TENK DEG OM

Da jeg begynte med blogging for ti år siden, så var internettkulturen ganske annerledes. Det var lite mobbing og trakassering, større rom for å være seg sjæl uten å være redd for å bli hetsa, og kommentarfeltene fungerte som små communities der lesere og fans var engasjerte og konstruktive til innholdet. Selvsagt var det rom for kritikk hvis noen tråkka feil, men kritikken var da gjerne ektefølt og konstruktiv – og nedbrytende slik vi ser tendenser til i dag. For i dag har nemlig internettkulturen blitt ganske mørk. Organisert mobbing blir fordekt som kritikk og sladder. Unge gutter og jenter er redde for hva slags respons de vil få hvis de deler av seg selv. For meg, som har vært en raring siden dag én, så er det ganske skremmende å se. Livet mitt er jo et resultat av sosiale medier, og tanken på at jeg kanskje ikke kunne gjort det samme om jeg var 18 år og startet bloggen min i dag – den gjør meg jævlig trist. Se filmen min – og fortell meg hva du selv tenker!

1 kommentar
    1. Gjennomført reflektert! Denne filmen bør inngå i undervisningsopplegg. Tippee gjennomslagskraften er større enn om lærere står og preiker om det, som knapt har satt seg inn i snapchat.. Kan jeg bruke denne for elever på ungdomsskole og videregående?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg