BARNEDÅP OG TRADISJONER

Kombinasjonen “barn og religion” vekker sterke følelser hos meg. Jeg blir irritert – nesten sint – og forstår ikke den kollektive aksepten for foreldres religiøse påvirkning hos barn. Selv er jeg oppvokst i et kristent hjem, men jeg er ikke døpt – og er langt fra troende (snarere tvert imot). Jeg har fått finne min egen vei – og det er jeg svært takknemlig for. Flere foreldre bør lære av dette.

Jeg er utrolig engstelig for barn som vokser opp i miljøer som indoktrinerer kids med religion fra tidlig alder, og overstyrer deres rett til å vokse opp med et nøytralt utgangspunkt – og muligheten til å eventuelt velge et religiøst liv på egenhånd. Barnedåp er en slik indoktrinering, og jeg tror ikke hvermannsen skjønner selv hva dem driver med når de inviterer venner og familie til kirka for å døpe babyer.

Det er noe middelaldersk og rart med hele greia. “La oss trylle for nyfødte barn mens vi spiller orgel og ber i kor”, liksom… Jeg får frysninger nedover ryggen.

Jeg liker heller ikke måten samfunnet vårt kollektivt presser fjortiser til å døpe seg, men det må bli en annen debatt. Nå handler det om religiøse baby-ritualer. Religiøse baby-ritualer. Tygg litt på den: Religiøse baby-ritualer. For det er nettopp det en barnedåp er. Et religiøst ritual, eller sakrament – der små babyer blir døpt i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn – og som innebærer en hel masse sjuke greier om korsets tegn, tilhørighet til gud, frykt og takknemlighet, synd og tilgivelse, og adgang til guds rike. Foreldre og faddere må deretter love presten at barnet skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Det er med andre ord noen ganske hissige, spirituelle løfter om baby-oppdragelse. Slike greier burde ha 18 års-aldersgrense – og jeg fatter ikke hvorfor mer enn halvparten av alle norske babyer påtvinges dette! Også babyer som ikke kommer fra kristne familier.

Så hvorfor samles familie og venner i sine peneste klær i et religiøst tempel, omgitt av symboler og religiøse skrifter, mens en prest i kappe ber-, forkynner- og velsigner babyer i guds navn mens forsamlingen synger hundre år gamle salmer som handler om å vie sitt liv til en gud man skal frykte, når man ikke engang er troende selv?

Mange sier jo at de liker verdiene kristendommen står for. Jeg tror ikke de har bladd spesielt mye i Bibelen, og det er synd dem ikke anser sine egne erfaringer og verdier som viktigere enn tekst de ikke har lest – i en bok som stort sett har skapt galskap og furore siden dagen folk begynte å tolke den. Gode mennesker er gode mennesker – med eller uten religion. Det samme gjelder dårlige mennesker. Det finnes mange kristne rasshøl også. I Norge har vi religionsfrihet, og det er selvsagt veldig bra. Men religionsfrihet betyr også frihet fra religion, og det får ikke barnet ditt dersom du bevisst eller ubevisst presser han eller henne inn i kirke og religion. Folk bruker tradisjon for å forsvare religion. De utfører kristne ritualer fordi det er familiært. Det er ganske naivt og skremmende, egentlig. Jeg synes faktisk det er respektløst og dårlig gjort. Hvilke andre ting ville du gjort mot barna dine dersom det var tradisjon i din familie? Omskjæring?

Nordmenn har jo ellers en enestående evne til å ikke bry seg om hva som foregår utenfor sin egen komfortsone, men insisterer likevel å ta del i kompleksiteter som religion av tradisjonelle grunner. Det er sykt rart – og noe vi bør slutte med. 

I respekt for de små barna.

41 kommentarer
    1. Det er da ingen forskjell for ungen om den er døpt eller ikke. Jeg ble døpt, men er ikke kristen.
      Den eneste tvangen av religion jeg følte, kom fra skolen som hadde påbudte turer til kirken i ny og ne.
      Disse kristne tradisjoner er rare, gamle og døende.
      Mengden religiøst troende folk synker raskere enn noen gang helt siden vi fant opp disse eventyrene, så hva gjør vel enda en døpt (men bare i tilfelle de er en av de få troende) unge som i syvende og sist kommer til å bli en islam hatende høyreekstrem – helt uten Gud.

    2. Ja til alt, jeg er 100 % enig. Å melde barn inn i trossamfunn på dere vegne bryter med alt av verdier vi ellers hevder å stå for, under dekke av tradisjon og “Det er jo så koselig”. Et slikt argument faller på sin egen urimelighet, og vitner om uvitenhet og manglende respekt for den religionen de velger å melde barna sine inn i.

    3. Er så 100% enig med det du skriver! Har en samboer som selv er kristen, mens jeg overhodet ikke er troende. Han vil gjerne at våre fremtidige barn skal døpes, mens det strider mot alt jeg står får. Blir helt feil for meg å melde mitt barn inn i noe som jeg selv ikke identifiserer meg med. Synes det er hyklersk å si at barnet senere i livet jo selv kan velge om det vil være kristen, når foreldra allerede har valgt å melde det inn i et trossamfunn. Har hatt mange diskusjoner om det for å si det slik.

    4. Kunne ikke vært mer enig med deg! Holdt på å skrive amen to that jeg også, men det ville blitt litt feil 😉 Hilsen ei som meldte seg ut av kirken jeg ikke husker å ha meldt meg inn i og som nylig hadde navnefest istedenfor dåp til klumpen vår 😊

    5. Regner med at du ikke feirer jul og påske da ? Siden det tydeligvis ikke går an å gjøre noe av tradisjon? Pff, men hva du vil, men å peke fingern og kalle andre for dårlige foreldre fordi ungen får litt vann på hue og masse fine gaver og en flott dag, det bør du la vær. Det er langt i fra et overgrep mot barn! Det finnes Ingen fysiske eller psykiske preg etter en dåp! Så dette må folk få bestemme selv! lurer på om du har unger selv i det hele tatt siden du sitter der med fasiten på hva som er den beste oppdragelsen, mest sannsynlig ikke? Ungene våre er heldige som får være med på årelange, fine tradisjoner, de får feire jul og ha ferier fra skolen ifb. Med helligdager, men du jobber vel disse dagene du, siden vi ikke kan gjøre ting av tradisjon, for vi måå tro ikke sant ? Det er enten eller? Jaja, null jul på meg i år da hvis du hadde bestemt

    6. ^ Anonym, lol.
      Delvis enig med Halvor selvom jeg føler at dåp ikke er såååå veldig stress. Er døpt i kirken, men fikk valg om å konfirmere meg borgelig eller kristelig, så føler st valgfriheten er på plass 🙂 kanskje foll bare døper ungene for å få masse gratis leker? 😉

    7. Ida: Amen kommer fra svært svært gammelt av og kan oversettes til norsk med “la det skje”, så jo. AMEN til Kong Halvor! Jeg er enig med dette, på lik linje med at jeg ikke forstår hvorfor ikke – religiøse skal gifte seg i en kirke, og sverge ovenfor noe de ikke tror på. Sånn sett så blir jo hele ekteskapet en løgn.
      Og hva med fadderene som foreldrene velger til barna sine, som sverger at de skal veilede barnet i troen. Tviler på at man egentlig skjønner hva det innebærer en gang, eller om de egentlig bryr seg om annet enn status.
      Hilsen ikke – kristen

    8. Av religiøse baby-ritualer så er nok kjønnslemlesting – også kjent som omskjæring – det aller mest avskyelige.
      Det går nærmest over min forstand at dette er lovlig i Norge.
      Har forsåvidt heller ikke noe til overs for dåp, men jeg er nå som regel en tilhenger av å rette skytset mot det jeg oppfatter som det aller verste – og det aller verste religiøse baby-ritualet som dessverre blir praktisert i Norge, er omskjæring.

    9. Endelig noen som tar opp dette som jeg har tenkt på i hele mitt liv. Jeg er 64 år, og ikke døpt. Ingen av mine søsken heller. Heller ikke min far som har gått bort. Jeg er heller ikke konfirmert og syntes det var flaut når alle andre ble det. Jeg spurte min far om grunnen, og han sa at om man er kristen og skal følge bibelen, må man stå for det. Det kunne ikke han stå til ansvar for siden vi var for ungeJeg synes det er så falskt når man ikke besøker kirken ellers- . Men vi voste opp i et hjem hvor vi ba aftenbønn og takket for maten i Jesus navn.På ungdomskolen oppdaget de at jeg ikke var døpt og fikk beskjed om å forlate religionstimen. Om det var kaldt ute kunne jeg bli i rommet, men .ville ikke få karakter.Ingen av mine barn eller barnebarn er døpt.

    10. Jeg vil gjerne forklare litt hva det vil si å være en kristen. Alle mennesker er skapt av Gud og ble innskrevet i Livets bok ved unnfangelsen. Salm.139.16 Men vi ble født inn i en syndig verden, og ble påvirket av den. Gud gav oss 10 bud som vi skulle følge, men det er ikke noen mennesker som har klart å holde disse budene, derfor ble vi alle syndere. Gud hadde en plan hvordan problemet skulle løses, han hadde en sønn Jesus, og det ble bestemt at han skulle bli sent ned til jorden og leve som et menneske, og holde alle disse budene som Gud hadde forlangt av oss. Han var vår stedfortreder og oppfylte alle Guds bud for vår skyld. Etter at han hadde oppfylt budene ble han ofret for våre synder da han døde på korset. Så gjennom Jesus er vi tilgitt av Gud, så da må vi ta imot tilgivelsen Jesus har gjort for oss. Det gjør vi ved at vi tror at slik er det, og så sier vi, Jesus jeg tar i mot tilgivelsen du har gjort for meg. Jeg vil høre deg til og gjøre det du vil jeg skal gjøre. Da kan vi la oss døpe med full ned-dykkelse, det er den troende dåp, begravet med Kristus og oppstått til å leve et nytt liv med han. Så hender det likevel at vi kommer til å gjøre dumme ting, da kan vi komme til han og be om tilgivelse, og det vil han gi oss om vi angrer det dumme vi har gjort. Lønnen for å følge Jesus er evig liv i Himmelen sammen med han. Vi har og en fiende som heter satan som ikke vil at vi skal tro på Gud. Men Gud har gitt oss makt over han om vi holder oss nær til Jesus og Den hellige Ånd. Jesus han står for det gode i Verden. Han sier at vi skal elske hverandre, elske vår neste som vi elsker oss selv. Tenk om alle hadde gjort det, da hadde vi hatt fred på jord.

    11. Enig i det meste, men hvorfor bare, som vanlig,kritisere kun kristendommen? Bloggen føyer seg pent inn i rekken av blogger som ikke tør, eller vil, ta skrittet fullt ut.

    12. @Anonym.
      Hvis du mener ateister og andre som ikke følger kristendommen ikke burde få feire jul eller ta ferie i påsken kan vi jo spille på samme mynt.
      Kristne får ikke medisinsk behandling, jeg er sikker på at guds awesomeness og almektighet fikser det brukne benet ditt.

    13. Fantastisk godt sagt. Er fullstendig enig. Og til den anonyme mørkemannen over her, jul og påske er faktisk IKKE av kristent opphav. Krstendommen har stjålet begge disse fra andre. Jula stammer fra midvintersblot, og er norrønsk, mens påske stammer fra germansk, og er en vårfering. Men det er jo ikke noe nytt at kristendommens forkjempere ikke akkurat er så opphengt i fakta.

    14. He he he – jeg kan ikke annet enn å le. Angripe dåpen som om det var noe helseskadelig. MEN man tør som vanlig ikke kritisere den religionen som virkelig skader barn – jødedommen og den Unevnelige religionen. Der blir barn skamfert som babyer, i religionens navn. DET er ille – ikke det å få litt vann i håret.

    15. Dåp og konfirmasjon har vært tradisjon i vår familie i generasjoner, men ingen er praktiserende kristne utover et valgfritt besøk på julaften. Synes ikke det er så problematisk som du skal ha det til å bli døpt. Jeg ble det og er glad for anledningen å samle familien til noe hyggelig som er tradisjon. Er ikke vits å legge så mye i det, det er ofte motstandere som gjør.

    16. Lars, det er jo nettop deg jeg mener! Man må da for faen få feire ting av tradisjon uten å være så Inmari troende?! Ja, vi feirer jul og vi døper ungene, men nei, vi er ikke spesielt troende nei! Les hva jeg skriver da

    17. Endelig noen som skriver det jeg har ment i alle år. Jeg er ikke døpt og det er heldigvis ingen av mine tre barn heller!

    18. Dette burde vært forbudt. At slike overgrepene får fortsette forstår jeg ikke. Å meldes inn i et religiøst trosamfunn bør ha 18-års grense. Og da bør man oppfordres til å tenke seg godt om!

    19. Æ e enig men æ e sjøl døpt – laaaaangt fra kristen. Æ konfirmerte mæ borgelig før æ følte d har ei større betydning å lære sæ om et menneskes verd og rettigheta enn å sett i kirka å søng salma. Æ har valgt å døpe mkn gutt før d e meire en tradisjon, ikke før at æ vil at han skal bli kristen. Æ tænka at han døpes åsså får han velge sjøl ka han vil seinar 🙂
      Æ syns d e meire tåpent at di skal døp sæ seinare vess di vil konfirmeres kirkelig. Å stå såm 15 åring å døpes e meir rart enn en nyfødt

    20. Jeg har vært enig med deg i en årrekke, nettopp fordi jeg selv ble døpt uten å kunne bestemme dette selv. Dette resulterte i at jeg konfirmerte meg i kirken akkurat som de andre venninnene mine. Som 14-15-åring er mange usikre og dilter etter saueflokken.
      Ikke er jeg troende, men døpt og konfirmert i kristelig ånd. Dette faktum har vokst på meg og gjort meg ukomfortabel. Jeg respekterer de som er troende, og synes derfor det er respektløst av meg å tatt del i ritualene uten å være enig selv.
      Vi mennesker er privilegert som har evnen til å være fornuftige og selvstendige.
      Jeg mener da at foreldrene som ønsker alt godt for barna sine, bør legge til rette for at de utvikler disse evnene mens de vokser opp. La de velge selv når de er klare for det. Det skulle jeg ønske at foreldrene mine gjorde.

    21. Dette skjønner all religion og ideologi – start tidlig.
      De voksne rundt som utfører dette er selv oppvokst i kulturen og er blinde for at det kun er et kulturelt og familiært nesten usynlig press som gjør at de gjør det. De troende som gjør dette av full overbevisning er i kraftig mindretall, og kun et fåtall av disse er blitt religiøse i voksen alder – dvs. har selv vokst opp på den samme måten.
      Moral, etikk og nestekjærlighet kan man diskutere uten en Gud tilstede. Selv Kirken fremstår nå som om de aldri har vært noe annet enn barnhjertighetens høyborg, mens sannheten er at det ikke er mer enn en generasjon siden de mistet grepet og makten. DNK har ingen stolt historie å vise til slik de forsøker å få det til å se ut. Alt de har gjort som er barmhjertig kunne de også ha gjort uten en Gud.

    22. Interessant at du trekker frem det rituelle i dåp.
      La oss legge oss på vibrasjonsnivå -gjerne på kvantefysiske “vibber”. Akseptere at vi er energilegemer som beveger oss i “takt” med omgivelsene. Hva blir slike ritualer da? La oss si at vi ikke hadde dåp – men en midtsommersferiring med alt DET innebar. Et gammelt hedensk rituale. Et rituale fylt med inntrykk som sannsynligvis setter avtrykk i energilegmet vårt.
      Ikke forenkle dette med at jeg er hippie eller noe annet tøv,- dette er elementær fysikk – vi er atomer og vi vibrerer. Vi ER energi og det er den energien som gir oss vår fysiske kropp.
      Satt i et rent atomært perspektiv synes jeg tradisjoner og reliigiøse ritualer er svært spennende. Meditasjon endrer strukturene i hjernen vår, i hjertet vårt – den demper aggresjon og balanserer oss. Det er lyd og fokus. Gjentagelser.
      Hva innebærer en dåp? Sang. En lyd som har vært like lenge som mennesket. Bønn og velsignelse – en affirmasjon til et fysisk vesen som på partikkelnivå er like flytende som luften rundt oss. Denne affirmasjonen er forsterkende og kraftfull. Er intensjonen bak er det desto større virkning.

    23. Du skriver; “Foreldre og faddere må deretter love presten at barnet skal oppdras i den kristne forsakelse og tro” Det stemmer ikke helt.
      Iflg. Kirken selv er oppgaven til fadderne; “Fadderne skal være vitner om at barnet er døpt med en kristen dåp. De lover også å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderne hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre til å gå til nattverd.”
      Ikke at det akkurat gjør det bedre.

    24. Ingolf,
      jeg har lest gjennom hva du skriver og stusser litt på din oppfatning.
      Først sier du at å være kristen er å være skapt av gud. Her forkaster du viten og erstatter den med overtro.
      Så henviser du til de ti bud, som er en samling regler som hvis de ble fulgt, ville bety nedleggelse av velferdsamfunnet og fjerning av menneskerettighetene. Tilbake til bronsealderen og nomadesamfunn.
      Til slutt lover du oss evig liv. De færreste mennesker som har tenkt gjennom hva det egentlig betyr, vil betakke seg for det.

    25. LD:

      Når et barn blir døpt, sier presten: ?Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn, til et vitnesbyrd om at du skal tilhøre den korsfestede og oppstandne Jesus Kristus og tro på ham.? Dåpen er ment å være innledningen til et liv i tro. Derfor blir foreldre og faddere spurt om de vil at barnet skal ?oppdras i den kristne forsakelse og tro?. Det er egentlig en forutsetning for praktisering av barnedåp: Barnet må forbli i troen, dersom det skal bli bevart hos Kristus og bli frelst.

      fra denne siden: http://skien.kirken.no/artikkel/article/81494

    26. Ganske tåpelig. Blir litt som å skrive om en epedimi av papirkutt, mens folk blir massakrert til høyre og venstre. Å snakke om ett ritual barnet ikke husker, og som overhodet ikke vil være relevant om barnet ikke tror på noen gud, og problematisere det, mens vi har allerede, og importerer religioner hvor man permanent kutter i kjønnsorganene til barn for religionens del er patetisk, og 100x mer problematisk enn “problematikken” du nevner.

    27. Thor: Å ignorere én dårlig ting, fordi det finnes annet som er mye verre – det er et ekstremt dårlig argument for å bevare en unødvendig og respektløs tradisjon.

      Men jeg er selvsagt enig med deg hva gjelder omskjæringer av barn. Det er motbydelig – og jeg ser på det som en selvfølge at folk flest er sterkt imot denne sinnsyke praksisen tross for at den lovlig kan utføres mot gutter i Norge.

    28. Det er ikke en dårlig ting. Kanskje unødvendig. Men dåpen i seg selv er faktisk helt irrelevant med mindre indoktrinering/hjernevask skjer etterpå. Det blir ett punkt i livet barnet ikke kommer til å huske, og ett ritual som ikke krever noe av barnet senere. Det er ikke ett problem, eller en dårlig ting i seg selv.
      Religiøs indoktrinering er en dårlig ting, og skjer i alle religiøse miljøer til en viss grad. Riktignok er de fleste norske kristne bare julekristne, og indoktrinering forekommer ikke.
      Men for ritualer, så er det kun en type ritual som er dårlig og problematisk, og det er de permanentet irreversible som vil følge deg resten av livet.

    29. Alle mine tre barn er døpt i kirken, men kunne jeg valgt på nytt hadde jeg latt være og heller latt de ta valget selv ved konfirmasjonsalder .

    30. Kong Halvor – Kjøper og selger barn – – Du har rett. Kirken har to steder på nettsiden sin der dåp omhandles. Liturgien ved dåp krever at barnet oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro av foreldre og faddere.

    31. Signerer alt som står skrevet i innlegget, men må bare tilføye en ting til en kommentar over her vedrørende tradisjoner som jul og påske, etc.; dette har vel ingen avstamming fra kristendom, overhodet. Selv om kristendommen vil ha det til at det er slik. Julefeiring kommer fra hedningenes tid, hvor de ba til solen om å snu og komme tilbake, ved å legge offergaver under trær. Det at vi drar med oss hele busken inn i stua, og legger gaver til oss selv under den, er jo bare en lite opplyst nytolkning av det hele. Stjerna i toppen er også av okkult betydning, og har lite med “kristne verdier” å gjøre. Men vi får bare fortsette å sove, så feirer vi vel jul med okkulte frimurere og den slags, hengende fra julegrana etterhvert. Hva gjelder påske og alle andre tradisjoner er det viktig å ha i mente at også det handler om så veldig mye annet, enn egg og gavmilde harer. Tror de fleste hadde kuttet strengen til disse såkalte tradisjonene om de bare hadde visst hva kirka er, i bunn og grunn. Det finnes få ting som er skumlere enn den, og dens fundamentale “verdier”

    32. Er så enig. Det er feil å “pålegge” barn en tro uten at de selv er i en alder hvor de er bevisste på hva dette faktisk innebærer. Ja, de fleste nordmenn driter egentlig i jesus og alt det der. De gjør det nok først og fremst ut av tradisjon. For å ha nok en grunn til å bruke masse penger på en meningsløs feiring som barnet ikke en gang kommer til å huske.
      Religionsfrihet er en menneskerett. Tenker dette burde gjelde for barn også. Hva med å utsette saker som dåp og kjønnslemlestelse til de er gamle nok til å bestemme det selv?

    33. Hei, jeg ser at de fleste her er enige med bloggeren så det er fristende å komme med en eller to motforestillinger. For det første foregår ingen barneoppdragelse i et vakuum. Som foreldre vil vi ønske å formidle verdier til våre barn og de vil alltid stå i en ideologisk sammenheng. En religiøs sammenheng trenger ikke være verre enn andre ideologier. For det andre, dersom du som forelder har opplevd at en religiøs kontekst, sammenheng er en god og meningsfull ramme for livet, er det slett ikke rart at du vil gi videre dette til barna dine, Tvertimot og derfor fortsetter vi å døpe barna våre.

    34. Anne…
      Det er ikke noen vits å trekke barn inn i en ideologi, man kan fint ungå det.
      Hvilke verdier? Kristendommen er ikke et grunnlag for god moral,nestekjærlighet osv.osv..
      Hele det korrupte systemet du kaller kristendom er basert på eventyr og plagiater! 🙂 #GodJul #micdrop

    35. Hei. Her var det mye meninger og mange uvitne!
      Kanskje har du som skriver, Halvor, hatt en lunken (passiv) kristen oppvekst, som så mange andre. Tradisjoner i forbindelse med høytidene jul og påske, men aldri i kirken ellers. Kanskje synge for maten hjemme, men aldri noe spennende eller vågalt.
      Kanskje du har veldig snille foreldre, kanskje litt vel ydmyke i sin oppdragelse.
      Dåp er helt riktig, et religiøst, hellig sakrament, og det med god grunn.
      Vi mener oppriktig at det å døpe barn (som voksne) er en fin måte å ønske nye familiemedlemmer i Guds store familie velkommen. Istedenfor å ha utydelige (frie) grenser, som for noen kan bety at festen går litt langt, og dermed ender med fyllekjøring eller barnebidrag, så er det for eksempel ganske utbredt i kirkesamfunn å drikke moderat med alkohol. Noen er også avholds, men mange er ikke. Jesus gjorde vann om til vin, og mange bruker fortsatt det i kirken. Alt det med synd er tydeligvis en annen diskusjon, som jeg oppfatter at du har tydelig distansert deg fra.
      Dåp er en herlig tradisjon, og mye mer langsiktig enn for eksempel russedåp, selv om det faktisk er litt av det samme. I russedåpen “forenes” russen i en felles feiring, og det blir en slags familiefest ut av det. Smak litt på det, og kjenn etter hvor mange du savner. Tenk om du traff mange av dem en gang i uken, og kunne dele hverdagslivet med dem som om dere var i slekt. Folk hjelper hverandre med stort og smått, gjennom sorger og så videre.
      Hvorfor skulle foreldre IKKE ville invitere barna med i denne flotte familien?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg