LEGOLAND

Jeg og Fattern var i Legoland en rekke ganger gjennom 90-tallet. LEGO var ett av mine viktigste kreative utløp som barn. Målet mitt var å flytte til Legoland for å jobbe som produktutvikler for LEGO. Det skjedde aldri, men jeg er fortsatt en stor LEGO-entusiast. Nå er det rundt 13-14 år siden vi tok pilgrimsferden Legoland sist. Det har blitt generelt dårlig med bilturer med Fattern – noe jeg virkelig savner. Det var til stor glede da Fattern spurte om jeg ville være med han og søsknene mine, Ruben og Stine, til legoland i fellesferien (gjelder ikke meg, for jeg har ikke jobb). Det ville jeg selvsagt. Så hoppa vi i bilen, og kjørte.

Vi Harsem-folk liker å tenke at turen er en del av ferien. Det er derfor ingen grunn til å haste. Vi tok første stopp på et sted som heter Varberg – like utenfor Göteborg. 

Dagen etter kjørte vi båt til Danmark. Her fikk vi smake på den danske kulturen ved å spise den danske nasjonalretten “Fransk hotdog”.

Så kom vi frem til Danmark, og kjørte raskt inn til København for å se på en statue. Den var veldig spennende å se på.

Vi så på statuen i ett minutt, og så kjøpte vi nøtter og kjørte videre. 

Så du filmen til meg og Fattern? Trykk HER. Og skriv gjerne noe koselig til Fattern i kommentarfeltet. Han fortjener det, for han et viktig menneske for meg – og verden.

Vi tok et nytt stopp i Odense, men det var ingen som klarte å sove fordi alle gledet seg sånn til å komme frem til Legoland.

Vi dro inn i Odense for å spise middag og kjøpe klær på salg, men fant ingen av delene. Drittsted!!! Neida. Alt er bra med Danmark.

Og så, etter to lange dager med reise, kom vi endelig frem til vakre Legoland. Vi tok inn på Legoland-hotellet og fant oss til rette i en stol som jeg ønsker meg til bursdagen min neste uke. (13. oktober!)

Dersom lego og barn er det verste du vet, så bør du holde deg unna Legoland. Det er lego og barn overalt der. 

Utenfor hotellrommet vårt hadde vi en legopingvin med briller og slips. Jeg koste med den – men den responderte ikke, og da ble jeg litt lei meg. 

Det verste som finnes i verden er hungersnød, rasisme og når pingviner ikke vil spoone. Jeg elsker spooning. Og pingviner. Og lamaer og gul Farris.

Fra hotellrommet hadde vi utsikt rett ned til fornøyelsesparken. 

Jeg skulle ønske at det gikk an å bo der for alltid – men det var ikke lås på toalettdøra der, så det hadde ikke fungert i lengden. Jeg liker å kunne låse. Det eneste jeg krever her i livet er en stakkars dass med lås! Derfor dreit jeg på dassen ved resepsjonen i stedet. På en do som var 30 cm høy. Jeg tror den var beregnet for barn eller pingviner. Jeg elsker pingviner. Og gul Farris. Det kjipeste med utlandet er at de ikke selger Farris der.

Men Farris eller ikke. Vi var i Legoland, og endelig kom vi oss ut fra hotellet – og inn i parken. Til stor glede var jeg høy nok til å ta alle atraksjonene! Jeg var høy nok i 1998 også, men man vet jo aldri med danske lover og regler.

Her prøver Fattern å lage illuminati-trekantsymbol med hendene, men får det ikke helt til. Han hører definitivt ikke nok på amerikansk rap.

Ruben og jeg hang sammen mesteparten av tiden. Jeg lurte han til å ta alle berg- og dalbanene selv om han var livredd. Jeg var også livredd, men det sa jeg jo selvsagt ikke.

Det er viktig at vi får tid sammen slik at han etterhvert innser at jeg er en taper, og at han aldri må bli sånn som meg. Blant annet så spyttet jeg på meg selv, sklei i en kjøttmeisbæsj og tegnet snurrebarter på vin-menyen i hotellrestauranten.

I Legoland er nesten alt bygget med lego. Her er et legotog, for eksempel.

Og her kan man late som at man har blitt spist av en glad legoløve. 

For å vinne tillit spanderte jeg brus på Ruben (med Fatterns penger). Så koste i oss sammen med en legohore.

Her diskuterer jeg presidentvalget i USA med noen legomeksikanere. 

En legolama!

Lamaer er et undervurdert dyr. Jeg digger lamaer. Og kattepusen min, da.

Til slutt dro vi på Lego-butikken for å bruke opp resten av feriebudsjettet til Fattern.

Lego-butikken er et genialt konsept som går ut på at man kun selger lego i butikken. Dette er drømmebutikkene mine:

Lego-butikken.
Gul Farris-butikken.
Lama-butikken.

Det jobber selvsagt snille jenter i alle disse butikkene, og alle synes jeg er snill. Også skulle jeg hatt aspergers! Og jentene hadde gitt meg kos og latt meg hjelpe til i butikkene mot at jeg får klappe lamaene og sånn.

For dere som ikke har vært i Legoland før, så kan det være viktig å bryte illusjonen av at absolutt ALT er bygget i lego. Tapeten på hotellet, for eksempel: Ikke lego.

Den vakre blomsten i vinduskarmen: Heller ikke lego.

Vi hadde en dritbra tur, men jeg hadde en Scooter-konsert å rekke, og en kattepus og kose med. Derfor fløy jeg hjem igjen – to dager i forveien. 

Hva er din beste gul Farris-historie? Liker du den store eller lille flasken med gul Farris best?

35 kommentarer
    1. Kjære Halvor. Du er veldig pen. Og ganske så sterk tror jeg. Og så er du sånn litt over gjennomsnittet kul. Jeg vil også til Legoland. Den grønne farrisen er også veldig god.
      Følg meg gjerne på twitter om du vil vere enda kulere: vildemu

    2. åh, nå vil jeg reise til legoland. Ser ut som det var en super tur dere hadde. For en fin familie! 🙂

    3. Halvor!
      Du burde flytte til Larvik! Farris i lange baner!
      Drikker farris, bader i farris, dusjer i farris, pusser tenna i farris osv.
      Perfekt!

    4. Åh, husker jeg var på legoland for en del år siden. Fantastisk sted, utrolig fasinerende!
      Turen til selve “målet” er jo halve ferien! Det er jo utrolig moro og for å ikke snakke om koselig. Haha, ikke alt er bra med Danmark! Språket, eller skal jeg si halssykdommen, er lite attraktivt og veldig vanskelig å forstå. Men ganske moro å høre på (det var veldig mye dramatikk på den nye skolen min fordi jeg ikke klarte å holde meg når den danske biblotekaren pratet).
      Åj, du har snart bursdag du! Fint bursdagsønske har du å! Jeg har bursdag sånn 2 uker etter deg blir det vell 😉 Hehe, elsker lego og barn <3
      DEN LEGOHORA HAR JEG KOST MED OGSÅ! Skummelt å fly alene da, Halvor.
      Jeg liker faktisk ikke farris i det hele tatt. Ikke ramlösa heller. Kunne ønske jeg likte det fordi det er sunt. Mye sunt som smaker bæsj. For å ikke avslutte kommentaren med "bæsj", så må jeg si at det så ut som en superkoselig familietur. Dere ser herlige ut hele gjengen!

    5. Kjære Halvor, du er en utrolig fantastisk, episk og morsom person som lyser opp dagen min <3 haaha. hvertfall, jeg knekker helt sammen av innleggene dine. Keep going!

    6. Og et intervju å rekke.. Jeg var i legoland i fjor, av egen vilje med mamma og pappa. De kjedet seg i hjel mens jeg hadde det superkult! Den store flasken med gul farris er best, for da får man mest. Visste du at hvis man googler gul farris kommer det opp bilder av deg 😀

    7. Kjære Halvor, jeg er 95% sikker på at du var den sterkeste av barna på Legoland!
      “For å vinne tillit spanderte jeg brus på Ruben (med Fatterns penger). Så koste i oss sammen med en legohore.” Godt å vite at det bare ikke jeg som snylter på far sine penger for å vinne tillit (helst hos diverse jenter) hos forskjellige med-mennesker.
      Vi skulle møtes engang og diskutere gul Farris og kose med katte pusen Rambo.

    8. Kjære Halvor. Søsknene dine er kanskje planetens heldigste, for de har både deg som bror, og fattern til fatter! Du er forresten pen, sterk og ganske kul.

    9. Jeg følte meg unormal som den eneste som drakk gul farris. Takk & lov for at det er flere.. Gud har hørt min bønn

    10. Husker en gang på skolen da jeg nettop hadde kjøpt meg gul farris, men i timen så er det tydeligvis ikke lov til å drikke brus(!?!?!?!) så læreren ristet ut all kullsyren. Jeg hater den læreren, gjorde ikke leksene hans resten av skoleåret (gjorde dem ikke før det heller, men kom inn på skolen jeg ville komme inn på uansett, så SUCKERS!!!).

    11. Der jeg bor har jeg en nabo (2kmlangtunna-nabo)som er bonde, og han driver med lama. De går rundt på store beitemarker nesten året rundt. Jeg har vært å hilst på dem flere ganger. De er hyggelige. Hyggeligere enn de fleste menneskene jeg har hilst på, og jeg har hilst på svært mange mennesker.
      Og Marie: Jeg synes det er rart at det er ditt livsmål nr. 3, hos meg er det å spoone med Halvor mitt livsmål nr. 1!! Det er fordi han er så pen, sterk og kul 🙂
      Håper jeg en dag kan få spoone med deg, Halvor!

    12. så artig at jeg ikke er den eneste i verden som liker gul farris. min mest spennende historie med gul farris fant faktisk sted denne uken. jeg tok tommelen i flaska og rista som faen, og med det var det plutselig farris (gul, vel og merke) i hele rommet 🙂

    13. Når du sto ved siden av høydemåleren, så kunne man nesten se hvor høy du er halvor! Brukte matte, og regnet ut at du er 168 centimeter høy. Hvor høy er du halvor?

    14. Du står nok på en bruskasse i headeren din, ja du lure ikke meg.
      hallo du ser ikke 185 ut ))))))):
      p.s. du er pen og sterk og kul, uansett hvor høy du måtte være.

    15. Jeg foretrekker grønn farris, men liker gul veldig godt også. Pleier å drikke farris på fest av og til, i stedet for alkohol. Og det er ikke sant det som står på de farrisbris-flaske-etikettene om at farris bris har mindre kullsyre enn den vanlige. Kjennes helt klart ut som den har mer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg