10 grunner til å hate jula

Jula er her igjen. Det knyter seg i magen min. Den såkalte julestemningen rundt meg absorberes av en uforklarlig panikkangst og tvangstanker. Før syntes jeg jula var chill, men jeg var jo ni år gammel på den tiden – og brydde meg ikke om særlig annet enn MacGyver, LEGO og trærne i skolegården. Gjennom ungdommen begynte jeg derimot å åpne øynene – og spørsmålene rundt julefeiringen ga meg krampetrekninger i mageregionen. Det gjør det fortsatt – og det påvirker meg med både dårlig samvittighet, sinne og fysisk kvalme. Jeg har ikke et fasitsvar på hvorfor jeg synes det er noe forkastelig med hele jula, men jeg prøver med dette å oppsummere noen av tankene mine over ti punkter.

10. JULENISSEN
Jeg har ikke noe mot fantasifigurer, og har abonnert på både Donald-blad og Larsons Gale Verden som barn, men julenissen er noe annet. Det er nemlig ingen som prøver å lure barn til å tro at Donald Duck finnes i virkeligheten – slik det er tradisjon å lure barn til å tro at julenissen finnes. Dessuten er det er helt sinnsykt at man presser ukjente, skjeggete menn med gaver og godteri på barna sine i julen. Ukjente, skjeggete menn med gaver og godteri som alle oppegående foreldre ville advart barna sine mot resten av året.

Julenissen er ikke bare en person jeg ville vært svært skeptisk til om han fantes i virkeligheten. Han fremmer også et usunt kroppsideal, bruker stakkars alver til å bygge alle lekene han tar æren for, og bryter seg inn i folks hjem om natten uten at dem har spurt. Hadde jeg våknet av at julenissen stod i stua mi, så hadde jeg ikke nølt ett sekund med å baseball-bat’e den barneglade, pr-kåte grisen rett i trynet.

9. PRESS PÅ DYRE GAVER
Vi må aldri glemme at det er en 100% kommersiell drivkraft i julefeiringa. På samme måte som med andre tåpelige “kjøpesenter-høytider” som valentines day, mor-og farsdag, black friday, etc… Et ekstremt kommersielt press mot sårbar og usikker ungdom er bare ett av resultatene vi får ved å knele for disse kreftene. At vi har tillatt oss å lage et samfunn der det er normalt at ungdomsskolebarn har elektronisk utstyr og klær verdt et sekssifret antall kroner er ikke bare sinnsykt – det er skammelig. Jula avler frem klasseskille og mobbing.

8. SYMBOLSKE GAVER
Jeg fatter ikke hvorfor voksne folk skal kjøpe masse dritt til hverandre til julaften. Det fyrer virkelig oppunder følelsen av at man gir blaff i hverandre resten av året. At nordmenn bruker tusenvis av kroner på å kjøpe ubrukelig dill-dall hvert eneste år er helt hinsides. Én ting er at vi lever i en materialistisk verden og vi har våre normer og tradisjoner, men det er vanskelig å legitimere denne sløsingen på ubrukelig dritt ingen egentlig vil ha, som er omtrent hundre ganger større enn folks ønske om å støtte for eksempel barn på flukt, utrydningstruede dyrarter, og kreftforskning. Stikk innom ditt nærmeste kjøpesenter lille julaften, og se middelaldrende menn springe rundt med farlig høyt blodtrykk for å hamstre inn SØPPEL i hundrekronersklassen; symbolske gaver som skal pushes ut til fjern familie fordi man antar å få den samme “symbolske” søppelen tilbake.

«Å faen! Jeg glemte fetteren til svogeren til bikkja til grandtanten til ekskona!»

*Kjøper en scart-kabel og en USB-penn, wrapper det inn i dopapir, og skriver på pakken med whiteboard-tusj*

Det er ikke bra å kjøpe for mye billig dritt. Det senker kvaliteten, bidrar til å skape et bruk og kast-samfunn, og jeg tenker på sannsynligheten som er tilstede for at fattige fabrikkmedarbeidere jobber under ræva arbeidskår mot elendig betaling for å produsere disse ubrukelige tingene.

7. SØPPEL
Snakk om søppel. Jula genererer mengder av søppel – i form av uåpnede symbolske gaver, papiravfall og mat.

6. JULEBORDSKULTUR
Jeg er sjeldent den som sier nei til å ta ei runde på byen, men jeg oppfører meg ikke som en pubertal russ når jeg gjør det heller. Flodbølgen av drita streitinger på julebord er grunn nok alene til å holde seg innendørs i julebordsesongens drøyt to måneder lange intensivperiode. Dresskledde kontorfolk med slips rundt panna som skriker og roper og driter seg ut er ikke bare pinlig for dere som er delaktige i denne fylleorgien. Det er pinlig for oss som står på sidelinja og snikfilmer dere også.

Har du ennå ikke lært deg å drikke alkohol i en alder av 45 vil jeg foreslå én ting; gi opp. Det er ingen skam i å være avholds.

5. DRITA FORELDRE
Hvis det ikke er OK å oppføre seg som i punktet ovenfor når man er på byen sammen med kolleger og venner, så er det i hvert fall ikke OK å oppføre seg slik hjemme med uskyldige barn som ikke har valgt noe av dette selv.

4. BARNAS HØYTID
Hvis jula virkelig er barnas høytid, så foreslår jeg at man flytter heeele jula inn i en privat fornøyelsespark, også kan de som vil ha jul dra dit for å oppsøke den. Inntil videre er jeg svært ambivalent med å ikke være i julens målgruppe, men likevel føle at jeg må låse meg inn i nesten to måneder for å slippe å bli eksponert for julenisser og produktkampanjer for billig søppel jeg ikke unner min verste fiende. Nei, jeg vil ikke ha en elektrisk nesehårtrimmer med Wi-Fi!

 

3. JULEMUSIKK
Jeg hater julemusikk. Når jeg hører julemusikk våkner det en våpendesperado inne i meg – sammen med alle tankene mine rundt de øvrige ni punktene. Jeg blir oppriktig sint, og det er faen ikke mulig å unngå denne grusomme musikksjangeren noe som helst sted mellom 15. november og 1. januar. Til og med trikken jeg tar hver dag har fått installert inn høytalere som spyr ut amerikanske julesanger.

Og ikke kom med det smarte tipset ditt om å høre Fairytale of New York av Pogues! Det er pokkern meg den verste av dem alle. En hykler blant rockelåter.

 

2. TVANGSRELIGION
Vi har religionsfrihet i Norge, noe jeg tolker som frihet til å unngå religion. Slik jula fungerer nå dunkes kristendommen inn, kamuflert som julenisser og marsipangriser, mot hele befolkningen – enten man vil eller ikke. Resultatet er utrolig nok, etter å ha svidd av 10 000 kroner på søppel til hverandre, at kirka fylles opp av folk som later som at de faktisk interesserer seg for å høre juleevangeliet. Folk skal få gjøre hva dem vil assa, men det er litt synd at vi ikke er kommet lenger.

Noen vil for øvrig kanskje bortforklare sin delaktighet i julefeiringen med at den opprinnelig stammer fra den norrønske midtvintersfeiringen Jólablót, men jólablót har virkelig ingenting å gjøre med den julefeiringen vårt samfunn er en del av. Vi feirer jul fordi Jesus Kristus fra Nasaret ble født i en stall av sin urørte mor, Maria. For flere utrolige historier, les boken “Bibel”, eller besøk din lokale sammen med resten av nærmiljøet, torsdag 24. desember.

1. REPETERINGEN
Jeg tror det som plager meg mest må være at jula intensivt varer i godt over én måned – hvert år! Hadde man i det minste feiret jul hvert skuddår, eller noe, så kunne det jo på mange måter vært overkommelig. Jula er en parodi på kommersiell samfunnspåvirkning, et bakholdsangrep på vår naive oppfattelse av livet, et hån mot samtiden. Har vi virkelig ikke kommet lenger enn dit hvor et hvert verdensproblem kan overmales hver jul med gavedryss og billig kjøtt? Jula burde i beste fall benyttes som en tid til ettertanke. Ettertanke for hvor elendig mennesker oppfører seg, og hvordan vi ødelegger jordkloden. Ikke en feiring av at vi har holdt ut et år til i våre kjedelige liv i verdens rikeste land.

 

Det går en myte om at selvmordstatestikken er på topp i julefeiringen. Dette stemmer visst ikke, men jeg har en sterk påstand om at jula ikke gjør svake sterkere. Det er synd hvordan horisonten til folk flest ikke strekker seg lenger enn til nærmeste kjøpesenter, og hvor man får kjøpt den billigste ribba. Og nei, jeg er ikke en “grinch” som ikke verdsetter en hyggelig tid med familie, god mat og alt annet som alle vanlige folk liker å sette pris på. Jeg bare liker ikke å føle at det er påtatt – slik jula er.

48 kommentarer
    1. Ble nesten deppa av å lese dette 😛
      Jula er hva man gjør det til selv, den.. så driter vi i de som kjøper alt for dyre gaver til hverandre og styrer på 👍🏼
      Er ikke mye som er koseligere enn å komme hjem til jul, og se igjen familie og venner 🙂 men hver sin smak!
      God jul a🎅🏼

    2. Du blir bare mer og mer negativ… Det med julenissen jeg jo det mest latterlige du har skrevet. Det fleste, normale, bruker noen de kjenner som julenisse. Vi hadde alltid julenisse da jeg var liten, og jeg trodde på han, men har jeg tatt skade av det? Tvert imot. I dag er det bare noe jeg synes er gøy at jeg trodde på, noe som gjorde julekvelden enda mer spennende for en gutt på 3-4 år

    3. Fint at du som er et oppegående og vidsynt menneske (iallefall i mine øyne) skriver hva jula i 2015 egentlig handler om. I utgangspunktet er det en fin tradisjon, men slik som vi feirer nå er jula en makaber matorgie av en høytid som er dratt helt ut av proporsjoner. Skulle ønske du satt ting på spissen i dette innlegget, men dessverre. Takk kong Halvor. Du gjør julekvalmen min litt bedre med å si høyt at du heller ikke har sansen for juletradisjonene vi har i dag.

    4. Jula er hva du gjør den til selv! Så skal det sies at du fokuserer på bare det DU mener er negativt, hva med det jula gir oss? Jula er en tid for familie og nære venner, en tid man har sammen! men om du først skal hate den må du komme med argumenter som er bedre enn disse!

    5. Til å ikke være religiøs har jeg ikke stort annet å si enn: AMEN.
      Cathrine: Helt legitime grunner. Jula er den mest oppskrytte og oppblåste høytiden av dem alle.

    6. Jeg syns det med Julenissen er et veldig bra poeng! Jeg regner med at du referer til kjøpesenternisser… Nå vet jeg hvorfor jeg syns den amerikanske tradisjonen der alltid har virket så creepy!!
      Men du glemte en ting… Nissen får hipstere til å se ut som de er treige i oppfattelsen… Her har Julenissen hatt skjegg helt siden 50 tallet en gang når Cocca Cola fant opp brusen, eller noe, også kom disse hipsterne noen tiår etter… -Velkommen etter, HO, HO, HO!!! Så hvis du fremdeles er hipster så er det enda en grunn å føre opp….

    7. JULE GLEDE I SAL Å STUE TRALLALALLALALALLALAALALAL FALALALLALALALALALLALA!!!!! ELSKER JUUULLLL MOAHAHAHHAHAHAHAHA!

    8. Også Pouges da, som har den fine sangen. Og John Lennon har også en. En kan ha en fin jul, uten allt det stresset du beskriver. Mye av det du skriver er helt tatt på kornet og sletts ikke dumt, men kanskje vi trenger jula for å overleve i denne mørketiden. Men vi trenger mer jul i hjertet og ikke på butikksentret.

    9. Flott at noen kan sette gode ord på dette! Jula er utvilsomt den verste tida på året og jeg kan ikke vente med å se at det står 1. Januar på kalenderen. Heldigvis finnes der alkohol!

    10. Synes julen er et lyspunkt i ei ellers så lang mørketid. Og det er vell opp til hver enkelt hvor mye man har lyst til å legge i potten. 2 ganger i året samles familien til felles middag og familiekos. Midt på vinteren(jul) og sankthansaften. Begge gangene bringes det med mat, og feiringen foregår hos familiene på rundgang. Er det noen som ikke ønsker å fylle huset sitt hopper vi over til neste 🙂 Stor glede for store og små 🙂

    11. HAHA! Jeg har 2 barn, og har relativt dårlig råd. Jeg er i dårlig humør fra 1 november, helt til denne kjøpeorgien av en julefeiring er over. HVERT år sier jeg til familie og venner: Jeg vil ikke ha julegave, og jeg har ikke råd til å kjøpe til deg heller. Noen som hører? NEI. Takk for at du setter ord på alt jeg føler 😀

    12. Du har ikke kanskje vurdert en time, eventuelt et år, til en psykolog?:))))) bare et forslag jeg virkelig ville sett litt nærmere på. Du er jo seriøst deprimert mann!

    13. Det er ikke mange som forbinder julen med kristendom. De aller fleste er glad for å få noe fridager, og at det går mot lengre og lysere dager.

    14. Ha ha! Må jo bare hatt en problematisk barndom for å komme med slik oppgulp. At noen kan synes jula er vanskelig kan jeg forstå, men punktene dine var jo kun patetiske. God jul!

    15. Jula handler om tradisjoner og hva en har vokst opp med! Du er vel en som mener det samme om tannfeen og påskeharen? Nei jula er hva vi selv gjør den til! Ingen har vel sagt til deg at du må pøse ut penger på gaver…heller ingen som har sagt at du må kjøpe ribbe,pinnekjøtt eller kalkun. Du kan overse nissen helt du,det samme kan du med julemusikk Og evnt julefilmer. Nei synes du er en “Grinch” som tydeligvis ikke hadde disse tradisjonene i barndommen. En ting er vi enig i og det er at det er blitt mye press forde barn har et urealistisk bilde av hva som e OK å gi i gave. Vil ønske dere alle ei riktig god jul!

    16. Hadde man feiret julen slik som den egentlig er, hadde det vært mange sure barn. Bør fjerne det som har med gaver og da ser man hvor mange som bryr seg om julen. Tenker % satsen på dem som liker jul synker slik som oljeprisene har gjort det siste året.

    17. Pingle. Ta deg sammen! Det er masse mennesker i verden som har det langt verre, og som ikke har noen vei ut av uføret. Du har da idet minste muligheten for valg. Liker du ikke norsk jul kan du ta en tur til Bali og nyte strandlivet isteden. Du kan ta en hette over hodet, sette deg i en krok og skamme deg til julen er over. Du kan plage naboen, synge en sang, gå til sak, gifte deg, stjele en bil, dra på hytta som du ikke har – du har ti trillioner valg pluss litt til. Bare ikke kom opp med det patetiske oppgulpet der.

    18. Jula er for barna først og fremst. Vi bryr oss og lager istand for ungene. Ikke for at den enkelte voksne skal få fjernet sitt missnøyelager. Hva er det unger liker? Jo de liker at de voksne er i godt humør, den sitrende spenningen av forventning, god mat, leker, sang og musikk, gå rundt juletreet, godtepose osv. osv. De liker strengt tatt de enkle sosiale tingene som skaper spenning og noe utenom det vanlige i hverdagen.
      At voksne må repetere, lage istand og stå for moroa, det handler om ansvar og kjærlighet. Om man velger bort jula fordi man som voksen ikke ser behovet, så er det kanskje en smule egoistisk. Jeg bare spør.

    19. Jula handler ikke om hva du finner under treet, men om hva du finner i ditt hjerte! Jeg koser meg veldig med å lage i stand til jul! Da samles familien og vi råhygger oss 🙂 Men du finner tydeligvis ikke plass til denne kosen i ditt hjerte? Da går du jammen glipp av det beste som finnes!

    20. Julen er kjøpesenternes jul,det er aksjeierne som tjener millioner på at de lurer folk til å tro at det er Jesus og Gud som har sagt at dere må kjøpe flest mulig med gaver hos oss,og danse rundt gullkalven,da kommer dere inn i himmelen !
      Julen er en pervers kjøpefest,der klasseskillet får brette seg godt ut,der de rike viser for alle hvor dyre gaver de har kjøpt til sine,mens vanlige mennesker enten må stjele julegaver,eller ta opp lån forå kunne følge med i kjøpefest galoppen,som til og med prester og biskopper hyller !
      Jeg for min del bryr meg ikke om hele julen,for den er pervers og kan sammenlignes med filmen etegildet,dette er typisk menneket satt i system:gi dem penger og noen dager fri,og de eter og kjøper seg i hjel på alskens dritt som ikke betyr noenting. Bytt ut mennesket med griser,og dere får se samme oppførselen,selv gryntingen og grådigheten når de glefser i seg feit mat er presis lik.
      Hadde Jesus kommet til jorden i dag,så hadde han revet ned juletrærne,og kastet gavene veggimellom,for dette har ingenting med hva Jesus har prediket om i det nye testamentet om.
      Julen i dag er en pervers kjøpefest,og må fjernes og byttes ut med kun en dag med middag,der man husker på at det er Jesus som har dag den 24/12,og ikke eierne av kjøpesenterne !

    21. Julaften og juledagene for meg er som hvilke som helst dager i året og feirer det aldri. Det positive med dette er at jeg får noen ekstra fridager fra jobben.

    22. Og forresten……se positivt på dette med julehøytiden fokens om dere ikke velger å involvere dere i feiringen. Tenk på at dere kan slappe av, se på gode filmer, ta dere en tur i skog og mark og samle nye krefter til nyåret starter.

    23. Aldri lest bloggen din før, men dette innlegget kom opp då eg googla «å hate jul» og eg skal jammen byrje å lese bloggen din, for dette kjente eg meg veldig igjen i! 👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg