Askers stolthet.

Jeg drar hjem til Asker omtrent annenhver uke. Det er litt for sjeldent synes jeg, men det er slik det har blitt. Jeg har en kompis fra Sverige og han er hjemme i Kalmar knapt fire ganger i året. Jeg pleier å kalle han “Familiesviker” for å få meg selv til å føle bedre. Det hjelper. Det er faktisk greit å kalle svenser for “familiesviker”, “landsforræder” og “fattiglus”, men man skal ikke kalle dem for “partysvensk” eller “bananskreller” for det er stereotypisk og litt rasistisk. “Drittsekk”, “snylter” og “KUKK!!!” er også greit. Jeg er glad i de stygge svenskene, jeg. Dessuten har svenskene Tjorven, mens vi har Mot i Brøstet. Skulle nesten ønske jeg var svensk, men de er så fordomsfulle.

Når jeg er hjemme i Asker starter som regel turen med et besøk på kontoret til Fattern. Her drikker vi litt kaffe og oppdaterer hverandre på de siste tingene som har skjedd. Fattern forteller om alt han driver med innenfor de 15 forskjellige jobbene sine – jeg forteller om katten min, og at jeg har stjålet nye sokker på Cubus og sånn.

Etter gjennomført kvalitetstid på kontoret drar vi til butikken for å kjøpe middag. Da pleier jeg å få velge. Det gjelder å velge skikkelig mat når man først er hjemme. Som regel velger jeg spaghetti eller tacos.

Så spaserer vi hjem langs Kirkeveien. Dette er verdens kjedeligste vei. Rett strekning med asketrær. Asketrær er ikke gøy å klatre i engang. Da jeg vokste opp her på 2000-tallet, så gikk jeg denne strekningen 2-3 ganger om dagen. Jeg tror det alene gjorde ungdomstiden min ustabil og depressiv.

Se så kjekk Fattern er! Jeg vil at dere som leser skal skrive til Fattern. Skriv hvor kjekk han er, og at han overhode ikke er tynn i håret. Da blir han nok glad, og jeg blir glad når Fattern er glad.

Da vi flyttet fra ghettoen i Huldreveien, så valgte vi å bosette oss rett ved Skaugum – som man ser i bakgrunnen. Det eneste som skiller oss er Jansløkka skole. Jeg skulle helst bodd på Skaugum, men det er ikke noen bråhast.

Da jeg var 14-15 år pleide jeg å brekke av fyrstikker inne i alle nøkkelhullene på skolen. Utrolig dårlig gjort. Om vaktmesteren på Jansløkka leser dette, så gjorde jeg det ikke alikevel.

Etter en gørrkjedelig gåtur hjem kan man endelig henge fra seg klærne og slenge seg ned i stua med resten av familien. Så ser vi på barne-tv – ofte i mange timer. 

Da jeg var liten varte barne-tv 30 minutter. Etter et par timer med dagens barne-tv blir jeg helt paralysert.

Hva er dette for noe? Hvor er Bjarne Betjent?

Drømmehagen heter det visst. Helt ærlig synes jeg ikke barn bør introduseres for LSD på denne måten.

Etter å ha sett på Drømmehagen og andre syke tv-produksjoner for barn, så lager Fattern speilegg til alle sammen. Så legger de andre seg, mens jeg tar frem macen for å jobbe. Og tvitre. Mest tvitre. Og litt surfing etter fine dyr.

Når jeg er på besøk hjemme i Asker sover jeg på rommet til lillebroren min. Han har mye mer leker og tegneserier enn meg, men jeg har klina med flere damer enn han! Lillebroren min er 7.

De andre i familien min har jobb, så jeg er ofte alene hjemme når jeg våkner opp dagen etter. Da pleier jeg å spasere rundt i huset for å se etter ting jeg kan ta med meg til Briskeby.

Her er bokhylla til Fattern. Han er veldig glad i å lese.

Dette bildet er rundt 20 år gammelt. Se hvor kjekk Fattern var! Jeg håper jeg også er så kjekk når jeg blir 30. Føler jeg er på god vei.

Familien min gjemmer alltid de kule tingene i kjelleren for at ikke jeg skal finne det og legge ut bilder av det på internett. Derfor må jeg gå ned i kjelleren. I kjelleren er det mange kasser fulle av pinlige familiehemmeligheter som utslitte stilongser, tegninger fra barneskolen og bilder av meg før jeg fikk regulering.

Nede i kjelleren finner vi også dusjen til Fattern. Han liker følelsen av å dusje på filmsettet til skrekkfilmen SAW.

Mange gamle minner vekkes til live i kjelleren. Her er yndlingsjulepynten min fra barndomsårene.

Alle i familien hatet bamsene mine. Aner ikke hvorfor. Jeg likte de så godt at de stod på spisebordet gjennom hele 90-tallet. Da jeg flyttet ut ble bamsene erstattet med en blomst, så jeg ble veldig glad for å finne dem igjen.

Jeg var generelt veldig musikalsk som barn, og spilte i band med meg selv ved hjelp av dette keyboardet.

Fant igjen de gamle notebøkene og notatene fra kulturskolen også. 

Jeg gikk jo faktisk på pianokurs i over 6 år som barn. Det er på mange måter utrolig at jeg ikke kan spille en eneste sang på piano. Jeg klarer ikke “Lisa gikk til skolen” engang.

Jeg møtte den gamle pianolæreren min igjen for et par år siden, og spurte henne hvorfor jeg aldri lærte meg å spille skikkelig. Hun fortalte meg at jeg brukte mestparten av tiden på å løpe rundt i øvingslokalene, mens jeg ropte: “JEG ER EN SLANGE, JEG ER EN SLANGE!” – Hun fortalte også at hun fikk en slags indre ro etter at jeg sluttet. Jeg synes det var litt dårlig gjort av henne å fortelle meg de tingene, for jeg kunne ikke noe for det. Jeg trodde seriøst at jeg var en slange på den tiden. Bjørg het pianolæreren min. Hun var snill, men jeg tror kanskje hun drakk før timene mine.

Til Bjørg: Se på meg Bjørg! Jeg spiller piano for deg. Jeg har blitt kjempeflink! Ikke les det ovenfor.

Også fant jeg igjen førerkortet mitt. Det betyr at jeg kan begynne å kjøre bil igjen.

Alle vet at lappen er billigere i danmark. Også kan man drikke sprit fra man er 13.

Jeg hang mye nede i kjelleren da jeg bodde hjemme i Asker. Jeg hadde ansvar for løsemidlene.

Det var viktig for meg å sjekke innholdet på flaskene for å være sikker på at alt var som det skulle. Som oftest sjekket jeg dette med en enkel lukteprøve. Etter det hadde jeg det morsomt med plumbo og brunsnegler. 

Fant også den gamle slammer-samlingen min. Den lå inntakt i en rompetaske.

Jeg hadde en bærepose med pogs også, men de fant jeg ikke. Jeg tror det var motivene på alle pogsene som innførte narkotika til Asker. I Asker begynner man med hasj og formfett i fjerde klasse. Jeg har aldri vært særlig glad i narkotika – var jo altfor opptatt med å drepe brunsnegler med plumbo.

Her er det mørkeste kapittelet av livet mitt.

Jeg likte aldri skolen, men jeg var veldig glad i å tegne. Etter å ha bladd gjennom de gamle skolebøkene mine har jeg funnet ut at rundt 90 prosent av sidene består av “forsider” som dette.

Andre gjengangere er riddere, drager, sjørøvere og maskiner – alltid omringet av kniver, pistoler, blod, flammer og gørr. En dag skal jeg stille ut forsidene mine på et galleri, ass. Pushwagner er ingenting i forhold.

Her er den siste karakterboka mi fra åttende klasse. Borgen skole i Asker, 2000-01.

Som sagt var jeg veldig glad i å tegne.

Den norske skolen er ikke laget for alle. Heldigvis fikk jeg plass på Sjøskolen (tidligere Børsholmen Sjøskole) etter å ha kommet meg gjennom et fantastisk år på Borgen.

Kjelleren i Asker kan by på både gode og dårlige minner. Det er lurt å avslutte mens leken er god – eller mens man gråter over det offentlige overgrepet barneskolene utsetter urolige elever for. 

Her er jeg foran huset på vei hjem til Briskeby igjen.

Som dere ser viser jeg beskjedent frem “det ordner seg”-smilet mitt, men ta det helt med ro; jeg har ikke tenkt til å tatovere latinske visdomsord på skulderen i løkkeskrift.

En dag skal jeg starte et turistfirma som guider turister fra andre steder i Norge rundt i Asker. Til slutt blir det speilegg og Drømmehagen hjemme hos Fattern. Og formfett.

65 kommentarer
    1. At du fikk så dårlig karakter i norsk, når det er din skrivemåte jeg prøver å etterligne når jeg skriver stil.

    2. Du er pen, sterk og kul Halvor. Også er det litt kult at du gikk på Borgen, for der gikk jeg og. Det eneste som mangler er noe om det harde gangstermiljøet.

    3. kjære halvor, du er pen, sterk og kul, fordi, jeg er også fra asker, og jeg stalker familien din, så om du sitter i stua og ser på drømmehagen og spiser speilegg og formfett.. og av en eller annen mystisk grunn ser en litt smålubben jente utenfor vinduet.. er det meg, da kan du godt slippe meg inn. for jeg har nettopp tygget i hjel er plastskje

    4. Pappan din er kjekk og han har absolutt ikke tynt hår
      Du er ganske kul du og, nesten som monstrene i drømmehagen. Og katten din er like sterk som en løve, selv om han ikke er like flink med tannbørsten som deg

    5. Hei Halvor, du er kjempe kul og ikke minst super kjekk og sterk<3
      Men det jeg egentlig vil si er:
      Hver gang jeg leser hjemmesiden din blir jeg så inspirert at jeg gråter, ler og kansje pisser på meg!
      Som du selv sier var du han som samlet på biller, tente på skolen og slo jetene, jaa rettere sagt du var han spesielle fyren i klassen. Men se hvor langt du er kommet nå! Du er bare helt fantastisk Halvor, jeg har rett og slett ikke ord. Du er den jeg ser opp til:)
      Hååper så inderlig at du serleser denne komentaren så du får se hvor mye vi elsker deg, og hvor mye du har inspirert enkelte av oss.

    6. åå, jeg bodde i Huldreveien 45 <3 antageligvis bodde vi der samtidig, for jeg bodde der mellom 96-2001, jeg er sikker på at vi har leika sammen! Jeg pleide å leike med de store gutta!!
      Alle pappaer blir glade for å høre at de er good-looking og ikke tynn i håret, så pappa-halvor, du er good-looking og ikke tynn i håret 🙂

    7. Kjære Halvor, du er superkul, pen og kjekk og ikke minst morsom <3.
      Du har en kjempeHOT far, ser hvor du har skjønnheten fra.
      Så bra at du har stjålet noen jallasokker fra cubus! cubus fortjener å bli stjålet ifra :DD de skylder meg kesh!!!

    8. Kjære Halvor. Jeg bor også i Asker. Du er kul, virkelig. Men at du klarte å få så dårlige karakter i norsk, når du er så flink til å skrive, er ikke forståelig. Det er nok på grunn av at du ikke var noe motivert i det hele tatt, og det sier mye om hva motivasjon har å si. Du er veldig pen, sterk og kul. Og et forbilde.
      TAKK.

    9. Halvor, dette var et veldig fint innlegg, og nå ble jeg glad, faktisk så glad at jeg skal orke å gjøre hele franskoppgaven min idag. Halvor er god. <3 håper du har hatt en fin helg så langt. Søndager er rare.

    10. Hjemmesiden din er virkelig flott! Hadde det ikke vært noen informasjon eller bilder av deg kunne innleggene vært skrevet av alt mellom et barn på 7 år og en eldre mann/dame på 75. Sjeldent å finne ironisk/sarkatisk/søte/reflekterte/naive og en tidvis såre ord på samme sted. Du har en sjeldent fin og original måte å skrive på.

    11. Kjære Halvor, du er veldig pen sterk og kul. Du er også den flinkeste hjalmaren jeg vet om. Videoen av deg var veldig fin, du er et stort musikalsk talent. Fattern din er veldig kjekk og er ikke tynn i håret :)Jeg tror du blir like kjekk som han når du blir 30 år.

    12. Dette er det morsomste innlegget du har skrevet på lang tid. Jeg litt tisset på meg. Satt heldigvis ikke i min egen seng da, det hadde vært ekkelt. Venninnen min merket det, godt hun har et marsvin jeg kan skylde på om slike ting inntreffer

    13. Fattern din bor like ved meg! Kan vi ikke møtes neste gang du er der? Det kunne blitt utrolig morsomt, men bare hvis du tar med Rambo, siden jeg vil så gjerne klappe han litt.

    14. hehehe er litt ironisk når folk mener det er rart du fikk dårlige karakterer selv om du er flink til å skrive, etter dette og tidligere innlegg.

    15. Kjære Halvor! Skjønner ikke hvorfor alle skriver at du er sterk. Det er jo pappan din som er sterk! Jeg følger deg på Twitter, og du følger meg med stalkerhalvorbrukeren din. Fred ut og xP-smiley!

    16. Er ikke borgen er kristen skole?
      Og faren din må få seg twitter da, kanskje blir han den norske mannen på over 40 år med flest følgere?

    17. Hala Halvor. Vil bare si at jeg syns du har et fantastisk talent for vittigheter, du skriver kjempemorsomt, underholdning som bare faen. Latteren sitter ikke løst, men jeg ler alltid av dine påfunn. Skulle ønske vi var bestiskompiser så jeg kunne fått masse vittige bilder og artige meldinger fra deg. Du er konge. Men det visste du kanskje fra før. Du er også veldig flink til å tegne. Du burde lagt ut tegninger på hjemmesiden oftere. Da får du sikkert Nobels kunstpris.

    18. Kjære Halvor.
      Du er morsom selv når du ikke prøver. Kjempemorsomt hvor mange damer som digger deg selvom du er et vandrende freakshow. Og Rambo har utrolig pene og vakre øyne. Du er sterk og kul og du kler virkelig poser. En ting jeg har lurt litt på er hvordan daten på DAGENS MANN gikk?
      Du er kongen.

    19. Kule Halvor.
      Du er sterk. Ikke bare på “jeg kan løfte Rambo samtidig som jeg lager spaghetti”- måten. På den andre måten også. Den inspirerende, forbilledlige “du kan få verden til å fungere selv om det er vanskelig”- måten!
      Du og faren din er med rette noe både Asker og hele Norge som nasjon kan være stolte av. Dere viser at det går an. Man kan gjøre det utrolig bra, være fantastiske medmennesker, selv med mye motgang. Dere viser andre at man, sakte men sikkert, kan finne måter å klare dagene på. Og sakte men sikkert går man fra å overleve hverdagen til å leve den. Ikke at de tunge dagene og tankene forsvinner av den grunn, men likevel. Historien deres, båndet dere har til hverandre, menneskene dere er (selv om jeg ikke kjenner dere, og det kun er en brøkdel som vises her på hjalmaren din) gjør meg stolt.
      Min bror (en snusende, sinnsykt forbanna dritkul femtenåring) har aldri passet inn i den norske skolen, alltid vært den som har måttet gå ut av timen, være et annet sted. Han har alltid vært til bekymring, både for lærere og foreldre. Vært tema både på kontaktmøte og foreldremøte. Poenget: Han sa her om dagen “Jeg vet at det kommer til å gå dritbra. Uansett om skolen ikke passer for meg. Bare se på Kong Halvor. Se på alt han har vært igjennom i løpet av livet sitt, alt han har opplevd. Se hvor kul, sterk og morsom han har blitt. Hvor bra han klarer seg”.
      Var bare det jeg ville si. Du gjør så mye for så mange. Bare ved å være deg selv. Takk!

    20. Kjære Halvor. Du muntrer opp til og med gråstein. Imponert. Pogs og slammers savner jeg. Samlinga mi var enorm. Faren til Halvor – du ligner på Halvor! kompliment, as.

    21. Kjære Halvor.
      Bamsene dine er skikkelig pene, sterke og kule!
      Jeg hadde en sånn en og, de satt i sofaen og strikket, jeg håper dine og gjorde det, jeg orket ikke trykke play på videoen, jeg har nemlig to datamaskiner, og bare den ene har lyd og det er dessverre aldri den jeg finner videoer på, og jeg er lat.
      Men poenget er at jeg ble grepet av en skikkelig lykkelig følelse av å se de bamsene, og så fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg sikkert kastet dem en gang jeg innså at jeg ikke ville bli horder.
      Hilsen meg.

    22. Kjære Halvor. Jeg slutter ikke å bli trist og skuffet over den offentlige norske skolen. Tenk så mye kreativitet den har drept ved å fortelle barn og unge at de ikke duger, bare fordi de ikke passer inn i den firkantede formen de vil ha oss inn i.. Ja, allmenkunnskap er viktig, men det er søren meg måten den presenteres for elevene på også! En karakterbok full av 2-ere og 3-ere – det er ikke ditt nederlag, det er skolens. Du er sterk! Hilsen frustrert pedagog
      PS: Jeg tror katten din og katten min kunne blitt gode venner, det virker som de har like interesser. Soving, for eksempel.

    23. Kjære superkule Halvor! Åh, du skulle bare visst hvor inderlig jeg skulle ønske jeg hadde hårmanken til din far. Gi beskjed om du trenger en assistent til turistfirmaet ditt!

    24. eg tror eg må gifte meg med faren din, eller deg.. vanskelig valg
      begge var sånn sexy som de kaller det

    25. Til fattern til kjære kong Halvor:
      Du er utrolig kjekk og overhodet ikke tynn i håret! Som far som sønn!
      Stå på kong Halvor!!

    26. KJÆRE HALVOR
      HAHAH JEG DØØØR, nei vent vindu, nei oii jeg mener dørterskel..
      norges beste blogger! eeelsk
      ps, du er SICK pen, svak og kul

    27. Kjære Halvor!
      Jeg har, inntill akkurat nå, hatt en rimlig grå og kjedelig dag med skikkelig dritthumør, men det er rettet opp etter å ha bladd meg gjennom noen innlegg på hjemmesiden din! .. Hvis jeg bare hadde lest dette her i dag tidlig, hadde nok ikke dagen fortonet seg så kjedelig. Du blir nok et nytt innslag til morgenkaffen! Fordi du er så kul, sterk og pen 😉 Og har en far med veldig fint hår..

    28. Haha. Helt fantastisk!
      Du er meg en artig type. 🙂
      Beklager at jeg ikke fulgte kommentarformen din. Ok?

    29. Jeg ler så tårene triller. Den karakterboka kan ikke være din. Hvis den er din, så er du et bevis på at den skolen bare funker for A4-mennesker. Ja, vi vil ha flere slangebarn i norsk skole.Vi gidder ikke å bare ha sånne A4 barn.

    30. Ha ha, jeg ler meg ihjel av bloggen din, du skriver skikkelig morsomt! Og pogs! Det hadde jeg glemt. Min eldste sønn er på alder med deg, tror jeg. Samlet på pogs. Jeg har ingen formening om du er pen, sterk eller kul, men du er i hvert fall innmari morsom!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg