DJ BALLE

EDIT: Jeg har endret det opprinnelige innlegget som kun bestod av selve filmen. Mindre rot.

DJ Balle – Fuck Russen. Dere har sikkert fått med dere årets russelåt, og da kanskje også fått med dere at den for to dager siden ble fjernet fra YouTube. Historien bak dette er at YouTube-kontoen til ROK (Russens Organisasjonskomité) flagget filmen fordi de mente den inneholdt filmsnutter eid av ROK. De sendte ikke melding til oss om dette først – men gikk rett på sak for å fjerne filmen som på under to dager hadde nådd over 27 000 avspillinger på Youtube. Ganske kjipt gjort. Og med en ganske lame grunn. 

Har ikke ROK bedre ting å gjøre 5 dager for Russetiden begynner enn å sitte på YouTube og “anmelde” filmer som strengt talt er laget FOR russen? (Det er faktisk litt jobb da man må kunne vise YouTube eksakte klipp og sekunder og slikt.) “Fuck “Russen” har kostet rundt 5000 å få produsert, har blitt laget på dugnad av 20 ubetalte stå på-karer, og falt i smak hos ønsket målgruppe i løpet av noen dager. Og så blir den slettet på grunn av et såkalt “stockphoto”? Representerer virkelig ROK noe så useriøst? Wow. 

Vi tok dermed kontakt med “Marketing and Web”-ansvarlig (viktig med engelsk tittel i et russefirma) i ROK – samme fyr som stod for rapporteringen av filmen –  for å høre om dette virkelig var så viktig for dem. Det var det tydeligvis.


(Vennligst overse skrivefeilene mine.)

Ja, ja. Det var 27 000 visninger og fantastisk hype fra 730, Natt&Dag, SMUG, bloggere, og ikke minst russen selv, rett i dass. Jeg talte til 10 for å ikke klikke kaste iPhonen min i veggen, og åpnet prosjektet opp i Final Cut igjen for å klippe bort de 23 FPSene i filmen som tilhørte ROK. FPS står for Frames Per Second. I et sekund er det 25 frames. Det betyr at MINDRE enn ett sekund av filmen som varer i 3:46 sekunder er grunnen til at ROK valgte å bruke sin åpenbart ikke-hektiske tid på å flagge filmen vi hadde klart å få 27 000 visninger med. 27 000. Det er hele Trøgstads befolkning 5 ganger, det. GOD STEMNING – NOT!

Så da har vi lastet opp filmen på nytt. Dere kommer ikke til å merke forskjell – da vanlige mennesker (ikke ROK tydeligvis) ikke er i stand til å registrere to tredjedeler av et sekund i en musikkvideo. Spre gjerne filmen videre på Facebook, blogger og Twitter – og link gjerne til dette i kommentarfeltet, så kan jeg spre lenkene, dele og retweete. Hva gjør vi ikke for klikk i 2013, hva? ;-)))

Her er noen bilder fra innspilling + respons på låta!

Låta ligger også på Spotify og iTunes. Hva synes du om den?

Siste innlegg