Kattepus

Jeg er en dyreelsker. Jeg har alltid vært en dyreelsker og kommer alltid til å være det. Jeg elsker alle dyr. Jeg vil ikke bli infisert i tissen med parasitter, men jeg har fortsatt en stor fasinasjon for dem. Elefanter også, selv om jeg ikke vil ha en voksen elefant sovende ved siden av meg i senga om natten. Dyr er dyr, og dyr må behandles som det dyret det er. Men det er lov å erte dyrene litt! Som å peke på tissen til en fin hest, eller å klø en tjukk og bortskjemt hund på magen mens man sier; “jasså tjukken?”. Dyr skjønner dette, for dyr veit at de er dyr. Dyr tenker; “Jeg er jammen meg en raring, men jaggu skal jeg få lov til å værra det også!”. Sånn tenker dyr, og så spiser de litt dyremat (alt fra gress til cheeseburger).

Dette innlegget er, tross en verden full av fine dyr, dedikert til kattepusen. Kattepusen er en fantastisk skapning med hjertet på rett plass (venstre bryst, rett over puppen). Når jeg ser en kattepus, så må jeg kose med den. Jeg har faktisk en formidabel samling med bilder av meg selv og kattepuser. Andre dyr også, men dette innlegget går som sagt ut til kattepusen. Her er jeg og en kattepus i Rakkestad.

I Lallakroken, rett ved der jeg bor, så er det flere kattepuser. Her er to kamerater jeg møter nesten hver gang jeg skal på butikken.

Denne flotte pusekatten møtte jeg på familiebesøk. Jeg liker at kattepusen ligner litt på en stolt hanefar.

I Thailand fant jeg en kattepus OG en hundevalp samtidig. “Jackpot” kaller jeg slike situasjoner. Hunder spiser ved enkelte tilfeller kattebæsj, men denne hunden gjorde ikke det. En av de største forskjellene på katt og hund er at kattepusen ikke vil slikke deg i ansiktet – noe hunden veldig gjerne har lyst til (men hunden kan ha spist kattebæsj først!).

Men uansett hvor mange fine kattepuser som finnes i hele verden, så har jeg den fineste av dem alle – hjemme i mitt 49 kvadratmeter store slott på Briskeby. Han heter Rambo, og vi har vært samboere i ganske nøyaktig to år nå. Rambo er en persisk prins med ungarsk pass og slekt i Tønsberg-området. Han er interessert i å sove, spise litt mat, sove litt, spasere bort til kontorstolen, sove der en stund, sjekke ut hvordan det er å sove på nye steder, klore på ting i noen minutter, legge seg på magen, sove på magen + spise litt og så sove på sofaen. Om sommeren liker han også å fange spurver i hagen, samt vokte hagen mot andre katter.

Her er Rambo. Han liker å følge med på hva jeg driver med.

Her er Halvor (meg). Han sitter på do.

Rambo sitter ofte på fanget mitt mens jeg sitter på do. Da føler han at han er litt med han også. En gang prøvde jeg å sitte på Rambo mens han var på do, men det likte han ikke. Rambo er sta!

Her er noen korte filmer jeg lagde i tiden etter at jeg og Rambo ble samboere. Den første handler om flått. Flått er dyr jeg ikke har like mye til overs for som kattepuser, men de har sin sjarm de også.

Her lekesloss Rambo med en ny venn (som døde under leken dessverre – vi begravde han i hagen etterpå).

Her er en film fra da jeg og Rambo fikk besøk av en bjørn.

I starten gjemte Rambo seg mye under sofaen. Her prøver jeg å lokke han ut med litt spooning.

Her koser Rambo seg med litt TV.

Og her utforsker han en bag.

Rambo er ikke en triksekatt, men han kan noen triks alikevel.

Jeg og Rambo ble fort bestevenner. Her koser jeg med pus, slik jeg alltid gjør.

Store deler av døgnet, så ligger jeg inntil Rambo og koser med han. Det er ikke alltid han vil, men han klarer aldri å si nei når jeg kiler han på magen med foten, eller klør han forsiktig mellom øynene med lillefingeren. Da maler han så høyt at jeg nesten får naboklager.

Jeg sier “nesten” fordi det aldri har skjedd, men høsten 2009 fikk jeg naboklage fordi jeg hadde spilt techno hele sommeren. Uholdbart. Det er ikke min feil at naboene ikke liker E-Type.

Rambo vil så gjerne være løve, og har lenge sagt at han ønsker å gå over fra tørrfôr til biff og zebra og sånn. Jeg har ikke råd til zebraer og vet ikke hvordan man lager bernaisesaus, men i våres kjøpte jeg en løve til Rambo som han kan bli venn med og dele de samme interessene med.

Nå står Rambo ved siden av løven nesten hele tiden. Rambo har lyst til å bli den nye MGM-løven.

Det går mye tid til å slappe av. Her ser Rambo på MacGyver. Han heier alltid på skurkene.

Og i denne posisjonen, på denne plassen i sofaen, er han alltid åpen for kos. Jeg elsker kos. Ikke stedet Kos, men aktiviteten kos. Rambo elsker kos noen ganger. Andre ganger liker han å bite koseren.

Jeg tror jeg tar rundt 100 bilder av Rambo i løpet av dagen. Han elsker det.

Rambo er narsissist og tidvis vanskelig å forstå seg på for folk som ikke kjenner han. Jeg påstår ikke at jeg er verdensmester i mjau selv, men jeg tør å si at vi snakker samme språk – og det er ingenting i verden som kan ta fra meg følelsen av å ha verdens fineste kattepus-løve på fanget når jeg sitter på dass og lurer på hvorfor vi eksisterer og hva meningen med livet går ut på. Jeg har funnet meningen. Meningen med livet er å kose med fine dyr, ta bilder av dem og legge ut bildene på Instagram.

Hilsen Halvor (meg). 

17 kommentarer
    1. “Jeg er en dyreelsker. Jeg har alltid vært en dyreelsker og kommer alltid til å være det. Jeg elsker alle dyr.” Flotten: “Burn motherfucker” horeflått, stygge dyr, stygge dyr, æsj.
      Haha, den bjørnen som var utenfor hadde pedoblikk.
      Jeg elsker katter. Jeg er et kattemenneske. Verdens fineste, søteste og beste dyr. Jeg og mamma går tur (nesten) hver dag og da møter vi på katter hele tiden. Det varierer litt da. Spørs når vi går. I går gikk vi litt sent på kvelden, så møtte bare en, men den stakk. Sikkert fordi hver gang jeg har sett den har jeg prøvd å gi den vann fordi den ser ut som en hjemløs katt som er tørst. Den er nok ikke tørst. Jeg tror høydepunktet på være den rødhåra katten jeg og mamma traff en gang for litt siden. Den var skjeløyd. Første gang jeg har sett det. Er ikke bare katter vi møter. En gang så jeg et rådyr ved lekeplassen forbi der vi gikk. Jeg løp etter den helt til jeg stoppa fordi den rørte seg ikke. Da hørte jeg mamma skrek; “Den kan angripe!” Da løp jeg i den andre retningen igjen.
      Ellers, så blir jeg veldig rørt av alle dine ord om Rambo, og håper dere lever lykkelig sammen i lang tid fremover.

    2. Elsker kattepuser og hundepuser!
      Spørsmål. Hvorfor har du både .com og .blogg.no ? Hvem vil du vi skal bruke?

    3. Dette var avmisantropiserende lesning i disse tider hvor folk setter fra seg dyrene sine i skogen, kaster dem til vanns eller i søpla. Katten din er ikke den fineste i verden (for det er Maru fra You Tube), men veldig pen.
      Du ønsker at folk skal skrive noe om at du er sterk, kul og pen.

    4. Du er så mann! Vær snill og ta kontakt skulle du ha et ønske om, eller eventuelt et behov, for å lære hvordan man effektivt og for katten smertefritt, fjerner flått. Tips kommer fra meg med minst 7 uteboende katter og tilsvarende mengde hester, kaniner, hunder og ellers dyr som tilbringer mye tid i skogen. Ingen katter liker å bli nappet i. Ingen hester heller. Jeg er heller ikke spesielt glad i å bli nappet i, men jeg tar gjerne imot napping som betaling for flåttfjerne-tips.

    5. Kjære Halvor, dette var ett utrolig fint innlegg. Jeg har 6 katter selv, og de er super gode. Selv om Gråpus er den beste. Hun er nesten like fin som Rambo. Også har jeg en nabokatt som tror han bor hos oss. Noe ikke gråpus liker. Men han er fin da! Jeg og Gråpus er bestevenner 🙂

    6. Kjære Halvor.
      Kattepusen og elefanten er mine to favorittyndlingsdyr.
      Du er forresten veldig pen, sterk og kul, så det hadde vært kult om vi kunne delt en tyggegummi en dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg