HJALMAR

Vil nevne at innlegget er skrevet i en tilstand der forfatteren er psykisk utilregnelig. Han vil altså kunne stå for det, men det vil ikke nødvendigvis holde i en rettsak. Ta forbehold, les med måte og filtrer alt gjennom et anarki-filter. Takk.

Så kom plutselig den dagen vi alle ikke har ventet på. Jeg har blitt listet opp som semi-finalist til å bli årets blogger i et blad og må spre linker for å få folk til å stemme på meg. Den setningen er i seg selv skadelig for sentralnervesystemet, og nå skal jeg skade hjernen din ytterligere.

Vixen (et blad jeg aldri har sett før, mest fordi jeg bare leser Natt&Dag og Asterix) arrangerer “blog award” for andre år på rad – i et forsøk på å promotere seg selv slik at folk som for eksempel meg, som bare leser Natt&Dag og Asterix, skal høre om det. Og det funker. Konkurranser på internett er jo i vinden om dagen, og gjennom hele 2011 har internett spammet oss ned med lano-unger, leverpostei, fhm-damer og gratis studieturer. Ren reklame, helt gratis, og alle kjøper det, trykker på “liker”-knappen, stemmer og sprer. Ved å liste opp en hel haug av kjente- og ukjente, sære, rare, kjedelige og tradisjonelle bloggere inn i forskjellige kategorier, så har bladet sikret seg gratis promotering i hele landet. Jeg har selv gått i fella og spredd linken som klamydia i Drammen. Vi snakker enorme tall her. Tall verdt MYE penger. Genial markedsføring, gratis, og skjult med blitz og cava (falsk champagne).

Men sånn er det. Alle vil bli nominert. Jeg tar meg selv i å tenke det samme. Jeg ser jo allerede nå at dette kritisk vinklede innlegget roper “Stem på meg!” selv om jeg mest har lyst til å gi denne overmalte, muggete veggen langefingern.

Jeg tror noe av aggresjonen ligger i at det hele bare er en stor bløff for å tjene inn sponsorpenger til et blad ingen har hørt om. Hadde noen som faktisk blogger og har blogging som lidenskap arrangert dette som en fest for bloggere, så ville det nok sett litt bedre ut. Da hadde jeg kanskje godtatt sammenligningen mellom hjemmesiden konghalvor.com med 2 innlegg i uka og 2000 lesere, og f.eks fotballfrue.no med 3 innlegg om dagen og ?? 000 lesere. Ikke noe hat på Caroline, altså. Men jeg og henne kan jo på ingen måter stilles opp mot hverandre i en “hvem er best-konkurranse”. Jeg skjønner også at jeg kanskje bør se på det hele som en stor ære og slik, men jeg merker jeg blir mest provosert, ass…

Jeg er ikke blogger. Jeg oppdaterer hjemmeside. Jeg er en hjalmar*. Lag en kategori for årets beste hjalmar!

Viktig påpek: Jeg blamer ikke Vixen for å gjøre det her. Egentlig er de ganske smarte. Jeg tror dagens påpek, i aller høyeste grad, går til alle oss andre mennesker som blindt kjøper alt det folk gir oss. Jeg også. Jeg er ikke unntak for noe som helst.

Så kommer man til det punktet der man kan velge å sende en mail til Vixen og si: “Hey! Jeg vil ikke være med i konkurransen deres fordi jeg er så utrolig unik og kunstner og hipster og nekrofil og handikappet og Susanne Sundfør-fan!
Ellers gjør man det på den andre måten – og lager et mål ut av det. Innenfor kategorien “årets beste blogger” er det nemlig to stykker jeg har et ekstra godt hjerte til – både privat, og i internettverden. Det er selvsagt Linnéa (Gammel traver), og Hanne (relativt ny traver). Jeg kjenner meg veldig igjen i begge, og jeg vil si at vi tre tilsammen utgjør en gruppe bloggere og hjalmarer som ikke kan sammenlignes med majoriteten av blogg-Norge på noen måte. Jeg alene kan ikke konkurrere mot majoriteten av blogg-Norge uten å klasebombe internett med selvhøytidelig spamming, noe jeg uansett ikke kan tillate meg, men dersom én av oss (helst alle) får nominasjon, så vil det rettferdiggjøre hele dette sponsortullet, og gi kunstnerne en stemme blant maskinene. Og det er målet mitt.

Nå har jeg skrevet en særoppgave igjen, men det er med denne særoppgaven at jeg tillater meg selv å linke til Vixen sine sider, med oppfordring på å stemme på en av oss. Og før noen prøver å ta meg for å sanke inn “8 mile”-sympatistemmer; ja, hallo, stem gjerne på meg liksom. Jeg blir kjempeglad om jeg blir nominert og får sikkert selv-boost herfra til Grünerløkka. Men det er ikke det viktigste for meg. I hvert fall ikke i denne konkurransen. Men den dagen Vixen lager en egen kategori for beste hjalmar, så skal jeg love dere et linkspredningsshow uten like. Jeg gleder meg allerede.

Trykk på linken HER eller bildet nedenfor. Bildet fikk en smak av virkeligheten, forresten. Og det hadde det godt av.


*Hjalmar er en som oppdaterer hjemmeside. Uttrykket ble oppfunnet av hjalmaren Halvor i 2011 i mangel på et uttrykk tilsvarende “blogger”.

20 kommentarer
    1. Jeg stemte ikke på deg Halvor, men hadde et tøft valg mellom Linnéa og Hanne. Det endte opp med Linnéa, på grunn av serien hennes mer enn bloggen.

    2. Har brukt verdifulle minutter av mitt liv til å stemme på deg samt legge igjen denne ubrukelige beskjeden. Regner med jeg blir heftig belønnet for denne flotte bragden.

    3. Og By The Way AKA Av Veien : Stemte på deg! Også skal jeg gå inn på en annen pc og stemme på Linnéa og Hanne! Takk for at du tipset om Hanne !

    4. Tatt – på – kornet. You’re great! Du står vel sammenklemt med Hanne og Linnéa på øverste pallplass på min liste over beste Hjalmare .. Kan du ikke skrive en bok eller noe ?
      – L

    5. Eh.. kunstner. Heh. men Hanne skal få stemme! Linnéa må få hva hun nå enn har stappet opp i rumpa ut og get it together – en sint, deprimert, utakknemlig drittunge var visst ikke så festlig til evig tid.

    6. Kjære kong Halvor
      Hva er det som gjør dette til en hjemmeside og ikke en blogg? I URL’en står det nemlig konghalvor.BLOGG.no, noe som får meg til å tro at dette er en blogg, og ikke en hjemmeside. Jeg har også gjordt litt rechears og funnet en deffinisjon på en blogg.
      “A blog (a blend of the term web log)[1] is a type of website or part of a website supposed to be updated with new content from time to time. Blogs are usually maintained by an individual with regular entries of commentary, descriptions of events, or other material such as graphics or video. Entries are commonly displayed in reverse-chronological order. Blog can also be used as a verb, meaning to maintain or add content to a blog.”
      Utifra dette virker det på meg som dette er en blogg, og IKKE en hjemmeside. Hadde vært veldig fint om du kunne forklare meg hva det er som gjør dette til en hjemmeside, og hva forskjellen på en blogg og en hjemmeside er. Takk.

    7. Kjære Halvor, bildet av deg i dette innlegget er utrolig stygt. Nesten, jeg sier nesten, så jeg begynner å tvile på om jeg enda vil ligge med deg…

    8. Hvis du legger an nazistil på klærne, sminker deg, og drar på homsebar etterpå for å finne noen å lage reportasje om “homser i drag som liker å dra til IKEA for å teste sofaer”…., da burde du ligge an til å vinne hele konkuransen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg