Scandinavian Star

Jeg opplever nesten daglig å måtte forklare forskjellige folk min historie. Da snakker jeg ikke om hvor jeg gikk på skole eller hva slags musikk jeg liker – jeg snakker om Scandinavian Star-tragedien. Blant mine jevnaldrende er ikke denne historien særlig kjent, og for mange av mine yngre lesere og følgere er den helt fjern. Det er over to år siden jeg skrev om forholdet mitt til Scandinavian Star, og det jeg og min familie opplevde. Det er at av mine mest leste innlegg og du kan selv finne det HER.

Den siste tiden er historien blitt dratt opp igjen. Det er det flere grunner til. Hva som skjedde denne tunge natten 1990 er fortsatt ikke oppklart, og vi nærmer oss foreldelsesfristen som er på 25 år. For de etterlatte som har jobbet i alle år med å få saken gjenopptatt er dette et kappløp med tiden. For meg er det et mysterium at gjenopptagelse enda ikke er skjedd, men jeg er ingen talsperson for granskningsgruppen. Jeg har ikke satt meg nok inn i Scandinavian Star-saken til å kunne uttale meg om det. Saken er omfattende, og inkluderer en rekke konspirasjonsteorier. Det jeg derimot vet er at de siste 25 årene har spist av oss som var med, og de mange pårørende, som et umettelig kakemonster. 160 mennesker døde på Scandinavian Star i 1990. Min gravide mor inkludert. Vi er mange som trenger svar.

Jeg var kun halvannet år da jeg var med på båten. Jeg husker ingenting, og det er jeg for øvrig veldig glad for. Jeg har derimot vokst opp med denne saken som en veldig stor del av hele livet mitt. Jeg husker ikke brannen, men jeg husker de utenlandske journalistene som spilte fotball med meg da de fulgte oss for å dekke saken tidlig på 90-tallet. Jeg husker at jeg prøvde å forklare mine jevnaldrende allerede i barnehagen om hva som hadde skjedd meg. Hele oppveksten har jeg lært meg å fortelle historien min. Når folk spør. Jeg forteller bare når folk spør. Men jeg blir spurt ofte. Jeg har aldri brukt historien min som et image. Jeg har heller aldri oppsøkt oppmerksomhet på grunn av den. Men jeg rømmer ikke fra den. Historien min er en viktig del av meg – som et fødselsmerke. Den har formet meg som menneske, og jeg vet at jeg har vokst på den. Jeg vet hvor skjørt livet er. Jeg vet hvordan det er å vokse opp alene med med faren min, og jeg har lært meg å leve med et stort savn.

Jeg husker ikke mammaen min, men jeg savner henne. Hver dag.

Det viktigste for meg er at Fattern har det bra. For ti år siden giftet han seg på nytt (verdens beste stemor), og jeg har fått en lillebror og en lillesøster (verdens beste lillebror og lillesøster). Sammen er vi blitt en stor familie – det beste som kunne skjedd. Disse tingene har jeg skrevet om tidligere, og jeg skal ikke repetere meg selv for mye nå. Hvis du vil lese og lære mer om dette foreslår at du leser innlegget jeg linket til øverst i innlegget + leser litt om Scandinavian Star i nyhetene. Senere i dag kommer det mest sannsynlig et intervju med meg hos VG også. De holder på å lage en større sak om hendelsen, som forhåpentligvis vil gi mange av dere som ikke kjenner saken særlig godt et bedre innsyn i hva som faktisk skjedde på vei til Danmark natt til 7. april 1990.

56 kommentarer
    1. Du har fått en kjempefin famile, Halvor! Selv om moren din ikke er der fysisk sammen med dere, er hun i hjertene deres.

    2. Et veldig rørende innlegg, kjære Halvor – du virker som en utrolig flott type.
      Jeg ønsker deg alt godt, og håper at dere en dag kan få de svarene dere har ventet på så lenge.
      Stor klem fra meg

    3. Kjære Halvor!
      Ville bare si at du er en utrolig sterk person, jeg ser utrolig opp til deg!
      Skulle ønske jeg kunne bli kjent med deg, haha..
      Jeg vet hvordan det er å savne noen slik som du gjør, jeg har en far som er der, men samtidig ikke, han stiller aldri opp og rett og slett bare er der. Jeg savner å ha en ordentlig farsfigur som han. Moren og faren min er skilt og heldigvis har mamma en ny mann hun har fått 2 herlige gutter som jeg er stolt av å kalle meg selv storesøster til. Jeg elsker dem av hele mitt hjerte.
      Men nå har jeg flyttet å begynt på skole 3 timer unna og savner dem mer enn alt i verden. Det er faktisk fælt.

    4. Jeg gråter nå.. Du virker utrolig sterk og fantastisk!
      Du kan få en klem hvis du vil, gjennom internett da såklart..

    5. Du er best Halvor! SÅ glad for at dette blir gransket på nytt. Håper det vil gi dere og alle andre noen bedre svar.

    6. Jeg vet moren din hadde vært stolt av deg i dag!<3 det viktigste er at de pårørende lever ett normalt og lykkelig liv idag, og det ser det ut som dere gjør :')

    7. Kjære Kong Halvor !
      Når jeg leste dette innlegget og det du har linja til så fikk jeg tårer i øynene, jeg blir rørt over hvor sterk du er som forteller din historie. Jeg kjenner ikke deg men du virker som en fantastisk fyr som fortjener det beste!

    8. Kjære Halvor! Ååh, jeg begynte å gråte da jeg leste begge innleggene. Du er veldig sterk, Halvor!!

    9. Så utrolig trist å lese, men også godt å høre du har det bra med familien du har 🙂 faren din er utrolig sterk og kjempe fine bilder av dere alle! Håper du har det bra og at alt går bra fremover. Du er en unik person Halvor 🙂 stå på!

    10. Jeg får alltid en klump i halsen da jeg hører om Scandinavian Star. Rett og slett fordi jeg tenker på deg, og hvor vondt det må gjøre for deg og de andre pårørende. Det er en sak jeg har vokst opp med, fordi jeg er altfor liten til å huske den selv. Husker bare mamma fortalte meg om den da jeg var mindre.
      Pappaen din må være en av de beste pappane som finnes. Han virker så sterk, og så åpen om hva som skjedde. Og det skal han ha stor ære for, han har jo oppdratt deg mesteparten av barndommen din alene.
      Skal tenkte på dere gjennom alt som skjer. Fordi dere fortjener det, like mye som alle andre. Jeg bare vet ikke om noen andre enn dere.

    11. Halvor, når du viser denne siden av deg får jeg lyst til å ta deg med hjem. Mange vil kanskje kjenne deg igjen som den barnslige uhøytidelige KongHalvor. Men du har så mye mer å vise. For innerst inne finnes det en voksen og seriøs Halvor. Husker jeg leste det første innlegget ditt om ulykken. Det satte seg skikkelig og jeg har tenkt på deg og faren din hver gang jeg leser/hører om det.
      Jeg vil du skal vite at jeg ser opp til deg, ikke bare fordi du er så kul og funny, men også fordi du er så voksen og sterk og snill. Jeg blir så glad av å se deg med familien din og Rambo og alle du er glad i.
      Sitter å ser et innslag om det på nyhetene nå faktisk. Jeg håper virkelig at det som skjedde den natta blir oppklart og at eventuelle skyldige blir straffet. Det fortjener dere! Stå på som du pleier, Halvor, sender familien og deg masse lykke!

    12. Halvor, hva kan man skrive til deg etter å ha lest et så reflektert innlegg? Jeg sitter i skrivende stund faktisk, å leser i gjennom alt jeg kommer over fra ulykken, ikke fordi jeg ikke visste om ulykken, men fordi jeg vil vite hvorfor noe sånt kunne skje og det lurer sikkert dere som har mistet noen i ulykken på også. Jeg håper at de finner svar til dere, for dere fortjener svar, rettferdighet og så utrolig mye mer, du er virkelig et unikt menneske og jeg ser så opp til deg og dette innlegget her skal lagres og deles videre, for det er så viktig at flere får vite om ulykken. Sender noen tanker over til fattern din også, han virker som et flott menneske<3

    13. Det bildet av bittelille deg på graven må være noe av det mest hjerteskjærende jeg har sett noen gang. Jeg er så glad for at dere har klart dere så bra som dere har gjort, og jeg er full av beundring for faren din. Dere virker som utrolig sterke og flotte mennesker begge to. Ønsker dere all lykke og håper at denne saken endelig blir oppklart.

    14. Kjære Halvor
      Jeg har ikke lest bloggen din før, bare et par innlegg. Jeg mistet selv min tante i Scandinavian Star-ulykken. Jeg vae tre år da det skjedde, men jeg var heldigvis ikke med på båten. Trist å lese din historie, og se denbe siden av deg.
      Du er en bra mann, Halvor.

    15. Kjære sterke Halvor!
      Dette var utrolig sterkt, trist og rørende å lese <3 både du og faren din er utrolig sterke, og det er veldig bra at dere har hverandre!

    16. Kjaere Halvor!
      Jeg flyttet ifjor fra Norge til England, og ville bare si at jeg sitter her med taarer i ooynene! Jeg leser VG hver dag og bloggen din!
      Vil bare si at det som skjedde var helt fryktelig for deg og mange, men jeg tenker mye paa deg naar det gjelder dette! Staa paa i livet og husk du er et stort idol for mange!
      Don’t ever give up on life when it hits you bad! Stand up and fight.
      Ayesha fra Bergen

    17. Kjære Halvor!! Har lest innlegget ditt 3 ganger nå og jeg prøver så godt å holde tårene inne. Så utrolig trist!! Bra at du er så sterk når det gjelder dette. Du har så mangen fans som ser opp til deg og jeg er en av dem. Elsker deg Halvor!! 🙂

    18. Veldig trist å lese. Kom faktisk over artikkelen på VG, så det var litt merkelig å se ditt fjes i den artikkelen. Tøft av deg å være så åpen om saken. Kondolerer på det sterkeste med tanke på din mor.

    19. Kjære Halvor! 🙂
      Husker så godt første gangen jeg traff deg, Halvor. Utenfor SFO på Hagaløkka skole, du gikk i 4 kl, du satt ute og ventet på å bli hentet. Jeg spurte deg- venter du på mamma eller pappa som skal hente deg Halvor. Du svarte som den naturligste ting i verden- mamma`n min er død hun, så det er pappa som henter meg… <3 <3 <3

    20. Kjære Halvor!
      Jeg husker denne ulykken godt, blant annet fordi faren din var læreren min da det skjedde. Han var en altfor snill lærer, det må sies.
      Men jeg husker jeg beundret engasjementet hans for de etterlatte etter Scandinavian Star-ulykken, og hvor sterk han var oppe i alt dette, hvor han selv har mistet sin elskede og hans sønn mistet sin mor.
      Jan har dukket opp i tankene mine veldig mange ganger iløpet av årene som har gått, og jeg har ofte lurt på hvordan det har gått med både han og deg.
      Det var både godt og trist å lese dette blogginnlegget. Trist fordi dere har opplevd dette – og fremdeles ikke har fått svar. Men godt å se at det går bra med Jan. Og med deg deg. Tross alt.

    21. Som jeg beundrer deg Halvor! har fulgt deg og bloggen din lenge, men hørte ikke om historien din før i går! Du virker fantastisk

    22. Kjære Halvor.
      (Det er slik du liker kommentarene dine, sant?)
      Jeg har lest bloggen din i flere år. Ikke daglig eller ukentlig, men litt sånn i rykk og napp når jeg trenger noe morsomt å se og lese. Du er virkelig en av Norges morsomste menn, med den sykeste, særeste og slemmeste humoren. Og det er vel nettopp derfor så mange av oss nordmenn klikker seg innom hjemmesiden din.
      Selv om jeg har fulgt deg en stund har jeg aldri klart å få med meg historien din. Og det knuste virkelig hjertet mitt når jeg leste dette innlegget, det eldre, samt kronikken og filmen på VG.
      Jeg har aldri satt meg inn i Scandinavian Star- saken. Dette skjedde noen år før jeg i det hele tatt var født. Så jeg hadde virkelig ingen anelse om at så mange mennesker var berørt. At så mange omkom, at brannen blusset opp/ ble påtent opptill flere ganger.
      Vel, jeg har brukt nesten hele dagen på å luke ut informasjon om denne saken, og jeg helt knust. Jeg er helt knust, på dine og alle de andre pårørendes vegne. Dette er mest værste politiarbeidet jeg noen gang har hørt om!
      Jeg skriver dette med tårer i øynene. Det er helt grusomt. Og du, Norges morsomste (ikke minst: kjekkeste) mann var midt opp i der. Klart du ikke husker den grusomme natten, men denne natten ble TO, av de personene som skulle være blant de viktigste i livet ditt, revet bort fra deg. Jeg er så trist på dine og din families vegne, Halvor. Og jeg håper VIRKELIG at både du og din far en dag får svar på hva som egentlig skjedde.

    23. Enda en grunn til at “jeg elsker kong halvor”. Jeg “beundrer” deg ikke bare fordi du er en morsom type liksom, du virker som et fantastisk menneske (som jeg sikkert har sagt mange ganger, men det kan ikke bli sagt nok mener jeg).
      Jeg misunner alle som får kjenne deg personlig! Virkelig heldige mennesker (hvem vet, kanskje jeg blir veldig heldig en siden jeg skal mulig flytte til Oslo for å studere, med sikra leilighet og greier.)
      Uansett, jeg har jo lest om dette her før, og det treffer meg midt i hjertet. Det tar på liksom (jeg er et veldig empatisk menneske), og jeg kan ikke få sagt nok hvor trist jeg syns dette her er. Det vakreste jeg ser er folk som aksepterer fortiden, hva som har skjedd, vokser av det og blir et godt menneske. Jeg har personlig dårlige erfaringer fra fortiden som kunne formet meg svært negativt, men jeg mener det nå har blitt til noe positivt – om du henger med. Ja, nei skal ikke sitte her å skrive en hel bibel men jeg har masse på hjertet som alltid.
      Men til sist, så føler jeg at jeg kjenner deg på flere måter fordi du deler slike ting. Jeg har tenkt på det her flere ganger, med mammaen din og deg. Jeg snakker med folk noen ganger om det, fordi det har gått skikkelig inn på meg liksom. Jeg ønsker deg ivertfall alt vel i livet. Og håper du får svar på alt du og pappaen din lurer på. Alle bør se opp til en fyr som deg – hvis det kommer noen dager som er dårlige, så husk på at Maddis ser opp til deg! Lots of love!

    24. Kjempe kul blogg du har laget! 🙂 Jeg blir veldig inspirert når jeg besøker denne. Men du! Jeg har akkurat deltatt i en dødsbra konkurranse hvor du kan vinne en reise! Vil du ikke være med du og?

    25. Kjære Halvor.
      Dette var trist..:( faren min døde i en grusom motorsykkel-ulykke da jeg var 10 år gammel. Jeg skal ikke sammenligne to forskjellige situasjoner, men skjønner at du har hatt det tøft..
      Du er sterk! <3

    26. Kjenner jeg vil gi deg en stor klem atm, Halvor! Du er så unik, du har tilpasset deg, og du gjør det bra i livet, virkelig. Jobb er ikke alt, og det at du er en fantastisk kul person med humor og noe helt spesielt betyr så mye mer!! Dette ble litt klissete men ja du er best halvor

    27. Jeg og broren min fikk sjokk da vi så dokumentaren om Scandinavien star, da du plutselig dukket opp! Syne det er helt utrolig at du har kommet deg over noe som dette!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg