PRAHA MED MILA

Heia, bloggen. Det blir mye video og lite tekst for tiden, men jeg har ikke glemt deg </3 For litt siden var jeg i Praha med Mila og hennes mor – og der filmet jeg ingenting. Men jeg tok litt fine bilder, da! Mulig at en del av min splittede personlighet planla dette bevisst i håp om at jeg skulle bli fysen på å blogge litt igjen. Ikke vet jeg, men her sitter jeg jo og blogger som om det var 2010.

I dag skal jeg altså skrive litt om Praha. Blant topp tre riddersteder jeg har vært. Mye bra ridderting overalt i denne byen. Jeg har aldri vært i Praha før, men Mila (min kjæreste samboer) har litt familie i Tsjekkia. Vi dro på helgetur til Praha for å hilse på dem – og se på byen som Mila har vært masse i!

Vi bomma litt på valg av helg. På nettet står det at turistsesongen er over i løpet av oktober, men da vi skulle bestille hotell var absolutt alt utsolgt – bortsett fra et hotell som lignet på Paradise Hotel og kosta 60 000 kroner natta. Vi er ganske dumme, så flybillettene var allerede bestilt. Heldigvis løste det seg – man skal ikke undervurdere god gammeldags masing over telefon.

Her er et bilde jeg tok ved rådhuset. Det var helt sinnsykt mye mennesker der! Overalt i sentrum var det mye folk. Føltes som å være på fullbooket konsert. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det var så mye folk der den helgen, men det ble sikkert avholdt en riddermesse eller noe sånt.

Det var nesten ikke mulig å bevege seg rundt i sentrum, så vi tuslet litt rundt utenfor sentrum i stedet. Der fant vi for eksempel severdigheter som denne statuen av Winston Churchill. Det er jo ikke helt Frognerparken det her, men vi er ikke så snobbete av oss. Fin statue av Churchill. På Solli plass er det også en Churchill-statue hvor han betydelig yngre ut. Visste ikke at gode, gamle Winston brukte så mye tid på å posere for billedhuggere.

Sånn ellers, så tok jeg jo mye bilder av arkitektur og gater, men jeg dropper å laste opp alle (de er litt kjedelige, for å være helt ærlig..)

Typisk sånne bilder som man tar på ferie når man føler seg litt ekstra kreativ og inspirert av omgivelsene sine – men så kommer man hjem også er de alle bildene kjedelige. Men jeg har et triks! Jeg gjemmer dem på en harddisk i 15-20 år, så blir de kanskje spennende med åra. Kanskje Praha blir rasert i tredje verdenskrig, og så blir bildene mine brukt som referanser for å bygge opp byen igjen. Det er ganske vilt å tenke på, egentlig. At jeg er en potensiell vinner av en Nobelpris eller noe. Wow

Sånn ellers.. Testet ut shoppingmulighetene i denne ridderbyen, men Praha er som ridderbyer flest. Best på ridderting. Dårlig på shopping. Fant meg en fin Paul and Shark-lue på kjøpesenteret Van Graaf – som for øvrig er den eneste litt OK shoppingplassen jeg klarte å finne meg frem til.

Spiste også god mat. Det er bedre med mat enn shopping i Praha.

Og så dro vi hjem igjen, og gjorde som vi pleier.

Da har jeg blogget for første gang på en ganske god stund. Satser på at det blir litt mer av detta – men lover ingenting. I mellomtiden kan dere jo sjekke ut podkasten min! GUTTER PÅ 30, heter den. Finnes stort sett alle plasser du hører podkast!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg