av en eller annen emosjonell feil, hvor han ikke har evne til å se hvor mange følelser som er innblandet i det her. Jeg skal i hvertfall ikke se den filmen.

    35. Gjennom dette intervjuet her lyser det jo gjennom at denne mannen er en arrogant og uvitende person. At vi skal gå løs på “you americans”, som det blir skrevet på youtube, er feil. Han er én mann med et tankeløst crew, ikke definisjonen på hele Amerika.
      At det ville komme en film om Utøya kom ikke som et sjokk, men at det skjedde så fort var uventet. Når den attpåtil er så DÅRLIG, blir det nesten en komisk situasjon… Men for ofrene på Utøya er dette ikke komisk. Jeg kan ikke på noen måte sette meg inn i ofrenes situasjon, men hvis jeg var en av dem ville selv en så dårlig film ha fått tilbake tanker og følelser fra tragedien. De fortjener ikke å få dette gnidd i ansiktet, og i alle fall ikke så tidlig og av en mann som ikke gjør det av sympati for Norge, men for å promotere seg selv.
      Hele saken er upassende, men denne mannen har ikke nok selvinnsikt og forguder seg selv for mye til å trekke denne filmen. Han får jo loads med pr nå, vi får bare håpe at de som blir oppmerksom på han videre ikke tenker “all pr er god pr.”
      Bra innlegg, vi er enige.

    36. KJÆRE HALVOR, DU ER PEN,KJEKK KUL OG BARSK MEN JEG SYNES IKKE DET PASSER SEG Å NEVNE DETTE I DENNE SINNA KOMMENTAREN! DERFOR LEGGER JEG IKKE STOR VEKT PÅ DET MEN DU VET HVA JEG TENKER!! ha ha
      Eg syns at me må sei i fra om at dette finne me oss ikke i! Me må aktivisera adle som e “synelige” personer å selfølgelig gjør oss usynlige synlige! Me vil sannsynlig vis ikke konna stoppa filmen men han ska pigede få me seg at det u umennesklig å var så iskalde som han fremstår!!!

    37. Det var flere ting jeg reagerte på da jeg hørte om dette. For det første, så er det ALTFOR tidlig. Ikke bare for pårørende, offer, osv, men for de fleste i Norge er dette et åpent sår. Vi trenger mye mer tid.
      Jeg mener ihvertfall da, det at det lage film om det, ikke er til å unngå, og det trenger heller ikke være noe negativt. Men det bør gjøres om en god stund, og av FLINKE folk, noe disse folka ikke er, i det hele tatt. Bare det at filmen ligner et ungdomsskole-prosjekt, er veldig støtende. Hvis(når) det blir laget en film, bør det være sånn at det er en film som er fin å se, som folk har lyst å se fordi den er fin og trist og at vi kan minnes ofrene på en verdig måte. Da bør det være sånn at de som bestemmer seg for å lage film om det, kan ha en dialog med dem som var på Utøya, kanskje pårørende, Norges befolkning, osv. For at filmen ikke skal virke amatørmessig og ikke minst feilaktig. Er veldig glad for at du har tatt dette opp!!!!

    38. Kjære Halvor!!
      Jeg som selv var på utøya, og synes at denne filmen ser ut til å være ekstremt dårlig!
      For det første, så er det altfor tilig! og for det andre, nesten alt er feil! Skal man lage en film, som skal vise resten av verden hva som skjedde, skal man si fakta! Jeg hadde faktisk ikke blitt så sur som jeg er nå, om de hadde laget denne filmen om noen år.
      Jeg kan ikke forstå hvordan en mann være så utrolig .. slem! eller, jeg klarer vel ikke å sette ord på hva jeg synes om den mannen der.
      Men når jeg fikk høre om dette, ble jeg ikke sjokket. Jeg tenkte heller på at, nå kommer kanskje folk som ikke vet så mye, forstå hva som skjedde, eller forstå hvorfor vi som var der har det som vi har det nå. Men når traileren er så lattelig laget som den er, så ble jeg bare sur! Jeg klarer ikke å sette ord på det!
      og, halvor! du er pen, sterk og ekstremt kul!

    39. Er så utrolig respektløst å lage denne filmen! Jeg så på alle intervjuene med skuespillerne som er med i filmen og alle satt bare der og lo og fjaset og sa “we had sooo much fun shooting this movie”. Ja de skulle vært på Utøya 22 juli og sett hvor gøy det egentlig var.. Unner ingen å ha vært der altså, men makan til respektløshet skal man lete lenge etter. Eneste som kommenterte noe om at det som skjedde var tragisk var han som spiller ABB.
      Det at filmen er så amatørmessig laget kan jo på en måte få den til å virke mer realistisk/dokumentarisk også(med unntak av masse feil i storylinen selvfølgelig), og dermed sikkert enda eklere å se for folk som var involvert, enn en proff film ville vært.

    40. Dette er så smakløst og respektløst som det kan bli! Jeg blir kvalm. Det er også altfor tidlig. Om noen år kanskje? Men da må det være en ordentlig film med riktig fakta, ikke et lavbudsjetta skoleprosjekt.
      I tillegg sitter den klysa der med nesetippen i været å skal tjene penger på utøya-ondskapen. Drittsekk. Det hjelper neppe å skrive dritt i kommentarfeltet på youtube-kanalen hans, han vet nok godt allerede at det han gjør er respektløst.
      Men jeg krysser fingre og tær på at den filmen blir stoppet!

    41. Etter å ha vært irritert i ett døgn på denne “produsenten”, og lest en god del av de mange “hatske” kommentarene, er det en ting som slår meg:
      De få som skriver om at vi nordmenn er fulle av dobbeltmoral, kan de ha ett poeng? Hvor mange syns ikke det var latterlig av alle muslimene som reagerte på bildene av Muhammed? Ytringsfrihet sa vi da. Jeg og ser at sakene er veldig forskjellige, men i bunn ligger den samme problemstillingen.
      Istedenfor å skjelle ut denne fyren for å bruke ytringsfriheten sin, foreslår jeg og heller fokusere på hvor latterlig dårlig filmene hans virker og faktakunnskapen hans. Bruk ytringsfriheten til å lage “If Vitaliy Versace produced “filmtittel”….” vitser, lag parodier på kjente filmcover med en Vitaliy Versace vri og om noen er skikkelig så kreative: lag Vitaliy Versace parodier av kjente filmer.
      Fyren blir latterliggjort og vi kan heller få frem smil, istedenfor å banne og steike, mens vi skriver sinte youtube kommentarer.

    42. Det er vanskelig å si så mye om dette, annet enn at det er helt feil. Han Versace burde nok ha tenkt bedre gjennom dette, det er jo selvfølgelig at folk ville reagere! Dette blir bare så feil. Mange har nok tenkt at det ville bli en film av dette, men hendelsen fortjener en mye bedre film en en slik billigproduksjon. Han har ikke behandlet emnet verdig nok. Jeg tror han lager denne filmen fordi han ønsker publisitet, hvem hadde hørt om han før nå? Det beste vi kan gjøre er å ikke gi han den. Jeg vet jeg aldri kommer til å se den filmen.

    43. @ Øvind,
      Så utrolig enig med deg! Det første som slo meg når jeg så den dårlig produserte dritten hans var at dette er jo egentlig ikke verre en når VG publiserte bilder av ABB tilbake på Utøya…. Det som egentlig plager meg mest er at den dritten han spyr ut (“fakta” om når politi responerte osv, kommer til å feste seg hos en del amerikanere, bare fordi de er SÅ teite at de tro på alt som kommer ut på DVD. “Gleder” meg til neste gang jeg kommer til USA og folk spør meg om hvorfor det tok politi 72 timer eller noe å komme til unsettning! Ha ha, folk som har bedt meg om å roe ned fremtoningen min kommer virkelig å få blod på tann når de ser meg ta for meg de hjernedøde da!!!

    44. kjære halvor, du er pen, sterk og kul (kommentarkrav oppfylt! hurra!). men nå over til dette forkastelige makkverket av en filmproduksjon. jeg er fullstendig enig i at dette må være et påfunn av noen som har null interesse i å følge etikkens normer og regler, men ser for seg at dette kommer til å bli en heidundrandes grynfest. jeg får lyst til å kaste opp i ansiktet til vitality versace (…seriøst? åhahaha.) og hele produksjonsteamet hans for at han i det hele tatt PRØVER å lage kommersiell suksess av noe så ubegripelig ondsinnet.
      jeg skriver PRØVER med store bokstaver fordi jeg er i sterk tvil på at det blir noe særlig av dette. se for deg at han faktisk lager ferdig denne lille filmen sin- om det i det hele tatt kommer sålangt- hvilken kino på denne planeten kommer til å kjøpe en lavbudsjettsstripe som er så langt ut på kanten i forhold til moral og etikk, om en hendelse som, når filmen kommer ut, bare ligger et snaut år tilbake i tid? ikke en gang world trade center-filmen ble vist på kino, og den var ihvertfall anstendig og respektfullt produsert (selv om jeg fremdeles ikke syns at det er greit å ville tjene penger på store humankatastrofer). heller ingen dvd-forlag kommer til å plukke dette opp, så om han vil masseprodusere, må han gjøre det selv, på egne kostnader. som jeg tviler på at han kan dekke når det dreier seg om produksjon i internasjonal stil.
      jeg tipper at filmen i verste fall kommer til å dukke opp på internettet, og da er det bare å unngå den. jo mindre oppmerksomhet det sleske krypet får rundt virksomheten sin, jo bedre. hva det faktum at han vil produsere noe sånt sier om ham som person, tror jeg vi alle er ganske enige i.

    45. Jeg har hele tiden vært forberedt på at det ville bli utgitt en film basert på det som skjedde på utøya – noe jeg også synes har vært helt ok. Det er et helt eget og fritt valg om man vil se filmen, og jeg har full forståelse for de som velger å ikke gjøre det. Jeg vet heller ikke selv om jeg noen gang ville sett filmen/filmene basert på det som skjedde.
      Men det at noen produserer en film basert på det som skjedde på Utøya, på så kort tid, viser KUN at det eneste fokuset de selv har, er å tjene penger. Det tok sikkert ikke mer enn et døgn etter hendelsen, før planleggingen av filmen var igang -og det er det jeg synes blir feil! Og selvfølgelig blir det ekstra oppblåst når det har gått så kort tid. Ergo, filmen blir mer kjent og de tjener mer på det. Derfor er nok det viktigste for å støtte Utøya, å ikke la filmen få så mye oppmerksomhet og å la være å se den. Makan til hensynsløse folk. Det er mange av de, og Anders Behring Breivik er ikke den eneste.

    46. Deilig at du tar dette opp, og på en veldig seriøst måte!!
      Syntes det er respektløst, dårlig og ikke minst utrolig !
      At noen kan lage en sånn film på så kort tid bare for å tjene penger, er utrolig respektløst.
      Filmen bør bli stoppet.

    47. veldig bra skrevet, og er i grunn veldig enig i det som står her. Det er håreisende at det dukker opp en film om denne hendelsen allerede….At det vil komme en film, er uungåelig, men å begynne å lage en film om dette nå er bare tull. Som du også sier så er kvaliteten så laber at det er latterlig. Krenkende og forferdelig at folk får seg til å gjøre slikt.
      Men, noe annet også som jeg syns er viktig, er media. De har gitt abb alt for mye oppmerksomhet enn hva de burde. De gjør det de kan for å få intervju med han og de avbilder han i tider og utider. Dette syns jeg også er helt forkastelig.
      Folk sier at man ikke må tie dette ihjel, for da vinner han. Vel, hans største ønske er jo nettopp og bli snakket om, få en talerstol slik at han kan nå ut med sitt budskap, så jo mer han blir snakket om, skrevet om osv, jo mer seierer han!
      Vi må aldri glemme, eller skyve hendelsen bort i et hjørne. Men jeg ser ikke nødvendigheten av å ha bilder av fyren på annenhver avis forside, lage filmer og intervjuer og gjøre det som er mulig for å la han få snakke åpen og fritt til resten av verden.

    48. Han må jo være en fantastisk premie-idiot som faktisk klarer å være så hensynsløs og umoralsk.
      Det er jo kort tid siden dette skjedde, og jeg synes ikke noe om at en dårlig fyr som kaller seg “filmskaper” skal prøve å “gjenskape” den forferdelige tragedien som enda ikke har sunket inn, som kanskje aldri vil det.
      Men ja, vi må face fakta om at noen, en gang, uansett kommer til å lage en film av denne tragedien. Bare se hvor mange filmer det er av 9/11 f.eks, columbine og resten. Vi kan vel egentlig bare heve hodet, og det er jo opp til hver og enkelt om man vil se filmen.
      Som du sier over Halvor: Hode kaldt, hjertet varmt!

    49. Kjære Halvor.
      bra du er seriøs iblant også, du er flink..
      jeg synes egentlig ikke filmskaperen er bedre enn A.b.b selv, nesten.

    50. Har også tenkt litt over hva som er den riktige reaksjonen i dette tilfellet. Det er vanskelig å ikke la seg provosere og føle sinne overfor Versace. Jeg hadde også lyst å lage et blogginnlegg om hvor jævlig drittsekk og respektløs han er, men samtidig vil jeg ikke gi han enda flere treff på YouTube. Jeg så traileren på filmen hans, og den var jo helt på trynet. Men selv om den lignet, som du sier, et science fiction-rollespill i 3.klasse, så svei den skikkelig. Jeg var ikke på utøya selv, men kan forestille meg at den vekker mye sterke reaksjoner hos de som har vært der. Det er alt for tidlig!
      Når det er sagt, så syns jeg likevel at det er bra om det lages en film om tragedien. Bare ikke enda. Og den må lages med respekt, og av mye mer profesjonelle filmskapere enn en latterlig hobbyprodusent, som har hatt casting på nærmeste ungdomskole og bestillt dårlige rekvisita på eBay.
      B

    51. Det denne mannen gjør er helt grusomt støtende handling. Som du selv nevner, for sin egen vinning. Men uansett hvor mye vi ønsker å stoppe dette, tror jeg ikke det vil bli mulig. Jeg synes denne arrogante mannen skal få lov å gjøre som han vil, også kan vi heller slå tilbake med å nekte å vise den på våre kinoer, og ikke se den.

    52. jeg er ikke i prinsippet i mot en film. meen hvis det først skal lages en film, så syns jeg det skal gjøres profesjonelt, helst en norsk produksjon. filmen skal være så riktig som over hodet mulig, og å snakke med både politi,overlevende og etterlatte syns jeg er på sin plass! syns det blir helt feil at en pengegrisk idiot skal lage en film som er på nivå med et skoleprosjekt, og i tilegg har masse faktafeil! han sier jo tilogmed at politiet brukte 72(!!) timer på å komme seg til øyen, hva vil folk internasjonalt tro om norsk politi feks.. sånne faktafeil ødelegger jo faktisk alt og hele intrykket folk i andre land har! jeg blir så sinna!

    53. Kjære Halvor!
      Utrolig fint og særiøst innlegg. Ja, det er mange faktorer å forholde seg til i denne diskusjonen. Han bruker jo ytringsfriheten sin, noe alle har lov til. Men han må også tenke på de uskrivne reglene. Man bør faktisk tenke seg om et par ganger før man poster noe sånt. Når man ser på intervjuer av skuespillerene i filmen på youtube, kan man se at de overhodet ikke har en anelse om hva vårt lille Norge har gått gjennom.
      JA, dette er idioti på høyeste nivå. Men det er desverre ingen lover som sier at dette kan han ikke gjøre. Men jeg synes likevel ikke at vi kan sitte å se på at landet vårt blir krenket av en crappy lavbudsjettsfilm! Han får heldigvis mye mer dårlig kritikk enn god, så håper han forstår at dette vil han ikke komme langt med. Jeg antar at ingen har så liten IQ at de gidder å publisere denne filmen (og forhåpentligvis ikke noe annet fra Vitality Versace heller..) noen sinne!
      Møkk fra en respektløs idiot er hva det er…

    54. Dette er skikkelig kvalmt ! Om det var noen som skulle fått lov til å lage film om Utøya skulle det være de som faktisk var der og med alle deres tillatelse, og et norskt filmselvskap.
      Dette er rett og slett å tråkke alle pårørende i grøfta !

    55. Dette er nå top comment på Youtube traileren:
      First of all, way too soon. Would you like it if some Norwegian idiot made a movie about 9/11 just months after it happened?
      Second, if you are going to make a movie about it you have to get the facts right, and give the viewers the whole story. Not just a crazy guy running around shooting kids.
      And at last I just want to say that even if it hadn’t been a true story, and been so extremely disrespectful – it still looks like a bad school project. Bad actors, poor filming and terrible editing.
      Kunne virkelig ikke sagt meg mer enig! Avskylige mann..
      – Martine

    56. Orker ikke si noe om denne idioten her, men skal si at hvis det lages en film om 22.7 håper jeg den blir litt sånn som Noka-filmen. Ingen sympati med ranerne i den filmen, ikke noe amerikansk kliss heller.

    57. Det dukker jo opp film etter film av forskjellige bra og dårlige hendelser i verden, men de kommer jo ikke fire måneder senere, de kommer noen år senere – noen år de pårørende og hele samfunnet har fått brukt til å samlet seg litt i alle fall. Dette er bare så respektløst som du bare kan få det. Som SolveigGavin skrev lengre opp, så ble jo ‘skuespillerne’ intervjuet mens de satt og lo og fortalte hvor moro de hadde det på set’et. Man skjønner jo at dette bare er drit..?
      Det hele blir bare sært. Og dumt, respetkløst, idiotisk, og et brudd på vårt lands .. hva skal man si.. ro ..
      Æsj, jeg blir bare kvalm

    58. Dette er jo bare helt ufattelig. At noen i det hele tatt kan tenke på det så tidlig. Utøya var bare akkuratt åpnet for pressen, siste pasient som følge av tragedien er nettopp utskrevet fra sykehuset, og mange av de pårørende og de som var på Utøya er sykmeldt fordi de ikke klarer hverdagen enda. Også kommen er en ufølsom drittsekk fra USA og vil lage en dårlig skytefilm, uten å vivte hva som egentlig skjedde? Jeg tenker som deg, dette MÅ jo bare stoppes???
      Jeg tror det vil komme filmer om 22/7, men om maaaaange år. Historien er jo fortsatt ikke ferdig, vi venter fortsatt på rettsaken, hva som skjer videre på Utøya og hvordan regjeringskvartalet blir. Og filmen bør lages av en som ikke bare ønsker å formidle det som skjedde den grusomme dagen, men også det fine norkse folket som viste seg fra sin beste side, og som har fakta på plass. Ikke bare en ignorant dust som har lyst til å tjene penger…

    59. Gratulerer med dagen!
      Jeg skjønner ikke hvordan han kan sammenligne å lage film om Utøya med det å lage film om Titanic? Titanic var en ulykke, Utøya var et terrorangrep hvor hensikten var å drepe flest mulig. Blir kvalm av hele fyren! Har faktisk ikke ord.

    60. Hei Halvor! 🙂
      Meget bra skrevet!
      Jeg har som alle andre fulgt med på debatten rundt denne skruen Vitaliy Versace de siste dagene, og har som alle andre reagert med avsky over denne ekle fyren, og ikke minst over disse skuespillerne som driter seg fullt ut i intervju i forbindelse med filmen.
      I dag skjedde det noe merkelig, og det var at jeg tilfeldigvis ramlet inn på denne siden. Mens jeg satt her å leste gjennom det du hadde skrevet svitsjet jeg over til “VOICE” kanalen på TVén (liker musikk når jeg konsentrerer meg:)), og vet du hvem som var der, jo 50 CENT! Jeg fikk nesten frysninger av denne opplevelsen. Der har du mannen som må kontaktes (hvis du ikke har gjort det allerede). Som alle har fått med seg så var 50 Cent meget preget over terrorhandlingene, og ønsket selv å møte utøya offere når han var her i landet. Jeg tror virkelig han vil engasjere seg, på en eller annen måte, hvis han blir opplyst om dette. Så, kjør på Halvor!
      Mvh
      Roy

    61. OKEI. Dette er bare så utrolig bra skrevet. Du er virkelig en bra type. Jeg er imponert og det blir jeg aldri.Nesten aldri. Utrolig flink til å skrive ned hva du mener. WOW, wow. WoW. (Y)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg