å, jul med din glede

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Det er ikke fordi jeg ikke synes det er koselig å være med familien på julaften, spise god mat og glemme den blytunge mørketiden der ute i noen timer – men jeg liker ikke påtvungen hygge. Spesielt ikke når det er hundre prosent kommersielle krefter som tvinger det på oss. Om du i tillegg plusser på depresjoner, fulle foreldre, klasseforskjeller, ensomme folk og uteliggere i tillegg, så skal juleribba være rimelig tung for å jevne ut vekta.

Det som er bra med julen er vel at den er viktig for næringslivet, og hjelper til med å holde liv i små butikker som enda ikke har blitt spist opp av de store amerikanske kjedene. Dessuten skjønner jeg jo at unger synes det er gøy med en slags felles bursdag som de kan glede seg – selv om jeg skulle sett at det holdt seg til nettopp én dag. Det er ingen ting som danner en større og falskere illusjon av kollektiv glede enn jula. For ingen liker vel egentlig jula mye – bortsett fra barn som er for unge til å forstå hvordan verden fungerer (+ en del voksne som sliter med det samme problemet)? Det er dog viktig å huske at alle kidsa som gleder seg til jul (overhodet ikke alle) kun gleder seg på grunn av gavene. “Julestemningen” dreier seg nemlig kun om det. Jeg fikk også “julestemning” som barn, av lysene, sangene og reklamene – alt fordi det forberedte meg på alle pakkene jeg skulle få etter å ha spist opp medisterpølsene. 

Nå har jeg imidlertid nok, og det er det jeg vil skrive om i dag. Jeg har hatt nok ting i mange år. Og ikke nok med det (pun), men jeg har nok penger også. I hvert fall nok til å klare meg helt fint. Jeg har råd til å kjøpe det meste jeg plutselig skulle trenge – jeg trenger med andre ord ikke å be familien min om å kjøpe det til meg. Den manglende ønskelisten har de siste årene resultert i at jeg har fått masse ting jeg virkelig ikke trenger til jul. Hyggelig det, men nå er leiligheten min så overfylt av ting og tang at vennene mine vurderer å melde meg på «ekstreme samlere». Jeg vil ikke ha mer ting. Jeg vil ikke føle at folk tenker på meg fordi dem . Samtidig lever vi i Norge på et gullhår i den gedigne ræva jorda egentlig er. Dersom vi åpner gluggene og ser litt lenger ut enn Facebook-feeden, så vil vi se at verden er full av dritt. Masse dritt som IKKE blir bedre bare fordi sterke kommersielle krefter og en påtvunget religion har valgt å stanse verden i et par måneder slik at vi kan kjøpe underbukser og gavekort til hverandre.

I år har jeg sagt til min familie at jeg ikke ønsker meg flere ting, men at jeg setter stor pris på en donasjon til tigerfondet mitt. Det finnes under 5000 tigere igjen i verden. De er dermed på den alt for lange lista over dyr det haster å hjelpe. Dersom jeg klarer å bidra til å hjelpe tigeren kan jeg også føle meg litt bedre i denne tullete, stressbelastede juleperioden. Jeg prøver ikke å heve meg over andre ved å gjøre dette, og unner alle å ønske seg pakker og presanger fra sine nærmeste. Jeg bare trenger ingenting. Jeg vil ikke ha mer. Jeg føler at det er tusen ganger viktigere enn å da hjelpe for eksempel utrydningstruede dyr enn å kjøpe inn et lasteplan med vilkårlig utplukkede nødpresanger fra det lokale kjøpesenteret for å satse på et det går rett hjem hos for eksempel meg – en mann på 25 som stort sett ikke sitter igjen med annet enn dårlig samvittighet for selv å ikke ha kjøpt noen gaver på minst fem år. 

PS: Det er flere ting du kan gjøre for å hjelpe til. Sjekk ut WWF for hvilke løsninger de har for dyrene. I tillegg vil jeg anbefale å sjekke ut UNICEF også. Og Røde Kors. Det minste du kan gjøre – med det samme egentlig – er å sende sms GLEDE til 2490. Da gir du automatisk 80 kroner (som tilsvarer to varme middager) til folk som bor på gata. Tigerfondet mitt finner du HER. Dersom dere ønsker å bidra er det veldig enkelt å donere en hvilken som helst sum! Videre vil jeg ønsker dere alle en fantastisk god jul. Jeg er ikke sarkastisk. God advent og jul fra meg. Gjør det beste ut av denne håpløse tiden.

22 kommentarer
    1. Kjære Halvor 🙂
      Jeg ønsker deg litt ro ..og fred for all form for julestri og kjøpepress?og full pott for tigerfondet… jeg for min del strir med mine idiotiske oppgaver i denne søte juletid?

    2. KJÆRE HALVOR
      Well spoken
      Selv mener jeg essensen i jula er kjærlighet til de man er glad i, samvær, og en tid til å tenke på andre enn seg selv, i og med at det er det de fleste nordmenn gjør resten av året.
      Alt for mange som kun forbinder jul med julegaver. Julegaver har jo egentlig ingenting med den egentlige jula å gjøre, enten kristen jul, eller ikke religionsrelatert jul, så er det jo en feiring.
      Synd at ungene vokser opp med at jula kun er få, få, få.
      God Jul

    3. Kjære Halvor.
      Det skulle vært mer folk som deg her i verden. Ikke bare er du pen, utrolig sterk og kul, men du virker liksom bare som en sykt god person. Selv om jeg aldri har møtt deg, så er du godt oppe på lista av mine favorittpersoner her i denne verden.

    4. Kjære Halvor. Jeg mener også at jula ikke handler om gaver. Ønsker jeg meg noe av noen så er det ting jeg ellers hadde kjøpt selv, og det er ikke gavene jeg gleder meg til når jeg uttallige ganger fra slutten av sommeren og til julaften sier at jeg gleder meg til jul! Jeg elsker at storebroren min kommer hjem og at vi fortsatt drar og kjører kjelke, jeg elsker at besteforeldrene mine kommer og at vi spiller brettspill, jeg elsker at tilbudet for hjemløse og fattige utvides kraftig rundt juletider og jeg elsker pinnekjøtt og kålerabistappe. Jeg synes dette innlegget ble litt ensidig og lite resonnerende. Håper du også får det fint i jula og ellers har det bra, for du er faktisk ganske så kul!

    5. Kjære Halvor
      Tusen takk for nok et ærlig og flott innlegg! I de senere år har jeg sett de andre sidene ved jula og det er bra at noen skriver om dem. Keep going Kong Halvor! Du er veldig kul, sterk, pen OG snill.

    6. Jeg er så enig. Jula er en materialistisk høytid, all kosen blir overskygget av pakkepress og stress. Julas kjerne, nemlig kristendommen, er så godt som borte og som ateist spør jeg meg selv hvert år hvorfor jeg feirer det.
      Hilsen fortvila 93

    7. Dette var en tankevekker. Er veldig imponert over de temaene du har tatt opp de siste dagene. Inspirerende.

    8. Fin sak detta med å gi to middager, gjorde det med en gang. Må bare få det ut at jeg blir så utrolig frustrest over mennesker som tror de er helgner fordi de kjøper en cheesburger til en uteligger(og så legger ut film på vine eller insta eller youtube), de kjøper det billgste de kan finne, utrolig usunt og støtter en forferdelig industri og varemærke. Hvis uteliggerne er sultene bruker de nok 10 kr på en cheesburger selv og de ikke har mye til overs etter dagen, gi heller noe de vanligvis ikke unner seg, som en kaffe eller en salat, eller som vennina mi gjorde forige jul og lagde hjemmelaget varmmat og delte ut. Selvom dette ikke hadde noe med saken å gjøre, bare tengte på det og måtte få sagt det..:P

    9. Kjære Halvor
      Vil bare si at du er så fantastisk herlig og den beste bloggeren! Du får virkelig ting sagt!
      Du inspirerer meg og gir meg så mye mot om dagene, da jeg sliter veldig mye med karakterer, humør og andre lignende ting.. Jeg har ADHD og for tiden blir jeg veldig “tom”, men på samme tid så har jeg så masse følelser inni meg, aner ikke hva jeg skal gjøre.. Men det å lese bloggen din gjør meg så glad og du gir meg lyst til å smile dag inn og dag ut!
      Hilsen Julie, som egentlig er gal.

    10. Jeg må bare si at jul handler ikke om gaver for alle. Det er en stor del av jula så klart, men gleden for min del er at familien samles, ser på dårlige julefilmer, og noen litt bedre filmer, man baker sammen, spiser kålrabistappe (som burde bli Norges nasjonalrett), og man hygger seg rett og slett. Jeg får min 95 år gamle bestefar på besøk, og han kommer aldri innom ellers, vi inviterer naboen på 94 fordi hun er alene. Det gir glede. Jula er med på å spre glede, og når vi tenker på hvor elendig verden er og har blitt, er det godt å ha en hel måned med kos å se fram til. Skal selvsagt overføre en julegave til tiger-aksjonen din.

    11. Kjære Halvor!
      Selv om ikke du liker jula så godt, og synes det er en “påtvunget hygge”, så betyr ikke det at alle andre er som deg. Jeg, og mange av vennene mine er ikke små barn lengre, men allikevel elsker vi jula like mye som vi gjorde da vi var små barn.
      Selv om fokuset ikke BARE er på gavene lenger.
      Jeg synes det er utrolig koselig å besøke slekt og venner, spise god mat, og rett og slett bare kose seg i jula! For ikke å nevne gavene, som jeg fortsatt synes er stas.
      Så poenget mitt er at selv om du ikke gleder deg så sinnsykt mye til jul så betyr det ikke at alle andre er som deg. Og er de ikke som deg så betyr heller ikke det at de ikke forstår hvordan verden fungerer. Just so you know 😉
      Men uansett, veldig fint å lese det du skriver om tigerfondet, Røde Kors osv. *løper for å rekke toget*
      God jul til deg også! Du er pen, sterk og kul!

    12. Helt 100 % enig 🙂 I år blir det for det meste hjemmelagde julegaver og gaver fra Stormberg, Lush, WWF osv. Blir det noe til overs så havner det kanskje noe hos tigerene dine også! Jeg gir ikke bare fordi butikkene sier jeg skal gi, jeg gir omtenksomme gaver til de jeg er glade i. Det jeg synes er fint med jula er at det er en unnskyldning til å treffe familie og venner som kanskje er spredd over hele landet ellers, og å gi dem noe fint og glede dem. Den kommersielle delen med plastikpynt og glanspapir bryr jeg meg ikke så mye om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg