NORSKE VERDIER

17. mai er først og fremst ikke en dag for å feire landet, menneskene, det påtatte samholdet og friheten – ei heller en hyllest av norgeshistorien som de færreste har en nevneverdig kjennskap til eller interesse for. 17. mai er først og fremst en dag der sneversynte, lett provoserte surpumper som har vokst opp med gullhår i ræva i verdens beste land stigmatiserer både utlendinger og nordmenn med sine dølle holdninger og stereotyper. De sitter på internett og syter over alt som er feil ved feiringen av nasjonaldagen, og bidrar i høyeste grad til å danne skille mellom “oss og de” med sitt evinnelig mas om “norske verdier” og “norske tradisjoner” som jeg stadig ønsker å høre noen gode eksempler på hva egentlig er.

Vikinger? Jeg vil ikke assosieres med vikinger. De drepte, voldtok og lagde et frykthelvete for mennesker over store deler av Europa. Mord og voldtekt er langt unna mine verdier. Jeg setter også liten pris på religionspresset vi blir utsatt for fra alle kanter fra man blir født, som så mange fortsatt tviholder på, selv om jeg tviler sterkt på at budskapet blir utført i praksis. Motstandskampen under krigen er jo alltids noe å være imponert over, da. Men merk dere at det er stor forskjell i å være imponert og å være stolt. Jeg vil ikke sole meg i glansen fra heltemotet andre mennesker har hadde, 50 år før jeg ble født.

Naturen her er vakker, da. Og velstanden er unik i verdenssammenheng, men den kollektive politikken som har ført til at det er blitt slik virker det jo ikke som om noen er stolt av – og “vi” elsker å hate politikere. Disse snevre surpompene jeg ikke ønsker å være en del av som klager over alt og alle, hater innvandring og andre kulturer (jeg er ikke rasist, men…) mens de selv ikke bidrar med en dritt for å gi oljesamfunnet vårt noe skikkelig å være stolt over, og bruker landstilhørligheten som et image. Så fort noe ikke faller i den systematiserte, påtatte malen på hvordan ting skal være – spesielt på merkedager – så blir dette sett på som truende, og angrepet. “Flaggdebatt” er et eksempel på alt dette, og jeg blir flau hvert år når denne idiotiske diskusjonen dras opp i kommentarfeltenes sorte hull.

I 2014 er Norge et land med stort mangfold av forskjellige mennesker og kulturer – ingen dag er da bedre å få vist frem dette enn selveste nasjonaldagen. Flagg i flere farger for å representere mangfoldet vi er blitt beriket med de siste tiårene er kult, gøy, fint og ikke minst viktig for å vise hvor langt vi har kommet. Det samme gjelder selvsagt klær, musikk, mat og dans. Noe annet ville vært sensur og dannet et feil bilde av hva vi er. «Men dette er jo VÅR dag!», sier de snevre surpompene, og glemmer hvor mange forskjellige mennesker dette nå faktisk inkluderer. Skal 17. mai virkelig bli dagen forbeholdt for kjipe, snevre surpomper som lever i en illusjon av hva vi egentlig feirer?

Nei.

Trekk føttene opp av den seige nasjonalistwannabesuppa dere sitter fast i, og vær et positivt bidrag til dettalandet – i stedet for å være en sur pikk som ingen egentlig har sansen for. Det er NÅ vi skaper historie, fothermuckers. La oss gjøre neste generasjon stolte på ekte.    

34 kommentarer
    1. WORD! Blant ting som gjør meg flau over å være norsk i dag, er risikoen for å bli assosiert med nevnte surpomper definitivt på topp 3-lista.

    2. Norge er mer enn bare nordmenn i dag. Det hadde vært trist hvis vi lot være å vise det på nasjonaldagen. Jeg bor på et lite tettsted i en kommune med rundt 4-5000 innbyggere, og jeg så ingen flagg fra andre nasjoner, men jeg så for eksempel en jente som gikk med en kinesisk nasjonaldrakt. Jeg syns den var utrlolig fin. Det hadde vært forbanna trist hvis det var sånn at man skulle nekte henne å gå med den drakten bare fordi den ikke er hentet ut fra nasjonalromantikken. Det samme gjelder flaggene. Skal vi liksom la mennesker som kommer til Norge fra andre land bare stå og se på at vi feirer at vi er suverene, norske, rike, hvite, egoistiske og trangsynte? Vi må endre på noen synspunkter, tenker jeg. La alle være med. La alle vise hvor de er fra. Og skal vi begynne å snakke om hva som ikke passer seg på 17. mai, kan vi også snakke om dem som er dritings klokka 12 om formiddagen (som er nordmenn), som går med miniskjørt som bare så vidt rekker nedenfor rumpa (som er nordmenn), russ som ikke klarer å oppføre seg (som også er nordmenn) … Lista er egentlig ganske lang. Ja, og det norske flagget som slepes etter bakken. Skal vi ta nasjonaldagen seriøst kan vi jo begynne der. Eller bare innse at hele greia er en vits, og vi er ikke så forbanna spesielle som vi skal ha det til.
      Poenget mitt er egentlig bare at vi må la alle være med, norskt flagg eller ikke.

    3. Jeg ser poenget ditt, men uansett hvordan man ser på det så er 17. mai Norges nasjonaldag hvor feiringen har opphav i landets frihet. Hvor er da logikken i at man skal ha med andre lands flagg i toget? Det er ikke folket vi feirer, det er landet og dets historie.

    4. Alexander: Vi feirer landet som du sier, og i Norge har vi også folk med andre nasjonaliteter. Det er en del av den nyere historien til landet. Ut fra din logikk (feirer landet og historien-logikken) virker det helt naturlig å godta at noen vil ha andre flagg også!

    5. Fordi 17.mai også går ut på å feire Norge som nasjom, slik Norge er i dag, burde selfølgelig de som vil det få bære flagg fra sine hjemland. Ikke skjønner jeg hva de klager på, virker som om mange klager på det kun for å ha noe å klage over.. Surrpomper ass, trist er det

    6. Alle er velkommen til å feire 17.mai – både norske og utenlandske. Jeg føler ikke at det er sånn at bare fordi vi marsjerer med norske flagg i toget ekskluderer vi innvandrerne. Alle som bor i Norge har jo noe norsk i seg – de er jo blitt del av den norske kulturen på en eller annen måte. Om du er 5% eller 100% norsk, alle er velkommen til å feire landet vårt. For det er landet vårt vi feirer, ikke nordmenn.
      Jeg personlig blir veldig rørt og stolt på 17.mai. Og det er ikke på “liksom” som du antyder, det er på ekte. Jeg syntes naturen er vakker, levestandarden er høy, og jeg syntes det er verdt å feire at vi fikk en grunnlov for tohundre år siden. 17.mai er for min del en av de fineste dagene i året.
      Kanskje trenger vi en annen feiring for å feire mangfoldigheten og andre kulturer, men ikke bland det inn med nasjonaldagen.

    7. Veldig enig! Bor på et lite sted med få innbyggere av annen nasjonalitet, men i 17. mai-toget så jeg ei dame med niqab i tre lag – et rødt, et hvitt og et blått. Sånt noe synes jeg er kult. Jeg heier!

    8. Flagget representerer Norge. 17. Mai representerer Norges frihet og selvstendighet. Selvom mange helst bare vil ha Norges flagg i toget, betyr ikke det at de er surpumper.. Det vil bare si at de vil beholde betydningen av feiringen. Hvis jeg hadde besøkt et annet land under dems nasjonaldag, og de hadde hatt flagg fra mange forskjellige land, hadde jeg aldri gjettet at de feiret sitt eget land.. Det hadde jo blitt noe helt annet.. Norge har en utrolig historie, og mange mennesker har dødd i kamp for dette fantastiske landet vi har, så kan vi ikke bare få ha denne ene dagen i året der vi viser vår stolthet? Uten at det skal bli snakk om å skulle dra inn andre flagg osv. I feiringen! La denne ene dagen være slik den alltid har vært. Bortsett fra at vi nå har mange fantastiske mennesker fra andre land som blir med å feire nettopp Norge 🙂 og det er bare kjempekoselig!

    9. Helt enig! Hvis ikke de med annen bakgrunn enn norsk skal få ha med flagg/ha på side drakter burde det heller ikke bli solgt div. forskjellig mat fra andre kulturer i gatene på 17. mai, men fårikål til alle! (Og da hadde jeg blitt hjemme)

    10. En annen sak jeg ønsker å høre din menning om: Hva har drikking fra tidlig morgen og hele dagen, + super utestedsfest/hjemmefest blandt 16-30 år gammle folk med 17 mai å gjøre. De har gjort 17. mi feiringen til et langt vors og en stor fest om kvelden.

    11. Jeg er så utrolig enig i hva du har å si, folk klager for mye på innvandringen og vi onkel skruene her i landet vil holde vår kultur og vår overflod av penger for oss selv, men, og jeg finnes ikke rasist, men på 17.mai – Norges nasjonal dag, da er det norske flagget som skal bæres. Fordi den dagen handler om Norge, og skal man ikke da veive med det røde, hvite og blåe?

    12. Virker som du har misforstått hva 17. Mai handler om. Det handler om NORGE og landet vårt som ble en selvstendig stat. Vi skal feire VÅR dag, og ikke se flaggene til diverse utenlandske land. Hadde du virkelig feiret 4. Juli i USA med et norsk flagg? I så fall hadde fremstått svært ignorant og respektløs.
      17. Mai handler om å feire Norge, og ikke noen andre land. De har sin egen nasjonaldag.
      Den eneste surpompen her, det er deg Halvor. Det er DU som syter og klager.

    13. At Norge er blitt beriket med flere kulturer og mennesker er definitivt noe å feire. Maten er asiatisk, tv og filmer er amerikansk og menneskene har både forskjellige etnisiteter og trosretninger. Alt fra trening (yoga, bodystep osv) til interiøret vi har i hjemmet er påvirket av globaliseringsprosessen vi er en del av. Selvfølgelig er det verdt å feire at vi blir et mer og mer multikulturelt samfunn.
      De fleste andre land har minst en feiring hvor deres gamle tradisjoner og kultur står i fokus. Det overrasker meg over hvor fasinerte vi nordmenn er over andres gamle kulturer, uten å såvidt sette pris på hvor egen. Ikke misforstå, jeg elsker dagens multikulturelle Norge, men jeg elsker også gamle, tradisjonelle Norge som snart bare er beskrevet i historiebøker. Jeg synes det er flott at vi har en dag i året hvor vi går med bunader, hever flagget vårt, tenker på vår historie og synger våre gamle tradisjonelle sanger i toget. Det betyr jo ikke at vi eksluderer alle nordmennene som ikke hadde en tipptippoldemor som bodde på gård ved en fjord i en hytte med rosemalt innredning.
      Fjell og fjorder, stavkirker, rosemaling, nasjonalromantikk, vikinger, fårikål og fiskekaker. Vi har definitivt fått en ny kultur og nye tradisjoner, men likevel er det viktig at vi ikke glemmer dem gamle. Hadde jeg sett bunader og flagg, eller hørt nasjonalsangen til Norge på feiringen av den japanske nasjonaldagen eller “4th of July” i USA “fordi nordmenn bor også der nå” hadde jeg nok stusset litt, og jeg tviler ikke et sekund på at noen hadde tatt det som en fornærmelse. For all del, kom som du er for å feire din norske nasjonaldag, enten det er i niqab, turban, miniskjørt eller ao dai, enten du er muslim, hindu, satanist eller kristen, enten du har bodd her hele liver, 5 år, 1 uke eller er turist. For så lenge du ikke bruker 17.mai til å feire et annet land historie, kultur, tradisjoner, verdier, natur og frihet har ikke jeg noe i mot det. Sorry, denne kommentaren ble så alt for mye lengre enn jeg hadde tenkt.

    14. Men hva har egentlig utenlandske flagg med at Norge fikk sin egen grunnlov? Det ser bare dumt ut. De kan jo selvsagt feire med ,men vi bor i Norge og det er Norges nasjonaldag. Andre flagg hører ikke hjemme. Det gir jo ikke mening og det er ikke rasisme

    15. Jeg er enig med mye av det, men jeg forstår ikke at folk kan være for å ha andre flagg under feiringen av landets bursdag. Det blir det samme som at du inviterer meg til bursdag så gir jeg moren din en gave isteden for deg. Word? Nei ass Kong, du traff spikern på alt unntatt den siste der. Ellers er jeg misunnelig på ordforrådet ditt, det er jævla ålreit. Høres utrolig sarkastisk ut, men ey, er serr.

    16. Kan jeg spørre hvorfor alle bruker så mye energi og krefter på det avsnittet med “flaggdiskusjonen” ?
      Er vel i bunn og grunn helheten og budskapet som har noe å si. Vil påstå K.H traff den ganske så innafor 10ern.

    17. undrvurdert: rettelse: bruker energi og krefter på det avsnittet, uten å ha tatt til seg ett eneste ord av hva det handler om – og går rett i fella som en gjeng sutrete, substansløse fjols, og går rett i fella til min egen stereotypi. Dette er paradoksalt i så mange ledd at jeg dår vondt i hodet:-(

    18. Jeg er stolt over alle nasjonalitetene vi har i Norge. På 17 mai. feirer vi landet vårt, Norge. Da er for all del alle som bor her hjertelig velkomne til å feire landet. Jeg må si at jeg ble ganske rørt under borgertoget i min by hvor en gruppe kvinner fra en annen nasjonalitet stilte opp i flotte festdrakter fra deres hjemland, det gjorde meg skikkelig rørt! Musikk, dans, klær og mat er en ting, men hva er poenget med å flagge med flagg som tilhører andre land når det er Norge som land som skal stå i sentrum av denne feiringen?

    19. Jeg er veldig for mangfold, og positiv til det flerkulturelle samfunnet, men 17. mai er Norges nasjonaldag, vi feirer Norge, ikke alle andre land, vi feirer ikke Pål når det er Per som har bursdag heller!

    20. Det er en grunn til at det heter NASJONALdag. Om det er noe vi trenger å gjøre er det heller å bidra til at innvandrere føler seg velkommen og som en del av den norske kulturen. Da vil det nok føles mer riktig for dem å veive med norske flagg og spise fårikål. Men så ekskluderende som vi er så tviler jeg på at dette noen gang kommer til å skje.

    21. Sier meg enig i at denne “patriotiske” og “nasjonalistiske” holdninga vi finner blant mange litt for stolte nordmenn som syter i kommentarfeltene har gått for langt. Men det er fortsatt ingen grunn til å feire andre nasjoner på 17. mai. Å veive med andre flagg enn det norske på vår grunnlovsdag gir jo ikke mening. Innvandrere får gjerne feire sine opprinnelige land og være stolte av det, men 17. mai er Norges dag. Ikke “Det norske folks” dag. Men NORGES dag.

    22. Alle her sitter å skriver at det Norske flagget representerer Norges nasjonalitett – noe det selvfølgelig gjør! Men vi må akseptere at Norge den dag i dag ikke bare består av en nasjonalitet, men av mange! Hvorfor skal ikke da innvandrerne få lov til å flagge å feire med nasjonaliteten deres sitt flagg? Den er jo en del av Norge! Norge er et flernasjonalt samfunn og det burde vises på nasjonaldagen! Jeg kommer til å gråte av beundring den dagen jeg ser togene beriket med flere ulike flagg – det er slik det skal være, og ingen norske egoister kan si imot det. Jeg er 100% norsk – men stolt over at vi består av et mangfold av forskjellige kulturer!

    23. 17 mai er en dag for å feire norge som land og samholdet mellom oss nordmenn. Når jeg sier oss nordmenn, mener jeg alle med et forhold til norge.
      Det vakreste jeg så på 17 mai ifjor i år var 2 pakistanere i den gamle klassen min ikledd bunad og norsk flagg. Jeg tenkte at det var det ideele øyeblikket å spørre hva de syntes om å flagge andre flagg på 17 mai og da svarte han ene at “jeg kan flagge for pakistan når jeg vil, men i dag er jo norges nasjonaldag. Så jeg ser egentlig ikke poenget i å flagge for noen andre land. Det kan man vel gjøre andre dager?”

    24. Jeg er nordmann som bor i England, og feiret norge for fullt i går med alle de andre nordmennene i byen jeg bor i.
      Helt ærlig har ikke tanken på å flagge med et norsk flagg på engelsk nasjonaldag fallt meg inn enda. Ser heller ikke poenget i å skulle gjøre i det.

    25. “I 2014 er Norge et land med stort mangfold av forskjellige mennesker og kulturer – ingen dag er da bedre å få vist frem dette enn selveste nasjonaldagen. Flagg i flere farger for å representere mangfoldet vi er blitt beriket med de siste tiårene er kult, gøy, fint og ikke minst viktig for å vise hvor langt vi har kommet. Det samme gjelder selvsagt klær, musikk, mat og dans. Noe annet ville vært sensur og dannet et feil bilde av hva vi er.”
      Setter man den logikken på spissen så burde vi jo faktisk bare kvitte oss med hele det norske flagget, siden det ikke representerer dagens Norge. Hva med et flagg som er satt sammen av alle verdens flagg? Eller kanskje alle flaggene burde representere Norge?

    26. Ikke enig i alt jeg. Fantastisk å se folk i sine nasjonaldrakter og det de er mest stolt av men, med norsk flagg i hånda. Da blir jeg rørt 🙂 men med andre lands flagg blir helt feil i mitt syn.. Vi er i Norge og feirer Norge da passer det ikke med andre lands flagg, men at andre kulturer tar på seg sine drakter og blir med er helt fantastisk som sagt 🙂 jeg er jo stolt over å være nordmann fra lille Norge og vil fremme det én dag i året..

    27. Og vips, ble du den største “sur pikken” av dem alle. Synd da jeg pleier å gå ut fra hjemmesiden din med et smil om munnen 🙁

    28. Ja. Det vi er i dag” ett stort mangfold av forskjellige mennesker og kulturer” Er takket være de surpomene du beskriver.Jeg betrakter dem som suppu huer. som har både bygd opp landet, og sørger for at det går til helvette. Jeg er ikke rasist og kansje vært med på redde en del av noen av dem flykningene fra og få kemiske kemikalier på seg men, den innvandringen vi har i dag, er mer enn en innvasjon eller en innvandring….
      Det har jeg har ikke interesse av det og det tror jeg heller ikke andre ønsker heller.Det skal være en integering og ikke noe annet.punktum. Og ikke der Grupper klumper seg opp i sin egen tanke der “de har rett” og de andre har feil.- der blir det konflikter. Når flere 1000 nye flyktninger kommer inn i Norge hvert år med størelser på byer. Så sier det seg selv at dette ikke går. Jeg synest det er bra vi hjelper, men vesle norge kan ikke hjelpe alle i verden, når ikke engang de største narsjoner deltar på samme nivå som norge, men først må norge ha egene bein og stå på for å hjelpe! vi har jo nesten ikke infrastruktur, rike norge, jeg blir falu!!!!.Jeg vet faen ikke hvor mange milliarder av norske kroner som pumpes ut av landet og hvor mye av det går i svinn hvert år på hjelp også(støtte her i landet på innvandrere)men det er faen ikke få -eller som går til andre formål, kansje krig fordi fatttige utenlanske regjering juger med hva de skal bruke penge til, det er jo ingen som sjekker? Det er ingenting som stopper dem heller, for peng som er gitt bort er peng som er gitt bort.
      Nei. Du er nok mye naiv, for a skrive ett slikt innlegg uten og ha faktisk gått i grunn av tingene som dette dreier seg om.
      Det er vell ingen som er kvalifisert til å få en komplett helhet i bildet som er i Norge nå, uten gå dyper inn i talene som viser seg, og hva faktisk norge står ovenfor, tror ikke du kan finne nok i hele SSB,til å få nok statestikk, får i finne ut hva som foregår. det er jo ikke mulig og finne ut rettningingen det går fordi politikerne er værre enn vingle petter i komme seg farm og bestemt seg “politiken” dannet av “folket” er jo faen meg helt uforutsigbar. Når eu starter på en nedover spiral hvor skal vi hente alle pengene våres da? forhandle med land som ikke kan kjøpe eller selge varer? alt stolhet i olje pengene bare rener ut. Ja ja.
      Huff, det er bare så tragisk at jeg går inn depresjon av og skrive dette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg