Crackhoe i Kraków

Som dere sikkert har fått med dere, så har jeg nylig vært på en studietur (ferie) i Kraków – en stor by som på mange måter kan minne litt om Briskeby. Jeg og Petter holdt oss våkne i noen døgn før avreise for å være sikker på at vi skulle rekke flyet fra Gardermoen, så den første dagen i Kraków gikk bort til å sove på hotellet.

Jeg vet ikke hvordan dette bildet ble tatt, men jeg vet at sov. Jeg sover alltid slik. Ett øye åpent, og med hånda på tastaturet. Grunnen til dette er at jeg kommer på de beste ideene mine når jeg sover, og da er det viktig å være forberedt. Jeg sover generelt svært dårlig.

Den neste dagen dro vi for å besøke den gamle fabrikken til Oscar Schindler, der de også spilte inn deler av filmen. Her sitter jeg liksom i jødefengsel. Hjeeelp!

Inne i den gamle fabrikken hadde dem spart opp en stor samling av Schindlers gamle tissebøtter. 

Mannen elsket tissebøttene sine. Aldri skulle noen få ta de fra han! Han ville dø med tissebøttene sine. Så vidt jeg forstod guiden vår, så ligger Schindler begravd midt inne i tissebøttene bak meg. 

Jeg fulgte ikke helt med på hva guiden sa, men jeg tror jeg fikk med meg de viktigste tingene.

Etter det trivelige fabrikkoppholdet, så dro vi til et sted som jeg tror het Jøde-Ghettoen. Her filmet jeg og Petter noen viktige scener til videodagbloggen vår. 

Nydelig meta.

Så fant jeg plutselig en gjeng med helt ekte jøder! Eller… De var ikke ordentlige jøder enda, for de gikk fortsatt på jødeskolen. Det var ingen av dem som hadde krøllete kinnskjegg heller, men jeg tror det er noe man først får når man er ferdigutdannet jøde.

Planen var å be alle jødene om å lage gunnern min med hånda, men så kom jeg på at de kanskje ikke leser hjemmesiden min- og dermed ikke vet at gunnern min er en harmløs og solidarisk gimmick. Jeg ville ikke havne i klammeri med jødene, så jeg ba dem strekke frem tommelen i stedet. 

Her går jeg i en trapp som alle jødene gjemte seg bak under krigen. 

Jeg tror i hvert fall guiden sa noe om det; at Schindler kjøpte denne trappen for å gjemme jøder bak den. 6000 jøder gjemte seg bak trappen. 6000! Det er derfor Schindler ble så populær blant damene i etterkrigstiden, noe som etterhvert resulterte i hans sykelige trang til å kjøpe nye tissebøtter. Alle ville ha en bit av tissebøttene hans.

Tok meg også en prat med lokalbefolkningen. Spurte om hvor man burde gå ut på kvelden for å spise og kanskje danse litt. 

Denne fyren var dessverre mer opptatt av å gi meg maten han nettopp hadde funnet i søppelkassen enn å forklare meg disse tingene, derfor gadd jeg ikke å gi han mailen min sånn at vi kunne møtes på kvelden. I ettertid, så har jeg tenkt at han kanskje var en av leserne mine, og at han tøyset med meg bare for å komme med på hjemmesiden. Aldri!

Her spiller vi inn scenene til videodagbloggen vår fra det høyeste punktet i Polen.

Etter en lang dag ute i Kraków tok jeg og Petter turen til en svært fasjonabel resturant inne på det lokale kjøpesenteret.

Maten var god, men jeg likte spesielt godt konseptet med å gi bort mest mulig gratis øl til meg og Petter. Vi sang og danset, freestyle-rappet og blåste små papirbiter på de andre gjestene med sugerør. Alle syntes det var kult. Han mannen i bakgrunnen var en av de som syntes jeg og Petter var dritkule.

I løpet av denne kvelden ble jeg plutselig rødhåret. En erfaring jeg kommer til å skrive mer om senere. 

Dagen etter dro vi til Saltgruvene. Jeg husker ikke helt hva guiden sa, men jeg tror det var der den gamle kongen av Polen dro når han trengte et sted å slappe av. Her er kongen. Jeg tror han het Vladimir. Han var kjent for det utrolig store hodet.

Over til det viktige! Jeg fant disse hyggelige beskjedene ved heisene til Saltgruvene, 135 meter under bakken. 

Etter å ha vært 3 dager borte fra kjærestene mine i Oslo, så begynte jeg å bli veldig hormonell, og dermed litt forelsket. I alt. Også i Annette, Marie og Julie som kommer fra et sted som heter Norge, som ligger i Bærum. Kan dere vennligst ta kontakt? Dere kan jo flytte inn hos meg, og lage brokkoli og luske meg i håret. Fattern betaler.

Etter å ha blitt i hormonell ubalanse nede i Saltgruvene, så gikk turen videre til konsentrasjonsleirene i Auschwitz.

Jeg kødder ikke med dette. Det var jeg som ba om at vi kunne dra dit, og selv om jeg følte meg forberedt, så opplevde jeg besøket som et emosjonelt slag i trynet.

Vi rundet av dagen med polsk øl. Jeg står alltid i doggy-stillingen når jeg drikker polsk øl. Når jeg drikker tysk øl, så står jeg på hodet.

Når jeg drikker norsk øl er jeg som oftest naken, men det er vel ingen hemmelighet lenger.

Det skjedde utrolig mye i løpet av den uka vi var i Kraków, men jeg må nesten plukke ut de viktigste tingene. Den ene dagen drakk jeg kaffe på STAAARBUUUCKS!

Jeg glemte å ta bilde av meg selv utenfor, da. FML, liksom!!!

Så dro jeg til min faste tatovør i Polen for å mekke en fet tribal-tattis.

Jeg var usikker på om jeg ville ha vanlig tribal eller den som er i 3d, så vi kom frem til en mellomting i 2d. Med masse gørr og blod på. Jeg gleder meg til å vise den frem på chartertur i vinter! 

Jeg har forresten fortsatt et stort ønske om å delta på Charterfeber, forresten. Kan noen kontakte castingen? 

Etter en lang uke, så var det på tide å dra hjem igjen. På flyplassen møtte jeg og Petter den peneste jenta vi noen gang har sett, så vi gikk bort til henne for å snakke litt om mulighetene for å danne et slags trekant-forhold der vi bor i kollektiv sammen og adopterer barn fra Afrika og sånn. 

Pappaen og mammaen hennes likte ikke ideen så godt, men jeg tror hun hadde skikkelig lyst. Jeg og Petter er to romantikere! Hun het Anna, forresten. Og det kunne både jeg og Petter bånde med, for vi kjenner begge noen som heter Anna fra før.

Så kjørte flyet oss hjem igjen, og jeg har hatt intens halsbrann siden. Det er noe med lufta der nede i Kraków. Jeg tror de har et problem med løsemidler og radioaktiv stråling. Ja, ja. Ferie er ferie.

(Studietur.)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg