Spotifylister 2012

Har blitt spurt av mange om å dele Spotifylistene mine, samt komme med mine favoritter på musikkfronten. Jeg hører jo på mye mer enn synthpop fra 80-tallet, og techno fra 90-tallet. Jeg har skrevet noen innlegg tidligere. De kan dere lese HER (electronica), HER (rock) og HER (rap). Innleggene er fulle av min personlige “musikkhistorie”, Youtubefilmer og Spotifylister. Jeg står selvsagt innafor alt jeg noensinne hører på, så listene anbefaler jeg videre. Nå er det alikevel to år siden jeg skrev de innleggene, så i denne rekordlange tørkeperioden på konghalvor.com kan jeg vel likegjerne komme med en oppdatering på hva jeg spiller mest om dagen. I tredjeperson.

Spotify: Begravelsesmusikk
– Halvor beskriver lista som en dominerende melankolsk reise inn i en mørk skog en våt vårkveld, kun iført singlett. Med eskalerende lyspunkter jevnt fordelt utover lista, så tør skaperen av lista (Halvor) å gi gåsehudgaranti. Anbefales til alle som lar seg emosjonelt rive med av god musikk (alle som ikke er drittsekker).

I lista vil man kunne finne en rekke kjente og ukjente verk laget gjennom årenes løp. Eksempler vedligger.

America – A Horse With No Name

Simon and Garfunkel – Scarborough Fair

White Lies – E.S.T.

Choir of Young Believers – Hollow Talk

Radiohead – Exit Music (For a Film)

System of a Down – Soldiers Side

Spotify: Jappe Coke
– Halvor har tidligere skrevet godt om 80-tallet og dets musikalske eksperimenter. Vi kommer likevel ikke unna en ny anbefaling av denne spreke og mytebelagte tidsepoken som var med på å etablere dagens pop og dens utøvere. Lista beskrives som en identitetsjakt inn i et alternativt og eksperimentelt univers der de Patrick Bateman snorter kokain fra dass, mens Tony Montana gjemmer seg fra Miami Vice. På konsertplakaten står Ultravox oppført i selskap av Depeche Mode og Kraftwerk.

I tillegg til sistnevte inneholder lista store navn som Madonna, Duran Duran, Seal og Pet Shop Boys. Anbefales for alle med selvrespekten i behold. (Inkludert dere uten selvrespekt.)

Alphaville – The Jet Set

Deodato – S.O.S., Fire in the Sky

Depeche Mode – Enjoy the Silence

Duran Duran – Hungry Like a Wolf

Madonna – La Isla Bonita

Pet Shop Boys – West End Girls

Seal – Killer

The Human League – Don’t You Want Me

Spotify: På Hjernen
– Halvor mener at dette kanskje er den mest interessante lista å sjekke innom da den kun er laget som en buffer. Låtene som puttes inn i denne lista skal snart plasseres i en passene liste. Halvor har mange lister. Halvor elsker å liste ting. Halvor sa nei til medisinene sine.

Lista er altså en buffer for utforskning av ny musikk, samt musikk Halvor (jeg) har på hjernen. Det stilles ingen krav til kvalitet i denne lista, utover nettopp dette – det er alikevel en garantert Erik & Kriss-fri Spotifyliste. Den kan med trygghet abonneres på.

Serj Tankian – Empty Walls

Yoga Fire – Oslo Plaza

The Marketts – Out of Limits

Justice – Horsepower

Lars Vaular & Jonas V – Mye Mere

ABBA – Lay All Your Love on Me

Machine Gun Kelly ft. Waka Flocka Flame – Wild Boy

I-F – Space Invaders are Smoking Grass

Nicki Minaj ft. 2 Chainz – Beez in the Trap

Spotify: Alternativt
– Alternativtlista er en av forfatterens (Halvor) favoritter. Innholdet i listen er solid bygget av alternativ rock, hovedsakelig fra 70- 80-og 90-tallet, og har vært med på å forme Halvor som person i tider der selv ikke E-Type kan redde ham. Lista bør høres på etter at solen har gått ned. Gjerne alene. Gjerne med et halvannen liter gul Farris på bordet og en fiskegrateng i ovnen. 

Blue Oyster Cult – Don’t Fear The Reaper

The Hives – Walk Idiot Walk

Joy Division – Love Will Tear Us Apart

Babyshambles – Fuck Forever

The Smiths – Handsome Devil

Sonic Youth – The Diamond Sea (pt. 1)

PJ Harvey – Let England Shake

Devo – Gut Feeling

Iggy Pop – Sickness

OK. Vi (Jeg, Halvor, og Halvor) foreslår at vi stanser der, og håper vi har fått bidra med å utvide musikkhorisonten til dere unge, Justien Bieber-skadede mennesker. Alle listene er under konstant utvikling, så kom gjerne med tips og ideer til musikk som fortjener sin respektive plass!

Klem fra Halvor og Rambo som er fullt opptatte med å drikke julebrus og kile hverandre på nesa om dagen.

Liker du musikk? Har du noen gang hørt på musikk mens du har stått på hodet mens du har tisset og drukket din egen urin?

17 kommentarer
    1. Kjære Halvor, mye god musikk, takk for utvidelse av min musikkhorisont!
      Jeg syns Zechs Marquise, Grizzly Bear og Father John Misty fortjener en plass på en av listene 🙂

    2. Kjære Halvor. Jeg digger musikksmaken din (ta det som et stort kompliment, musikk betyr alt liksom). Det var alt. Og jo, du er pen, sterk og kul.

    3. Kjære Halvor. Takker så meget for at du har laget dette innlegget, føler meg litt spesiell i ditt liv siden jeg spurte på forrige innlegg og følte liksom du ville svare MEG selv om du skreiv, har blitt spurt av mange…………………. velger å tro “mange” var til meg. Takk takk for gøy stilig og kul musikk. halvor er pen, sterk og kul fordi han har mange venner. og ja jeg snakker om deg

    4. Sitter her med starstruck. Kan du følge meg på twitter? Siden vi først er i kontakt!!!!! Kommer en dag til å gifte meg med deg, da er det kanskje litt greit å følge konen sin på twitter tenker jeg… Eller forsåvidt legge meg til på facebook, trenger deg i mitt liv!!!!!

    5. Kjære Halvor, nei nei nei. Jeg håper virkelig det kommer en del to av dette innlegget.
      Halvor anbefaler musikk leser jeg, forventer såklart at du da vil gjøre ditt ytterste for å prakke på ungdommen litt god norsk musikk, les: Jokke. Mens det du velger å anbefale er musikk fra det fjasete 80-tall og begravelsesmusikk? Jeg håper du innser hvilken enorm innvirkning du har på den yngre norske befolkning. Du burde se det som ditt ansvar å opplyse de og gjøre de klar over vår(e) norske legende(r).
      Når det er sagt så er det også utrolig mye bra anbefalinger du kommer med. Jeg likte lista alternativt best. Da nesten samtlige artister i lista er artister jeg liker godt. Jeg vil dog be deg om å høre på litt mer Morrissey, og håper det faller i smak. Synes også det var litt tynt med Babyshambles.
      Var noe jeg ikke hadde hørt, og ser frem til flere musikkanbefalinger fra din front!
      På gjensyn, hilsen pene, sterke og kule meg.

    6. Jonas: For å ikke repetere meg selv fra de 4 tidligere innleggene jeg har laget med spotifylister og musikkanbefaling, så kom jeg nå med alternativer til de åpenbare artistene som morrissey og smiths, jokke +++ Listene mine er fulle av det, og det er de forrige innleggene mine også.

      H

    7. aiaiai, Halvor! Respekten for deg øker bare mer og mer! Du har konge musikksmak! Også er du jo pen og sterk og kul i tillegg. det er jo heilt sjukt

    8. Må innrømme at jeg har gått nøye igjennom spotifylisten din før, og må si at jeg ELSKER musikken din og har stjelt en del og lagt dem til mine (ultravox), men jeg ble dypt skuffet over at du hadde Nicky Minaj. For meg er det like behagelig å høre på som når noen skaper på en tavle med neglene sine, kan du forklare degselv?:)

    9. Kjære Halvor. Du er pen, sterk og kul.
      Fyyyyfaen Halvor!!! Så deg på tv ista!! Beste sekunda på tv EVER! kanskje du vet det allerede, men du er BEST.. lover deg!! Mitt idol:))))))) Neste gang du er i Drammen, send meg melding: 45887901 eller bare send meg en mail ellerno, da blir jeg starstruck som hælvetteeee:DD
      Klemklem, Viljar(Vilje)

    10. Kjær Halvor.
      Du er kjempe pen, sterk og kul. En av de mest awesome personene jeg kjenner. Jeg digger muskksmaken din.
      Jeg anbefaler Casa Murilo, Fleet Foxes, Kings of Convenience og The Lumineers.
      Takk for meg.

    11. Kjære Halvor! Du er kul, sterk og pen. Jeg liker musikk, men jeg har ALDRI Stått på hodet mens jeg har tisset og drikket urinen min..! Liker “HJEMMESIDEN” (bloggen) din!

    12. Må innrømme at jeg ikke trykket på akkurat den sangen. Har vell fordommer mot henne, noe som ikke er så rart(YouTube henne)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg