Rikets tilstand

Her om dagen overhørte jeg to smågutter på trikken som snakket om Oslo. De mente at Oslo hadde en stygg fasade, med skjeve fortau og dårlige veier. Dårlige veier? Er det trikkeskinnene du mener? Barcelona var visst mye bedre. De sa faktisk det; at Barcelona var bedre enn Oslo.

Jeg måtte faktisk holde meg selv fast for å ikke klappe til de bortskjemte pappaguttene. Her kommer du til verden i verdens beste land og i verdens beste by, du får både Helly Hansen-jakke med refleks på OG boblejakke fra Fjällreven, og alikevel klarer du å spy ut en så tåpelig setning som at Oslo burde ta mer etter Barcelona? Har du egentlig vært i Barcelona før? Det er bare prostituerte fylliker og partysvensker der.

Jeg har forresten ikke vært i Barcelona.

Uansett. Hendelsen inspirerte meg til å ta litt tak i Oslo, og gi byen vår det skrytet den fortjener. Ingen sossete mongo fra Bærumsgrensa skal få ødelegge sjarmen til den dum-søte byen vår.

Oslo! – Jeg kan ramse opp mye med byen vår som ikke henger på greip, men det det gjør ingenting. Oslo er et lite og korny sted, der alle egentlig er venner og møter hverandre i helgene på Fisk og Vilt. De som sloss kommer fra Jessheim og sånn, og de henger jo i Karl Johan – den ene gaten i Oslo som samler resten av Norge på et sted. Undersøkelse viser at 98 prosent av alle som henger på Hard Rock Cafe, Fridays og de andre utestedene i Karl Johan i helgene er fra “innavl-Norge” – altså steder som Vestby, Ringebu, Asker (der er jeg fra) … dere forstår hva jeg mener. De resterende 2 prosentene er for det meste horer og autistiske tyrkere.

Oslo er internt for oss som bor her, og henger her. Vi lærer at 21 og 31-bussen samler hele byen, at man kan benytte toalett på FotoVideo, og at man får masse gratis på Olafia. Vi spiser på restauranter med hjemmelagde skilt på Grünerløkka og sykler på stjælte bysykler hele natta.

Oslo er så fantastisk!

Som måten fasadearbeiderne bygger søppelsjaktene på.

Sånn her skal det jo ikke være, men det gjør ikke noe. I Oslo bygger vi søppelsjakter på vår egen måte, og du skal ikke se bort i fra at en eller annen kommer og plukker opp det avfallet som måtte falle utenfor.

Oslo er liksom åpent for alle. Spørsmålet er bare; er alle åpne for Oslo?

Det er heller ingen hemmelighet at det foregår en del litt merkelig veiutbedring i sentrum, ofte uten mål og mening. Her har Oslo Vei sperret av et livstruende kumlokk.

Det er selvsagt ikke så livstruende når lokket er på, men ved et lite vindkast kan det blåse bort og da kan turister falle oppi og det er veldig uheldig. For ekstremt små- og blinde mennesker kan kumlokkets kanter også fremstå som truende. Dette er en måte å preventere mulige ulykker på, og det skal vi være takknemlige for. Alle i Oslo er takknemlige, bortsett fra turister og byens frpere – men vi passer på dem også. På Gaustad.

I Oslo legger vi varmekablene oppå asfalten.

Her står havnearbeiderne med en mini-ubåt som skal senkes ned i kloakken for å analysere hvor mye taco som blir spist hver dag i Oslo.

Ved forrige måling kom dem visst frem til at alle i Oslo spiser taco 2 ganger om dagen.

Gatekunst i Oslo er for mange turister bare søppel.

Og slik ser et hjemmelagd badminton-nett ut.

I sommer registrerte jeg plutselig en and som trodde den var flamingo. I Oslo er det nemlig akseptert å være seg selv, uten å falle utenom. Så lenge du ikke har tribal-tatovering og Ed Hardy-tskjorte, bare.

Det er en minimal overgang mellom flamingo og hund i Oslo, også for ender.

Og selv om de 50.000 svenskene som jobber i klesbutikker i Oslo verken kan norsk eller engelsk, så er vi jo enige om at Moods of Norway er for tøser på salg.

Alle i Oslo kjenner en svenske. De fleste jentene her har også ligget med en.

Oslo er et flott sted. Vi har til- og med radio på glattcellene. I Barcelona har dem en fyr i sadomaske som heter Sergej. Han er forøvrig fra Serbia, men det er det siste du bryr deg om når dere skal dele celle sammen fordi du har drukket for mye liksom-absinth uten brekkmiddel i.

Foreslår at neste ferien din går til Tusenfryd, jeg. Bussen går fra Oslo hver halvtime, og du trenger ikke betale før du møter en gjeng pensjonerte pakistanere med rumpetaske. Bare husk å melde fra om det på Twitter – vi som bor i byen sparer nemlig penger på at turister som blir tatt i billettkontroll sier i fra om det etterpå.

Har du noen smarte Oslo-tips?

47 kommentarer
    1. kjære halvor
      du er den kjekkeste!
      hahahahahahahahahah sant liksom!
      jeg har en venninne som erhypp på deg, bare så du vet det!

    2. Kjære Halvor. Som alltid, veldig intelligent innlegg!
      Ett Oslo-tips er at den flotte 31-bussen, som ofte har appelerende reklamer om at “buss 37 og 31 går hver dag, hele døgnet”, ikke gjelder alle 31-busser. For eksempel ikke 31-Snarøya. Da oppfordrer jeg til å sette seg på Slottsparken-busstoppet og sove til den begynner å gå igjen. Altså ca. 07.30. Dette er spesielt komfortabelt nå når det begynner å bli kaldt.

    3. Kjære Halvor.
      Din kulhet får meg til å ville lese mer om dine fantastiske skriverier om Oslo by. Selv bor jeg ikke der, og har kun vært der tre ganger, men du ga meg en stor trang til å dra tilbake. Du hadde meg allerede med den første setningen.

    4. Kjære Halvor, du er serr den kjekkeste i hele universet (bortsett fra mars) og jeg besvimer i 12,68 sekunder hver gang jeg ser et bilde av deg (filmer er litt verre). Du er en utrolig macho og sterk og kul, like kul som Jersey Shore gjengen. Du er min situation!<3
      ps. Oslo rocker gatene !!!!!
      xx Alba

    5. Kjære Halvor. Som regel, pleier jeg bare å gå meg bort i Oslo, så hadde ikke takket nei til en liten tour i storbyen!
      Du er forresten veldig pen, sterk og kul!

    6. Kjære Halvor <3
      Jeg elsker Oslo av hele mitt hjerte! Sitte på en cafè søndags formidag, herlig 🙂

    7. Har vært i Oslo en gang, siden jeg bor 40 min fra Trondheim, og kan nok si jeg trivdes der 🙂 også har de massssse billig kebab i oslo! Det glemte du, Halvor!

    8. Halvor du har rett i at oslo er den beste byen. Men du kan ikke snike på bussen. Vi ekte osloborgere(dvs vi som er født og oppvokst her) betaler a-kortet vårt med glede. Det er mitt tips. Ellers vil jeg tipse om Det Andre Teatret ved Sandaker. Der får du se impro for en hundrelapp. Det er superkult. Ps sykt kleint hvis du skriver kommentarene dine selv (og nesten kleinere hvis ikke….)

    9. Kjære Halvor. Vil bare meddele at selv om jeg starter med “kjære” er ikke dette en formell kommentar. Og det beste Oslotipset er å ikke dra til Oslo i det hele tatt.

    10. Tusenfryd bussen går hvert kvarter om sommeren, det hadde jeg nesten forventet at du skulle vite. Ellers er jeg veldig enig, verdens beste by i verdens beste land.

    11. av og til skulle jeg ønske at du fjerna den setningen over, så du kunne fått noen ekte kommentarer for en gangs skyld, i stedet for all den hail-halvordriten. eller er det morsommere slik?

    12. Jeg er ganske enig i ca 3/4 av det du skriver.. Og det er ganske fett å lese det. Jeg har akkurat startet blogg, noe som skjedde i fylla. Men allikevel, hvis du har et minutt til overs kan du jo sjekke den ut. Hilsen jente fra Asker, beboende i bartebyen.

    13. Kjære Halvor! Du har rett, jeg kjenner en svenske og har ligget med han. Liker forresten Oslo veldig godt. Du er pen, sterk og kul, akkurat som svensken.

    14. Halvor..
      Det irriteter meg at alle som legger igjen kommentar skriver i samme “dur” som deg. Ingen “suss” , “klem” eller “se på bloggen min, der kan du vinne all mulig dritt. xoxo <3<3hjertehjerte". Men det irriterer sikkert ikke deg. og det er bra. Jeg vil heller ikke ha tilbud om å vinne dritt. hvordan fikk du deg til?

    15. “De som sloss kommer fra Jessheim og sånn, og de henger jo i Karl Johan – den ene gaten i Oslo som samler resten av Norge på et sted.”
      skjønner hva du mener, er fra jessheim. ghetto’n!

    16. Kære Halvor. Du vet at du er psykopat, ikke sant? Jeg mener, du er kul og sånn, og jeg digger deg, men du er psykopat. Helt sant.

    17. bror, bor du ved Hartvig Nissen? Kan du nevne Hartvig Nissen helt usammenhengende i et innlegg, slik at jeg føler meg spesiell? Jeg ville blitt varm et eller annet sted (?)

    18. Åhh, bloggen din er genial! Er jeg i dårlig humør kan jeg bare se på en av de “dum” morsomme filmene dine som gjør at jeg får et smil rundt munnen min sekundet etter. Du er seriøst helt genial!
      Tilbake til innlegget du har skrevet, du har et så sinnsykt stort poeng. Jeg selv bort i Hamar, men har vært i Oslo, og selve Oslo er en nydelig plass. Har selv ikke vært i Barcelona, men jeg veit godt hva du prater om. Enkelte mennesker må bruke hjernen før de åpner munnen.
      SOM SAGT, DU GJØR SÅ DAGEN MIN BLIR TOPP DA JEG SER FILMENE DINE!!! høhø

    19. Stoppa etter “der alle egentlig er venner og møter hverandre i helgene på Fisk og Vilt”. Innså at dette var for hipsterpakk, og håper det ikke sto noe viktig etter det.
      -Snakkes! (neppe)

    20. Æ bor heilt nord i Nordnorge.. Her feste vi i lavvo.. æ e 14 år.. å e på fjelle kvær uka om sommern.. telte aleina åssånt.. Mange av vennan mine e samisk.. Æ e i Oslo 1/2 gang i åre å det e jæævli stort.. iåme at æ bor på en feske plass.. me 2000 innbyggera.. Folk i Oslo virke ganske dom.. Di æ snakka me trur det e isbjørna her bor.. å reina åveralt.. å snø åre rundt … Nordnorge e best !
      Flotte fjell ..

    21. Kjære Halvor.
      “Her står havnearbeiderne med en mini-ubåt som skal senkes ned i kloakken for å analysere hvor mye taco som blir spist hver dag i Oslo.”
      Hahaha, der lo jeg godt!

    22. Kjære Halvor
      HAHAHAHHAHAHAHA! Jeg tisset i buksa av dette innlegget.
      Du er pen.
      “Her ser vi en sigøyner idet hun febrilsk fanger måker for å lage wraps til familien.” du er ikke god! eller jo, det er akkurat det du er. love yah
      Smask

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg