Jeg bytter bort min valgstemme, valget 2013

Vi nærmer oss stortingsvalget 2013. For meg blir dette den fjerde gangen jeg skal inn i en stemmebod, og jeg gleder meg litt. Jeg føler meg nemlig så voksen og samfunnsengasjert når jeg går inn med strak rygg og valgkortet i hånden. Etterpå er det rett på valgvake, selvsagt – for å heie på partiet jeg stemte på, slik man heier frem et fotballlag. Velstandsnorge har aldri virket bedre.

Men virkeligheten er en litt annen.

Selv om jeg liker følelsen av å være samfunnsengasjert, og sier til vennene mine at det er viktig å stemme (det lærte jeg av South Park), så er realiteten at jeg ikke har peiling på hvordan det politiske systemet i Norge fungerer. Jeg synes det er komplisert, rotete og kjedelig. Fattern har prøvd å forklare, og jeg har lest i brosjyrer og sett debatter på TV. Det gir meg nesten ingenting. Jeg sitter igjen med følelsen av at alle politikerne pakker inn den samme dritten med forskjellig gavepapir. Norsk politikk utad fremstår for meg som litt tøysete og bagatellisert – på grensen til smålig. Og ekstremt stereotypisk.

Rødt er kommunister, FrP er rasister, SP er bygdetullinger, Høyre er sosser, Venstre forstår ikke forskjellen på venstre og høyre, SV er sosialister, Miljøpartiet er hippier, KrF er gladkristne og Arbeiderpartiet er judaser.

«Les partiprogrammene, da!» Ja, men jeg har jo gjort det. Og jeg tror ikke på det jeg leser. Jeg vet hvordan reklame funker. Tran smaker ikke digg selv om det ser digg ut på reklame. Men politikk er jo som tran – det er viktig. Men det er vanskelig å forstå hvorfor. Jeg tror fasiten kamufleres av alt for mye av svada, noe vi får mer enn nok av under denne kleine og pinlige valgkampperioden. Det er flaut å se hvordan politikerne stikker hodet inn i enhver setting for å sanke inn stemmer på de tynneste premissene. Det er faktisk verre enn folk som spammer ned Facebook for å vinne konkurranser på internett. Hvorfor gjør de det? Jo, fordi de vet selv at folk ikke stemmer på dem på grunn av den faktiske politikken, men “politikken” og det er noe helt annet. Taxi-stunt og billig sprit, for eksempel. Dagens “politikk” er et hån mot et folkeslag som stadig fordummes. Vi skjønner ikke en dritt av den kjedelige greia i midten, og derfor må politikerne ty til taxistunt og løfter om billig sprit. Er det seriøst det vi stemmer for? Disse billige innsalgene av pent innpakket dritt er med på å gjøre oss til idioter. I hvert fall når det kommer til politisk interesse. Jeg føler meg ikke spesielt dum, men når det kommer til politikk føler jeg meg 100 diagnoser tyngre. Velstandsnorge har aldri virket bedre, hva?

Jeg er ikke alene om å føle at denne sausete, seige politikkgrøten sitter fast i halsen. Jeg mener å ha lest et eller annet sted at 50% av mine gjevnaldrende dropper å stemme. Av de resterende 50% gjetter på at 90% stemmer helt vilkårlig basert på hva foreldrene stemmer, eller hvilke parti de synes virker kulest. Jeg føler ikke at de stemmene er verdige. Ikke når de hankes inn basert på taxi-stunt og førstgradsretorikk. Hvorfor skal man sanke stemmer basert på fordummende propaganda? Er det sånn at vi har det så bra at vi egentlig ikke har noe å kjempe for? For meg fremstår det slik.

Så hva skal jeg stemme, da? Hittil har jeg stemt på SV, Venstre og Miljøpartiet. SV – fordi jeg syntes Kristin Halvorsen virket så koselig. Venstre – fordi Fattern stod oppført på lista. Miljøpartiet – fordi jeg spurte en kompis om hva jeg burde stemme på hvis jeg ville stemme på noe lite og rart. Jeg vurderte Miljøpartiet i år også. “Jeg liker jo miljøet, liksom”. SV forstår jeg ingenting av, alle hater dem, og Kristin Halvorsen leder ikke partiet lenger. Venstre scoret faktisk høyest da jeg prøvde en såkalt valgomat, men jeg aner ikke hvorfor. Spørsmålene jeg fikk var svært lite spesifikke.

Jeg orker ikke dette mer. Jeg er drittlei “politikk” og føler meg ekskludert fra det faktiske innholdet. Fordi det er kjedelig, og fordi jeg ikke trenger å bry meg. Det er i hvert fall ingen som har klart å overbevise meg om hvorfor dette faktisk er viktig – og jeg driter i både taxi-stunt og billig førstegradsretorikk. Jeg forstår at dette i prinsippet er et tiltaksproblem som jeg og mine likesinnede burde ta oss sammen og ordne opp, men nå det er faktisk så mange som sliter med å forstå hvorfor vi egentlig trenger å bry oss at det er blitt et samfunnsproblem. Et alvorlig samfunnsproblem. Bare tenk på de kommende generasjonene.

På bakgrunn av denne gjørmete teksten om et seigt tema har jeg derfor funnet ut hva jeg vil gjøre for å sette fokus på dette alvorlige samfunnsproblemet. 

Jeg bytter bort stemmen min. Mot den høystbydende donasjonen jeg får inn til min innsamling hos WWF.

Auksjonen er startet opp på QXL og linken finner du her: http://www.qxl.no/pris/alt-det-andre/veldedighet/jeg-bytter-bort-valgstemmen-min-stortingsvalget-2013/v/an801264652/

Pengedonasjonen jeg eventuelt får byttet stemmen min for skal altså gå direkte til WWF og min innsamlingsaksjon til tigeren – den er nemlig i ferd med å bli utrydningstruet mens vi sitter her og diskuterer hvor chill det hadde vært med søndagsåpne butikker og billigere alkohol. Jeg føler at det er en god deal, for da kan én som forhåpentligvis har satt seg inn vårt politiske system få brukt en stemme ekstra – noe jeg i aller høyeste grad unner politikken – samtidig som et av våre vakreste dyr får livsviktig oppmerksomhet. Jeg går inn i valgboden søndag eller mandag, og stemmer på hva enn vedkommende som betaler den høyeste summen for tigeren måtte ønske. Det er mitt løfte – og jeg holder faktisk løfter. Hvem vet? Kanskje er det Øystein Meier Johannessen fra Samfunnspartiet som ender opp med å få stemmen min i år?

(Skrytebilde!)

Jeg ser ikke hvilken forskjell det faktisk vil gi dersom kommunistene, rasistene, sossene eller judasene skulle vinne dette valget – men jeg ser hvor viktig det er for de fine dyrene våres. Målet med innsamlingen i sin helhet er å nå 100.000,- innen nyttår. Jeg skulle gjerne bladd opp pengene selv, men jeg har blitt rævkjørt av lånekassa og er blakk.

“Godt valg”, dere! Husk å stemme på det partiet som var flinkest til å overbevise deg med sin billige propaganda. Liker du Coca Cola eller Pepsi best, liksom? Og til ettertanke for politikerne: Vi trenger en overbevisning til 2017. Ikke en overbevisning om hvorfor ditt parti er best, men hvorfor kjedelig, flat, norsk politikk er noe man skal gidde å sette seg inn i. Jeg vil gjerne vite mer, men prioriterer tiden min på andre ting som jeg anser som viktigere. For meg. Velstandsnorge har jo tross alt aldri virket bedre. 

47 kommentarer
    1. Kjære Halvor. Hvis du bryr deg om dyrene syns jeg absolutt MDG er et bra parti, right? Miljø og dyr er viktig å ta vare på. Hvis jeg kunne stemme, hadde jeg stemt MDG.

    2. Kjære Halvor.
      Du er pen, sterk og kul!
      Du er så utrolig flink til å skrive og ytre meningene dine. Jeg synest det er helt sykt hvordan du greier å formulere deg og skrive på en så bra måte! Jeg er en person som aldri skriver kommentarer på ting, men her gjør jeg et unntak. Du er rå. Snakker ikke bare om dette inlegget, men selve deg. Ønsker deg alt det beste! (Også en ting jeg aldri sier). Jeg beundrer deg.

    3. Hei Halvor! Du er super kul og Kjekk!
      Jeg er (egentlig) såå glad for at jeg ikke kan stemme enda, siden jeg ikke skjønner så mye av politikken i Norge..
      Men kan du begynne å lage noen videoer sånn som du gjorde før? 🙂

    4. Jeg er så økonomisk dårlig stilt(kritisk) at jeg vurderer det samme. Betal meg gjerne for stemmen min også..
      Eneste jeg ikke går med på å stemme er AP(e) eller Krf.
      Ellers er jeg også salgbar. Kan fylle ut blanketten med penn og sende bilde til den som betaler for stemmen min.
      [email protected]

    5. Hallo, jeg syns dette blir litt rart og udemokratisk egentlig. Er det de med penga som skal velge hva du stemmer? Da er jeg ganske sikker på at det blir Høyre. Men ser greia da

    6. walla man, stem rødt, siden sånn. du vet chill. og fordi me e koselige. og skrive på dialekt. og misbruke punktum. og sånn du vet. ikkje gidde å gjøre bokstavene etter punktumene store. partywoop. me e kule og sånn. og me har en fireåring som e i valgkamp for oss. selv om me e imot barnearbeid. Og foxy moxy (bjørnar moxnes, han som e leder i sånn du vet rødt) må inn på tinget, siden han e foxy. godt valg. plix stem på oss då, så får du en pakke kattemat av meg (muligens stavangerøl, men ikkje fordi eg e fra rødt, fordi eg e genuint bro)

    7. For et fantastisk innlegg! Endelig noen som bryter tausheten rundt dette. Jeg, som veldig mange jevnaldrende, skjønner ikke bæret av hva norsk politikk handler om. Jeg tar meg selv i å føle meg dum fordi jeg ikke klarer å finne det engasjerende eller spennende, uansett hvor mange valgbrosjyrer jeg leser eller hvor mange partidebatter jeg ser. Jeg føler også at jeg må late som at jeg har et politisk engasjement, for ikke å bli sett ned på i sosialt lag, og det gjør meg flau. Hvis det er én ting politikerne burde bruke energi på, så må det jo være å få ungdommen til å forstå hva det faktisk er de holder på med. Jeg håper dette innlegget når frem til stortinget! Godt skrevet Halvor!

    8. Wow, dette er faktisk dritkult!
      Hvis ikke du har tenkt til å gjøre det samme neste valg, så kan denne artikkelen kanskje hjelpe deg litt på vei til hva du skal stemme, når det gjelder dyrevern.
      http://www.nrk.no/valg2013/gir-karakterer-for-dyrevelferd-1.11183644
      Her står det at SV, MDG og Venstre er de partiene som tar dyrevelferd mest på alvor, og dette er også de beste partiene når det gjelder miljøpolitikk.
      Forstår også veldig godt at du ikke skjønner bæret av hva de forskjellige partiene FAKTISK står for. For venstresiden er høyresiden en gjeng med rike pappagutter som driter i alle andre enn seg selv, og for høyresiden er venstresiden en gjeng med tullinger som hater folk med penger. Har heldigvis klart å sette meg litt inn i det, og vet godt hvilket parti jeg holder med, så hvis jeg får lov av mamma å by på stemmen din så blir det en stemme til på SV.
      Lykke til med aksjonen din, eller hva jeg skal kalle det. Godt valg! 🙂

    9. Hello Halvor! Dette kan bli en lang tilbakemelding, men jeg har nesten ingen å prate om valget med, fordi jeg er i samme aldersgruppe som deg og de fleste i min omgangskrets bryr seg lite (de stemmer, men man trenger ikke å snakke om det. Veldig kjedelig). Jeg har i år prøvd å være engasjert, og til og med sett et par debatter på tv. De gir meg ingenting, og det å være god i en debatt, gjør deg ikke nødvendigvis til en god statsminister. Det jeg savner i valgkampen er at politikerne helt enkelt skal si HVA de vil gjøre annerledes/forbedre/fortsette med, HVORFOR de vil gjøre det og HVORDAN de skal få det til(jeg føler at dette er det viktigste). Helt enkelt, og uten avbrytelser. Så kan jeg som velger holde fokus på hva det partiet står for, uten at et annet parti skal avbryte med “Nei, det går ikke, Nei, det er feil, Nei, denne undersøkelsen sier noe annet”. Partiene skal klare å svare på disse tre spørsmålene, uten å disse andre partier (eller nevne dem i det hele tatt). De må helt enkelt stå på egne bein. Du som driver og sniffer innom mediebransjen kan kanskje ordne dette til 2017?
      Ellers flott innlegg, og fortsatt god søndag 🙂

    10. Kjære Halvor. Hvis du bryr deg om dyr og miljø burde du stemme Venstre – vi er tross alt nest best på dyrevelferd i følge dyrevernalliansen, og nest best på miljø. Bak MDG. Som er helt tullete og mot økonomisk vekst. Og vil senke lønna slik at du ikke kjøper så mange ting (det er jo tross alt farlig for miljøet). Og de er ikke like pene, sterke og kule som deg, så da ser jeg hvertfall ikke vitsen med å stemme på de.
      Jeg forstår deg for så vidt veldig godt. Norge kommer aldri til å bli perfekt uansett hvor mye politikerne babler. Jeg ble egentlig litt glad da jeg leste innlegget. Jeg skjønner ikke alt det maset om å bruke stemmeretten. Du har iallfall en mening om hvorfor du ikke stemmer. Jeg er ikke helt enig i det der “bruk stemmeretten din fitte, du har ikke rett på å klage dersom du ikke stemmer!!!!”-tøyset. (Men Venstre sine stand-drops er mye bedre enn de andre partiene sine!!!!!)
      Men nå skal jeg slutte å mase, fordi jeg vet at du ikke blir å stemme på dine egne vegne uansett. Så da kan du jo ta det med deg til neste valg. Jeg er dessverre blakk så jeg kan ikke delta på auksjonen. :'((

    11. Hadde aldri trodd jeg skulle lese alt det her, men jeg klarte ikke stoppe. Du skriver kjempebra 🙂 Elsker at du tuller mye på filmer og så slår du til med noe alle går inn i seg selv og grubler over. Fordi de aller fleste er jo enige, som meg f.eks. Du er bra du, Halvor 🙂

    12. Kjære Halvor,
      Jeg skjønner at du ønsker å gi uttrykk for din frustrasjon. Politikk er frustrerende saker. Men to ting:
      – ganske sikker på at dette er ganske ulovlig (http://lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#152)
      – Norge driter egentlig i om du stemmer.
      “Husk å stem!” Hvorfor sier jeg “husk å stem!”?
      Når jeg sier til deg “husk å stem!” så driter jeg egentlig i om du bruker stemmeretten din. Så hvorfor sier jeg “husk å stem!” da? Jo, fordi jeg ønsker at du skal være en del av felleskapet. Jeg ønsker at du skal sette deg inn i situasjonen i landet vårt, og at du skal gi uttrykk for din mening – hvis du føler at det er behov for det.
      Poenget med “husk å stem” er altså ikke at du stemmer, men det er en oppfordring til deg om å være en god medborger. Et demokrati er en dugnad, så pliiis, ikke vær han kjipe fyren som bare kom og spiste alle bollene og dro.
      Om du ikke vil bruke stemmeretten din så er det greit. Men ta en kikk på nyhetene. Folk i Egypt og Syria blør i gatene for å få det papiret som du har lagt ut på billigsalg på qxl. Ikke bare kan det virke som en fornærmelse, men ved å legge dette ut på blogg/facebook/etc. så inspirerer du til yttligere apati blant ungdom, som igjen svekker demokratiet vårt.
      Jeg skjønner at det ikke er din intensjon da; jeg tror du bare valgte en litt dårlig (og kriminell?) måte å uttrykke deg på. Det er fortsatt tid før valget, så jeg håper du ombestemmer deg.
      Sett pris på stemmeretten!
      Oh, og husk å stem! 🙂

    13. Hei Halvor! Først vil jeg si at jeg synes dette er en flott oppsummering av valgkampanjene 2013, og at jeg er enig i det meste her! Jeg vil bare påpeke en ting, KrF er IKKE glad kristne! KrF er faktisk et av de mer fornuftige partiene som stiller til valg, jeg synes virkelig de fortjener å komme på stortinget i år. De prøver ikke å presse kristendommen ned i halsen på folk, i motsettning til De Kristne som mange forveksler med KrF, så er KrF åpen for alle religioner og livssyn. KrF vil f.eks. ikke ødelegge Lofoten med oljeborring da vi vet at oljen ikke blir å dra noen plass og at Lofoten vil bli fri for fisk hvis de begynner med oljeborring der (Altså vi fjerner en “evig” forsyning med næring og inntekt i Lofoten). KrF er også for å invistere i de små, fattige utviklingslandene i stede for å invistere i USA, Storbritanina og andre industriland der vi vet det er penger å hente! KrF Invisterer i fremtiden! Jeg vet jeg hører veldig pro-KrF her, men egentlig er jeg ikke den største KrF-er, jeg er bare en vanlig 16 år gammel nordlenning som plutselig fikk lyst å lære om politikk og bestemte seg for å dra på 4 forskjellige partimøter og ble mest fornøyd med KrF´s politikk. (Jeg ble med i KrFU etter de spanderte pizza og brus på meg, høyre hadde bare boller og vann på sitt møte.)
      En siste ting! Jeg elsker måten du skriver på og beundrer dine tanker, hvis du noen gang skriver en bok skal jeg lese den. Jeg ser også for meg at du hadde vært perfekt på norsk TV, som en litt awkward host for et tacky talkshow! Du er et av mine store forbilder, Halvor! Fortsett med det du gjør, jeg elsker det!

    14. Kjære Halvor. Dette er noe av det bedre jeg har lest på lenge. Tusen takk for at du skriver det mange andre mener, men som de ikke tør å fortelle høyt. Du er best

    15. fyfaen så glad jeg er for at noen endelig tok opp dette så jeg slipper å føle meg dum som et brød.

    16. Kjære Halvor! Først vil jeg si at jeg synes dette er en flott oppsummering av valgkampanjene 2013, og at jeg er enig i det meste her! Jeg vil bare påpeke en ting, KrF er IKKE glad kristne! KrF er faktisk et av de mer fornuftige partiene som stiller til valg, jeg synes virkelig de fortjener å komme på stortinget i år. De prøver ikke å presse kristendommen ned i halsen på folk, i motsettning til De Kristne som mange forveksler med KrF, så er KrF åpen for alle religioner og livssyn. KrF vil f.eks. ikke ødelegge Lofoten med oljeborring da vi vet at oljen ikke blir å dra noen plass og at Lofoten vil bli fri for fisk hvis de begynner med oljeborring der (Altså vi fjerner en “evig” forsyning med næring og inntekt i Lofoten). KrF er også for å invistere i de små, fattige utviklingslandene i stede for å invistere i USA, Storbritanina og andre industriland der vi vet det er penger å hente! KrF Invisterer i fremtiden! Jeg vet jeg hører veldig pro-KrF her, men egentlig er jeg ikke den største KrF-er, jeg er bare en vanlig 16 år gammel nordlenning som plutselig fikk lyst å lære om politikk og bestemte seg for å dra på 4 forskjellige partimøter og ble mest fornøyd med KrF´s politikk. (Jeg ble med i KrFU etter de spanderte pizza og brus på meg, høyre hadde bare boller og vann på sitt møte.)
      En siste ting! Jeg elsker måten du skriver på og beundrer dine tanker, hvis du noen gang skriver en bok skal jeg lese den. Jeg ser også for meg at du hadde vært perfekt på norsk TV, som en litt awkward host for et tacky talkshow! Du er et av mine store forbilder, Halvor! Fortsett med det du gjør, jeg elsker det!

    17. Kumar: Dette handler ikke om meg, men om et svært utbredt problem i at vår generasjon gir blaffen. Hvorfor skal man bare stemme vilkårlig på noe man ikke har peiling på – eventuelt TROR man har peiling på. Norsk politikk er en dårlig, 4 år lang David Lynch-film for folk som ikke har norsk politikk som sitt nr. 1 interessefelt. Egypt og Syria. Fint eksempel – litt som Norge etter i- og etter krigen. Da hadde vi noe å stemme for da! Noe alle så, og forstod. Bra vi er på samme side – men det ikke virker som du selv forstår det.

      Stemmen min er ikke på billigsalg. Jeg får “stemmehjelp” og WWF kommer forhåpentligvis noen kroner lenger i sitt verdensomfattende arbeid.

    18. Kjære Halvor.
      du får 6 på terningen. fantastisk at du donerer pengene til tigeren!!! ble faktisk tigerfadder i fjor og flere bør JAMMEN faen meg engasjere seg i det. (man får et kosedyr også som er super søt :))syntes personlig også miljø er viktig, og at AP=judaser er faktisk det beste jeg har hørt hahahaha. selv håper jeg av hele mitt hjerte at Erna vinner i år, for Norge trenger nye løsninger. ja, Norge er bra og alt det, men regjeringa henger seg for mye opp i bagateller og tull og ting blir ikke gjort. så, jeg får håpe noen donerer høyt nok til borgerlig da. kanskje jeg gjør det, om kontoen tillater det. til slutt: du er veldig kul. (ja jeg syntes det var verdt å bruke litt av livet på å lese hele, og å skrive dette)
      klemz

    19. Halvor, jeg må ha vært utydelig i innlegget mitt, så jeg skal prøve å være tydligere:
      – JA, vi er enige i at det er mange kjipe saker i politikken; temaene føles ikke relevante, og det virker som om det å stemme på Idol utgjør en større forskjell i verden.
      – NEI, jeg vil ikke at du skal stemme vilkårlig. Jeg vil at du skal være innvolvert i demokratiet selv om sakene ikke er relevante for deg, ja – men igjen, jeg *driter* i om du stemmer. To forskjellige ting.
      Mitt poeng er at du sprer apati og at inspirerer andre til å avstå fra å delta i samfunnet, noe som svekker demokratiet. Altså, du gjør ting verre, ikke bedre.
      Stem blankt, eller ikke i det hele tatt. Men vær en del av Norge. Ikke meld deg ut ved å selge valgkortet ditt til høystbydende som noe annet dasspapir – sorry boss, jeg vet du mener godt, men jeg synes auksjonen er smakløs. Valgkortet og passet ditt har noe til felles; begge er bevis på at du er en del av Norge, og begge burde ha verdi for deg selv om du ikke bruker dem.

    20. Aldri har noen skrevet ned tankene mine bedre. Fantastisk skrevet, og fra et utrolig viktig synspunkt som alt for få forstår seg på. Håper tilstanden forbedres innen valget i 2017. Liker forresten innleggene der du tar opp viktig, lite belyste og dype temaer. Slike som dette river meg med.

    21. Kumar: Ok, bra, da snakker vi mer i samme språk. Og jeg likte godt Idol-metaforen din. Og jeg ER enig med deg, selv om jeg mener den kontroversielle biten av innlegget mitt ikke fungerer som en inspirator for å droppe å stemme. Det er ikke meningen, og slik opplever jeg heller ikke at innlegget mitt blir oppfattet. Blanke stemmer er ikke et rop høyt nok – de funker som en stille demonstrasjon som ingen snakker om dagen derpå. Jeg gjør ikke dette for egen vinning, i form av penger, creds eller omtale. Dersom jeg kan få blest rundt dette temaet ved å bytte bort stemmen min mot en donasjon til noe jeg personlig tror på, så føler jeg at jeg gjør både meg selv, den norske politikken og en utrydningstruet del av verden en tjeneste.

    22. Kjære Halvor, jeg tror ikke det er lov å selge stemmen sin, dette blir nok regnet som valgfusk, selv om pengene går til veldedighet.
      Ellers er jeg enig i det du sier kjekke Halvor 😉
      Men selv valgte jeg ut i fra en sak som var viktigst for meg i år, prioriterte som politikere også må gjøre.

    23. Ikke rart så mange føler det slik når det eneste politikerne snakker om er om 5. klassinger skal få karakterer eller ikke og hvordan vi stakkars nordmenn skal blir rikere og ha det enda bedre. blabla skatt blabla penger, litt helsevesen stakkars Gudrunn, lærere, skatt, næringsliv, litt fremmedord blabla…
      Som studenten Kari Nordmann ligger jeg godt under fattigdomsgrensa i Norge, men likevel har jeg det helt greit. Jeg tror det er derfor jeg ikke gidder å følge med i valgkampen, de snakker rett og slett ikke om ting som engasjerer meg. Hadde resultatet av denne valgkampen endret livet vårt drastisk på enten godt eller vondt hadde vel flere stemt, men sannheten er at vi har det så bra fra før.
      Nettopp derfor synes jeg vi må heller fokusere på de som ikke har det så bra. Om det seg være alt fra andre mennesker i verden til rett og slett dyr. Og ikke minst må vi tenke på planeten vår og hvordan vi sprer oss som kreftceller som ødelegger alt vi kommer borti. Vi har det med å tro at Norge er nøytrale i slike saker som dette, men hadde bare alle visst hvor mye f.eks. Oljefondet vårt ødelegger i mindre heldige land og hvordan norsk våpenhandel egentlig fungerer, hadde nok flere stemt annerledes.
      Ta heller steget vekk fra mediene og all reklamesnakket. Om du kunne forandre en ting i verden, hva hadde det vært? 🙂
      Du skriver utrolig bra forresten!

    24. MDG: Føler du skjønner hva jeg vil frem til i innlegget mitt. Jeg er enig med deg. Angående forandring: Om jeg skal være realistisk til hva man kan få til vil jeg si barnasvrettigheter først + en bedre og prioritert dyrepolitikk. Fred på jord og kollektivt vennskap er fint det og, men mennesker hater hverandre for mye til at det ser ut til å være aktuelt med det første.

    25. fantastisk innlegg halvor, er ekstremt enig. jeg hadde det samme problemet og klarte ikke å finne mening i noen av partiene. men dette er mitt første år med stemmerett og jeg har kommet fram til at min stemme teller og jeg skal velge parti å være sikker i min sak før valget den 9. september. det har ikke vært lett. har tatt alle valgomatene jeg har kommet over, lest meg opp på partiprogrammet til så og si alle norske partier men kom fortsatt ingen veg. det var først når vi hadde valgtorg og debatt på skolen ting ble klarere. jeg fikk snakket personlig med ungdomspolitikerene og spurt om ting jeg lurte på og nå vet jeg endelig hva jeg vil stemme. men likevel synes jeg du gjør dette for en såppas god sak at jeg skal ikke si noe mer om det. lykke til 🙂

    26. Jeg er veldig enig. Bestikkelsesmetodene minner meg om de jeg gjorde med gutter i barnehagen for å få de til å like meg. Og flyerne til partier som ungeSV får meg til å grøsse. De spiller på SEX, for å få frem sakene sine. Går jo helt i mot sin egen hensikt.

    27. Kjære Halvor, selv har jeg sett fram til å stemme ganske lenge, og oppfordrer også alle vennene mine til å stemme! Det er viktig, noe som jeg også har lært av south park. Vanligvis ville jeg ha kalt deg en dum hippie for å ikke stemme, men siden du auksjonerer den bort, å faktisk sender pengene til WWF må jeg bare si at det er utrolig fett! Håper andre dumme hippier følger deg å gjør det samme! Samma om du er pen, kul og sterk, dette er respekt!

    28. Kjære Halvor
      Jeg beundrer virkelig måten du klarer å formulere alt du skriver på..
      Du klarer alltid å komme med noen dype innlegg som virkelig fanger interessen min..
      Som flere andre har kommentert, så skjønner jeg meg virkelig ikke på norsk politikk.
      Skjønner heller ikke hvorfor venner og foreldre maser så på meg om å bruke stemmeretten min, da det ikke er sånn at Norge noen gang kommer til å bli et “perfekt” land, bare om jeg stemmer.
      Du er pen, sterk, kul og en god gutt tvers igjennom, Halvor4president!

    29. Selv er det mitt første år hvor jeg kan stemme, og jeg har vært klar på hvilket jeg parti som skal få min stemme siden jeg var 14. En bedre og mer verdig eldreomsorg, skattekutt og mindre avgifter, lavere egenkapital og økt frikortgrense til 100.000, privatisering av skole og helse, en strammere innvandringspolitikk, dyrepoliti og fjerning av subsidiene til pelsdyrnæringen er bare noen av grunnene til at min aller første stemme går til Frp. Ser hvordan folk mener “politikere er bare løgnere”, men jeg er såpass inni politikken nå at jeg er fullstendig sikker på at dette er noe vi kan få til så lenge vi har det norske folk med oss. Alt i alt, politikere er bare vanlige folk som vil gi andre vanlige folk en bedre hverdag.

    30. Kjære Halvor,
      Du er en av de mest reflekterte bloggerne jeg har sett i mitt 20 år lange liv. I tillegg er du også pen, sterk og kul, og jeg er ganske sikker på at jeg må gifte meg med deg.

    31. jaja… kjenner meg veldig igjen og ville vanligvis ha nikket enig men i år skremmer det meg litt fordi det hele ser annerledes ut- forskjellene VIL bli store , hvis høyre (dvs da også FrP) vinner og sv ikke kommer over sperregrensen blir det null venstreside og du ser vel selv at hvordan samfunnet kommer til å se ut med de to ledende partiene… Og valgboden er ikke åpen søndag 😉

    32. En del av greien med demokrati er at du kan gjøre hva du vil med stemmen din, så det er jo forsåvidt greit nok. Men jeg får vondt av å se så mange vrangforestillinger omkring det norske politiske systemet. Og nesten enda verre er det at så mange av de som kommenterer her er enige.
      Norge er et av de landene i verden med størst politisk konsensus, men det er IKKE det samme som å si at alle partiene fører den samme politikken, bare i litt annen innpakning.
      Og du mener norsk politikk er tøysete, bagatellisert og smålig? Er det bare tøys å forvalte oljefondet på en forsvalig måte, så du og jeg kan nyte velferdsordninger når vi pensjonerer oss eller faller utenfor arbeidslivet også i fremtiden? Er det å årlig gi over 25 milliarder kroner i bistand til utviklingsland bare en bagatell?

    33. Tormod: Nei, jeg mener ikke at norsk politikk er tøysete, bagatellisert og smålig – jeg sier at den kan fremstå slik. Norsk politikk må rettes mot ungdommen på en bedre måte, ellers forsvinner interessen helt. Det er det jeg prøver å fortelle her.

    34. Dette var veldig bra skrevet! Jeg er helt enig med deg at politikerene trenger å engasjere, på en annen måte enn å slenge dritt om andre partier og drive med “skremme-strategi”. Du varmet hjertet mitt ved å selge stemmen din på auksjon til WWF. Jeg støtter isbjørnene, så det er bra at andre tar ansvar for andre dyrearter også. Btw så digger jeg tekstene dine, og måten du skriver innleggene dine. Rock on!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg