“KJENDIS”

Jeg begynte å skrive dette innlegget for noen uker siden da det gikk opp for meg hvor mye drittfolk vi egentlig eksponerer på TV. Først av alt vil jeg understreke at dette innlegget ikke handler om meg. Det er ikke ment som sutring, og det er ikke ment som nedspark mot enkeltpersoner. (OK, litt da.) Jeg bare forstår ikke hvorfor en del mennesker på død og liv skal klamre seg fast til “kjendis”-tilværelsen og sladrespaltene i Se og Hør når de ikke har noe å komme med – og ta plassen fra mange av dem som har det. Det er selvsagt stadig flere skikkelig bra folk der ute også – jeg velger å ikke namedroppe noen fra hverken “den ene eller andre siden” – jeg tror dere vil skjønne hva jeg mener med detta.


(Svarthvittbilde av undertegnede. Det ser jo så bra ut i sånne halvsærriøse innlegg.)

I lille Norge er det kjempelett å bli kjent. Altfor lett. Det er et lite land, og det skal ikke mer enn en svipptur innom reality-TV, noen talentkonkurranser, eller at du er “provoserende nok” før mediene kaster seg over deg og. Faktum holder det å være vennen til en annen kjendis for å selv bli én, og dersom du åpner kjeften før du tenker deg om i tillegg, så skal du ikke se bort fra at rampelyset vil holde brun og blid i lang tid fremover.

Det siste du er avhengig av er visst kvaliteter. Sjarm. Utviklingsevne og en IQ som overstiger antall ganger du har deltatt i Charterfeber. Det er mye bedre om du dasser rundt i en klovnedrakt på Asbjørn Brekke-show, fnisende som en liten unge. “Drite seg ut”, som det heter på norsk. Da er du kjendisstoff for norske tabloider som for øvrig kunne fremstilt en død torsk som mer interessant dersom den hadde deltatt i reality-TV før den døde.

Dette er problematisk, synes jeg. For det første er det kjipt at vi skal eksponeres for disse vandrende identitetskrisene. For det andre blokkerer de veien for en ny generasjon flinke, kreative, produktive stå på-sjeler. Unge, sultne folk som har mer å komme med enn mye av det resirkulerte skvipet vi blir eksponert for i dag – det være seg middelaldrende gartnere, eller scientologifrelste pensjonerte punkere. Jeg klarer ikke å se for meg at det finnes noen land i verden med høyere prosentandel “kjendiser” enn i lille Norge.

Jeg skriver “kjendiser” med hermetegn, for det er ikke akkurat en bragd å dra til Syden for å drikke seg dritings. Eller å delta i alle talentprogrammene som finnes slik at du kan turnere kjøpesentre og ligge med sekstenåringer. Eller å bruke triste historier fra tidligere i livet for å vinne sympati og omtale når det er lenge siden sist du har fått gjeste et talkshow, og det for øyeblikket ikke finnes noen ledige stillinger til deg på Hotel Cæsar.

Og hjemme sitter publikum uten å engang tenke over gifta de misbruker øynene sine med. Fordummende hjerneføde. Som et ferdigpynta påskeegg; det ser flott ut på utsiden, men er helt tomt på innsiden. Så tomt at det er en fysisk fare for å implodere. Og samtidig som publikum sitter hjemme og stemmer på sin favorittdrittkjendis i “skal vi danse?” så blir rosabloggerne outet for å være dumme og eksponeringssjuke? 

En av Norges mest omtalte mennesker gjennom min levetid lagde klassikeren om “Maria” samme året jeg ble født, og bruker de neste tjue årene på dop og knulling. Her er det faktisk bare én grunn til å holde seg aktuell ut 1988. Resten er et rop om hjelp. Innleggelse A$AP! Feil side av TVen! Jeg hadde byttet ut slike folk med femti rosabloggere anyday. HVORFOR ER DE FORTSATT AKTUELLE!? En del av Norges “kjendiser” er alt for opptatt med å være kjente til å faktisk ha noe å komme med. De har ingenting å komme med. Null. Nada.

Nå er det en ny generasjon hardtarbeidende ildsjeler som trenger å få anerkjennelse og omtale. De finner veien via internett der det er naturlig for dem å få eksponert det de er gode for – også fordi det er det eneste stedet dem slipper gjennom uten å måtte rævslikke “de rette folka”. (Gamlinger som ikke kan en dritt lenger.) Man hører jo knapt om den nye generasjonen, andre steder enn på nettet, som på egenhånd karrer seg til toppen på Spotifylistene, booster flere treff enn alle de andre norske artistene på youTube, og har flere følgere på sosiale medier. Hvorfor? Jo, fordi det er kidsa som styrer dette showet her, og de driter i han pompøse, påtatt-eksentriske klovnen som er sammen med hun klovnedama som maler de stygge klovnene som ingen egentlig bryr seg om. Kidsa vil ha artister og forbilder som snakker deres språk – ikke ubrukelige divaer som flyr ut og inn av middelmådighetsvinduet til Se og Hør.

Det er få ting på TV som fatter min interesse, mest på grunn av gjenbruket av gørrkjedelige “kjendiser” som ingen egentlig vet hvorfor er kjendiser – ridderne av den narsissistiske runkering – som egentlig bare handler om å drite seg ut, komme med substansløse, provoserende uttalelser eller å klemme ut stakkars unger i håp om å bil skrevet om. Om du så må oppføre deg som en verpesjuk amfetaminjunkie i beste sendetid på The Voice, eller melde deg på alt som finnes av kjendisreality. Eller fortelle hele landet om all gruppesexen du har deltatt i, og all kokainen du snorta, slik at sympatikortet kanskje holder deg aktuell i enda noen måneder så du kaaanskje kan få være dommer i et talentprogram eller får muligheten til å skrive en selvbiografi som ingen kommer til å kjøpe. 

Én ting er at majoriteten av seerne tar det de får uansett – men de jeg snakker om bør selv se sitt snitt i å trekke seg tilbake. Langt tilbake. Jeg forstår ikke hvor eksponeringsbehovet kommer fra. HVORFOR vil noen mennesker på død og liv være kjendiser når de åpenbart vet godt selv at de ikke har noe å komme med? De er ikke givende, kreative og utstråler ikke annet enn selvopptatthet, egoisme og en bånn kjedelig gørr personlighet som ikke gagner noen andre enn deres eget bekreftelsesbehov + trolig lommeboka til vedkommendes manager, eller prest i scientologisk samfunn. De er bare ingenting, og likevel skal de sirkuleres på skjerm og i aviser. Om igjen, og om igjen.

Vi må slutte å vie oppmerksomhet og omtale til slike fjols. Ha et lite øye for kvalitet, og gi en åpning for en ny generasjon. Det finnes jo så mye bra potensiale der ute…

35 kommentarer
    1. Jeg utfordrer folk til å faktisk lese hele innlegget, slik jeg gjorde. Herregud. Jeg trodde aldri noen tenkte som meg. Det er veldig mange “kjendiser” som er kjent for ikke en dritt. OG det er for mye søppel i Norsk media. Det er en skam. Dette bør gjøres noe med. Heldigvis for meg vet jeg ikke en eneste dritt om norske “kjendiser”. Og har sikker passert flere på gata uten å gi to shits. Fordi de ikke har gitt meg noe å beundre dem får :/

    2. Ventet på noen som ville bringe dette ut i lyset, og finnes ingen bedre til å gjøre det enn deg. Helt rett og absolutt fantastisk!

    3. Akkurat nå, etter at jeg leste blogginnlegget ditt, gikk det opp for meg….hvor mye tid jeg har sløst bort av livet mitt de siste månedene, av å følge deg på Vine!
      Men det er verdt det!
      Du får folk til å le!
      Det er bedre enn Paradise-kjendisene, Robinson-kjendisene….og diverse rosablogger-kjendiser! 🙂

    4. Kjære Halvor? Bra sagt!! :))
      Jeg er ikke av den som kjenner igjen en kjendis jeg, men..etter å sikkert ha lest flere innlegg hos bloggere ser jeg i det minste? “Hmm, det er noe kjent ved hun/han der ..”
      ..men uansett, Du er nå god da 🙂
      Så takke seg til folk med innhold i seg selv og livet de lever !
      Ps. Bildet så seriøst nok ut!

    5. Kjære Halvor, du skriver akkurat det mange tenker og vet, men få gidder å si noe om. Fortsett med dette, for dette kan du! Klem Annabel (jeg synes du fortjente en klem nå=)

    6. Bra skrevet! Altfor mange “kjendiser” i Norge som er “høye på seg selv” og i total mangel av selvinnsikt. I dette landet er sjansen meget stor for å bli “kjendis” ved at du oppfører deg som en komplett idiot i beste sendetid på tv eller via andre media. Det pinlige er jo at utenlandsk media fanger opp ting som blir presentert i norsk media, og det gir ikke akkurat noe godt inntrykk av oss nordmenn.

    7. Jeg tror det egentlig er slik at de fleste medier vet hva som selger. Men altså, jeg er helt eni med deg. Bare dropp disse mediene å skru heller på skavland på fredagskvelden, eller aboner på a-magasinet eller illustrert vitenskap. Det er ikke slik at se&hør kommer til å legge om stilen, jeg tror de er ganske klar over at det de selger er dritt, men at det er det som faktisk selger. Og vi nordmenn er sånn. vi er akkurat sånn som deg; ELSKER å sitte å irritere seg over de hjernedøde folka på paradise, og annet snusk.. Haters make you famous! Folk er interesert i lett underholdning, å vi har et behov for å hate. Et tips; kast tv’en

    8. hei: Jeg tror Se og Hør (som er et grovt eksempel) og andre medier som daglig eksponerer store tall med kjentfolk undergraver seg selv ved å ikke holde seg oppdatert på hva seerne og leserne følger med på. Ja, Paradise er gøy – superenig – men hvor gøy er det å følge med på deltagerne når Paradise er ferdig? Nå er dog ikke Paradise-folk de som blir dratt opp mest i media. Jeg snakker kanskje nesten mest om en ti års-generasjon eller to over meg. Der er det mye gørrkjedelige folk som blir resirkulert tross at vedkommende ikke har klart å utvikle seg siden han/hun fikk råd til første cola-stripe i 1987.

    9. Du er virkelig en herlig person, og et godt menneske! Du har mange gode tanker som trenger å komme ut sånn at verden våkner litt. Jeg er 110% enig i alle innleggene dine. Fortsett med å være så pen, sterk og kul.

    10. Jeg bruker altfor mye tid på “kjendiser”. Og det irriterer meg så utrolig mye. Men tror det blir en avhengighet, og en enkel måte å følge med i tiden.

    11. Helt enig.
      Veldig bra beskrivelse av denne hjernetomme dritten.
      Man ser jo at det er de samme folka som går runder i hverandres programmer for å snakke og fjåse om ingenting. Jeg vet ikke hva flere av disse driver med, og hvorfor de omtales som “kjendiser”. Man ser endel av nettavisene presenterer damer med lite klær, om man leser hva dette dreier seg om er det ofte helt sykt tomt. Jeg klikker av prinsipp aldri på halvnakne damer, for jeg vet at det representer dumhet.

    12. Tatt på kornet! Vår presse er kanskje vår største svaket som samfunn. Ingen tør å ta opp de kontroversielle og politisk ukorrekte, men viktige, sakene og informere den jevne mann og dame om konsekvensene av ulike valg. Jeg er 51, men synes det er helt greit at ungdommen mener de vet og kan bedre enn sine foreldre…

    13. He,he så bra oppfattet og fint skrevet. Kjenner meg igjen på alt der og skal selvfølgelig fortsette og være meg selv og gjøre det jeg vil og ha det bra med meg selv. Godt folk er forskjellige, men viktigste for meg er og være snill og ikke slem mot andre. Jeg har mange kanaler på min tv, så er det noe jeg ikke liker bytter jeg bare. Henger meg ikke så mye opp i det som jeg ikke likte. Men var så hyggelig når vi ble kjent under dagens man på tv 3. Du er en hærlig man.:-)

    14. Fantastisk bra artikkel 😀
      Disse pr-kåte talentløse “kjendisene” som er med på alt som finnes av realityprogrammer i håp om å få trynet sitt på trykk i enda noen uker er bare triste.
      Men det som er verre er alle de som sitter og ser på dem hver dag ,mens hjernen råtner o.O

    15. Flere kjendiser kunne vært mye mer kjendiser,om de tok seg tid til å tømme drittsekken om morran.Det er ikke så mye som skal til,men som kjendis har mange det så travelt,at slike ting som å gå på do,kommer i andre og tredje omgang.

    16. Nice Halvor. Er såååååå møkka lei av “kjendiser” uten noe som helste talent. La oss få fram de som virkelig er genuine. No more T.D. og reste av gjengen. Jeg blir virkelig “dårlig” av hva som blir skrevet om disse menneskene read “kjendisene”. Glem fra en gang frk. Halvorsen.

    17. Alvor fra Halvor,
      Jeg mistenker at det du egentlig beskriver er en business som horer!
      Alle disse som kaller seg journalister i den useriøse delen av pressen( les S&H og andre like) månskrive noe for å få lønna si.
      Om det er dritt eller kanel det er det samma, det som gjelder er antall ord og antall artikkler.
      Så leter de etter letteste måte å finne stoff med en vinkling, da er sjølopptatte pjattmakere lett og finne for de går på samma kaffeen!
      Japp, japp og taste litt så er storryen ute.
      Redaktørene har fått stoff og drittblekka har vokst nokk til deadline.
      Det er med andre ord ikke bare kjendisene som må gå i seg selv og vurdere om det de har er godt nokk stoff, det er kjendisjegerne som har vel så mye av skylda.
      Vi som leser driten får ike bydd fram anna og sjølv om vi gjerne ser nye fjes og hører nye talenter, så dras disse så fort inn i kverna og spyttes ut som gjenbruk får du får sagt Faen i helvete!
      Personlig synes jeg det er så mye småluring og triksing som foregår i samfunnet vårt. Det er ikke for ingenting at Nprge bile sett på som et korrupt land.
      Jeg skulle ønske at disse som kaller seg for journalister burde være mer kritiske, stille mer spørsmål og gi mer faen i det etablerte systemet.
      For deg Halvor; still altid spørsmål , hvorfor står dette i media nå?
      Da vil du enklere kunne se hvor lettvint og overfladisk medienorge er.
      Et lite eksempel, redaktøren av nettavisen sitter alltod å følger kommentarene til sine blogger. Er npe utefor hans mening kommer det raskt et innlegg fra han hvor han irettegår eller kommenterer tilbake. Og legg merke til at kommentar mulighetene til mange av aktørene på nett går via Face, den ten sorteres og renses stoffet og innsendene enkelt.
      Stå på, vær kritisk, bra!

    18. Har vært lei TV, H&M, S&H, foppal, Dagbladet og Fredrik Skavland i mange år, og har ingen planer om å slutte med det. De som ikke skjønner tror typisk at “da er du sikkert en skikkelig sløving som helst ligger på sofaen hele dagen”. De kunne ikke tatt mer feil….For meg vil det alltid være noe merkelig å være opptatt av “kjendiser” .hva i alle dager gir det, egentlig? Hvis den tid kommer, skal vi sitte på gamlehjemmet å snakke om alt vi har gjort, eller om alle kjendisene vi leste om????
      Be special – act normal.

    19. Kjære Halvor.
      Unnskyld, men jeg så bare på bildene, fordi håret ditt er så vakkert. Det minner meg om håret til vokalisten i Pearl Jam. Aldri klipp deg Halvor.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg