Vintertid og juleglede

I går satt jeg på dataen, uten å gjøre noe som helst, fra klokken var 14:00 til 02:00. Altså 12 timer. Eller er det 10 timer? Uansett hvor mange timer det er, så har dette vært en typisk dag i mitt liv, etter at sola backstabba oss tidligere i høst. Det hjelper heller ikke at vi har fått en hel måned med juleferie fra skolen.

Jeg vil ikke ha ferie, for jeg har ingenting å gjøre. Jeg blir bare sittende her. Det mest kreative jeg kom på i går, var å ta selvmord!

I stedet for å gjøre det, så drakk jeg 10 bokser med energydrink’s og la meg. Så drømte jeg at jeg var speedfreaker og mentalt gal, mens jeg bråvåknet til mitt eget dødsbrøl 2 ganger i timen. Jeg føler meg psykisk voldtatt om dagen, og kreativiten min når ikke lenger en Twitter, hvor jeg bevisst prøver å få følgerne mine til å unfollow’e meg.

Dette er selvsagt ikke bare min skyld. Jeg er kanskje en tiltaksløs- og manisk klovn, men jeg nekter å ta hele ansvaret selv. Det er flere punkter der ute, som gjør hverdagen vanskelig for små frogner-gutter som tenker litt for mye på det meste!

  • Vinteren, fordi den er kald og mørk. Det ligger en obligatorisk- og tradisjonell vinterdepresjon bak denne unødvendige årstiden, og det finnes ingen lysskjerm i verden som kan hjelpe meg. Kanskje det hjelper midlertidig med Fjols til fjells på tv og litt spooning, men det skaper i de fleste tilfeller bare problemer. Hjernen er alene, og det er bare jeg som kan hjelpe den. Derfor lurer jeg meg selv til å låse meg inne i varmen, mens jeg prøver å drepe de råtne tankene mine med internett, junkfood og pils.
  • Jula, fordi den gir en falsk illusjon av “juleglede”, som voldtar hele verden ÈN HEL tolvtedel av året. Jeg har det kjempekoselig med familien min i Asker på selve julaften, men resten av adventstiden er en skummel- og unødvendig lang preiode med kjøpspress, alkoholisme og likegyldighet til de virkelige problemene i verden. Problemer som for eksempel DEPRESJON. For ikke å snakke om alle de fattige, iskalde og sultne medmenneskene våres, som ikke har noe varmt sted de kan dra hjem til. Lurer på om de har mye juleglede, jeg, der de ligger pakka inn i søppel og tigger penger under en gigantisk julebjelle i paradegaten Karl Johan.
  • Det hjelper heller ikke at alle mine verktøy for kreativ utfoldelse er defekte- og utilgjengelige. I følge forhandleren, så har for eksempel harddisken til dataen min tatt selvmord! Den vises ikke lenger på skjermen, og alt innhold har visst gått dukken.

    “Vinterdeprimert”, ler jeg litt for meg selv, mens jeg vinker farvel til alle barndomsbildene- filmene- og redigeringsprogrammene mine.

  • Ikke får jeg tatt nye bilder heller. Speilreflekskameraet mitt nekter å samarbeide med objektivene mine, mens kompaktkameraene mine har fått så mye juling at de nekter å samarbeide med meg.

    Oppå det hele, så begynner kontoen min å trekke seg tilbake til start, noe som minner om at dette antageligvis blir nok en jul hvor jeg må utsette gavedrysset til neste år. Nå liker jeg egentlig å produsere gavene mine selv, men som jeg nettopp har nevnt, så eier jeg ikke utstyr til å lage noe som helst. Det eneste jeg har er søppel og en lim-pistol, men jeg tror jeg skal spare dere, kjære familie…

  • Også skylder jeg litt på frp, da. Alt de står for er så latterlig teit, så man må alltid skylde litt på dem også.

Konklusjon? Ok, skal prøve.

Vinteren er deprimerende. Det er ingen nyhet, men jaggu skal jeg syte over det i år, også! Jeg kommer meg nok gjennom, men det er sinnsykt vanskelig å fokusere på de rette tingene. I første omgang, så skal jeg selge kameraet mitt, objektivene mine, dataen min og livet mitt. Sistnevnte må jeg sikkert gi bort på kjøpet, men jeg håper at jeg tjener nok penger på data- og kamerautstyr til å kunne anskaffe meg en MacBook Pro, iPhone, Nikon D7000, noen fete objektiver og et par nye kompakte lommekameraer. Altså, pengene holder nok ikke, men jeg skal jo ikke juge og si at ikke jeg krysser fingrene på at denne smakløse juleshoppingen også skal havne i favør for en depressiv tulling som meg selv.

Jeg avslutter herved min kreative tilbakeholdenhet for i natt, drikker 10 nye energydrink’s, og håper for min egen del at jeg kommer tilbake igjen i løpet av året med et innlegg i typisk Halvor-stil. For øyeblikket er jeg ikke fornøyd med hva jeg klarer å prestere på sms engang.

Mens vi venter (på sola), så hører vi gjennom årets garantert beste låt (aka gåsehud) bare ÈN gang til…

“God Jul” – Hilsen Halvor som jobber hardt for å la brødkniven ligge, om dagen.

51 kommentarer
    1. jepp, annet ord for vinterdepresjon bare. bare at jeg hater ordet vinterdepresjon fordi alle har det om dagen fordi de er trøtte. dem jeg vil bruke øksa på.

    2. Du er ikke alene, heldigvis/dessverre. Ta deg en tur ut, ta en kaffe (ikke Redbull) )og se på folk. Og la brødkniven ligge. Forøvrig må jeg driste meg fram med en påstand; jeg syns Rolffas versjon av Hjerteknuser er bedre enn Kaizers. Også håper jeg livet ditt tar seg litt opp snart. (Jeg aner ikke hvor sterk du er, men du er ganske pen og genialt smart aka. kul.)

    3. Jeg blir helt sygt sygt rastløs av å ha juleferie. Angst av å ikke ha nok penger til julegaver, og verdens mest stive kropp av å stavre meg rundt på isen.
      Nå drasser jeg rompa mi opp til treningsenteret for å spinne vekk tid og fett. Oh yes… Juleferie…

    4. Pssjh! Du kan sette deg ned for å chatte med meg! Da blir datatiden din mye mer spennende! 😛
      Mjo, jeg skjønner deg godt. Vinteren -er- deprimerende, kald og ekkel -.-

    5. “If we had no winter, the spring would not be so pleasant; if we did not sometimes taste of adversity, prosperity would not be so welcome.”
      Det er bare 1 uke til sola snur og vi går mot lysere tider, ingen grunn til å leke med brødkniven mer enn normalt! Likte forøvrig at du passet på å få FrP med i stykket, vel fortjent! 🙂

    6. kjære Halvor.
      Du er morsom, men det er trist at du har det tungt. Håper du finner noe glede fremover
      pst. digger ” hjemmesiden din”, det gjør dagene mine lysere 🙂

    7. Kaizers versjon e ofc bra, men syns Rolffa’s e bedre! Om du ikkje har hørt den, må du det. Kanskje du utsette å drepa deg sjæl et par måneder te..?

    8. Kjære Halvor. Jeg vurderer veldig sterkt å bli selvmordsbomber, vil anbefale deg det òg, siden du er så pen, sterk og kul. Trenger de ingen i Norge, så får du jo en billett til varmere strøk antageligvis! 🙂

    9. Kjære pene, sterke og ufattelig kule Halvor. Jeg er en fast følger av siden din, men har aldri kommentert før (sorry det!). Må bare si det, kjenner meg så igjen i det du sier! Ikke for i år, dog. Men i fjor, året før der og året før der. Vet ikke hva som har skjedd, men denne vinteren er jeg mer tilstede, så det finnes håp skal du vite 🙂
      Det du nevner med jula er fantastisk fint å lese, har alltid ment og tenkt akkurat det samme, blir litt deppa bare av tanken.. Har alltid trodd at ingen skjønner hva jeg mener, men nå forstår jeg at du og jeg tenker farlig likt der. Stå på, kjære Halvor! Du er tøff! Og du skriver som en gud!

    10. Kjære Halvor, jeg har ingen tro på at du sitter hjemme og er deprimert hele tiden. Her får du kommentarer fra folk som gråter for deg, om de ikke er noen du kjenner fra før, så er det (ikke for å være slem, sverger) enda tristere enn en tom konto og konstant kulde…

    11. “Også skylder jeg litt på frp, da. Alt de står for er så latterlig teit, så man må alltid skylde litt på dem også.”
      ’nuff said!

    12. KJÆRE KULE, SNILLE, KJEKKE OG FANTASTISKE HALVOR!
      Selv om dette ikke hjelper noe i det HELETATT ville jeg bare si at du ikke er alene. Regner med vi faktisk er ganske mange i båten i år : ) da blir det varmt og godt da! og så er det ikke lenge til sola snur heller. tenk det da! litt lys igjen på den normale siden av døgnet!
      greit. dropper posiviteten, vet hvor latterlig det høres ut. vet hvor teit det er når folk kommer med råd og tips også. tenkte bare jeg skulle fortelle at du ER fantastisk uansett : )
      lykke til i vinter og god jul uansett!

    13. Faen så heldig du er som lever i en verden der jula bare voldtar 1/12 av året. Den voldtar nærmere 2/12 her jeg sitter. Og for meg som ikke ferier jul ER DET ET SATAN!!!!!!!!!!!

    14. Kjære Halvor
      Jeg begynte nettopp å lese hjemmesiden din, og kan mildt sagt si at med denne teksten er jeg fast følger. Kunne ikke sagt det bedre selv, noe som ikke er så merkelig egentlig, siden jeg ikke eier skriveferdigheter. Men, du sa det! Det blir en så falsk stemning at det halve kunne vært nok før depresjon og selvmordstanker burde slått enhver person.
      Og så er du selvsagt skikkelig sterk og kul, pluss at du også helt klart har god musikksmak:)
      Det liker vi.

    15. KONG HALVOR.
      Jeg vil begynne denne kommentaren med å si at jeg blog…unnskyld, hjemmeside-elsker deg. HVORFOR er du ikke her med meg og kaster bort livet ved data-dåsen?
      Du skjønner, jeg kjenner meg altforgodt igjen i det du sier om at du bruker livet fornuftig på facebook og blog… unnskyld, hjemmesider.
      Jeg tror at når jeg blir gammel og grå (dvs 40-årsalderen) kommer jeg til å angre på at jeg virkelig hiver mitt eget liv ut av vinduet langt ut av Norge og vekk. Jeg bruker sikkert i gjennomsnitt hver dag pluss minus 10 timer på facebook. Og det verste er at det FAKTISK IKKE SKJER NOE SOM HELST DER. Bare glor til øynene detter ut.
      Jeg er takknemmelig for at du kaster bort ditt liv og, eller iallefall later som om du gjør det. Jeg kan tenkte “Jaja, KongHalvor gjør det samme! Da er det greit!” Livet mitt ville blitt mye bedre.
      Takk for at du er til. Og ikke slett blog.. unnskyld, hjemmesiden din.
      Mvh. Lina.

    16. Hey man, gjør som meg stikk av gårde til Thailand en måned 😉
      Vinteren suger MASSIVE apeballer om mann ikke driver med noe slags vintersport (…du gjetter riktig, jeg faller i denne kategorien…) lang er den også (nja ikke kuken min denne gangen altså…)
      Snart sommeren igjen! 🙂 Så får vi ta oss noen turer i skogen sammen.
      Kaizers med konge låt!
      Yo
      T

    17. Kjære Halvor.
      Hvordan kan man IKKE like vinteren?? =o
      okay, det er kaldt, MEN snøen er vakker, slalåm/snowboard er GØY(aking også ;P), mørket er kos med sjokolade, varm drikke og film, og hvem kan være skeptisk til jule-kos? :3
      atm er jeg i et land som (hvis du ser bort fra 40 000 tonn med julepynt OVER ALT) ikke feirer jul, ikke får snø, og hvor vinteren bare er kald og tørr…
      Drikk kakao, ta på deg varme klær og få med folk på aking eller no ;D

    18. sjøl om det hørres heilt jævla sinnsykt sykt ut, så satt æ faktisk å hørd på den der sangen akkurat no.

    19. ååh, føler med deg! spesielt etter å ha gått hjem(20 min i oppoverbakke), i snøstorm OG motvindt med alt for lite klær etter byen. frista så å legge meg ned i grøfta å DØ!!! hater denne forbanna unødvendige vintreern!

    20. Kjære Halvor. Hvorfor ikke ringe Linnea? Så kan dere være deprimerte sammen og drikke julebrus og spise epler til det tyter ut øra deres:D PS. Awsome mustasje!

    21. Dette er for dårlig Halvor. Jeg forstår vinterdeprisjonen din, men dette er bare ikke holdbart. Hver dag blir jeg i litt bedre humør av å lese om ditt deprimerende liv, og all julebrusen du trøkker i deg. Men nå, etter nesten en uke uten denne gleden, må jeg ærlig inrømme at selv jeg vurderer å drukne meg i badekaret. Det er ekkelt for meg å inrømme, men det er nesten så hardt at det kommer et savn i meg.

    22. Kaizers <3 "Bris" er også en bra låt av Kaizers, btw!
      Men DU, jeg har et lite dikt til deg - siden vi er bestevenner ogsånt (btw, du glemte bursdagen min, men siden vi er bestevenner skal du få en sjanse til):
      Liten albaner ute og gikk,
      liten albaner bombe fikk,
      bomba smalt,
      albaner sprakk,
      masse veiskilt overalt!
      🙂
      Værsågod

    23. Kjære Halvor, kul, pen, sterk. Du, ja.
      Jeg vet ikke hvor seriøse innleggene dine er (du er en liten tøysefant, så man vet jo aldri), men jeg kjenner meg skikkelig igjen i hva du skriver. Hater vinteren, for det er bare kaldt og ille. Har greid med de siste årene, men nå er ting ekstra ille, og da hjelper det faktisk litt å lese at jeg ikke er alene. Pluss at du liker Kaizers, da. De er tøffe (Hør på Dieter Meyers inst., den er fin)

    24. Kjære Halvor, som er ufattelig kul, sterk og pen.
      Kaizers ruler, men Jæren er fortsatt et drittsted.
      Hadde det ikke vert for Kaizers hadde det vert direkte flaut å komme fra Jæren.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg