23 ting ingen ønsker seg til jul

Jeg synes ikke julegavekjøret er noe menneskerasen burde fyre oppunder i en verden som er på god vei nedover – men nå er det jo slik at jula for veldig mange handler om å gi og få gaver, og hvert år er det samme maset.

Hva ønsker du deg til jul? Her er min ønskeliste! La oss kjøpe masse ting! Vi må huske alle – tenk så flaut det blir om vi glemmer noen!

Det er ikke lett å huske hver eneste tremenning med samme etternavn – og desto vanskeligere er det å vite hva dem ønsker seg. Jeg kan ikke bidra med gode tips til julegaver dessverre, men jeg vil gjerne gi noen retningslinjer på ting ingen oppegående mennesker faktisk ønsker seg til jul. Vi snakker om julegaver som er så elendige at det er bedre å sende dem døde skadedyr.

I år kan du slippe å gå i julegave-fella. Her er lista over tingene ingen egentlig ønsker seg!

1. SLÅBROK
Klassisk julegave som ingen egentlig ønsker seg. Det virker så smart, men slåbroken er lang og umulig å brette/henge opp – og de billige variantene som blir solgt som julegaver på KappAhl og lignende billigkjeder absorberer ikke vann, holder overhode ikke på varmen, og finner raskt veien til den skitne kroken bak tørketrommelen som aldri blir rengjort. Funfact: 3 av 5 boligbranner er forårsaket slåbroker som tetter igjen ventilasjonssystemet bak tørketrommelen.

2. PYSJ
Ingen bruker pysj. Seriøst. INGEN bruker pysj. Hvis du uironisk kjøper en pysj til en hvilken som helst person over 9 år, så har du misforstått en rekke grunnleggende elementer i overgangen fra barn til voksen. Det starter med at man slutter å bruke pysj, så lærer man å tørke seg selv i baken, og til slutt klarer man å fylle ut skjemaene på NAV helt uten hjelp fra rådgiver. Å kjøpe pysj i gave til en voksen person er derfor på mange måter en subtil måte å tilby assistanse ved rumpetørking senere på kvelden.

3. STILONGS
Absolutt praktisk når vinterkulda står på som verst, men det er likevel begrenset hvor mye stilongs man faktisk behøver å fylle klesskapet sitt med. Prøv å tenke over om det finnes en sannsynlighet for at den du skal kjøpe gave til har stilongs fra før av. Trenger vedkommende virkelig én til? Nei. Og hvis han eller hun får bruk for en stilongs, så er det ennå billigere på nyåret – etter at 5 millioner nordmenn har byttet inn stilongsene de fikk til jul med noe de har mer bruk for. Døde skadedyr, for eksempel.

4. UNDERBUKSER OG SOKKER
Dette er den klassiske “jeg bryr meg ikke om deg, men anerkjenner at du eksisterer”-gaven. Ironisk nok også en av få brukbare gaver man får til jul, så lenge både sokker og truser er ensfarget så klart. Klovneundertøy er kult når man er 13.

5. HM/CUBUS/KAPPAHL/BIKBOK
Billige klær fra billige kleskjeder som selger dårlige klær er dårlig business. Ingen blir oppriktig glade over å pakke ut en bomullsgenser til 79,- fra HM. Ikke fordi man krever å få andre ting, men fordi man blir satt i en situasjon hvor man må kvitte seg med et klesplagg selv Fretex ville pælmet i søppelkassen. 

Egentlig burde man unngå å kjøpe klær til voksne mennesker i det hele tatt, da de som oftest har kontroll på klesskapet sitt sjæl – med mindre man er skråsikre på vedkommendes stil og størrelse. Veien fra julepakke under trett, til sammenknyttet Kiwi-pose i en Fretex-container er ekstremt kort!

6. NILLE
Butikker som Nille er selve grunnlaget for bruk-og kast-samfunnet vi har gjerrighandlet oss inn i. Å kjøpe gaver til folk, for så å tvinge dem til å bruke tid på å pakke opp dette juggelet midt på julekvelden er for meg en dårlig spøk med en besk ettersmak av narsissisme fra giveren. Det blir litt som å sende kjedelige snaps til folk man ikke kjenner. Du vet at du får oppmerksomhet, men det blir oppfattet negativt.

7. CLAS OHLSON
Clas Ohlson er et topp sted å stikke når man trenger en hammer, eller en lyspære. Det er derimot feil sted å dra om man skal kjøpe en gave til noen. Med mindre du skal kjøpe en stor øks. Det er alltid fett å gi bort øks til folk i gave.

8. DYNETREKK
Ikke kjøp dynetrekk med mindre du har fått nyss i at dette er ønsket. Dynetrekk tar mye plass, dyner har varierende størrelser, og oddsen for å kjøpe noe så banalt som feil farge er stor dersom mottaker er over 17 år gammel.

Det samme gjelder håndklær til badet. Det er ofte lurest å droppe det. 

9. MOODS OF NORWAY
Ryktet sier at det fortsatt blir plassert Moods of Norway-produkter under juletrærne. Bytt dem ut igjen, før det er for sent! Bytt dem ut med hva som helst annet! Døde skadedyr!

10. GEIT
Klassisk problemstilling. Alle vil jo ha en geit, men de fleste har ikke plass til geit. Det er veldig uklokt å gi hverandre geit til jul.

(EDIT: Jeg har i ettertid blitt gjort oppmerksom på at geit faktisk er en fantastisk julegaveidé. Gi en geit likevel!)

11. “SMARTE” KJØKKENREDSKAPER OG KJØKKENMASKINER
Tanken er god, men seriøst. De fleste klarer seg med standard utvalg på kjøkkenet med mindre det er gitt beskjed om noe annet. Hummerbestikk, fondue-gryte, sushi-sett, ostekniver og annet spesialbestikk, diverse varianter av mixmastere og kreative redskaper med smalt bruksområde som tar unødvendig mye plass, og blir brukt fascinerende lite/aldri.

Tupperware er selvsagt også fy-fy uansett hvor smart det er.

12. PYNTEGJENSTANDER
Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk bruker julaften til å prakke stygg og billig nips på hverandre. Det er jo ingen som stiller ut denne søppelen. Det må man da snart legge merke til etter 2000 år med julaften? De aller fleste liker jo pynte hjemme på egenhånd – og en liten “touch” av julegaven fra tante Grethe passer stort sett ikke inn. 

Og hva er greia med å gi hverandre lykter på julaften? Hvor er det man ser for seg at alle disse lyktene skal plasseres? Hvert år pakkes det ut titalls lykter på julekvelden, men jeg har fortsatt tilgode å besøke et hjem der den prefererte belysningen er utført med lykt.

13. JULEPYNT- OG ANDRE JULERELATERTE PRODUKTER
I fjor fikk jeg en adventskalender og en julestjerne i julegave. Det er ikke meningen å klage over det, men jeg vil jo ikke ha noen av delene. Jeg ga julekalenderen til lillesøsteren min, og satte julestjernen ut på gangen i håp om at noen skulle ta den. Så vidt jeg vet bruker naboen min den nå, som en del av en kunstinstallasjon. Han er kunstner. Ikke en spesielt god en.

Ingen vil ha juledekor, pynt eller dekor i gave på julaften. Julaften er toppen av isfjellet. Det er ingen som pynter til jul i romjulen! Er det et julenissemotiv på noe du har lyst til å gi bort som gave på julaften i år, så foreslår jeg at du gir det i julegave til søppelkassen.

14. BØKER
Pocketbøker fra bestselger-avdelinga slår meg ikke som en spesielt god gaveidé med mindre du unner mottaker av gaven å bruke hele romjula på å fly ut og inn av bokhandlere i forsøk på å bytte dem inn igjen. 

15. DVD’ER og CD’ER
Betal årsabonnementet på Netflix eller Spotify i stedet. Vi er nødt til å innse at disc-formatet ikke overlevde internett, og spare trykkeriene bryet ved å holde åpent når de like gjerne kan stenge med det samme, og fokusere på viktigere ting som å snylte på velferdsordningen.

16. “MORSOMME” GAVER
All right, man flirer kanskje av den enorme minions-bamsen når man pakker den ut. Men så da? Skal man kaste den? Jepp. Og nå begynner søpla å bli ganske full. Dette gaveopplegget er virkelig hverken givende for forbruker, eller spesielt klimavennlig.

17. DUFTSÅPE, DUFTSPREDERE OG ANDRE TOALETTDUFTER
Disse tingene lukter alltid gamlehjem – en vond påminner om hvor kort og verdiløst livet egentlig er. Please, la meg kjøpe min egen såpe! Kjøp en god håndkrem i stedet.

18. TOALETTMAPPE
Nei, det hjelper ikke at det står navn på den. Klassisk gave som stort sett tar mer plass en den avløser. Jeg har flere toalettmapper i skapet på badet, enn jeg har forskjellig typer vinglass i skapet på kjøkkenet!

19. VINGLASS
Det blir jo litt håpløst når fem forskjellige personer gir deg forskjellige typer vinglass. Kjøp vin i stedet!

20. HJEMMELAGDE GAVER
Hjemmelagde gaver er sjeldent mer givende enn den kjøpesenterdritten folk hamstrer inn på lille julaften. Verst ut er vel barneproduksjoner.

“Niesen din på 2 år har tegnet denne døde sauen til deg! Jeg rammet den inn i en metallic grønn ramme, jeg. God jul!”

Tusen takk. Denne flotte tegningen kommer til å passe perfekt i søppelkassen min. Når det kommer til voksne folk som gir bort hjemmelaga julegaver, så har dem stort sett et kreativt behov i utgangspunktet, og trenger steder å omplassere skaperverkene sine. Det er bra med kreativitet, men her kommer kjellerboden godt med i bildet! Eventuelt må vi rett og slett bare bli flinkere til å se våre egne begrensninger, og begynne å pælme skrotet vårt. 

21. BADEVEKT
Dette er visst en ganske vanlig, men helt hinsides ræva gaveidé. Litt som å gi en deprimert person vodka og pistol.

22. SAMLESERVICE
Ikke gi folk som er under 75 år gamle en lilla vase fra Hadeland Glassverk, med hint om at det kommer mer til serien ved neste anledning.

23. VANDREGAVER
Fikk du masse crap i fjor, som du vurderer å gi videre til en fjern slektning i år? Mitt tips er å la vandregaven din vandre hele veien til søppelkassen. De fleste kjenner igjen en vandregave når de får en, og da blir det jo bare flaut. Ikke la gaven bli offer for vandregavenes sorte hull av ubrukelighet. La den ende livet så fort som mulig, og hyll dens minne som et eksempel på noe man aldri skal kjøpe igjen. Hvis folk slutter å kjøpe dritt, så sluttes det å produseres dritt. Og det, kjære venner, det er et samfunn jeg kan tenke meg å leve i.

Skal du på død og liv gi noe som helst, i en høytid der veldedighet nærmest er utelukket, så finnes det mange alternativer som ikke suger helt hinsides hæstkuk. Digg øl fra polet, eller god vin, kaffe og te, oster, skinker… Månedskort, flybilletter, konsertbilletter, bidrag til BSU-konto! Spleis på noe skikkelig. Eller ta hverandre med ut på middag, reise eller kanskje et kurs!

Og for ordens skyld. Denne lista er ment veiledende. Det er ikke mitt forsøk på omvendt psykologi for å få masse dritt. Jeg ønsker meg som vanlig ingenting annet enn bidrag til tiger-fondet mitt hos WWF. God julehandel, alle sammen!

Hva er det kjipeste du har fått til jul?

34 kommentarer
    1. En gang fikk jeg en caps når jeg ønsket meg Lego, så jeg byttet om på navnelappene til meg og broren min for han fikk Lego.

    2. Synes innlegget var ok til punkt fire… Da ble det bare usaklig. Håper vel vandregaver, stilongser og pysjer, gjerne fra H&M finner veien til deg 🙂

    3. Fy faen for en tragisk klyse av dritt du er 🙂
      Selvopptatte forbanna jævla tøffel/pappa gutt… kom deg ut og skaff deg eit arbeid!
      Er ikkje presangen som teller… tanken…

    4. På vegne av alle personer vil jeg gjerne trekke tilbake kommentaren over, grunnet meget høy mengde idioti og malplassert sinne. Takk. Og god jul!

    5. Person 23: Jeg hater alle mennesker unntatt meg selv. Men heldigvis kjøper jeg led-stearinlys fra Clas Ohlson i julegave til alle jeg kjenner, så de tror at jeg liker dem likevel 😀 Jeg holder på å skrive en ny bibel som handler om meg – og julaften kommer etterhvert til å bli avholdt 13. oktober i stedet for 24. desember; min bursdag.

    6. Hahah så bra skrevet. Herlighet, om noen hadde kjøpt spotify/netflix abb i gave hadde jeg blitt så glad. blir også glad for sokker da så, så lenge de er svart/hvitt/grå lol.
      “Jeg hater alle mennesker unntatt meg selv.” kul kommentar, føler det samme. utenom deg da, du er min jesus liksom. gleder meg til 13 oktober, da skal det bli fest.

    7. Stakkars dere som ikke skjønner at det er ekstremt overdrevet og full av serkasme, himmel og hav så morsomme liv dere må ha xD

    8. Elsker å få mange av disse “søppelgavene” jeg:) Og pysj da, ingenting er bedre enn å daffe rundt i en pysj på søndagene. Og hjemmelaga gaver er jo helt supert! Men pyntegjenstander, type nips, kan jeg godt la være å få. Liker ikke å han så mye nips fremme, blir så rotete i leiligheten av det.
      Og foruten treningsklær handler jeg mye av klærene mine på billigkjeder, for jeg er ikke så nøye på merker og sånt. De har jo god holdbarhet/kvalitet, og jeg har bedre ting å bruke penger på enn klær fra dyre merker. Så jeg hadde blitt glad for det også jeg, men foretrekker gavekort fra kjedene for det er litt bedre å plukke ut klærne selv.
      Men høyst opp på ønskelista i år er gavekort på tatovering og en steikepanne som fungerer!

    9. Faen, har jeg misforstått? Jeg har ønska meg pysjamas hver eneste jul gjennom mine 21 år. Er ingen julaften uten at jeg kan bytte ut julekjolen med den nye pysjen min før desserten skal inntas.

    10. jeg bruker slåbrok.. og pysj… og en genser fra hm ville jeg satt stor pris på! og hjemmelagde bilder og tegninger fra tantebarna er noe av det koseligste jeg får.. ellers er jeg vel mulig enig på de andre punktene.

    11. Jeg fikk en badehette en gang, og en Mc Donalds-leke en annen gang. Og så fikk jeg en fingerring av plastikk før der igjen. Og så tror jeg at jeg fikk ei kurv med garn et år og. Jeg har ingenting av det lenger.

    12. Nei faen altså, du glemte rubiks kube! Ikke gi rubiks kube heller! Og hårvoks!! Haha mann, jeg fryser nedover ryggen av alle disse under-jule-tre-trollene som dukker opp hvert år

    13. Sykt ironisk at du skriver i et innlegg at en av tingene du hater med julen er “press om å kjøpe dyre gaver” også skriver du i dette innlegget at å kjøpe ting på hm,cubus nille osv bare er dritt?

    14. Jeg har en teori om at du er en reinkarnasjon av han som spiller Fredo fra Gudfaren. Litt utenfor konteksten, men.

    15. Selvom det var morsomt skrevet, så vil jeg bare si at det er tanken som teller, og det er ikke alle som har råd til reiser eller konsertbilletter, når man skal kjøpe gaver til en hel familie. Uansett synes jeg også at mye av det du har skrevet opp er noen kjempefine eksempler på julegave. Det er tross alt en ting man gir til en annen, for å vise at man tenker på hverandre. Det som faktisk har noe å si er samværet mellom de man er glad I. Er faktisk ikke alle som har det engang.

    16. Ahaha, artig lesing; artigere kommentarer.
      Jeg for min del ønsker meg 13 av tingene på lista. Når man har lite penger så er det kjipeste som finnes å bruke penger på ting du trenger (som håndklær, sengetøy, sokker og undertøy etc), da er det veldig fint å få det til jul.

    17. Håper dette er ironisk, for er jo ingenting man kan gi i gave i følge deg. Stakkars de som må gi gave til ddeg.

    18. Ler so eg grine. Hjarteleg takk for god terapi i desse vanskelige julepakketilslektatider. 🙂 Du er konge !

    19. Håper dette var ironisk , for masse på denne listen hadde jeg likt og fått. Synes synd i de som må bruke jævla mye penger på deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg